Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23
|
Institution
|
Paderup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Historie A
|
Lærer(e)
|
Anne Hingelberg, Bjarke Brandtoft
|
Hold
|
2022 HI/r (1r HI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
National identitet
Forløb: National identitet
Nøglebegreber i forløbet: erindringshistorie, kollektiv erindring, erindringssteder og historiebrug
1. lektion - præsentation af forløbet
Gennem undervisning i ovenstående nøglebegreber, undersøger vi, hvordan fortiden spiller en aktiv rolle ift. skabelsen af vores og et lands nationale identitet. Vi undersøger fortiden med udgangspunkt i, hvordan den bruges i dag, og fordi der er konflikt om fortolkningerne af den. For at forstå hvilke processer, der ligger bag den danske nationale identitet, tager vi også et kig ud i 1700 og 1800-tallets Europa, hvor vi undersøger, hvad der ligger til grund for vor tids opfattelse af national identitet.
2. lektion – Fra helstat til nationalstat. Overblik over 1800-tallet.
Hvordan blev Danmark til Danmark?
Introduktion af perioden med tavleoplæg om sociale, økonomiske og politiske strukturer samt krigene. Derefter gruppearbejde: søg efter nationale spor i tide 1848-1914.
Faglige begreber: Helstat, enevælde, fri forfatning, nationalstat.
Læsefokus:
1) Hvad betyder helstat?
2) Hvad betyder nationalstat?
3) Hvordan bliver Danmark til en nationalstat?
https://danmarkshistorien.dk/oversigter/interaktivt-danmarkskort
https://danmarkshistorien.dk/perioder/fra-enevaeldig-helstat-til-nationalstat-1814-1914
3. lektion – National identitet og nationalisme
Hvordan bliver en national identitet skabt?
Faglige begreber: National identitet, nationalisme – faglig og politisk ekskluderende og inkluderende. Familiemetaforer.
Fælles introduktion (tavle) til faglige begreber. Derefter gruppearbejde af H.C. Andersens I Danmark er jeg født.
4. lektion – Indfødsret
Hvornår er man dansk?
Kapitel 12 i Nationer og nationalisme (2018) af Iversen. Læsefokus: hav fokus på begrebet statsborgerskab, medborgerskab og modborgerslab.
Indfødsretsprøven: https://nyheder.tv2.dk/samfund/test-dig-selv-kan-du-bestaa-den-nye-indfoedsretsproeve
5. lektion – Genforeningen 1920
Side 98-103 i Nationale identiteter af Inge Adriansen. Nærlæsning af Europas nyordning i 1920. Fokus på folkenes selvbestemmelsesret samt kortet på s. 100 omkring valgzonerne.
Gruppearbejde: analyse af valgplakater + fremlæggelse.
6. lektion – Sønderjylland
Hører Sønderjylland til Danmark?
Erling Jepsen: Har Danmark fortjent Sønderjylland? Læsefokus: Hvad er forfatterens budskab?
Læreroplæg med argumentationsteori.
7. Lektion – Debat om danskhed
Lærerproduceret PowerPoint Præsentation med fokus repetition af tidligere begreber.
Uddrag af valgdebat mellem Helle Thorning-Schmidt og Pia Kjærsgaard.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Vikingetid og middelalder
Forløb: Vikingetid og middelalder
1. lektion – Karakteristik af vikingesamfundet.
Grundbog til Danmarkshistorien, s. 27-35. læsefokus: Læs vedhæftede dokument om vikingetiden. Du skal notere nøgleord til hvert afsnit (Landsbyerne, Kongemagt, Harald Blåtand osv). I lektionen skal I lave en karakteristik af vikingetiden i grupper.
https://www.youtube.com/watch?v=qBPSHhEMIno (3:34 min)
2. lektion – Introduktion til kildekritiske begreber og kildeanalyser
Grundbog til Danmarkshistorien, s. 44-49. læsefokus: Hvordan bliver vikingerne beskrevet? (den sidste kilde om Sven Tveskæg må gerne skimmes).
