Holdet 2022 DA/r - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Paderup Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Marie Bjørn Hessellund
Hold 2022 DA/r (1r DA, 2r DA, 3r DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Retorik og argumentation i taler
Titel 2 Novelleforløb
Titel 3 Nyhedsforløb
Titel 4 DHO - vikingetiden (værk)
Titel 5 Dokumentar "Kandis for livet" (værk)
Titel 6 Oplysningstiden (værk)
Titel 7 Reportager
Titel 8 Krop og køn
Titel 9 Lyrikkens lange linjer (værk)
Titel 10 Romantikken
Titel 11 Det moderne gennembrud
Titel 12 Spin og politisk kommunikation
Titel 13 Autofiktion (værk)
Titel 14 -ismer i 1900-tallet (værk)
Titel 15 Skriftlig dansk

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Retorik og argumentation i taler


Sprogligt forløb om retorik og argumentation.
Retorisk analyse af taler med fokus på, hvordan de overbeviser. Dernæst har eleverne skrevet egne taler, som de har holdt for hinanden og givet feedback med brug af begreberne.

Der er arbejdet med flg. begreber: Talegenrer, Ciceros pentagram, disposition, appelformer, retoriske virkemidler og figurer, argumentation (Toulmin),  live og online, Aristoteles fem faser, nytårstalen som genre, og kropssprog.


Tekster:
Olivia Kubasiak Kløvedal Reichs tale ved Klimapåmindelsen 2019
Rasid Ufuk Tas' grundlovstale 2012
Tessas Nytårstale 2021
Dronningens nytårstale 2022
Kronprins Frederiks tale til Dronningen (aflevering)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Novelleforløb

I dette forløb har vi arbejdet med novellen som genre og dens udvikling gennem tiden fra Giovanni i 1352 og frem til nutiden. Desuden har vi benyttet forløbet til at gennemgå flere af de klassiske analyserbegreber.

Vi har beskæftiget os med novellens kendetegn, og skelnet mellem den klassiske novelle og den moderne novelle. I nyere tid har vi været omkring begreberne minimalisme, tomme pladser og "isbjerget".

Tekster:
Giovanni Boccaccio - Falken
Henrik Pontoppidan - AneMette
Karen Blixen - Ringen
Helle Helle - Fasaner
Pia Juul - Alle kan ro
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Nyhedsforløb

Forløb om nyheder på tværs af forskellige medieplatforme.

Eleverne stifter bekendskab med nyhedsverdens behandling af begivenheder og arbejder blandt andet med nyhedstrekanten, nyhedskriterier, segmentering og målgrupper og avistyper, forskellige platforme for nyhedsformidling og artiklens opbygning. Dette følges op med en undersøgelse af forskellige mediers formidling på nettet.

Faglige begreber, som der er arbejdet med:
Nyhedskriterier
Nyhedstrekanten
Layout
Nyhedsgenrer
Kilder
Vinkling
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 DHO - vikingetiden (værk)

Som optakt til den tværfaglige dansk-historieopgave fokuserer forløbet på den norrøne saga-litteratur samt overgangen til middelalderens folkeviser med udsigt til vikingetiden og middelalderens samfund og livssyn.
I arbejdet med teksterne trænes desuden danskfaglig metode med fokus på nykritisk og socialhistorisk læsning.

KERNETEKST
"Ravnkel Frøjgodes Saga" (Islændingesaga, ca 1200) - VÆRK


Fokus på begreberne slægt, ære og hævn samt på sagaerne skrivestil.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Dokumentar "Kandis for livet" (værk)

Med fokus på dokumentargenren har vi arbejdet med forskellige typer af dokumentarer, herunder med fakta og fiktionskoder samt de filmiske virkemidler.
Forløbet skal give eleverne kendskab til filmiske virkemider og andre begreber, som er relevante i arbejdet med filmisk materiale, så som kameravinkel, billedbeskæring, kamerabevægelse, klipning, klipperytme og spænding, lys/lyd/farver, anslag og udtoning samt fremdriftselementer.

Slutteligt arbejdede eleverne dybdegående med dokumentaren "Kandis for livet", som udmundede i oplæg på klassen samt en analyserende artikel.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Oplysningstiden (værk)

Forløbet lagde ud med en kort baggrundslæsning om oplysningstiden, hvor fokus var på begreber som rationalisme, deisme og klassicisme. I den forbindelse  og som indkøring i perioden, arbejdede vi med filmen "En kongelig affære".

Resten af modulerne forløb med værklæsning af Holbergs: "Jeppe på Bjerget", som også perspektiveres til nutiden.

Som en del af forløbet skrev eleverne en reflekterende artikel om kanonforfattere og ældre litteratur.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Reportager

Forløbet bygger ovenpå nyhedsforløbet i 1.g, men i dette forløb er der fokus på fortællende journalistik - primært på reportagen som genre.

Vi har arbejdet med reportagen som genre; nyheds-, baggrunds- (herunder portræt og foto) og begivenhedsreportagen.

Desuden har der været fokus på de sproglige og retoriske virkemidler, sansende sprog og komposition (nyhedstrekant, dramatrekant og kommodemodellen).

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Krop og køn

I forløbet "krop og køn" har vi arbejdet på tværs af alle tre områder; litteratur, sprog og medier.
Vi startede med diskursanalyse i form af sundheds- og kropsdiskurser, hvor begreber som nodalpunkt, ækvivalenskæder, flydende betegnere m.fl. var i fokus.  
Dernæst arbejdede vi kort med normalitets- og cribteori.
Vi kom omkring socialkonstruktivisme, og ud fra Toulmins udvidede argumentationsmodel  diskuterede vi synet på køn i opdragelse hvor eleverne blev introduceret for begreberne boying og girling.
Eleverne blev præsenteret for queerteori som analysemetode af litterære tekster, hvor begreberne; det binære kønssystem, køn vs gender, performativt køn,  heteronormativitet var i fokus. En tilgang, der giver eleverne indblik i andre tiders blik på kroppen.
Sidste del af forløbet så vi på køn i reklamer med særligt fokus på stereotype mande- og kvinderoller. Her arbejdede vi primært ud fra Laswells kommunikationsmodel


Tekster:
Prinsesserne på bryggen (afsnit 1)
Min fede træner (introen)
Tykke Ida (afsnit 2)
Tekster om Sundhedsdiskurser
Caspar Eric - Nike (uddrag)
Christina Hagen - Korrekthedsbibelen (uddrag)
”Hn er bare en baby”
”Al den snak om køn gør forældrene forvirrede i opdragelsen af deres børn”
Jens Rosendal -  Du kom med alt det, der var dig
Julia Butschow - Kartofler, kød, noget grønt
Herman Bang - Franz Pander
Naja Marie Aidt - Sår

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Lyrikkens lange linjer (værk)

Vi har arbejdet med lyrikkens lange linjer igennem nedslag i litteraturhistoriske perioder og set på temaer tendenser i tiden. Der har desuden været fokus på digtanalyse.
Som afslutning på forløbet læste vi Alexandre Nsonis digtdamling "I Afrika fødes der ikke drenge kun mænd" (2021), og eleverne blev kort præsenteret for begrebet autofiktion.

Tekster:
Thomas Kingo- Keed af Verden, Kier af Himmelen
NFS Grundtvig - De levendes land
Holger Drachmann - Engelske Socialister
Tom Kristensen - Det blomstrende slagsmål
Klaus Rifbjerg - Det er blevet os pålagt
Michael Strunge - Natmaskinen
Maja Lee Langvad - FInd Holger Danske (uddrag)
Yahya Hassan - Plastikblomst + Digtoplæsning i ghettoen
Alexandre Nsoni - I Afrika fødes der ikke drenge kun mænd (værk)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Romantikken

Forløb om romantikken og romantismen.
Intro til perioden samt historiske- og samfundsmæssigeforhold i 1800-tallet.
Fokus på begreberne universalromantik, nyplatonisme, nationalromantik, biedermeier og romantisme.

Tekster:
HC Andersen - Klokken
Platons Hulelignelse
Schack Staffelt - Indvielden
Adam Oehlenschläger - Der er et yndigt land
Nyere sange om Danmark (Selvvalgt sang)
HC Andersen - Skyggen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Det moderne gennembrud

Det moderne gennembrud
Litterært og sprogligt forløb om Det moderne gennembrud med udgangspunkt i Georg Brandes 'at sætte problemer under debat', og de 3 k'er med særligt blik på kvindens stilling og sædelighedsfejden. Der er arbejdet med tekstanalyse og socialhistorisk analyse, samt med naturalisme og impressionisme. Der er desuden arbejdet med samtaleanalyse og replikanalyse ifht "Et Dukkehjem".

Tekster:
Henrik Pontoppidan - Ørneflugt
Glenn Bech - Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet (uddrag)
IP Jacobsen - Fru Marie Grubbe (uddrag)
Amalie Skram - Det røde gardin,
Kristian Krohg - Albertine (uddrag)
Herman Bang - Irene Holm
Henrik Ibsen - Et Dukkehjem (uddrag)



Materiale:
"Oppe og nede - på social sightseeing i velfærdsdanmark"
Samtaleanalyse
Replikanalyse
Litteraturhistorien på langs og på tværs s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Spin og politisk kommunikation

I forløbet har vi set på, hvordan sproget bruges til at formidle en bestemt diskurs og til at påvirke tilhørerne.

Først har vi arbejde med diskurs og diskursanalyse og se på, hvordan den talende altid taler ind i en diskurs, og hvordan der foregår en kamp om de ord, der skal beskrive verden. En afsender vil altid have en dominerende diskurs, og i diskursanalysen har vi arbejdet med udgangspunkt i teorierne om artikulation, nodalpunkter, ækvivalenskæder og flydende betegnere. Derudover har vi set på, hvordan rygning kan defineres helt forskelligt alt efter, hvilken diskurs, der lægges ned over begrebet.

Vi har arbejdet med "framing", og set på hvordan vi altid framer vores budskaber, og der er eksempelvis stor forskel på at blive kaldt terrorist eller frihedskæmper. I den forbindelse udarbejde eleverne deres egen framingstrategi, som "rektor for en dag".

Herefter har vi set på, hvordan politikere bruger sproget som et magtmiddel gennem brug af spin, hvor en række kommunikationsværktøjer bruges til at dreje et budskab i en bestemt retning. Her har vi bl.a. fokuseret på brugen af forskellige spinstrategier såsom instrumentelt, interaktionelt, identitetsmæssigt og semantisk spin, og set på, hvilke typer af spin politikerne og medierne bruger for at få deres budskaber igennem og opnå deres kommunikative mål.
I arbejdet med kommunikation er det ligeledes vigtigt at kunne gennemskue afsendernes argumentation for at kunne se, hvad der virker overbevisende, og der for har vi arbejde med appelformerne, Toulmins udvidede argumentationsmodel og forskellige argumentationstyper

Tekster:
Pia Kjærsgaards "Lad dem rejse til Iran!"
Tekster til rygningsdiskurser
Børne og undervisningsministeriet: "Regeringen vil oprette nyt erhvervs- og professionsrettet gymnasium"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Autofiktion (værk)

Forløb om autofiktion, hvor vi har haft fokus på autofiktion som genre. Vi har arbejdet begreberne dobbeltkontrakt og paratekster, samt fakta og fiktionskoder.

Vi startede forløbet med at læse romanen "En dag vil vi grine af det" af Thomas Korsgaard.

Vi sluttede forløbet af med at se filmen til "Den der lever stille", og arbejde i den forbindelse med remediering.

Tekster:
Thomas Korsgaard - En dag vil vi grine af det (værk)
Jørgen Leth - Det uperfekte menneske (uddrag: Kokkens datter)
Casper Eric - 7/11 (uddrag)
Christina Hesselholt - Hovedstolen (uddrag)
Leonora Christina Skov - Den der lever stille (uddrag)
Puk Grasten - Den der lever stille (filmen)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 -ismer i 1900-tallet (værk)

Litterært og sprogligt forløb om realisme og modernisme i 1900 tallet. Der er som udgangspunkt arbejdet med karakteristika for hhv. realisme og modernisme, men forløbet er hurtigt kørt over i eksistentialisme.
Vi har særligt gået i dybden med Søren Kierkegaards stadielære, brugt teorierne i analysen af nogle af de litterære tekster. Som afslutning på forløbet og for at sætte eksistentialismen ind i en mere nutidig kontekst arbejdede vi med filmen "Druk" af Thomas Vinterberg.

Tekster:
Johannes V. Jensen - Interferens 1906
Martin Andersen Nexø - Ulven og fårene
Pär Lagerkvist - Far och Jag
Martin A. Hansen - Agerhønen
Peter Seeberg - Hullet
Thomas Vinterberg - Druk (værk)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Skriftlig dansk

Sider der er brugt i undervisningen, som I må bruge til skriftlig eksamen:

- https://indidansk.dk/
- https://www.ordbogen.com/da/
- https://ordnet.dk/
- https://www.gymdansk.dk/
- https://synonymordbog.dk/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer