Paderup Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Paderup Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA/y - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Paderup Gymnasium
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Allan Nørgaard Kristiansen, Anne Elliot
Hold
2022 DA/y (
1y DA
,
2y DA
,
3y DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Analyse af lyrik, produktion og remediering
Titel 2
Folkevise, folkeeventyr og moderne "versioner"
Titel 3
Dokumentargenren (Værklæsning)
Titel 4
DHO: Ravnkel Frøjsgodes saga (Værklæsning)
Titel 5
Roman: Nye rejsende (Værklæsning)
Titel 6
Den analyserende artikel med mediefokus
Titel 7
Rejsen (Værklæsning lyrik)
Titel 8
Oplysningstiden og Holberg (Værklæsning drama)
Titel 9
Den debatterende artikel
Titel 10
Nyhedsjournalistik
Titel 11
Romantikken
Titel 12
Den reflekterende artikel
Titel 13
Noveller - fra Blicher til nu (Værklæsning)
Titel 14
Retorik og argumentation
Titel 15
Modernisme og eksistentialisme
Titel 16
Elektroniske hjælpemidler anvendt i undervisningen
Titel 17
Forløb#16
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Analyse af lyrik, produktion og remediering
Typer af lyrik, komposition (ydre og indre: gentagelser, brud på gentagelser og kontraster i forbindelse med tiden, rummet og jeget). Semantiske felter, billedsprog - konkrete og abstrakte ord osv.
Remediering af "Coma" til en tegning eller collage.
Digtproduktion, hvor eleverne efterligner Strunges "Coma".
1. "Lyrik - når sproget spiller" af Mette Ewald og Rikke Taber",
Forlaget Systime, 2016. s. 9-12 + 39-47
2. "Håndbog til dansk - litteratur, sprog og medier", s. 106-108.
3. "kvarteret" af Haidar Ansari, 2021
4. "Nordexpedition" af Emil Aarestrup, 1838
5. "Coma" af Michael Strunge, 1981.
Indhold
Kernestof:
kvarteret af Haidar Ansari.docx
Kvarteret.pdf
1yDA Skriftlig opgave kvarteret.docx
Læs den vedhæftede tekst om lyrik, og svar på følgende spørgsmål i elevfeedback:
Læs s. 39-43 om gentagelser og kontraster. I skal ikke lave opgaverne. Jeres læsefokus: Beskriv kort i elevfeedback, hvad man kan bruge en analyse af gentagelser og kontraster til.
Skriv et prosadigt om en aften.png
Læs resten af siderne om indre komposition, så falder det nok bedre på plads. Det handler om forløb/udvikling i tid, rum/sted og digtets udsigelse (hvem udsiger hvad? Og kan der spores en forandring i eller for udsigeren eller andre?). Læs det, så vi
Indre komposition.pdf
Emil Aarestrup. Nordexpeditionen, 1838.pdf
+ App writer
Nordexpedition.png
Kort lektie: Skriv i elevfeedback, hvad I associerer med (forbinder med) ordene "coma" og "hygge". Skriv om ordene hver for sig.
Arbejdsark til Coma.docx
Michael Strunge. Coma, 1981 .pdf
Vi skal arbejde videre med "Coma"-digtet med fokus på analyse af semantiske felter og betydningen af billedsproget.
Semantiske felter og konkrete og abstrakte ord.pdf
Coma - skemaer af ord.pptx
I denne time skal vi remediere "Coma" til en tegning, en collage eller en hybrid mellem tegning og collage.
I skal skrive jeres eget Strunge-digt i denne time. Vi laver nogle øvelser og så skriver I.
I skal skrive et digt der efterligner Coma.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Folkevise, folkeeventyr og moderne "versioner"
1. Novellen "Villy" af Charlotte Weitze, 1999.
2. "Der var engang en jæger" (Kortfilm, Mathias Elmose, 2016)
https://www.ekkofilm.dk/shortlist/film/der-var-engang-en-jaeger/
3. "Håndbog til dansk" (om filmiske virkemidler) s. 325-331.