Tavleoplæg: Introduktion til kildekritiske begreber (udleveret ark).
Gruppearbejde: vælg to kilde og svar på spørgsmålet og inddrag de kildekritiske begreber.
3. lektion – Fremlæggelse og historiebrugsbegrebet
Winnie Færk og Jan Horn Petersen: Historiebrug, s. 17-20. Læsefokus: du skal kunne de fem typer af historiebrug.
Plenum: vi ser på en række eksempler af historiebrug. Elevere skal koble eksemplerne til fagbegreberne.
Fremlæggelse af sidste lektions kildeanalyser i matrixgrupper.
4. lektion – Hvad er årsagerne til korstogene?
Bryld, ”Europæisk middelalder” i Verden før 1914, s. 69-71. Dan dig et overblik over den tidlige middelalder. Læs herefter intensivt s. 74-80, hvor du skal have fokus på begrebet feudalisme.
Tavleundervisning: introduktion til den tidlige middelalder + årsagerne til korstogene + tendens som kildekritisk begreb.
Gruppearbejde: kildeanalyse af Pave Urban d. 2’s tale i Clermont (1095)
5. lektion – kildeanalyse
Kilde: Gud kæmper i sandhed for os. Læsefokus: læs og marker hvilke dele af teksten som er samtidige og hvilke dele som ikke er samtidige. Notér de steder i teksten, hvor der optræder naturfænomener. Tænk over hvilke rolle naturfænomener spiller for det middelalderlige menneske.
Gruppearbejde med kilden + efterfølgende opsamling.
6. lektion – kildeanalyse
Kilde: Fundet af den hellige lanse. Læsefokus: dan et overblik over personerne i kilderne og handlingsforløbene. Skriv i dine noter om det er en 1. håndsberetning og hvorfor lansen (relikvie) er vigtigt for dem.
Gruppearbejde + efterfølgende opsamling.
7-8. lektion – Arn
8. Fremstillinger af Saladin
Tekster: Vurderinger af Jerusalems muslimske erobrer, Saladin
Kilde 1) En røvet datter, dybt begrædt
Uddrag af Bahaeddin Ibn Shaddads (1145-1234) Saladinbiografi efter Maalouf, s. 173. Bahaeddin var fra slaget ved Hattin 1187 til sin død Saladins nære fortrolige og rådgiver
Kilde 2) Far, må vi hugge fangens hoved af?
Uddrag af den arabiske historiker Beha Ed-Din Ibn Shehads samtidige biografi af Saladin, efter Pernoud s. 198 f.
9. Moesgaard museum
Teoritekster om kommunikationsstrategier og udstillingsprincipper + spørgsmål til udstillingerne ’vikingetiden’ og ’middelalderen’
10. kreativ skriveøvelse.
Omskriv Pave Urban d. 2’s tale i Clermont. Fokuser på flere årsager til korstogene.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
DHO-vikingetiden
DHO- vikingetid
1. lektion – introduktion til DHO
læs: introduktion til DHO. Præsentation af materialet på skolens skriveplatform.
TV-udsendelse: Historien om Danmark: vikingetiden. https://www.dr.dk/studie/mediaitem/urn:dr:mu:programcard:58f5c0c9a11f9f0fecfbf749
Fokus på: socialt hierarki, levevilkår og religion.
2. lektion – lær at skrive en redegørelse
Læs: Vores Danmarkshistorie, Peter Frederiksen (word-dok). Læsefokus: Hvad kendetegnede vikingernes samfund oft. Socialt hierarki, erhverv og økonomiske forhold?
Lærerproduceret oplæg om det at skrive en redegørelse + henvisningspraksis.
I DHO-grupper: begynd at skrive redegørelse.
3. lektion – hvad er historisk kildekritik?
Lektier: https://www.youtube.com/watch?v=e7Nj3AzyHdw&ab_channel=MarieBergCarlsen
Tavlegennemgang af kildekritiske begreber + arbejdsspørgsmål til Ibn Fadlans kilde ’Om vikingernes skikke’. https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/ibn-fadlan-om-vikingernes-ar-rus-skikke-ca-922/
Pararbejde: Læs og analyser kilden med udgangspunkt i den præsenterede kildekritik. Skriv jeres analyse i sammenhængende prosa. Inddrag citater og brug citatteknik.
4. lektion – hvordan skriver man en diskussion?
Google “Mød vikingerne” og se billederne fra Nationalmuseets udstilling om vikinger fra 2018.
Læs artiklen: “Jim Lyngvild om kritik af ny udstilling »Det er overhovedet ikke fair«” skriv ned: Hvordan forsvarer Jim Lyngvild sig mod kritikken af udstillingen “Mød vikingerne"?
Artikel: https://www.berlingske.dk/kultur/jim-lyngvild-om-kritik-af-ny-udstilling-det-er-overhovedet-ikke-fair
Læs artiklen: Arkæolog: Jim Lyngvilds vikingeudstilling er flot, men præget af historieløs udklædningsleg.
Læreroplæg om at skrive en diskussion.
Fælles: paneldebatten ”Hvor går grænsen mellem fiktion og fakta?” https://www.youtube.com/watch?v=OUEdI1Ziewo
Med udgangspunkt i DHO-vejledningen skriver eleverne en diskussion med udgangspunkt i de holdninger, som de blev præsenteret for i debatten fra Nationalmuseet om grænserne mellem fakta og fiktion. Der skal minimum et citat med fra begge lektietekste + fra flere af de deltagende i debatten om spørgsmålet.
5. lektion – formalia
Læs DHO-vejledningen til opgaveskrivning om formalia og opgavens afsnit.
Tavlegennemgang af formalia.
Gruppearbejde: eleverne skriver videre på DHO’en.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
(Nord) Koreas historie
Forløb: (Nord)Koreas historie
1. lektion – Koreas tidlige historie + tiden frem til 1949
Læs s. 96-99 og dan dig et billede af Koreas tidlige historie. Overbliksøvelse: Brug lektien + linket over Koreas historiske udvikling. I skal i gruppen lave en kort og præcis præsentation af Koreas historie før år 1900 og herefter frem til 1949 (Se s. 100-101). Præsentationen skal være redegørende i sit indhold og indeholde en let overskuelig tidslinje over landets historiske udvikling. Jeres præsentation skal I bruge til en senere fremlæggelse.
https://www.dr.dk/historie/webfeature/skabelsen-af-nordkorea#F%C3%B8r%201900-tallethttps://www.youtube.com/watch?v=56c6W8EGfcA
2. lektion: Korea-krigen + tiden frem til i dag
Læs s. 100-102 og dan dig et overblik over delingen af Korea + krigen I skal i gruppen lave en kort og præcis præsentation af Korea-krigen og Nordkoreas historiske udvikling frem til i dag. Overbliksøvelse: Brug lektien til at beskrive Korea-krigen - og linket til at redegøre for Koreas historiske udvikling frem til i dag. Præsentationen skal være redegørende i sit indhold og indeholde en let overskuelig tidslinje over landets historiske udvikling. I dag skal præsentationen indeholde en biografisk beskrivelse af Kim Jong Il og Kim Jong Un. Brug gerne nettet - men tjek jeres kilder.
Kildekritisk øvelse:
Find en selvvalgt propagandaplakat fra Nordkorea i perioden fra Korea-krigen og frem til i dag. Udfør en kildekritik af kilden.
3. lektion: fremlæggelser
Fremlæggelser af tidslinjer, propagandaplakat og portrætter af Kim Il-Sung, Kim Jong-Il og Kim Jong-Un.
4. lektion: Dokumentaren Muldvarpen undercover i Nordkorea (2020), DR.
Afsnit 1 + 2.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/253/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52682773332",
"T": "/lectio/253/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52682773332",
"H": "/lectio/253/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52682773332"
}