Holdet 2022 DA/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Paderup Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Anne Elliot
Hold 2022 DA/x (1x DA, 2x DA, 3x DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 FNs verdensmål i dansk - Sult og fattigdom
Titel 2 Hvis der skulle komme et menneske forbi (Værklæs.)
Titel 3 Den debatterende artikel
Titel 4 Skrivecup - Lys og mørke
Titel 5 DHO_ Ravnkels saga (Værklæsning)
Titel 6 Dokumentar (Værklæsning)
Titel 7 Den analyserende artikel med mediefokus
Titel 8 Ludvig Holberg og oplysningstid (Værklæsning)
Titel 9 Den debatterende artikel
Titel 10 Journalistik: Krig i nyhedskredsløb
Titel 11 Den debatterende artikel
Titel 12 Døden (og livet) i litteratur og kunst
Titel 13 Den reflekterende artikel
Titel 14 De unge døde (Værklæsning)
Titel 15 Retorik og argumentation
Titel 16 Realismer og modernismer (Værklæsning)
Titel 17 Repetition
Titel 18 Elektroniske hjælpemidler anvendt i undervisningen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 FNs verdensmål i dansk - Sult og fattigdom

Forløb, der har taget udgangspunkt i FNs verdensmål nr. 1 og 2 om afskaffelse af sult og fattigdom. Formålet har været at undersøge forskellige danskfaglige tekster, der omhandler sult og fattigdom med henblik på at øve forskellige analysemetoder. Der er arbejdet med litterær analyse samt analyse af medietekster. Det har endvidere været hensigten at vise, hvordan danskfaget har "rod" i virkeligheden og belyser aktuelle problemstillinger i både ældre og nyere tekster.

Materialer:

Andersen, Tony S. og Storm, Rasmus: Fra ord til Jord, Verdensmål i dansk, Dansklærerforeningens Forlag, 2020, s. 8-44 (Kap. 1)

H.C. Andersen: Den lille pige med svovlstikkerne, 1845. (Eventyr)
Herman Bang:: Fattigliv, 1880 (Reportage)
Harald Herdal: Det frugtbare had, 1935 (Digt)
Amalie Skram: Karens jul, 1885 (Novelle, læst på norsk)
Kim Faber: Blod mod blod, 2005 (Fortællende journalistik)
Patrick Bresnan: The Rabbit Hunt, 2017 (Kortfilm)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Omskrivning af digt til læserbrev 22-11-2022
Debatterende artikel 29-01-2023
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Hvis der skulle komme et menneske forbi (Værklæs.)

Værklæsning som afslutning på forløb om FNs verdensmål i dansk. Læsning af Thomas Korsgaards debutroman "Hvis der skulle komme et menneske forbi" med fokus på person- og miljøkarakteristik. Endvidere undersøgte vi, hvad autofiktion er, og hvad det betyder, når en forfatteren bruger sig selv og sin egen historie i et fiktivt værk.

Undervejs i forløbet har eleverne lavet forskellige kreative skriveøvelser, og vi så TV2s dokumentar "På røven i Nakskov" i forbindelse med, at klassen blev introduceret til den debatterende artikel.


Materialer
Thomas Korsgaard: Hvis der skulle komme et menneske forbi, Lindhardt og Ringhof, 2017 -  E-bog på CFU-Hval (Roman)
TV2: På røven i Nakskov, 2015, CFU (Dokumentar)
Sarah Iben Almbjerg: "Det var ikke, fordi vi sultede...", Berlingske Tidende, 2017 (Interview med Thomas Korsgaard)
Sofie Sørensen: "Familie om debutantforfatter - Det er usandt og for groft.", Politiken, 2017 (Interview)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Skriv en e-mail 16-12-2022
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Den debatterende artikel

Introduktion til den debatterende artikel samt skrivemoduler på skolen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 4 Skrivecup - Lys og mørke

Forløb i forbindelse med deltagelse i Skrivecup 2023. Årets emne var Lys og Mørke, så i forløbet har vi arbejdet med forskellige tekster, der alle tematiserer lys og mørke. Vi har særligt haft fokus på remediering, intertekstualitet, multimodalitet, kreativitet og innovation.

Materiale gennemgået i fællesskab:

Michael Strunge: Natmaskinen, 1981 (Digt)
Claus Bohm: Nattens engel, 1981 (Dokumentar)
Peter Seeberg: Det sidste mørke, 1987 (Novelle)
Jakob Knudsen: Tunge, mørke natteskyer, 1890 (Digt/sang)
Philip Faber/Landskoret: Tunge, mørke natteskyer, 2016 (Sang)
Aarhus Teater: Tunge, mørke natteskyer, 2020 (fra forestillingen "Lyden af de skuldre vi står på").

Udover disse tekster, havde eleverne mulighed for at vælge at remediere disse tekster:

C.E F. Weyse: I Østen stiger solen op, 1837 (Salme)
Peter Laugesen: Ingen kan gå alene, 1988 (Digt)
Merete Torp: i mørket kan, 1982 (Digt)
Tove Ditlevsen: Ritual + Det tabte land, 1939 (Digte)
Per Højholt: Månen forklaret, 1993 (Digt)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 5 DHO_ Ravnkels saga (Værklæsning)

DHO saga og vikingetid (værk)

DHO om vikingetiden og sagagenren med udgangspunkt i værklæsning af Ravnkel Frøjsgodes saga.
I forløbet er der fokus på analyse af sagaen i sammenhæng med den historiske tid. Der er lavet små skriftlige øvelser i redegørelse og analyse med fokus på at skrive en akademisk opgave.
Der er arbejdet med personkarakteristik, miljø, sprog, temaer (æt og ære, kult og rite), genre og oprindelse. Der er desuden arbejdet med nykritisk og socialhistorisk metode.

Tekst:
Ravkel Frøjsgodes saga

Materiale:
Fibiger m.fl, Litteraturens Veje: Afsnittet Den norrøne digtning.
Schultz Larsen, Håndbog til dansk 2017, om nykritisk og socialhistorisk metode, s. 88-90, 97-98.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Skrivecup 29-03-2023
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 6 Dokumentar (Værklæsning)

Vi har i dette forløb arbejdet med definitionen af dokumentarfilm som "en kreativ bearbejdning af virkeligheden". Vi har haft fokus på de tre klassiske genrer: Den dybdeborende, den observerende og den deltagende og undersøgt de tre genrers kendetegn, anvendelsen af filmiske virkemidler samt begreberne fakta- og fiktionskoder.

Undervejs i forløbet af har vi set klip fra de tre forskellige genrer og endvidere lavet en værklæsning af Jesper Dalgaards dokumentar "Kandis for livet" med fokus på undersøgelse af genre, virkemidler samt person- og miljøkarakteristik.

Materiale:
Granild, Dorte Schmidt og Haaning, Jens: Medier i dansk, SYSTIME; sider: 14-22, 32-44, 97-98.
TV2: Gerningsstedet - Amagermanden, 2017 (Dybdeborende)
DR: Advokaternes tag-selv-bord (2015) (Dybdeborende)
DR Bonanza:: Dømt til behandling, 1997 (Observerende)
TV2: Operation X - en fed fidus, 2009 (Deltagende)
Jesper Dalgaard: Kandis for livet, 2022

Forløbet blev afsluttet med, at klassen skrev en analyserende artikel med mediefokus om TV2: Herlufsholms hemmeligheder, 2022 (Dybdeborende).
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Kandis-PowerPoint 22-09-2023
Analyserende artikel med mediefokus 29-10-2023
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 8 Ludvig Holberg og oplysningstid (Værklæsning)

Litteraturhistorisk forløb om Oplysniingstiden med fokus på dramagenren og Ludvig Holbergs komedie "Erasmus Montanus".

Vi har arbejdet med den historiske baggrund for perioden og oplysningstænkningen, herunder livssyn, moral og rationalisme. Som en introduktion til perioden, så vi filmen "En kongelig affære" om Johan Strueense og Dronning Caroline Mathildes forsøg på at indføre oplysning i Danmark. I denne sammenhæng arbejde vi med analyse af filmiske virkemidler.

Vi har undersøgt, hvordan Holberg med udgangspunkt i tankerne fra oplysningstiden hylder fornuften, og hvordan han både benytter sig af de klassicistiske dramaidealer med kompositorisk stramhed og ideer fra Aristoteles' tragedieskrivning om handlingens-, stedets- og tidens enhed. I Holbergs karakterkomedier vil han moralisere og belære og fremvise forskellige typer af tåbelighed, og dette bliver også klart i "Erasmus Montanus", hvor Erasmus frem for at være en bondedreng, der drager nytte af det nye mobile samfunds muligheder for uddannelse, bringer lærdom i foragt og bruger sin fornuft som et instrument til at skaffe sig ære og magt med.

Materiale:

Oplysningstiden: https://www.youtube.com/watch?v=IHlCCP7hH6I

Arcel, Nikolaj: "En kongelig affære" (2012) (Film)

Carlsen, Mischa Sloth et. al: Med tiden - Et litteraturhistorisk overblik, Systime, 2023: s. 75-79, 85-93.

Kjær-Hansen, Barbara og Bertelsen, Tinne Serup: "Litteraturhistorien - på langs og på tværs", SYSTIME: side 51-54.

Ludvig Holberg: "Erasmus Montanus" (1723)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Karakteristik af Erasmus Montanus 14-12-2023
Analyserende artikel med litterært perspepktiv 17-12-2023
Erasmus akt 4 + 5 08-01-2024
Debatterende artikel om den litterære kanon 16-02-2024
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 10 Journalistik: Krig i nyhedskredsløb

Med udgangspunkt i bogen "Krig og kærlighed i nyhedskredsløb" har vi arbejdet med forskellige former for journalistik med primært fokus på nyhedsartiklen, reportage , debatindlæg samt TV-dokumentar. Vi har i denne sammenhæng arbejdet med informerende tekster og opinionstekster. Fokus har været på krigen i Ukraine.

Vi har se på nyhedskriterier, nyhedstrekant, genretræk i de forskellige former for jorunalistik samt undersøgt, hvordan de kan indgå i nyhedskredsløb. Vi har undersøgt forskellene på traditionel journalistik og nyheder på sociale medier (redaktionelle og relationelle medier). Vi har også berørt Habermas' begreb "den borgerlige offentlighed", ytringsfrihed og demokrati og set på begreberne gatekeeping og gatewatching.

I forbindelse med analyser af tv-dokumentarerne "Dagbog fra Kiev" og "Skyggekrigen: Kampen om sandheden" har vi lavet kommunikationsanalyse med udgangspunkt i Ciceros pentagram og Laswells kommunikationsmodel, analyseret filmiske virkemidler og kildeanvendelse.

Materiale:
Mimi Sørensen og Mads Rangvid: Krig og kærlighed i nyhedskredsløb, Dansklærerforeningens Forlag, 2023 (Baggrundsmateriale)
Kjeld Hybel og MArtin Lehmann: "Jeg er læge ja, men jeg er parat tila t dræbe", Politiken, 27. Feb. 2022 (Reportage)
Ritzau: "FN: Over en halv million personer er flygtet fra Ukraine", Ekstra Bladet, 28. feb 2022 (Notits)
Nagieb Khaja: "Dagbog fra Kiev", DR på CFU, 2022 (Reportage/dokumentar)
NADEEN AICHE: "Det er racistisk hykleri, når danske politikere åbner favnen for ukrainske flygtninge" INFORMATION.DK 03.03.2022 (Debaindlæg)
DRTV: "Skyggekrigen: Kampen om sandheden", DR 2023 (Dokumentar)
DR Explainer: https://www.dr.dk/stories/1288510966/hvad-er-hybridkrig (Sidst besøgt 22. maj 2024)
Olivia Høj: Russisk vrede mod DR's 'Skyggekrigen': 'Hvor er fakta?', DR, 11. maj 2023 (Artikel)
Line Lauridsen: "Anmeldelse: DRs Skyggekrigen", KPnet, 8. maj 2023 (Læserindlæg)
DRTV: "Tæt på sandheden med Jonathan Spang: Vi tager den på dagen", DR 5. marts 2022 (Satire)
Cilius//Bruun: Den korte Podcast, #20, 400.000 Ukrainere, 2022. (Satire)






Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Debatterende artikel on nyhedstræthed 10-05-2024
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 11 Den debatterende artikel

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Døden (og livet) i litteratur og kunst

Litterært forløb med fokus på tekster med døden som motiv. I forløbet har vi undersøgt menneskets forhold til døden fra middelalderens kollektivistiske verdensbillede (fokus på slægt, hævn og ære), over 1600-tallets  påmindelse om livets forgængelighed i mantraet memento mori og videre frem til romantikken, hvor døden i højere grad ses som et individuelt anliggende. Forløbet har haft som mål at arbejde analytisk med lyriske tekster og forstå disses kulturelle og historiske forankring.

Undervejs i forløbet arbejde vi med romatikken som litteraturhistorisk periode med fokus på nyplatonisme, universalromantik og nationalromantik samt den historiske kontekst.

Materiale:
Møen på bålet (Folkevise, ukendt år)
Sjelelige sanger i hundre år  - om Dorothea Engelsbretdatter (htts://www.youtube.com/watch?v=0QFB225eAgs) Sidst besøgt 24.05.2025
Dorothe Engelbretsdotter: Aftensalme,1678 (Salme)
Baltasar van Ast: Stilleben med frugtskål, 1632. (Barok maleri)
David Bailly: Selvportræt med vanitassymboler, 1651. (Barok maleri)
Schack von Staffeldt: Indvielsen, 1804 (Nyplatonistisk digt)
Adam Oehlenschläger: Guldhornene, 1803 (universalromantisk digt)
Adam Oehlenschläger: Morgenvandring, 1805 (universalromantisk digt)
Adam Oehlenschläger: Lær mig O skov at visne glad, 1813 (Digt om døden)
H.C. Andersen: Klokken, 1845 (universalromantisk kunsteventyr)
H. C. Andersen: I Danmark er jeg født, 1850 (nationalromantisk digt/sang)
H. C. Andersen: Jeg har en angst som aldrig før, 1864 (Digt om døden)
Emil Aarestrup: Angst, 1838 (Romantistisk digt om dødsangst)
N.F.S. Grundrvig: Danmarks trøst, 1820 (Nationalromantisk digt)
DR: Fem skarpe om Grundtvig (https://www.dr.dk/skole/dansk/udskoling/fem-skarpe-om-grundtvig-1), DR, 2024
N.F. S. Grundtvig: At sige verden ret farvel, 1844 (Salme)
.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 14 De unge døde (Værklæsning)

Fortsættelse af forløb om døden fra 2.g, men nu med fokus på primært forfattere, der alle døde unge i tiden fra 2. Verdenskrig frem til nyeste tid. Underevejs i forløbet har vi arbejdet med en bred vifte af tekster og analysemetoder: brev, spillefilm, digte, portrætdokumentar, interview. Vi har undersøgt, hvorledes unge under 2. Verdenskrig var villige til at ofre deres liv i modstand mod nazismen. Endvidere har vi arbejdet med to digtere, der begge begik selvmord: Michael Strunge, en af 1980’ernes mest markante digtere for hvem døden bliver anset som en udvej fra den moderne verdens meningsløshed, og Yahya Hassan, for hvem døden var brutal, konkret og tæt forbundet med vold, social arv og en rå virkelighed.

Materialer:
Kim Malthe-Bruun: Brev til Hanne, 1945 (Afskedsbrev, non-fiktion)
Anne-Grethe Bjarup Riis: Hvidstensgruppen, 2012 (Film)
Martin A. Hansen: De henrettede, 1944 (DIgt)
Morten Nielsen: Døden, 1943 (Digt)
Michael Strunge: Plasticsol, 1981 (Digt)
Michael Strunge: COMA, 1981 (Digt)
Michael Strunge: Den hæslige by, 1981 (DIgt)
Michael Strunge: Selvmord (forsøg), 1982 (Digt)
Michael Strunge: Aldrig, 1982 (Digt)
Isabella Viborg Grarup: Autofiktion: Når forfatteren bliver den fiktive hovedperson, 2023 (Baggrundstekst)
DR2: Yahya Hassan - den fødte digter, 2021 (Portrætdokumentar)
Yahya Hassan: Yahya Hassan 2, 2019 (Digtsamling, værklæsning)
Martin Krasnik: Jeg blev træt af at være præmieperkeren, Weekendavisen, 8/11 2019 (Interview).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 15 Retorik og argumentation

Forløb med sprogligt fokus. Vi har arbejdet med de grundlæggende begreber indenfor retorik og argumentation: Ciceros pentagram, talegenrer, appelformer, sproglige og retoriske virkemidler, Toulmins argumentationsmodel og argumenttyper.

Materiale:
Grundbog: Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, Systime, 2015, Kap. 4. s. 150-167.
Jens Stoltenberg: Statsminister Jens Stoltenbergs tale på Rådhuspladsen i Oslo, 25.juli 2011. (Tale)
DR: Sara og monopolet, 2. november 2024 (Podcast)
H.K.H. Kronprinsesse Marys tale til H.K.H Kronprins Frederiks 50-års fødselsdag, 26. maj 2018 (Tale)
DR: Uenige danskere: Hvem har ansvaret for klimaet? P3 Essensen, 2020 (TV-debat)



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 16 Realismer og modernismer (Værklæsning)

Forløb med fokus på realisme fra St. St. Blichers romantisme/poetiske realisme i Sildig Opvaagnen til det moderne gennembruds kritiske og impressionistiske realisme samt social realisme i det tidlige 20.århundrede. Vi har undersøgt, hvordan Blicher allerede i 1823 skrev litteratur, der pegede frem mod det moderne gennembruds realistiske litteratur. Vi har herefter haft fokus på litteratur, der søger at leve op til Georg Brandes parole om, at "sætte problemer under debat" samt tematiseringen af de tre K'er: køn, klasse og kirke i det moderne gennembrud. Vi har i denne sammenhæng set på stilistiske forskelle mellem kritisk realisme, naturalisme og impressionisme i litteratur og kunst.

Vi har derfra undersøgt, hvordan modernisme adskiller sig fra realismen ved bl.a. at skifte fokus fra gengivelsen af den ydre verden i et realistisk formsprog til en mere indadskuende kunst, der søger at udtrykke kunstnerens subjektive oplevelse af en ofte forstyrret og fragmenteret virkelighed, der var præget af modernitetserfaringer i første halvdel af det 20. århundrede.

Afslutningsvist har vi arbejdet med tiden efter Anden Verdenskrig, kristen og ateistisk og absurd eksistentialisme. Vi har i denne sammenhæng læst om Søren Kierkegaard og hans stadielære, og hvordan disse tanker har spillet ind på eftertiden.

Materiale:

Grundbog: Barbara Kjær Hansen og Tinne Serup Bertelsen: Litteraturhistorien - på langs og på tværs, Systime, 2017
Steen Steensen Blicher: Sildig Opvaagnen, 1823 (Værkslæsning)
Henrik Pontoppidan: Naadsensbrød, 1885 (Novelle)
Herman Bang: Foran Alteret, 1880 (Novelle)
Martin Andersen Nexø: Lønningsdag (en idyl), 1900 (Novelle)
Johannes V. Jensen: Interferens, 1906 (Digt)
Pär Lagerkvist: Ångest, 1916 (Digt, svensk tekst)
Tom Kristensen: Det blomstrende slagsmål, 1920 (Digt)
Martin A. Hansen: Agerhønen, 1947 (Novelle)
Esben Beldring: En kortfilm om Søren Kierkegaard, 2013 (Youtube-video)
Karen Blixen: Ringen, 1958 (Novelle)
Peter Seeberg: Hjulet, 1962 (Novelle)
Klaus Rifbjerg: Det er blevet os pålagt, 1960 (Digt)


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Terminsprøve 03-02-2025
3x DA skr. prøve 03-02-2025
Cookie-opgave 2 24-04-2025
Peter cookie-opgave 30-04-2025
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 18 Elektroniske hjælpemidler anvendt i undervisningen

Elektroniske hjælpemidler anvendt i undervisningen:

Ordnet.dk
Ordbogen.dk
Indidansk.dk
minlæring.dk
gymdansk.dk
dansketaler.dk
Indhold
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer