Holdet 2022 DA/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Paderup Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Malene Bjerregaard
Hold 2022 DA/z (1z DA, 2z DA, 3z DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Folkeviser
Titel 2 Hvis der skulle komme et menneske forbi (værk)
Titel 3 Overbevis mig!
Titel 4 DHO saga og vikingetid (værk)
Titel 5 Dokumentarfilm (værk)
Titel 6 Romantik og natur
Titel 7 Nyheder og reportage
Titel 8 Jeppe på bjerget (værk)
Titel 9 Vrede digte, skrivecup (værk)
Titel 10 Det moderne gennembrud
Titel 11 Realisme og modernisme
Titel 12 Krop og norm (værk)
Titel 13 Kærlighed og dating
Titel 14 Metoder og skriftlighed

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Folkeviser

Litterært og sprogligt forløb om folkeviser med fokus på genretræk, temaer og stilistiske virkemidler. I forløbets slutning har vi læst to noveller med formålet at se folkevisetræk i teksterne.

Begreber og elementer, vi har arbejdet med: Karakteristika for hhv. ridder- og trylleviser, de 4 æ'er, overgangsritualer, formelsprog, syrebadsteknik, stilistiske figurer. I forbindelse med novellerne er gennemgået novelletræk for hhv. den klassiske og moderne novelle.

Tekster:
Ebbe skammelsen
Torbens datter
Germand Gladensvend
Agnete og havmanden
Karen Blixen: De blaa øjne
Ida Jessen: Sig altid farvel i tide

Materiale:
Brug Litteraturhistorien, afsnit om Middelalderen, Et slægtsamfund.
DR dokumentar, Mick Øgendal og de store forfattere, om Karen Blixen.

Ca. 85 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Hvis der skulle komme et menneske forbi (værk)

Litterært og sprogligt forløb. Værklæsningsforløb af  romanen "Hvis der skulle komme et menneske forbi".
Vi har i læsningen af romanen haft fokus på Autofiktion og minimalisme. Der er arbejdet med person- og miljøkarakteristik, sproglig analyse, bl.a. begreberne undertekst, isbjergsteknik og replikindividualisme samt autofiktive begreber som paratekst og dobbeltkontrakt.

Tekst:
Thomas Korsgaard: Hvis der skulle komme et menneske forbi, 2017.

Materiale:
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk litteraturhistorie, side 353-354 om autofiktion.
Youtubevideo om minimalisme, https://www.youtube.com/watch?v=P-zosnKjMUo

ca. 170 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Overbevis mig!

Sprogligt forløb om retorik og argumentation.
Retorisk analyse af taler med fokus på, hvordan de overbeviser. Dernæst har eleverne skrevet egne politiske taler, som de har holdt for hinanden og givet feedback med brug af begreberne. Til sidst i forløbet er de kort blevet introduceret for diskursanalyse med udgangspunkt i Præsident Bush tale til nationen. Der er ikke gået i dybden med dette.

Der er arbejdet med flg. begreber: Talegenrer, Ciceros pentagram, disposition, appelformer, retoriske virkemidler og figurer, argumentation (Toulmin), Aristoteles fem faser og kropssprog. Desuden diskursanalysens begreber - nodalpunkt, ækvivalenskæde, flydende betegner, antagonismer og hegemoni.

Taler:
Kronprins Frederiks tale til Dronningen
Sofie Lindes tale ved Zulu Commedy Galla, 2020
Niviaq Korneliussens tale ved Nordisk Råds Llitteraturpris, 2021
Præsident Bushs tale til nationen, 2001.

Materiale:
Ole Schultz Larsen, Håndbog til dansk, 2017, 4. udg. Afsnit om Retorik og Argumentation, side 150-156 og 157-167.
Græsborg og Jørgensen, Diskursanalyse i dansk, 2014, side 12-16 og 26 og 27-35.
Dansketaler.dk, Retoriske finesser og figurer.

Ca. 70 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 DHO saga og vikingetid (værk)

DHO om vikingetiden og sagagenren med udgangspunkt i værklæsning af Ravnkel Frøjsgodes saga.
I forløbet er der fokus på analyse af sagaen i sammenhæng med den historiske tid. Der er lavet små skriftlige øvelser i redegørelse og analyse med fokus på at skrive en akademisk opgave.
Der er arbejdet med personkarakteristik, miljø, sprog, temaer (æt og ære, kult og rite), genre og oprindelse. Der er desuden arbejdet med nykritisk og socialhistorisk metode.

Tekst:
Ravkel Frøjsgodes saga

Materiale:
Fibiger m.fl, Litteraturens Veje: Afsnittet Den norrøne digtning.
Schultz Larsen, Håndbog til dansk 2017, om nykritisk og socialhistorisk metode, s. 88-90, 97-98.

Ca. 120 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Dokumentarfilm (værk)

Dokumentarfilm
Medieforløb med fokus på analyse af filmenes hvordan. Der har været særligt fokus på forskellen på den dybdeborende og den observerende type. Vi har arbejdet med flg. begreber: autenticitetsmarkører, fakta- og fiktionskoder, filmiske virkemidler samt kildetyper.

Film:
De vaccinerede piger, tv2, 2015 (værk)
Armadillo, 2010

Materiale:
Ole Schultz Larsen, Håndbog til dansk, afsnittet om dokumentarfilm side 228- 235 og om kildetyper side 207.

Ca 95 sider.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Romantik og natur

Tematisk forløb om romantik og natur med fokus på menneskets forhold til naturen. Vi har arbejdet med alle tre stofområder.
Vi har arbejdet med nyplatonisme, universalromantik og nationalromantik.. Dernæst har vi haft blik til nutiden ved at se på menneskets forhold til naturen med eksempler fra reality, digt og det nationale i reklamer og kampagner. Afslutningsvis om romantisme med St. St. Blichers sange samt  Emil Aarestrup, hvor eleverne har remedieret Paa Sneen.

Tekster:
Indvielsen, Staffeldt,1804
Morgenvandring, Oehlenschlæger, 1805
Klokken, HC Andersen, 1845
Danmarks trøst, Grundtvig, 1820
I Danmark er jeg født, HC Andersen, 1850
Arlanda-Kastrup, Rasmus Nikolajsen, 2016
Alene i vildmarken, DR (uddrag)
Diversen reklamer og kampagner fra YouTube
Sig nærmer tiden og Det er hvidt herude, St.St. Blicher, 1850
Angst, En middag og Paa sneen, Emil Aarestrup, 1830

Materiale:
Kjær-Hansen m.fl, Litteraturhistorien på langs og på tværs,  2. udg. 2017, afsnittet om romantikken, side 91-115.
Ole Schultz Larsen, 2017, om reklamer og kampagner, side 263-269.
Humorteorier.
Diverse podcast og videoer fra YouTube.

Ca. 110 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Nyheder og reportage

Nyheder og reportage
Medieforløb med fokus på aktuelle nyheder, nyhedsartiklen samt reportagen. Vi har arbejdet med grundlæggende begreber: nyhedstrekanten, nyhedskriterier, vinkling, kildetyper, nyhedsartiklens opbygning og New journalism. Der har været fokus på reportagens genretræk og de fortællende litterære virkemidler i reportagen. Eleverne har lavet skriveøvelse i sansende sprog.

Tekster:
Aktuelle nyheder
"Toget der ruller ud fra banegården i Lviv, river mange hjerter fra hinanden", Politiken 7.3.2022.
"Som om solen kom for tæt på", Jyllandsposten 5.11.2004.

Materiale:
Borker m.fl: Reportagen i ord og billeder", side 5-9.
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk 2017, 4. udg. side 203-214.

Ca. 50 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Jeppe på bjerget (værk)

Værklæsning. Litterært forløb om Ludvig Holbergs "Jeppe på Bjerget" med fokus på oplysningstidens tanker (livssyn, rationalisme og klassisme), klassicistisk drama og Holbergs karakterkomedier. Vi har arbejdet med analyse af stykket og opførelse af scener fra stykket.

Tekst:
Jeppe på bjerget, 1723, Ludvig Holberg.

Materiale:
Kjær-Hansen og Bertelsen: Litteraturhistorien på langs og på tværs, systime 2017, side 73-77, 81-82.
Litteraturens Veje,  2005 (grå udgave) side 118-119 om Holbergs komedier.
"Dansk litteratur, Fra runer til grafitti", Systime 1998, side 40-49.
Den store premiere, DR, afsnittet "hvem griner vi af?".

ca 150 sider.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Vrede digte, skrivecup (værk)

Vrede digte
Lyrikforløb med fokus på samfundskritiske digtere fra Broby-Johansen, over Michael Strunge til Yahya Hassan med udgangspunkt i ekspressionisme. Eleverne har i forbindelse med værklæsning af YAHYA HASSAN 2 arbejdet med fælleslæsning som metode. Klassen deltog i skrivecup med temaet 'forbudt', hvor de remedierede digte fra dette forløb. Vi har desuden arbejdet med mimetiske skriveøvelser.

Tekster:
Bordelpige dræber ufødt og Lystmord, Rudolf Broby-Johansen, 1922
Livet i badeværelset, Klaus Rifbjerg, 1962
Den hæslige by, Plasticsolen, Vortex, Natmaskinen, Et forkomment englebarn, 1981
YAHYA HASSAN 2, 2019 (værk)

Materiale:
Klassisk dansk, om Broby-Johansen, YouTube
Kjær-Hansen m.fl, Litteraturhistorien på langs og på tværs, 2017, om Lyrik side 248-252 og om Michael Strunge side 173-178.

Ca. 100 sider.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Det moderne gennembrud

Det moderne gennembrud og det folkelige gennembrud.
Litterært og sprogligt forløb om Det moderne gennembrud med udgangspunkt i Georg Brandes 'at sætte problemer under debat'  og de 3 k'er med særligt blik på kvindens stilling og sædelighedsfejden. Forløbet sluttede af med to lektioner om Det folkelige gennembrud. Der er arbejdet med tekstanalyse og socialhistorisk analyse, samt med naturalisme og impressionisme.

Tekster:
Ane-Mette, Henrik Pontoppidan, 1882
Constance Ring (uddrag)1885, Amalie Skram,  kap. 11.
Albertine (uddrag) Kristian Krohg, 1886 (norsk)
Den sidste balkjole, Herman Bang, 1887
Lønningsdag, Martin Andersen Nexø, 1900.
Jens Vejmand, Jeppe Aakjær, 1905.

Materiale:
Kjær-Hansen m.fl, Litteraturhistorien på langs og på tværs, 2017, afsnittet om Det moderne gennembrud, side 116-137 og om Det folkelige gennembrud side 151-154.
Klassisk dansk, om Amalie Skram, YouTube.
Øgendahl og de store forfattere, DR, om Henrik Pontoppidan og Herman Bang.


Ca 95 sider.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Realisme og modernisme

Realisme - modernisme.
Litterært og sprogligt forløb om realisme og modernisme i 1900 tallet. Der er som udgangspunkt arbejdet med karakteristika for hhv. realisme og modernisme. Vi har rørt ved ismerne tidlig modernisme, ekspressionisme, eksistentialisme, storbymodernisme og bekendelseslitteratur. Vi har særligt gået i dybden med Søren Kierkegaards stadielære og Albert Camus positive nihilisme samt Sisyfosmyten og brugt teorierne i analysen af nogle af de litterære tekster. Der er arbejdet med litterær og sproglig analyse.

Tekster:
Interferens, Johannes V. Jensen, 1906
Det blomstrende slagsmål, Tom Krisentensen, 1920
Far och jag, Për Lagerkvist, 1924 (Svensk)
Agerhønen, Martin A. Hansen, 1947
Uro i forstæderne, Leif Panduro, 1962
Hullet, Peter Seeberg, 1962
af Sisyfosmyten, Albert Camus, 1942
Aftnerne var næsten de værste, Vita Andersen, 1972
Hyldest til hverdagen, Dan Turell, 1984

Materiale:
Henriksen, Eksistentialisme i dansk, 2017, om Søren Kierkegaards stadielære side 14-27. om Camus side 40-46.
Kjær-Hansen m.fl, Litteraturhistorien på langs og på tværs, 2017, side 138-141, 146-151, 156-166, 168-169.

Ca. 125 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Krop og norm (værk)

Krop og norm.
Tematisk forløb med fokus på krop og norm. Vi har arbejdet med alle tre stofområder (litteratur, sprog og medier). Vi har taget udgangspunkt i bogen "Fuck normen" og begrebet socialkonstruktivisme. Vi har brugt begreberne fra Queerteori (Judith Butler), vi har lavet værkanalyse af spillefilmen "En helt almindelig familie". Afslutningsvis har vi arbejdet med crip-teori og analyseret Caspar Erics handicapdigte.

Tekster:
Du kom med alt det der var dig, Jens Rosendal, 1981
Homo Sapienne (uddrag), Niviaq Korneliussen, 2014
Mente I det?, Thomas Korsgaard (kortroman), 2023
En helt almindelig familie, spillefilm, 2020. (Værk)
Nye balancer, handicapdigte (udvalg), Caspar Eric, 2023

Materiale:
Lassen, Fuck normen, Dlf 2016, om queer side 51-60, om crip side 85-88.
Hvad er socialkontruktivisme?, Videnskab.dk, 26.10. 2011.
Det fineste er, hvis folk ikke opdager, at man har et handicap, Caspar Eric, YouTube.

Ca. 85 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Kærlighed og dating

Kærlighed og dating
Tematisk forløb om kærlighed og dating, som også har et opsamlende fokus. Vi samler op på begreber fra 1. og 2.g og går lidt mere i dybden og bruger hertil tekster om kærlighed og dating. Vi har arbejdet med karakteristika for hhv. den klassiske og den moderne novelle, retorik og taleanalyse samt argumenttyper, reality-TV og analyse heraf, facework, filmiske virkemidler, fakta- og fiktionskoder, impressionistisk skrivestil.

Tekster:
Ringen, Karen Blixen. 1958
En stol for lidt, Helle Helle, 1997
Kongens nytårstale, 2024
Sociale medier, tale af Rebecca Lauridsen, 2021
Diverse realityprogrammer (små uddrag)
Foran alteret, Herman Bang, 1880
En lille replik, Herman Bang

Materiale:
Ole Schultz Larsen, Håndbog til dansk, 2017, om realitygenren side 238-242, om fakta- og fiktionskoder side 234-235, om filmiske virkemidler side 188-189, om facework side 188-189, om argumenttyper side 161-166. Desuden repetition af novelleteori og retorik.

ca. 80 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Metoder og skriftlighed

Metoder og skriftlighed
Kommaøvelser.
Gennemgang og elevoplæg om metoder i dansk: Biografisk, nykritisk, socialhistorisk, strukturalistisk, psykoanalytisk og  læserorienteret metode. Vi har taget udgangspunkt i Håndbog til dansk side  87-99.
repetition af diskursanalysens begreber.
Øvelser i personlig stemme.

Ca. 50 sider


I må tilgå følgende materialer til skriftlig dansk eksamen:
Søgefunktionen på ordopslag i ordbøger på nettet: ordnet.dk, synonym-ordbog.dk, ordbogen.com
Desuden indidansk.dk

Egne noter på computer.
Materiale fra undervisningen, dvs. tekster og powerpoints. Materialet skal være downloadet. I må ikke hente det fra lectio.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer