Holdet 2022 skr/x DHO_SRO_SRP - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23
Institution Paderup Gymnasium
Fag og niveau Skriftlige opgaver -
Lærer(e)
Hold 2022 skr/x DHO_SRO_SRP (1x DHO)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 DHO-vikingetiden

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 DHO-vikingetiden

DHO- vikingetid
1. lektion – introduktion til DHO
læs: introduktion til DHO. Præsentation af materialet på skolens skriveplatform.
TV-udsendelse: Historien om Danmark: vikingetiden. https://www.dr.dk/studie/mediaitem/urn:dr:mu:programcard:58f5c0c9a11f9f0fecfbf749
Fokus på: socialt hierarki, levevilkår og religion.

2. lektion – lær at skrive en redegørelse
Læs: Vores Danmarkshistorie, Peter Frederiksen (word-dok). Læsefokus: Hvad kendetegnede vikingernes samfund oft. Socialt hierarki, erhverv og økonomiske forhold?
Lærerproduceret oplæg om det at skrive en redegørelse + henvisningspraksis.
I DHO-grupper: begynd at skrive redegørelse.

3. lektion – hvad er historisk kildekritik?
Lektier: https://www.youtube.com/watch?v=e7Nj3AzyHdw&ab_channel=MarieBergCarlsen
Tavlegennemgang af kildekritiske begreber + arbejdsspørgsmål til Ibn Fadlans kilde ’Om vikingernes skikke’. https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/ibn-fadlan-om-vikingernes-ar-rus-skikke-ca-922/
Pararbejde: Læs og analyser kilden med udgangspunkt i den præsenterede kildekritik. Skriv jeres analyse i sammenhængende prosa. Inddrag citater og brug citatteknik.

4. lektion – hvordan skriver man en diskussion?
Google “Mød vikingerne” og se billederne fra Nationalmuseets udstilling om vikinger fra 2018.
Læs artiklen: “Jim Lyngvild om kritik af ny udstilling »Det er overhovedet ikke fair«” skriv ned: Hvordan forsvarer Jim Lyngvild sig mod kritikken af udstillingen “Mød vikingerne"?
Artikel: https://www.berlingske.dk/kultur/jim-lyngvild-om-kritik-af-ny-udstilling-det-er-overhovedet-ikke-fair
Læs artiklen: Arkæolog: Jim Lyngvilds vikingeudstilling er flot, men præget af historieløs udklædningsleg.
Læreroplæg om at skrive en diskussion.
Fælles: paneldebatten ”Hvor går grænsen mellem fiktion og fakta?” https://www.youtube.com/watch?v=OUEdI1Ziewo  
Med udgangspunkt i DHO-vejledningen skriver eleverne en diskussion med udgangspunkt i de holdninger, som de blev præsenteret for i debatten fra Nationalmuseet om grænserne mellem fakta og fiktion. Der skal minimum et citat med fra begge lektietekste + fra flere af de deltagende i debatten om spørgsmålet.

5. lektion – formalia
Læs DHO-vejledningen til opgaveskrivning om formalia og opgavens afsnit.
Tavlegennemgang af formalia.
Gruppearbejde: eleverne skriver videre på DHO’en.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer