Holdet 2022 HI/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Paderup Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Rasmus Falbe-Hansen
Hold 2022 HI/a (1a HI, 2a HI, 3a HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Europas histore 1: Romerriget
Titel 2 Europas historie 2 - Middelalder til opdagelserne
Titel 3 Vikings (DHO)
Titel 4 Fra fortid til historie
Titel 5 Dansk slavehandel
Titel 6 Verdensbilleder
Titel 7 Bloodlands
Titel 8 Israel og Palæstina
Titel 9 Besættelsen og erindringshistorie
Titel 10 Demokrati og ytringsfrihed
Titel 11 Den kolde krig

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Europas histore 1: Romerriget

I en to forløb skal vi kigge på europæisk historie og på, hvordan denne har skabt vores identitet som europæere. I det første forløb arbejder vi med Romerriget, hvor vi ser på Romerrigets tilblivelse, republikken, ekspansion, overgangen til kejserdømme og fald. Vi arbejder både med fremstillinger, kilder og populærhistorisk spillefilm.

Litteratur
Thorsen, Nils: Europas historie - den latterligt korte version, 7. januar 2012, Politiken,
Bryld, Carl-Johan: Verden før 1914 – i dansk perspektiv, Systime, 2008, s. 37-54, 61-66
Podcast: Kongerækken – Antikkens Rom #1 og #20
Falbe-Hansen, Rasmus: Historie i levende billeder, Columbus, s. 42-48

Kilder
Polybius om romerne og karthagerne
Kejser Theodosius den Stores religiøse lovgivning
Først Romerriget – nu EU?, Christian Bennike, Information, 18. marts 2017
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Europas historie 2 - Middelalder til opdagelserne

Vi arbejder videre med, hvad der skabte vores fælles historie og identitet som europæere. Her kommer vi ind på:
Middelalder (feudalisme og kirkens rolle)
Korstogene
Reformationen
Opdagelserne

Litteratur
Bryld, Carl-Johan: Verden før 1914 – i dansk perspektiv, Systime, 2008, s. 69-71, 112-115, 132-137, 166-172
Uddrag fra filmene ’Kingdom of Heaven’ og ’Luther’

Kilder
George Bush: Remarks on the south lawn of the White House, 16/9 2001
Satiretegning af Bush som korsridder
Pave Innocens d. 3 (11-98-1216), 1198
Pave Urban d. 2 I 1095 I Clermont, refereret af Fulcher af Chartres
Erasmus af Rotterdam, af Dårskabens pris, 1509
Luther, af de 95 teser, 1517
Luther, Til den Kristlige Adel af Tysk Nation, 1520
Uddrag fra Columbus dagbog
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Vikings (DHO)

Vi arbejder hen i mod jeres DHO med et parallelt forløb i dansk og historie om vikingetiden og sagaer. I historie fokuserer vi på træk ved vikingetiden og hvordan vikingetiden er blevet brugt og erindret. VI skal desuden arbejde med kildekritik af sagaer.

Fremstillinger:
Schou, Lotte og Susanne Ørnstrøm: Danmark i verde, Columbus,2011,  s. 17-32
Lundt Hansen, Anders: Sølv, blod og kongemagt, s. 116-123
Stockmann, Camilla: Danske vikinger på nye togter, Politiken.dk, 040815
Matsen, Bjørn og Ole Bjørn Petersen: Vikinger, Systime, 2006, s. 25-26

Kilder:
Ibn Fadlan, 921
Lindisfarne, Historie Regum, 793
Gunløg Slangetunges saga
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Fra fortid til historie

Vi skal gennemgå/repetere historisk metode med fokus på kilde- og fremstillingskritik. Derudover skal vi arbejde med begreber som den store/lille historie, historiesyn, historiebrug, faghistorie, populærhistorie, pseudohistorie og historiebevidsthed.

Litteratur:
Hassing, Anders og Christian Vollmond: Fra fortid til historie, 2. udg., Columbus, s. 14-16, 34-71
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Dansk slavehandel

I forløbet skal vi arbejde med Danmarks koloniale fortid med fokus på slaveriet og trekantshandlen mellem DK, Guldkysten og Dansk Vestindien. Vi skal arbejde med menneskesyn, trekantshandlens system, slavernes forhold og arven fra slaveriet ved hjælp af kilde- og fremstillingskritik og erindringshistorisk tilgang.

Fremstillinger
Halberg, Rikke Lie og Bertha Rex Coley: Dansk Vestindien, Fredenlund, 2016, s. 27-31, 39-43, 52-53, 60-61, 123-128
Peters, Rikke Alberg-Brunbech, Peter Yding,m.fl.: Da Danmark var en slavenation, Nationalt Videncenter; sider: 37-43, 53-54
Danmarks tabte paradis, DR2, 2017

Kilder:
Kildecitater af Paul Isert, Sophie Petersen, Adam Smith, Montesquie og J.R. Haagensen
Maleri af Heinrich Carl Schimmelmann
Tabel over danske slaveskibe
Skibsprotokol fra slaveskibet ’Christiansborg’, 1775
Gardelins reglement, 1773
Udklip fra bogen ”Danmarkshistoriens årstal” om frigivelsen af slaveriet
Susanna Henighan Potter, beboer på øerne, om slavriets ophævelse i guidebog
Billede af statue af General Buddhoe foran Fort Frederik i Frederiksted
Billede af Peter von Scholtens mausoleum i København
Godsejer undskylder for slavefortid, b.dk, 1/11 2013
Uddrag af Slavernes Slægt, DR
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Bloodlands

Indhold:
I forløbet skal vi arbejde med de sovjetiske og nazistiske styrer som kæmpede mod hinanden og mod forskellige befolkningsgrupper i store dele af det 20. århundrede. Disse to regimer har ufattelige antal af menneskeliv på samvittigheden og betragtes i dag som noget af det ondeste man kan forstille sig; personificeret i Stalin og Hitler.
Vi skal arbejde med at se på årsager til at diktatorer som Stalin og Hitler kunne komme til magten, undersøge de ideologier der lå bag og undersøge konsekvenserne af styreformerne.

Arbejdsformer:
Vil bruge forfatteren Timothy Snyders begreb Bloodlands som ramme om forløbet, der kobler de to regimer sammen i en fælles fortælling om de mange millioner ofre som betalte prisen for de ideologiske eksperimenter. Herefter vil vi ved hjælp af kilder, plakater og film undersøge de to regimer og afslutningsvis diskuterer forskelle og ligheder.

Fremstillinger

Kolb, Mathias: Jeg er bange for at de fleste amerikanere ikke forstår alvoren, Information, 140217
Snyder, Timothy: Bloodlands, JPs Forlag; sider: 6-21
Bryld, Carl-Johan: Verden efter 1914 i dansk perspektiv, Systime, s. 59-64, 89-103
Video på YouTube: The Bloodlands: Ukraine in World War II. (10 Things Everyone Should Know About Ukraine)
Falbe-Hansen, Rasmus: Historie i levende billeder, Columbus, s. 85-90
Folkedrab.dk: Sterilisation og eutanasi, Einsatzgrupperne, Wannsee-konferencen, Udryddelseslejrene, Koncentrationslejrene, Den første internationale straffedomstol og Nürnbergprocessen
Uddrag af DRTV - Nürnbergprocessen: Nazisterne for retten
Mørket sænker sig, DR2, 2003
Sauls Søn, László Nemes, 2015



Kilder
Den polske lokomotivfører, Stefan Kirsz, kørte jøder til udryddelseslejren Belzec. Fra: Yitzhak Arad "Belzec, Sobibor, Treblinka: The Operation Reinhard Death Camps", (Indianapolis: Indiana University Press, 1987), s. 69
Imre Kertész. De skæbneløse s. 95-97
Primo Levi - Vidnesbyrd, s. 93-106 (Dem der går til...)
'Jeg er bange for, at de fleste amerikanere ikke forstår alvoren' - Information 140217
Sovjetiske propagandaplakater
Uddrag af Orlando Figes bog ’Lov mig, at du kommer tilbage, 2012, Kristelig Dagblads Forlag
John Scott om byggeriet i Magnitogorsk
Victor Kravchenko om hungersnøden
Varlam Sjalamov: Fortællinger fra Kolyma, 2005, s. 48-52
Den jødiske fabrikant Oskar Münsterbergs dagbog fra Berlin, 1919
Lov om sterilisation
K.K. Steincke: ”Raceforbedring (Racehygiejne, Eugenik)”, 1920 (Uddrag)
Karl Jägers rapport om et "jøderent" Litauen
SS-mands beretning fra udryddelseslejren Belzec – "Gerstein-rapporten"
Retsgrundlag for Nürnbergprocessen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Israel og Palæstina

Forløb med historisk kontekst til den nuværende konflikt mellem Israel og Hamas/Gaza.

Fremstillinger:

Bryld, Carl-Johan: Verden efter 1914 i dansk perspektiv, Systime, s. 311-320
Fafner, Hans Henrik m.fl.: Israel-Palæstina, Systime, 2014, s. 106-107, 126-137
Villemoes, Søren: Sorte Sabbat, Weekendavisen, 24/11 2023
Explainer fra DR: https://www.dr.dk/skole/samfundsfag/udskoling/p3-essensen-explainer-forstaa-konflikten-mellem-israel-og-palaestina#!/

Podcast: Uddrag af Kampen om Historien: Oslo-Processen – håb eller bedrag, DR
Podcast: Uddrag af Ta’r jeg fejl? Med Søren Villemoes, Radio 4
Film: Paradise Now


Kilder:
Krasnik, Martin: En smal bro over afgrunden, 12/10 2023
Gaïni, Sigru M.: Ondskabens banalitet, Weekendavisen, 25/11 2023
Satiretegning fra Weekendavisen
Uddrag af avisartikler og debatindlæg om folkedrab i Gaza:
• 11. juni 2024 Information Sektion 1 Side 16 Marie Thøgersen, Kandidat i jura og ph.d.-studerende i folkeret
• 23. juni 2024 Politiken Sektion 2 – Arey Neier, Human Rights Watch
• 20. juli 2024 Politiken Sektion 1 Side 8 - Israels minister for sikkerhed, Itamar Ben-Gvir.
• 25. januar 2024 Pov.international, Adam Holm, historiske og journalist
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Besættelsen og erindringshistorie

I forløber arbejder vi ud fra Kristian Iversen og Ulla Nedergård Pedersen bog 'Danmarks historie - Mellem erindring og glemsel' med hvad erindringshistorie er og hvordan man kan arbejde erindringshistorisk med besættelsestiden. Her kigger vi på erindringspolitisk brug af samarbejdspolitikken, striden om Frihedsmuseet, modstandsbevægelsen på film og øvelse i erindringshistorisk kildeanalyse.

Fremstillinger:
Iversen Kristian og Ulla Nedergård Pedersen: Danmarks historie – mellem erindring og glemsel, Columbus, s. 107-119; 123-127
Frihedsmuseet døde i skæbnebrand: https://www.tv2kosmopol.dk/kobenhavns-vilde-bygninger/frihedsmuseet-dode-i-skaebnebrand-i-dag-far-rane-willerslev-noglerne

Kilder:
Citater af Hans Kirchoff og Anders Fogh Rasmussen om samarbejdspolitikken, Iversen og Pedersen s. 108-109
Citater om Frihedsmuseet af Bo Lidegaard, Anette Warring, Pia Kjærsgaard, Jørgen Kieler, Lis Mellemgaard i Iversen og Pedersen, s. 112-117
Uddrag fra ’De røde enge’, ’Med ret til at dræbe’ og ’Flammen og Citronen’
Helle Thorning Schmidts tale i Mindelunden 29/8 2013
Interview med Jørgens Kieler i Berlingske 22/8 2004
Uddrag af Bo Lidegaards ’Kampen om Danmark 1933-1945’ (2005)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Demokrati og ytringsfrihed

Vi arbejder med demokratiet og menneskerettighedernes udvikling fra antikken til i dag. Afslutningsvis undersøges demokratiets tilstand i 2023.

Fremstillinger:

Bryld, Carl-Johan: Verden før 1914 s. 205-217
Fokus 2, Gyldendal, 2016, s. 41-45, 54-55
Frederiksen, Peter: Grundbog til Danmarkshistorien, s. 133-137, 158-161
Demokratiets rødder: https://static.uvm.dk/publikationer/2008/demokratikanon/kap01.html
Styreformer og demokrati: https://natmus.dk/museer-og-slotte/nationalmuseet/undervisning-paa-nationalmuseet/undervisningsmaterialer/ungdomsuddannelserne/historien-om-danmark/kronologi-som-vaerktoej/styreformer-og-kronologisk-overblik/
Menneskerettighederne og Holocaust: https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/fokusartikler-om-holocaust/menneskerettighederne-holocaust
Freedom House: https://freedomhouse.org/
Sustainable development report: https://dashboards.sdgindex.org/map

Kilder:
Citater af Mette Frederiksen, Inger Støjberg, Klaus Wivel og Jacob Mchangama om koranafbrændinger
Immanuel Kant om oplysning i ’Fokus 2’, s. 41
Citater fra Uafhængighedserklæringen og Fortalen til forfatningen (s. 208 og 210 i ’Verden før 1914)
Menneskerettighedserklæringen fra ’Leve revolutionen’ af Anders Bjørn
Frihedens fører folket på barrikaderne, Eugéne Delacroix, 1830
Orla Lehmans tale den 30/1 1841, Grundbog til Danmarkshistories s. 146
Menneskerettighederne: https://amnesty.dk/vores-arbejde/hvad-er-menneskerettigheder/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Den kolde krig

Indhold:
Forløb om den kolde krig og dens faser, samt en perspektivering til den nutiden og forskelle og ligheder med den kolde krig. Fokus på starten på den kolde krig, red scare, Vietnamkrigen inklusiv erindringshistorie, Danmark/Grønland og murens fald.



Fremstillinger:

Frederiksen, Peter: Vores Verdenshistorie 3, Columbus, 2020, 131-138, 158-161
Bryld, Carl-Johan: Verden efter 1914 i dansk perspektiv, Systime, s. 161-165, 169-171, 178-180
Fokus 2, s. 258-263 - Østblokkens fald
Hein Rasmussen, Søren: Den kolde krig – et overblik, https://www.museumskanderborg.dk/Files/Billeder/0100_SKANDEBORG_MUSEUM/0400_BOERN_OG_UNGE/0400_DOKUMENTER/Soeren_Hein_Rasmussen_Denkoldekrig_et-overblik.pdf
Artikel om McCarthyisme oprindeligt fra Den Store Danske
Pedersen, Carl: Den forkerte krig, 2009, s. 89-92
Louise Schou Drivsholm, Trumps metoder er ’utraditionelle’. Men han skriver sig ind i lang historie for amerikansk interesse i Grønland, Information, 23/12 2024
Tolkninger af afslutningen på den kolde krig: http://nyestetid.systime.dk/11-fortolkninger-af-den-kolde-krig.html

Uddrag fra ’Fog of War’, Errol Morris, 2003
Uddrag af ‘The Man Who Saved the World’, Peter Anthony, 2014
Platoon, Oliver Stone, 1986

Kilder:
Uddrag: Forsker: Vi er på kanten af en ny kold krig, Flemming Splidsboel Hansen, Seniorforsker DIIS, Videnskab.dk 28/5 2018
https://thinkeuropa.dk/debatindlaeg/2025-01-taberne-ved-trumps-nye-udenrigs-dok-trin-taiwan-ukraine-og-eu
Uddrag af Churchills Jerntæppetale – Kilde 28 i Vores Verdenshistorie 3
Stalins svar om Sovjetunionens sikkerhed -  Kilde 29 i Vores Verdenshistorie 3
Truman-doktrinen - Kilde 30 i Vores Verdenshistorie 3
Marshall om genopretningen af Europa - Kilde 31 i Vores Verdenshistorie 3
USA’s politiske pression - Kilde 32 i Vores Verdenshistorie 3
Kilder fra Kai Otto v. Barner: Den kolde krig, Systime, 2011:
Tekst 22: Referat af samtale  mellem den sovjetiske og den amerikanske udenrigsminister
Tekst 25: Khrutsjovs erklæring af 28/10 1962
Country Joe & The Fish
"Vietnam Song (Live From Woodstock)" - https://www.youtube.com/watch?v=ft0vkKCadgk
Propagandaplakat ’Is this Tomorrow’
Cold War Anti-Communist Propaganda film
Uddrag fra ‘Invasion of the Body Snatchers’, 1956
Uddrag fra tale af Joseph McCarthy i Wheeling, West Virginia, 9. februar, 1950
Hvis krigen kommer: https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/uddrag-fra-pjecen-hvis-krigen-kommer-fra-statsministeriet-1962
Citater fra Francis Fukuyama ’The End of Historie’ og Samuel P. Huntingtons ’Clash of Civilizations’
Forskellige vietnamesiske propagandaplakater



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer