Paderup Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Paderup Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA/r - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Paderup Gymnasium
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Marie Bjørn Hessellund
Hold
2022 DA/r (
1r DA
,
2r DA
,
3r DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Retorik og argumentation i taler
Titel 2
Novelleforløb
Titel 3
Nyhedsforløb
Titel 4
DHO - vikingetiden (værk)
Titel 5
Dokumentar "Kandis for livet" (værk)
Titel 6
Oplysningstiden (værk)
Titel 7
Reportager
Titel 8
Krop og køn
Titel 9
Lyrikkens lange linjer (værk)
Titel 10
Romantikken
Titel 11
Det moderne gennembrud
Titel 12
Spin og politisk kommunikation
Titel 13
Autofiktion (værk)
Titel 14
-ismer i 1900-tallet (værk)
Titel 15
Skriftlig dansk
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Retorik og argumentation i taler
Sprogligt forløb om retorik og argumentation.
Retorisk analyse af taler med fokus på, hvordan de overbeviser. Dernæst har eleverne skrevet egne taler, som de har holdt for hinanden og givet feedback med brug af begreberne.
Der er arbejdet med flg. begreber: Talegenrer, Ciceros pentagram, disposition, appelformer, retoriske virkemidler og figurer, argumentation (Toulmin), live og online, Aristoteles fem faser, nytårstalen som genre, og kropssprog.
Tekster:
Olivia Kubasiak Kløvedal Reichs tale ved Klimapåmindelsen 2019
Rasid Ufuk Tas' grundlovstale 2012
Tessas Nytårstale 2021
Dronningens nytårstale 2022
Kronprins Frederiks tale til Dronningen (aflevering)
Indhold
Kernestof:
Opgaver til tre taler.docx
Alex Vanopslagh holder sejrstale: ’Liberal Alliance er tilbage!’ | Nyheder | DR
Retorik lektion 1 2022.pptx
Retorik_Ha_ndbog til dansk.pdf
Opgaver citater etos, logos og patos.docx
Retorik lek 2 appelformer.pptx
Lav opgaverne til de tre taler færdige. Vi gennemgår dem i starten af timen.
Opgave argumentgenerering.docx
Håndbog i dansk_argumentation.pdf
Lav opgaverne om appelformer færdig hjemme. Vi gennemgår udvalgte citater.
Sproglige figurer (1).pdf
Tavle Retoriske virkemidler.pptx
Retorik og argumentation - retoriske virkemidler
Olivia Kubasiak Kløvedal Reichs tale ved Klimapåmindelsen 2019
Arbejdsspørgsmål til live tale.docx
Talen - live og online.pptx
Arbejdsspørgsmål til taler online.docx
Tessas nytårstale
Rasit Ufuk Tas grundlovstale 2021
Krop og stemme.pdf
Hav jeres præsentation af analyserne klar til timens start.
Beskriv en dramatisk hændelse/episode i dit liv. Fx da din hund døde, da du brækkede en arm, eller da dine forældre blev skilt. Skriv den ned. Den skal fylde ca. 5 linjer.
Kropssprog.pptx
Arbejdsark med gode tips.docx
Tænk over hvad din tale skal handle om. Find et emne.
Sikandar Siddiques folkemødetale 2022.docx
Evidentia.pptx
Dronningens nytårstale 2022. Arbejdsark .docx
Nytårstalen som genre .docx
Evidentia, indledning og afslutning.pptx
Lav jeres analyse færdig, så I er klar til at fremlægge.
Lav din tale færdig og øv den.
Print talen ud eller lav cue cards.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Novelleforløb
I dette forløb har vi arbejdet med novellen som genre og dens udvikling gennem tiden fra Giovanni i 1352 og frem til nutiden. Desuden har vi benyttet forløbet til at gennemgå flere af de klassiske analyserbegreber.
Vi har beskæftiget os med novellens kendetegn, og skelnet mellem den klassiske novelle og den moderne novelle. I nyere tid har vi været omkring begreberne minimalisme, tomme pladser og "isbjerget".
Tekster:
Giovanni Boccaccio - Falken
Henrik Pontoppidan - AneMette
Karen Blixen - Ringen
Helle Helle - Fasaner
Pia Juul - Alle kan ro
Indhold
Kernestof:
Opgaver_Boccaccio_Falken.docx
Giovanni Boccaccio_ Falken.pdf
Ane-Mette nydansk.pdf
Falken tavle 1r.pptx
Novellen_Litt.hist.pålangsogpåtværs.pdf
Ane-mette arbsp.docx
Citater Niels Nilen
Citater om Elsebeth
Arbejdsspørgsmål Ringen af Karen Blixen.docx
Blixen og ringen tavle 1r.pptx
KarenBlixen_Ringen.pdf
Pia Juul_Allekanro.pdf
Arbsp Pia Juul_Alle kan ro.docx
Minimalisme og Helle Helle - dansk litteratur
Novelleteori.ppt
Indledningstragt.docx
Novelle Litteraturhistorien på langs og på tværs.pdf
Helle Helle Fasaner gruppearbejde.docx
Helle Helle - Fasaner.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Nyhedsforløb
Forløb om nyheder på tværs af forskellige medieplatforme.
Eleverne stifter bekendskab med nyhedsverdens behandling af begivenheder og arbejder blandt andet med nyhedstrekanten, nyhedskriterier, segmentering og målgrupper og avistyper, forskellige platforme for nyhedsformidling og artiklens opbygning. Dette følges op med en undersøgelse af forskellige mediers formidling på nettet.
Faglige begreber, som der er arbejdet med:
Nyhedskriterier
Nyhedstrekanten
Layout
Nyhedsgenrer
Kilder
Vinkling
Indhold
Kernestof:
Arbejdsopgaver til nyhedskriterier.docx
Link til talefestival
Forløb i Medier_Nyhedsformidling.pdf
Arbejdsark Nyhedstyper og medier.docx
STATUS: De nye medier overhaler de gamle
Nyhedsformidling tavle.pptx
Opgaven med de 5 telegrammer.
Opgave til nyhedsgenrer.docx
Frederik solgte 12 taller.pdf
OPGAVER FREDERIK SÆLGER 12-TALLER.docx
Nyhedsforløb talver.pptx
Bliv journalist på syv timer s. 100-101.pdf
Bliv journalist på syv timer s. 62 midt-65.pdf
Opgave nyhedsartikel analyse og perspektivering.docx
Indiens brændende lossepladser JP.pdf
Analysemodel til nyhedsjournalistik.docx
Brændende skraldebjerg på højde med Taj Mahal: Megalossepladser tegner dystert for klimaet
Et bjerg af skrald i flammer EB.pdf
Invitation_foredragstilbud om vikingetiden 2023.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
DHO - vikingetiden (værk)
Som optakt til den tværfaglige dansk-historieopgave fokuserer forløbet på den norrøne saga-litteratur samt overgangen til middelalderens folkeviser med udsigt til vikingetiden og middelalderens samfund og livssyn.
I arbejdet med teksterne trænes desuden danskfaglig metode med fokus på nykritisk og socialhistorisk læsning.
KERNETEKST
"Ravnkel Frøjgodes Saga" (Islændingesaga, ca 1200) - VÆRK
Fokus på begreberne slægt, ære og hævn samt på sagaerne skrivestil.
Indhold
Kernestof:
Redegørelser Vikingetiden 1.r
DHO Vikingetiden lek 1 .pptx
Om sagaer (Litteraturens Veje) (1).pdf
Opgaver til Vikings afsnit 1.docx
ingen lektier
Ravnkel kap 1-5 tavle.pptx
Spørgsmål til Ravnkels Saga kap 1-5.doc
Sagakendetegn.pdf
Ravnkel Frøjsgodes saga.pdf
Spørgsmål til Ravnkels Saga kap 6-12.docx
Ære og hævn kap 6-12.pptx
Spørgsma_l til Ravnkels Saga kap 13-17 2021.doc
Ravnkel kap 13-17 2023 metodeopgave.pptx
Biografisk-nykritisk-socialhistorisk metode.pdf
Lav arbejdsspørgsmål til kap. 13-17 færdige hjemme.
Spørgsma_l til Ravnkels Saga kap18-20 2023.doc
Opgaver til perspektivering fra vikingetiden til nutiden.docx
Tavle Ravnkel kap 18-20 og metode 1r.pptx
Om Islændningesagaerne_Håndbog til dansk litteraturhistorie.pdf
1g_DHO_Formalia_og_vejledning_i_opgavens_afsnit.pdf
Om saga fra Litteraturhandbogen.pdf
Om sagaer fra Litteraturens Veje .pdf
dho-eksempel.pdf
DHO problemformulering 2023 1r.docx
DHO kom godt i gang.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Dokumentar "Kandis for livet" (værk)
Med fokus på dokumentargenren har vi arbejdet med forskellige typer af dokumentarer, herunder med fakta og fiktionskoder samt de filmiske virkemidler.
Forløbet skal give eleverne kendskab til filmiske virkemider og andre begreber, som er relevante i arbejdet med filmisk materiale, så som kameravinkel, billedbeskæring, kamerabevægelse, klipning, klipperytme og spænding, lys/lyd/farver, anslag og udtoning samt fremdriftselementer.
Slutteligt arbejdede eleverne dybdegående med dokumentaren "Kandis for livet", som udmundede i oplæg på klassen samt en analyserende artikel.
Indhold
Kernestof:
Arbejdsark dokumentar-klip. Fortælleren.docx
Intro til dokumentar og genrerne.pptx
Dokumentar, håndbog til dansk .docx
Oversigt over fakta og fiktionskoder.docx
Filmiske virkemidler fra Film skal ses i dansk.pdf
Kandis for livet opgave 1r.docx
Kandis for livet. Personkarakteristik. Arbejdsark.docx
CFU-login
CFU-login Kandis for livet
kandis for livet iscenesættelse.pptx
Socialpornografi.docx
Alt er iscenesat i sådan en film - Politiken.docx
DHO - udarbejdelse af talepapir.docx
Skabelon til dho talepapir.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Oplysningstiden (værk)
Forløbet lagde ud med en kort baggrundslæsning om oplysningstiden, hvor fokus var på begreber som rationalisme, deisme og klassicisme. I den forbindelse og som indkøring i perioden, arbejdede vi med filmen "En kongelig affære".
Resten af modulerne forløb med værklæsning af Holbergs: "Jeppe på Bjerget", som også perspektiveres til nutiden.
Som en del af forløbet skrev eleverne en reflekterende artikel om kanonforfattere og ældre litteratur.
Indhold
Kernestof:
EN KONGELIG AFFÆRE_opgave.docx
Oplysningstiden_baggrundsmateriale.pdf
CFU-login "En kongelig affære"
Lektie: Lav jeres powerpoint til fremlæggelsen færdig hjemme.
Jeppe på bjerget arb sp akt 1.docx
Jeppe på bjerget akt 1.pdf
Jeppe på bjerget arbsp akt 2.docx
Holberg, Ludvig: Jeppe paa Bjerget, Gyldendals værkserie; sider: 17-44
Jeppe akt 3.pptx
Jeppe på Bjerget akt 4 arbejdsspørgsmål.docx
Jeppe på bjerget arbs akt 5.docx
Holbergs forfatterskab.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Reportager
Forløbet bygger ovenpå nyhedsforløbet i 1.g, men i dette forløb er der fokus på fortællende journalistik - primært på reportagen som genre.
Vi har arbejdet med reportagen som genre; nyheds-, baggrunds- (herunder portræt og foto) og begivenhedsreportagen.
Desuden har der været fokus på de sproglige og retoriske virkemidler, sansende sprog og komposition (nyhedstrekant, dramatrekant og kommodemodellen).
Indhold
Kernestof:
Arbejdsspørgsmål til I polen græder.docx
Fortællende journalistik - reportage.pptx
I Polen græder ukrainske kvinder og skåler på Putins død.docx
Tæt på en katastrofe
Analysemodel reportage.pdf
Nyhedsreportagen .pdf
Som om solen kom for tæt på.pdf
Opgaver til Franske festpirater.docx
Reportage komposition.pptx
Franske festpirater reportage.pdf
Andreas Mogensen: Når jorden ikke er nok
LYDSPORET I FILM
Baggrundsreportage, portræt og foto.pptx
Andreas Mogensen Når jorden ikke er nok.pdf
Tragedien i Seest
Escape room. Journalistik
Poul Høi, Og hele månen blev som blod.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Krop og køn
I forløbet "krop og køn" har vi arbejdet på tværs af alle tre områder; litteratur, sprog og medier.
Vi startede med diskursanalyse i form af sundheds- og kropsdiskurser, hvor begreber som nodalpunkt, ækvivalenskæder, flydende betegnere m.fl. var i fokus.
Dernæst arbejdede vi kort med normalitets- og cribteori.
Vi kom omkring socialkonstruktivisme, og ud fra Toulmins udvidede argumentationsmodel diskuterede vi synet på køn i opdragelse hvor eleverne blev introduceret for begreberne boying og girling.
Eleverne blev præsenteret for queerteori som analysemetode af litterære tekster, hvor begreberne; det binære kønssystem, køn vs gender, performativt køn, heteronormativitet var i fokus. En tilgang, der giver eleverne indblik i andre tiders blik på kroppen.
Sidste del af forløbet så vi på køn i reklamer med særligt fokus på stereotype mande- og kvinderoller. Her arbejdede vi primært ud fra Laswells kommunikationsmodel
Tekster:
Prinsesserne på bryggen (afsnit 1)
Min fede træner (introen)
Tykke Ida (afsnit 2)
Tekster om Sundhedsdiskurser
Caspar Eric - Nike (uddrag)
Christina Hagen - Korrekthedsbibelen (uddrag)
”Hn er bare en baby”
”Al den snak om køn gør forældrene forvirrede i opdragelsen af deres børn”
Jens Rosendal - Du kom med alt det, der var dig
Julia Butschow - Kartofler, kød, noget grønt
Herman Bang - Franz Pander
Naja Marie Aidt - Sår
Indhold
Kernestof:
Intro Krop og køn.pptx
Opgaver Sproglig analyse af Prinsesserne fra Blokken.docx
DRTV - Prinsesser fra Blokken
Den reflekterende artikel.pdf
refleksionsmoellen.pdf
https://padlet.com/mbhessellund/kilder-kanonlitteraturen-i-gymnasiet-holder-holberg-goueeixbqt86r3ix
Reflekterende artikel om Holberg.docx
Vores danskkanon er forældet.docx
Tekster om sundhed.pdf
Opgaver til tekster om sundhed.docx
Diskursanalyse.pptx
Diskursanalyse i dansk s. 12-16 26 (1).docx
CFU-login Tykke Ida
Tykke Ida på DR.docx
Kropsdiskurser den tykke krop 2023.pptx
FedFront
Caspar Eric. Nike.pdf
Arbejdsspørgsmål til Nike og Må man stille et forslag.docx
Crip-teori og Caspar Eric.pptx
Fuck normen s. 87-88.pdf
Christina Hagen (uddrag fra Korrekthedsbibelen).pdf
Hn er bare en baby.docx
Debat_ Al den snak om køn gør forældrene forvirred.pdf
I skal lave spørgsmålene fra sidste time færdige.
Socialkonstruktivisme og køn.pptx
DU KOM MED ALT DET Queeranalyse.docx
Queerteori ppt.pptx
Fuck normen queerteori.pdf
Julia Butschkow Kartofler, kød, noget grønt (2011).pdf
opgaver Kartofler, kød, noget grønt.docx
Ingen lektier
Den debatterende artikel. Grænseoverskridende adfærd.pptx
Lektie: Læs de tekster, som hører til den opgave du vil skrive om inden timen.
Arbejdsspørgsmål til Franz Pander.docx
Herman Bangs Franz Pander med gloseliste.pdf
Arbjedsopgaver Naja Marie Aidt.docx
Queerteoretisk læsning af Herman Bangs Franz Pander.pptx
Sår Naja Marie Aidt.pdf
Lav arbejdsspørgsmålene færdige til Franz Pander.
Nytårstalen som genre .docx
Opgave, analyse af Dronningens nytårstale 2023.doc
Sproglige figurer (1).pdf
Køn i reklamer ppt.pptx
Opgave køn i reklamer.docx
Køn i reklamer.pdf
Opgaver reklamer til debat.docx
Køn til debat i reklamer.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Lyrikkens lange linjer (værk)
Vi har arbejdet med lyrikkens lange linjer igennem nedslag i litteraturhistoriske perioder og set på temaer tendenser i tiden. Der har desuden været fokus på digtanalyse.
Som afslutning på forløbet læste vi Alexandre Nsonis digtdamling "I Afrika fødes der ikke drenge kun mænd" (2021), og eleverne blev kort præsenteret for begrebet autofiktion.
Tekster:
Thomas Kingo- Keed af Verden, Kier af Himmelen
NFS Grundtvig - De levendes land
Holger Drachmann - Engelske Socialister
Tom Kristensen - Det blomstrende slagsmål
Klaus Rifbjerg - Det er blevet os pålagt
Michael Strunge - Natmaskinen
Maja Lee Langvad - FInd Holger Danske (uddrag)
Yahya Hassan - Plastikblomst + Digtoplæsning i ghettoen
Alexandre Nsoni - I Afrika fødes der ikke drenge kun mænd (værk)
Indhold
Kernestof:
Lav opgaverne fra forrige lektion færdige (minus opg 6)!
Kingo, Keed af Verden, og kier af Himmelen (1681) (1).pdf
Thomas Kingo paropgave.docx
Tavle Lyrikkens lange linjer 1.pptx
De Levendes Land-arbejdsspørgsmål.docx
De Levendes Land - Grundtvig.docx
De levendes land.pptx
Arbsp Engelske socialister.docx
Drachmann_Engelske socialister.pdf
Arbejdsspørgsmål Det blomstrende slagsmål.docx
Engelske socialister.pptx
Ekspressionisme.pptx
Mellemkrigstiden Oprør og elendighed.pdf
Eksempel på analyse og fortolkning af Aarestrups Angst
Lav arbejdsspørgsmålene til "Det blomstrende slagsmål" færdige hjemme.
Arbejdsspørgsmål Det er blevet os pålagt.docx
1960'erne Rifbjerg og velstand.pptx
Klaus Rifbjerg_Det er blevet os pålagt.docx
80'er lyrik.docx
Arbejdsspørgsmål til Natmaskinen.docx
80er lyrik.pptx
Maja Lee Langvad arbejdsark.docx
Mala Lee Langvad tavle.pptx
Maja Lee Langvad hybriddigte.pdf
Læsning af lyrik trin 1 - 4 (1).docx
Opgaver Yahya Hassan 2.docx
CFU-login Genfortalt afsnit 1 Yahya Hassan
Digtanalyse.doc
Yahya Hassan_Plastikblomst.pdf
Yahya Hassan Digtoplæsning i ghettoen.pdf
Lektion 1 Nsoni-forløb .pptx
Lav jeres analyse og fortolkning af gruppens digt færdig.
Nsoni, Alexandre: I Afrika fødes der ikke drenge kun mænd, Vilakazi Publishing; sider: 18-86, 98-118
Alexandre Nsoni lektion 2 2024 og Legepladsen .pptx
Nsoni lektion 3 - fælleslæsning.pptx
Citater tekst 1: "Danskhed er et eksistensvilkår"
redegørelse .pptx
Debatterende Artikel National Identitet.docx
Om Autofiktion.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Romantikken
Forløb om romantikken og romantismen.
Intro til perioden samt historiske- og samfundsmæssigeforhold i 1800-tallet.
Fokus på begreberne universalromantik, nyplatonisme, nationalromantik, biedermeier og romantisme.
Tekster:
HC Andersen - Klokken
Platons Hulelignelse
Schack Staffelt - Indvielden
Adam Oehlenschläger - Der er et yndigt land
Nyere sange om Danmark (Selvvalgt sang)
HC Andersen - Skyggen
Indhold
Kernestof:
Arbejdsspørgsmål til klokken.docx
Om Romantikken.pptx
HUSK at medbringe bogen, så den kan blive afleveret.
HCA. Klokken.pdf
Romantikken Fra Håndbog om litteraturhistorie .pdf
Klokken HCA 2r.pptx
The Cave: An Adaptation of Platons Allegory in Clay
Arbejdsark til Indvielsen.docx
Romantikken_nyplatonisme.pdf
Nyere Danmarkssange.docx
Der er et yndigt land 1819.docx
Biedermeier fra Litthist på langs og på tværs.pdf
Biedermeier billedanalyse.docx
Biedermeier.pptx
Lav analysen af jeres danmarkssang færdig hjemme.
Billedanalyse.docx
Skyggen HCA.docx
skyggen arbejdsspørgsmål.docx
Gode råd eksamensgenrerne.docx
Opgaveformuleringer.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Det moderne gennembrud
Det moderne gennembrud
Litterært og sprogligt forløb om Det moderne gennembrud med udgangspunkt i Georg Brandes 'at sætte problemer under debat', og de 3 k'er med særligt blik på kvindens stilling og sædelighedsfejden. Der er arbejdet med tekstanalyse og socialhistorisk analyse, samt med naturalisme og impressionisme. Der er desuden arbejdet med samtaleanalyse og replikanalyse ifht "Et Dukkehjem".
Tekster:
Henrik Pontoppidan - Ørneflugt
Glenn Bech - Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet (uddrag)
IP Jacobsen - Fru Marie Grubbe (uddrag)
Amalie Skram - Det røde gardin,
Kristian Krohg - Albertine (uddrag)
Herman Bang - Irene Holm
Henrik Ibsen - Et Dukkehjem (uddrag)
Materiale:
"Oppe og nede - på social sightseeing i velfærdsdanmark"
Samtaleanalyse
Replikanalyse
Litteraturhistorien på langs og på tværs s.
Indhold
Kernestof:
Om eksamensgenrerne og den personlige stemme_Elev.pdf
Minlæring Kommakursus
Kommatest og øvelser
Punktum og sætningslængde m. øvelser .docx
det_moderne_gennembrud_modul_01 3r.pptx
Henrik Pontoppidan - Ørneflugt.pdf
Arbejdsspørgsmål til Glenn Bechs uddrag af Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet.docx
Glenn Bech Jeg anerkender ikke længere.docx
det_moderne_gennembrud_modul 02 3r .pptx
det_moderne_gennembrud_modul_03.pptx
Opgaver til Albertine.docx
Sædelighedsfejden.pptx
Christian Krohg. Uddrag af Albertine .pdf
Arbejdsspørgsmål- Fru Marie Grubbe.docx
Fru Marie Grubbe.pptx
Lav arbejdsspørgsmålene til "Albertine" færdige hjemme. Vi gennemgår dem i timen.
det_moderne_gennembrud_modul_06.pptx
Irene Holm_absp.doc
det_moderne_gennembrud_modul_05 Impressionisme og Bang.pptx
Herman Bang_Irene Holm.pdf
det_moderne_gennembrud_modul_05 3r.pptx
Uddrag Et dukkehjem af Ibsen.pdf
Arbejdsspørgsmål Et Dukkehjem.docx
Samtaleanalyse.pptx
det_moderne_gennembrud_modul_07.pptx
Samtaleregler og sproghandlinger.pdf
Sørg for at lave arbejdsspørgsmålene til "Et dukkehjem" færdige hjemme. Vi gennemgår dem i starten af timen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Spin og politisk kommunikation
I forløbet har vi set på, hvordan sproget bruges til at formidle en bestemt diskurs og til at påvirke tilhørerne.
Først har vi arbejde med diskurs og diskursanalyse og se på, hvordan den talende altid taler ind i en diskurs, og hvordan der foregår en kamp om de ord, der skal beskrive verden. En afsender vil altid have en dominerende diskurs, og i diskursanalysen har vi arbejdet med udgangspunkt i teorierne om artikulation, nodalpunkter, ækvivalenskæder og flydende betegnere. Derudover har vi set på, hvordan rygning kan defineres helt forskelligt alt efter, hvilken diskurs, der lægges ned over begrebet.
Vi har arbejdet med "framing", og set på hvordan vi altid framer vores budskaber, og der er eksempelvis stor forskel på at blive kaldt terrorist eller frihedskæmper. I den forbindelse udarbejde eleverne deres egen framingstrategi, som "rektor for en dag".
Herefter har vi set på, hvordan politikere bruger sproget som et magtmiddel gennem brug af spin, hvor en række kommunikationsværktøjer bruges til at dreje et budskab i en bestemt retning. Her har vi bl.a. fokuseret på brugen af forskellige spinstrategier såsom instrumentelt, interaktionelt, identitetsmæssigt og semantisk spin, og set på, hvilke typer af spin politikerne og medierne bruger for at få deres budskaber igennem og opnå deres kommunikative mål.
I arbejdet med kommunikation er det ligeledes vigtigt at kunne gennemskue afsendernes argumentation for at kunne se, hvad der virker overbevisende, og der for har vi arbejde med appelformerne, Toulmins udvidede argumentationsmodel og forskellige argumentationstyper
Tekster:
Pia Kjærsgaards "Lad dem rejse til Iran!"
Tekster til rygningsdiskurser
Børne og undervisningsministeriet: "Regeringen vil oprette nyt erhvervs- og professionsrettet gymnasium"
Indhold
Kernestof:
Afslutning på det moderne gennembrud.docx
Begreb om dansk s. 109-110.pdf
Ideologier og diskurser s. 132-134 145-146.pdf
Opgaver_rygning.docx
Diskurs og diskursanalyse 3r.pptx
Opgave framing rektor.docx
Ideologier og diskurser s. 124-125.pdf
Framing og semantiske sammenhænge.pptx
Spin.pptx
Ideologier og diskurs s. 115-117.pdf
Arbejdsspørgsmål uddannelsesreformen.docx
Regeringen vil oprette nyt erhvervs pg proffesionsrettet gymnasium.docx
Politisk argumentation 3r.pptx
Ideologier og diskurser s. 139-144.pdf
Sørg for at have læst artiklen hjemme og svaret på minimum argumentations delen fra arbejdsarket.
Autofiktion.pptx
begreber politisk kom og spin quiz og byt.docx
Om Autofiktion.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Autofiktion (værk)
Forløb om autofiktion, hvor vi har haft fokus på autofiktion som genre. Vi har arbejdet begreberne dobbeltkontrakt og paratekster, samt fakta og fiktionskoder.
Vi startede forløbet med at læse romanen "En dag vil vi grine af det" af Thomas Korsgaard.
Vi sluttede forløbet af med at se filmen til "Den der lever stille", og arbejde i den forbindelse med remediering.
Tekster:
Thomas Korsgaard - En dag vil vi grine af det (værk)
Jørgen Leth - Det uperfekte menneske (uddrag: Kokkens datter)
Casper Eric - 7/11 (uddrag)
Christina Hesselholt - Hovedstolen (uddrag)
Leonora Christina Skov - Den der lever stille (uddrag)
Puk Grasten - Den der lever stille (filmen)
Indhold
Kernestof:
Autofiktion.pptx
begreber politisk kom og spin quiz og byt.docx
Om Autofiktion.docx
Opgaver til Korsgaard_En dag vil vi grine af det.docx
Præsentation af Thomas Korsgaard lektion 1.pptx
Thomas Korsgaard: En dag vil vi grine af det - roman; sider: 1-82, 93-136
Intro til romangenre og fællesslæning lektion 2.pptx
Kreative opgaver til En dag vil vi grine af det lektion 3 .docx
https://portal.supportcenter.dk/Eksamen/DanskA2020-05-19_STX/index.html#
Opgave til artikler om Thomas Korsgaard.docx
Familie om debutantforfatter_ Det er usandt og for (e61b03dd).pdf
Spil_Træk et spørgsmål .docx
Paratekster.pptx
Parateksten som perfomativitet.pdf
Leonora Christina Skov_Den, der lever stille.docx
Fra_Roman_Til_Film_remediering.pptx
CFU-login
Opgaver til filmen Den der lever stille.docx
Læs i "En dag vil vi grine af det" eller lav din danskaflevering ;)
Jørgen Leth Det uperfekte menneske.pdf
ARBEJDSARK TIL SELVFREMSTILLING OG JØRGEN LETH.docx
Lav jeres danskaflevering, eller læs i romanen.
Arbejdsspørgsmål Caspar Eric .docx
Caspar Eric_7/11.pdf
Thomas Korsgaard opgaver til afslutning.docx
Afslutning En dag vil vi grine af det.pptx
Mundtlig prøveeksamen i dansk.docx
Hesselholt_Hovedstolen.pdf
Forbered dit mundtlige oplæg til "Hovedstolen"
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
-ismer i 1900-tallet (værk)
Litterært og sprogligt forløb om realisme og modernisme i 1900 tallet. Der er som udgangspunkt arbejdet med karakteristika for hhv. realisme og modernisme, men forløbet er hurtigt kørt over i eksistentialisme.
Vi har særligt gået i dybden med Søren Kierkegaards stadielære, brugt teorierne i analysen af nogle af de litterære tekster. Som afslutning på forløbet og for at sætte eksistentialismen ind i en mere nutidig kontekst arbejdede vi med filmen "Druk" af Thomas Vinterberg.
Tekster:
Johannes V. Jensen - Interferens 1906
Martin Andersen Nexø - Ulven og fårene
Pär Lagerkvist - Far och Jag
Martin A. Hansen - Agerhønen
Peter Seeberg - Hullet
Thomas Vinterberg - Druk (værk)
Indhold
Kernestof:
Realisme - modernisme tavle.pptx
Modernisme fra Litteraturhistorien pa_ langs og pa_ tværs.pdf
Interferens Johannes V Jensen 3r.pptx
Nexø Ulven og Faarene.pdf
Arbejdsspørgsmål til Ulven og Faarene Martin Andersen Nexø 1915.docx
Lav analysen af "Interferens" færdig hjemme.
Sproglig feedback med kunstig intelligens.docx
Processkrivning.pptx
Arbejdsark Søren Kierkegaard chatbot.docx
Efterkrigstid og eksistentialisme 3r.pptx
Lav arbejdsspørgsmålene til Ulven og fårene færdige hjemme.
Eksistentialisme, Kierkegaard.pdf
Far och jag.pptx
lägerkvist, far och jag.pdf
Martin A. Hansen. Agerhønen.pdf
En kortfilm om Søren Kierkegaard.
Opgaver Agerhønen.docx
Ingen lektier
Hullet, Seeberg.pdf
Opgaver til Seeberg, Hullet .doc
Seeberg og Camus .pptx
Albert Camus.pdf
DRUK, arbejdsark .docx
Eksistentialisme i dansk s. 93-96.docx
Login på mitcfu.dk
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Skriftlig dansk
Sider der er brugt i undervisningen, som I må bruge til skriftlig eksamen:
-
https://indidansk.dk/
-
https://www.ordbogen.com/da/
-
https://ordnet.dk/
-
https://www.gymdansk.dk/
-
https://synonymordbog.dk/
Indhold
Kernestof:
Spørgetime dansk.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/253/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52682602998", "T": "/lectio/253/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52682602998", "H": "/lectio/253/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52682602998" }