4. "Håndbog til dansk" (om folkeviser og folkeeventyr og forskellige læsninger af Germand Gladensvend) s. 51-60.
5. "Tryllevisen "Germand Gladensvend"
6. Folkeeventyret: "Konen i muddergrøften" (Grimm)
Indhold
Kernestof:
Villy af Charlotte Weitze, 1999.pdf
Villy af Weitze Arbejdsspørgsmål .docx
I skal læse "Villy" igen, det skader ikke, og så skal I prøve at begynde at besvare arbejdsspørgsmålene. Vi arbejder færdig med spørgsmålene i grupper i timen.
Lektie: Find steder i novellen "Villy".
Læs et par sider om folkevisen som genre. Det er en gammel genre, men den er ikke irrelevant i sammenhæng med en novelle som "Villy". Hvorfor? Det kommer vi til.
Folkeviser fra Håndbog i dansk litteraturhistorie.pdf
Germand Gladensvend - en tryllevise fra middelalderen.pdf
Folkevisen 1yDA.pptx
Læs pdf. s. 4-7 (halvdelen af 7). Her lærer I noget om "tryllevisen", og I får nogle spændende bud på, hvordan man kan fortolke "Germand Gladensvend".
Om Trylleviser fra Litteraturhistoriehåndbogen 54 til 57.pptx
Germand Gladensvend Randers 2023.docx
Spørgsmål til kortfilmen Der var engang en jæger.docx
Skærmbillede 2023-01-23 kl. 08.26.09.png
1. Lav en liste over ligheder og forskelle mellem handlingen i "Rødhætte" og kortfilmen "Der var engang en jæger". (I kan finde en udgave (6-7 minutter) af Rødhætte på Youtube, fx)
Filmiske virkemidler - en oversigt fra Håndbog til dansk s. 325 til 331..pdf
Der var engang en jæger - komposition, lyd og billedbeskæring.docx
Vi skal have samlet op på "Der var engang en jæger". I seneste lektion lavede I gruppeøvelser med fokus på et par filmiske virkemidler: "Lyd" og "billedbeskæring". I skal kunne fremlægge jeres eksempler for en anden gruppe.
Folkeeventyret Konen i muddergrøften.docx
Konen i muddergrøften.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Dokumentargenren (Værklæsning)
Indhold
Kernestof:
Dokumentarfilms-teori.pdf
"Perspektiver i dansk" - dokumentaranalyse; sider: 240, 245-247, 250-259
Fra: Perspektiver i dansk af Rangvid, Mads og Mimi Sørensen, Dansklærerforeningens forlag, 2018.
Om dokumentargenrer og de forskellige virkemidler, som dokumentarister benytter sig af i deres film.
"Armadillo" - værkanalyse; sider: 1
Instruktør Janus Metz, 2010.
Filmiske virkemidler.pdf
Læs vedhæftede. (Det, som vi kalder den interaktive dokumentar, kalder dette kapitel for den deltagende dokumentar). I elevfeedback skal I forklare, hvordan kapitlet fremstiller Spiegelhauer og Michael Moore som to forskellige typer deltagende/intera
Den deltagende dokumentar .pdf Fra bogen "Dox" af Granild, Dorte og Mette Wolfhagen. s. 40-43.
Deltagende dokumentar.pptx
Noter til Finanskrisen forfra som deltagende dokumentar med autoritativt sigte.docx
"Manufactoring Dissent - Uncovering Michael Moore" (2007); sider: 1
https://www.youtube.com/watch?v=ek0taJKn6ao
Dokumentar, der anlægger et kritisk blik på MIchael Moores metoder i hans film. Fokus på krav om klarhed og dokumentation i dokumentargenren.
"Dox" af Granild, Dorte og Mette Wolfhagen; sider: 41-43
"Dox" af Granild, Dorte og Mette Wolfhagen, Lindhardt og Ringhof, 2016.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
DHO: Ravnkel Frøjsgodes saga (Værklæsning)
Indhold
Kernestof:
1yDA DHO Vikingetiden lek 1.pptx
Ravnkel Frøjsgodes saga.pdf
Ravnkels Frøjsgodes Saga 1-4.docx
"Ravnkel Frøjsgodes saga"; sider: 29-35
Invitation_foredragstilbud om vikingetiden 2023.pdf
Ravnkel lek. 2.pptx
Der ligger en skriveøvelse under opgaver. Det er jeres lektie at lave og få afleveret den. (Det handler om kort at karakterisere Ravnkel og Ejnar som mennesker).
Ravnkel Frøjsgodes saga arb sp. kap. 5-7.docx
Der ligger en skriveøvelse under opgaver. Det er jeres lektie at lave og få afleveret den.
Arb. sp. 8-10.docx
I skal læse kap. 11-13 i sagaen (og skrive et kort resumé af den centrale handling). I finder skriveøvelsen under opgaver.
Sagatiden & Slægt og ære. Litteraturens veje..docx
Henrik Poulsen
Arbejdsspørgsmål til DHO lektion 5.docx
Læs kap. 14-17 (inkl. 17) og aflever resumé under opgaver (skriveøvelse 4).
Lav skriveøvelsen på opgaver.
Socialhistorisk analysemetode kort.pdf
Læs og besvar på baggrund af læsningen skriveøvelse 6 under opgaver Metoder - social-historisk og nykritisk analysemetode.pdf
DHO 7 metoder.pptx
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Roman: Nye rejsende (Værklæsning)
Indhold
Kernestof:
Tine Høeg: Nye rejsende, Rosinante; sider: 9-77
1yDA Nye rejsende af Tine Høeg, 2017.pptx
"Nye rejsende" resumé af "september".
Vi læser videre i timen.
Analysemodel til romanen.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Den analyserende artikel med mediefokus
Indhold
Kernestof:
2.y dansk 110823.pptx
Arbejdsspørgsmål.docx
Introduktion til dokumentargenren.docx
Arbejdsspørgsmål_2.y_150823.docx
Filmiske virkemidler.pdf
Vi samler op på jeres analyser fra timen tirsdag.
Opbygning og struktur i den analyserende artikel med medieperspektiv.docx
Vejledning til den analyserende artikel.docx
I skal være færdige med analysen af dokumentarklippene fra tirsdag.
Kommaøvelse.docx
Kom i gang med den analyserende artikel.docx
Kommaregler.docx
Gense de første 10.58 af 'Herlufsholms hemmeligheder' på CFU og tag noter til den - dvs. skriv ned, når du ser noget, du mener er vigtigt at have med i analysen.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Forarbejde til den analyserende artikel
25-08-2023
Ny indledning
29-10-2023
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Rejsen (Værklæsning lyrik)
Indhold
Kernestof:
Intro Rejsen.pptx
Hvorfor rejser vi_Føljeton.docx
Det lykkelige arabien.pptx
Det lykkelige Arabien.pdf
Dannelsesrejsen i romantikken.pdf
H.C. Andersen_uddrag En digters bazar.docx
Arbejdseddel til Jernbanen.docx
Lektionsplan 22.09.23.docx
Drømmen om Amerika_tekst 1 og 2.docx
I skal være færdige med opgaven fra i mandags.
Dansk udvandring til USA.docx
Paa Memphis Station.pdf
Arbejdsspørgsmål Paa Memphis Station.docx
Læs digtet igen, så I får endnu mere styr på det. Find mindst et eksempel på disse litterære virkemidler:
Reportagen - genretræk.docx
Rejsereportage Madame Nielsen.docx
INDLEDNING_øvelse.docx
I skal have læst jeres analyserende artikel igennem inkl. mine kommentarer.
Lektionsplan 25.10.23_2.y.docx
Karen Blixen_Den afrikanske farm_uddrag.pdf
Brev_Karen Blixen.pdf
Karen Blixen Museum — Tiden i Afrika
Lektionsplan 03.11.23_2.y_White Girl.docx
I skal være færdige med opgaven om Karen Blixen
Lektionsplan 07.11.23 2.y.docx
Baggrund _Christina Hagen_ forfatterweb.pdf
White Girl _ baggrund_forfatterweb.pdf
Lav opgaverne fra fredag færdig og læs frem til s. 25. Noter tre forskellige oplevelser, som White Girl har på sine rejser.
Fremlæggelser om White Girl af Christina Hagen.docx
I skal have læst White Girl færdig. Skriv stikord til hvert "digt", fx om, hvor White Girl er henne, hvad hun oplever, hvad hun føler.
Alle skal være klar til at fremlægge jeres digt.
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Oplysningstiden og Holberg (Værklæsning drama)
Indhold
Kernestof:
Opgaveformulering_Børn og forældre i kunst og litteratur.docx
Kom i gang med den analyserende artikel.docx
Novelle til analyserende artikel.pdf
Oplysningstiden.pptx
Analyseopgave_En kongelig affære.docx
Holberg og oplysningstiden_baggrundsartikel.pdf
Hvis I ikke var til timen den 29.11, skal I gå på CFU og finde En kongelig affære under mine materialer. I skal se de første 40 min.
Hvis du ikke var til timen, skal du se frem til 1.53 af filmen. Hvis du kom for sent, skal du se den del, du ikke fik set i timen.
Analyseopgave_En kongelig affære (1).docx
Erasmus montanus (moderniseret udgave) (1).pdf
Oplysning, Holberg og komedier
Erasmus Montanus_1. akt _opgaver.docx
Medbring Erasmus Montanus (kopi).
Ludvig Holberg og Erasmus Montanus_baggrundstekst.pdf
I skal have læst akt 1.
Tipskupon 2. akt.docx
Akt 2_arbejdsspørgsmål.docx
I skal have læst akt 2. Skriv et kort handlingsreferat, så I kan huske, hvad der sker i de enkelte scener.
Erasmus Montanus_akt 3_arbejdsspørgsmål med svar.docx
I skal have besvaret spørgsmålene til akt 2 samt læst akt 3. Husk at skrive korte resumeer af hver scene, så I kan huske, hvad der sker.
Erasmus Montanus akt 4 og 5_1.docx
Afslutning på Oplysningstiden.docx
Grupper.pdf
I skal have læst akt 4 og 5. Skriv korte resumeer.
Vi arbejder videre med digtopgaven og kahoots.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Analyserende artikel med litterært perspektiv
17-12-2023
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Den debatterende artikel
Indhold
Kernestof:
Analyserende artikel_feedback.docx
Fokus i indledninger.docx
I skal være færdige med jeres digt og kahoot
Om den debatterende artikel.docx
Debatterende artikel
Den litterære kanon_debatterende artikel.docx
Tekster til den debatterende artikel.pdf
Debatterende artikel_disposition.docx
Omfang
Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Nyhedsjournalistik
Indhold
Kernestof:
Nyhedsjournalistik_Lektion 1.pptx
Nyhedsjournalistik_Krig og kærlighed i nyhedskredsløbet.pdf
Nyhedsjournalistik.pptx
Læs s. 4-12 i kompendiet. Det ligger i timen mandag. En del af det var lektie til mandag, men det virkede som om, at I med fordel kan læse det igen.
Selvom jeg er læge_reportage.pdf
Reportagen - genretræk.docx
Nyhedsjournalistik_Krig og kærlighed i nyhedskredsløbet_læsbar.pdf
DRTV - Dagbog fra Kyiv
Arbejdsseddel 20.03.24.docx
Se mine rettelser og feedback på jeres opgave igennem.
Minlæring
I skal have læst opgaveformuleringen samt artiklerne grundigt inden timen. Noter de tre vigtigste pointer fra teksterne ned.
I skal have læst eksemplet på en debatterende artikel på Minlæring i bogen "God stil".
Analyse af Skyggekrigen - Kampen om sandheden.docx
Anmeldelse af Skyggekrigen
Russisk vrede mod DRs Skyggekrigen
Kilder i Skyggekrigen.docx
DRTV - Skyggekrigen: Kampen om sandheden
Opgave 2.y 29.04.24.docx
I skal være klar med jeres fremlæggelser.
Arbejdsseddel 07.05.24.docx
Om satire.docx
DRTV - Tæt på sandheden: Vi tager den på dagen
Den Korte Podcast - Cilius // Bruun
Arbejdsseddel 08.05.24_2.y.docx
Journalistik. Redaktionsdilemmaer til presseetik og diskussion.pptx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Debatterende artikel om den litterære kanon
03-03-2024
Debatterende artikel om nyhedstræthed
08-05-2024
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Romantikken
Indhold
Kernestof:
Oversigt over sproglige virkemidler.docx
Litteratur i 1800-tallet_introtime.pptx
Romantikken - fra Litteraturhistorien på langs og på tværs.docx
Universalromantik.pptx
Adam Oehlenschläger_Morgenvandring.docx
Hvis du ikke var til timen, skal du gå på cfu og se udsendelsen "1800-tallet på vrangen".
Nationalromantikken - dansk litteratur
H.C. Andersen_I Danmark er jeg født.docx
Grundtvig_Danmarks Trøst.docx
Vi gennemgår "Morgenvandring". I skal hver prøve at finde to besjælinger og to metaforer i digtet.
Generelle udfordringer i den debatterende artikel_2.y.docx
I skal have læst "Langt højere Bjerge" og "I Danmark er jeg født" og fundet alle de nationalromantiske træk i digtene, som I kan.
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Den reflekterende artikel
Indhold
Kernestof:
Om eksamensgenrerne og den personlige stemme_Elev.pdf
Punktum og sætningslængde m. øvelser.docx
Tekstens røde tråd m. øvelser.docx
Tegnsætning og sætningslængde.pptx
I skal være færdige med øvelserne fra i torsdags. Vi gennemgår nogle af dem sammen.
Carsten Jensen_tekst m. linjeangivelse.docx
Carsten Jensen_reflekterende artikel m. øvelse.docx
I skal have skrevet tekststykket om Vor Frelser Kirke i København igennem, så der kommer en rød tråd deri. Hvis I nåede begge tekststykker i sidste time er det fint, men hvis ikke, er det nok bare at have lavet den om kirken.
Den reflekterende artikel
Den-reflekterende-artikel-trin-for-trin.pdf
Reflekterende artikel om døden m. tekster.docx
Reflekterende artikel_Hvad skal du være opmærksom på.docx
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Noveller - fra Blicher til nu (Værklæsning)
Indhold
Kernestof:
Lektionsplan 3.y 26.08.24.docx
Sildig opvaagnen_læsbar version.pdf
Biedermeier-tekster.docx
Romantisme
Lektionsplan 3.y 05.09.24.docx
Lektionsplan 9.9.24_3.y.docx
Mundtlige fremlæggelser om Sildig Opvaagnen.docx
Husk at medbringe teksten
Gøre oplæg færdige
Arbejdsseddel til ude-grupperne.docx
Naadsensbrød_Pontoppidan.pdf
I skal være klar til at holde jeres oplæg. Husk at alle skal kunne holde oplægget - også selvom der evt. mangler nogen. Sørg for at have styr på jeres PowerPoint. I må ikke læse højt fra jeres computer.
Medbring jeres "Litteraturhistorien - på langs og på tværs" (den hvide bog).
Rebecca, David, Sofie og Elishas grupper holder oplæg. I skal være færdige med opgaven fra mandag.
Grupperne, der holdt oplæg mandag, skal have læst siderne i Litteraturhistorien - på langs og på tværs (se arbejdsark fra mandag). I svarer på spørgsmålene til teksten samt læser novellen i denne time, mens de andre holder oplæg.
Intro til Det moderne gennembrud.pptx
Alle skal have læst Naadsensbrød af Henrik Pontoppidan. Det er en rigtig god ide at læse den to gange, så I får styr på handlingen, hvem vi møder, og hvor vi er.
Lektionsplan 25.10.24_3.y.docx
Foran Alteret_Herman Bang.pdf
I skal have lavet analysen af "Naadsensbrød" færdig til timen.
Medbring Litteraturhistorien - på langs og på tværs.
Foran Alteret_øvelse.docx
Arbejdsseddel Impressionisme.docx
Reflekterende artikel_Hvad skal du være opmærksom på.docx
Eksempel på vellykket reflekterende artikel.docx
Om indledninger, analyse og fortolkning
I skal have ExamCookie installeret på jeres computer. Test derhjemme, at det virker. Sørg for at jeres computer virker.
I skal skrive en analyserende artikel med litterært perspektiv. Gå på Minlæring og læs om denne genre i bogen God stil.
Den analyserende artikel trin-for-trin.pdf
SRP med engelsk
SRP DANSK.pptx
Tyvetøs_Martin A. Nexø.pdf
Forfatteren Martin Andersen Nexø.docx
Medbring Litteraturhistorien til timen.
Vi gør analysen af 'Tyvetøs' færdig. Hvem har et godt bud på, hvorfor fortælleren skifter fra en 3.personfortæller til en 1. personsfortæller? Hvad er effekten af det?
Vi springer 100 år frem i tid og ser på realisme i det 21. århundrede. Læs side 191 - 195 i Litteraturhåndbogen - på langs og på tværs.
Realisme i litteraturen.pptx
Afsnit
Husk at medbringe novellesamlingen "København".
I skal have lavet analysen af "Kimono mit hus" færdig. Find oversigten over analyseelementer i PowerPointen fra forrig tirsdag og gå systematisk frem.
Minimalisme
Grupper 3.y.docx
Katrine Marie Guldager_København_opgave.docx
I skal have læst København færdig til timen.
I skal finde linket til opgaven inden under "Opgaver" og beslutte, hvilken artikel I vil skrive inden timen.
I skal være klar til at præsentere jeres novelle for mig.
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Retorik og argumentation
Indhold
Kernestof:
Retorik_lektion 1.pptx
Oplæg:
Retorik_lektion 2.pptx
Transkription af Kong Frederiks nytårstale.docx
Opgave til Kong Frederiks nytårstale .docx
Statsminister Jens Stoltenberg tale på Rådshusplassen i Oslo.docx
Opgave til Stoltenbergs tale .docx
Stoltenbergs tale
I skal være færdige med analysen af Kong Frederiks nytårstale.
Retoriske virkemidler begrebspuslespil.docx
Toulmins udvidede argumentationsmodel
Øvelser i at bruge Toulmins argumentmodel.docx
Debat om juridisk kønsskifte Kristeligt Dagblad.docx
Toulmins argumentationsmodel.docx
Øvelse - argumenttyper.docx
Transkription af klimadebat.docx
Tips til skriftlig dansk.docx
Den røde tråd.docx
Terminsprøveopgave
Terminsprøve_Ægteskabet.docx
Terminsprøveopgave_Populærvidenskabelig formidling.docx
Kommaregler.docx
Læs jeres terminsprøve højt for jer selv derhjemme. Prøv at lægge mærke til, om I går i stå undervejs. Snubler I over nogle ord? Hvis I gør det, så overvej, hvordan I kan skrive sætningen mere klart.
Om eksamensgenrerne.pdf
Repetition af argumentation og retorisk_taleøvelse.docx
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Modernisme og eksistentialisme
Indhold
Kernestof:
Tidlig modernisme.pptx
Tidlig modernisme 1900-1918_Johannes V. Jensen.docx
Johannes V. Jensen_Interferens 1906.docx
Arbejdsspørgsmål til Interferens af Johannes V. Jensen.docx
I skal have skrevet jeres tale færdig. Husk at tjekke efter, at I opfylder kravene i opgaveformuleringen. Prøv at gøre jeres tale god, overbevisende og fængende.
Pär Lagerkvist_Ångest.docx.docx
Læs digtet igennem endnu en gang.
Ekspressionisme Hærværk.pptx
Tom Kristensen Hærværk uddrag.pdf
Tom Kristensen Hærværk_opgave.docx
Digtere, divaer og dogmebrødre: 1918-1930
Om Ekspressionisme og Tom Kristensen.docx
Kommentarer til terminsprøven.docx
Debatterende artikel _eksempel.docx
Tom Kristensen_opgave til Hærværk.docx
En kortfilm om Søren Kierkegaard.
Martin A. Hansen. Agerhønen.pdf
Analyse af Agerhønen.docx
Efterkrigstidsmodernisme 1945-1960.docx
I skal have lavet karakteristikken af Ole Jastrau og ekspressionismen færdig.
Medbring Litteraturhistorien - på langs og på tværs.
Efterkrigsmodernisme 3.y_Seeberg.pptx
Peter Seeberg_Hjulet.pdf
Medbring mad og drikke. I får ikke pause.
Gode råd eksamensgenrerne.docx
Medbring "Håndbog til dansk" og "Litteraturhistorien - på langs og på tværs".
Kommaregler og tjekliste til korrekturlæsning.docx
Log ind på Examcookie inden timen, så I ved, at det fungerer. Det er træls at spilde en masse tid på ikke at kunne få det til at fungere.
1960'er modernisme.pptx
Det er blevet os pålagt_Klaus Rifbjerg.docx
Vi bruger lidt mere tid på analysen af Rifbjerg, og så skal I fremlægge jeres arbejde for en, som I ikke har arbejdet sammen med.
Analysemodel til lyrik.docx
Tænk over, hvad I gerne vil have, at vi kigger på i forbindelse med eksamen. Det kan både være i forhold til mundtlig og skriftlig eksamen.
Folkeviser - dansk litteratur
Holberg og oplysningstiden
Romantikken og universalromantikken - dansk litteratur
Romantisme - dansk litteratur
Det moderne gennembrud - dansk litteratur
Impressionisme og Herman Bang - dansk litteratur
Avantgarde, surrealisme, dadaisme, futurisme og ekspressionisme
Eksistentialisme
Konfrontationsmodernisme - Dansk litteratur
Retorik og argumentation - retoriske virkemidler
Retorik og argumentation - Toulmins argumentationsmodel
Argumenttyper
Introduktion til dokumentargenren.docx
DOX_kapitel 2_Dokumentar_definition .pdf
DOX kapitel 3 De tre klassiske dokumentargenrer.pdf
Filmiske virkemidler.pdf
Repetitionsskema til litteraturhistorie.docx
Repetition af argumentation og retorik.docx
Repetition af dokumentar.docx
Repetition af journalistik.docx
Hvis I tænker, at I kan have gavn af at arbejde med komma, nutids-r og/eller sammensatte navneord, så er her nogle dokumenter med teorien bag grammatikken samt øvelser.
Komma.docx
Nutids-r.docx
Sammensatte navneord.pdf
Folkeviser.docx
Romantik.docx
Det moderne gennembrud.docx
Ekspressionisme.docx
Eksistentialisme og konfrontationsmodernisme.docx
Repetition af argumentation og retorik (1).docx
I skal være færdige med jeres repetitionsnoteark. Send det til mig i en besked her i Lectio.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Cookie-opgave 2
30-04-2025
Lea og Silke
02-05-2025
Omfang
Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Elektroniske hjælpemidler anvendt i undervisningen
Elektroniske hjælpemidler anvendt i undervisningen:
Ordnet.dk
Ordbogen.dk
Indidansk.dk
minlæring.dk
gymdansk.dk
Indhold
Kernestof:
Hvis I tænker, at I kan have gavn af at arbejde med komma, nutids-r og/eller sammensatte navneord, så er her nogle dokumenter med teorien bag grammatikken samt øvelser.
Komma.docx
Nutids-r.docx
Sammensatte navneord.pdf
Folkeviser.docx
Romantik.docx
Det moderne gennembrud.docx
Ekspressionisme.docx
Eksistentialisme og konfrontationsmodernisme.docx
Repetition af dokumentar.docx
Repetition af argumentation og retorik (1).docx
Repetition af journalistik.docx
I skal være færdige med jeres repetitionsnoteark. Send det til mig i en besked her i Lectio.
Omfang
Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
Forløb#16
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/253/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52682604942", "T": "/lectio/253/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52682604942", "H": "/lectio/253/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52682604942" }