Holdet 2022 HI/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Paderup Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Tina Damkjær Maimburg
Hold 2022 HI/y (1y HI, 2y HI, 3y HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 National identitet og danskhed
Titel 2 Middelalder
Titel 3 Den danske velfærdsstats udvikling
Titel 4 Maos Kina
Titel 5 Hvordan vinder man en krig? Rusland-Ukraine-krigen
Titel 6 Den kolde krig og Vietnamkrigen
Titel 7 Folkedrab
Titel 8 Er demokratiet truet?
Titel 9 Danmark i krig og krise - udenrigspolitik e. 1914

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 National identitet og danskhed

Forløb: National identitet og danskhed

Kernestof:
Nationale identiteter, dansk demokrati, oplysningstid, revolutioner, velfærdsstaten, europæisk integration.

Fagligt fokus
Med særligt fokus på erindringspolitikken omkring de historiske begivenheder 1848-50 og 1864. Ekskluderende og inkluderende nationalisme, stats- og nationsbegrebet, af dansk identitet, eksempler på nationers opståen og statsdannelser, forholdet mellem nation og stat historisk set og dyrkelsen af dansk identitet samt dansk erindringspolitik. Jus soli, Jus Sanguinis, Den tyske nationalisme (Herder, Fichte) vs. Den franske nationalisme (Renan).
Diskussion af brugen af nationale monumenter og politikeres brug af begrebet "Danskhed", statsborgerskab, med- og modborgerskab,

Metodisk fokus:  
Analysearbejde, litterært materiale som kildetekster, det historieskabte individ, monumentanalyser, historiebrug, erindringshistorie, kollektiv erindring.

Fremstillingstekst:
Fra enevælde til helstat fra danmarkshistorien.dk (Siden er lukket ned, men orienter jer i artiklerne Nationalopfattelser i 1840’erne og Året 1848 og overgangen fra enevælde til indskrænket monarki.
Kristian Iversen: Nationer og nationalisme, 2018, Columbus (Kap. 12, s. 144-154)
Inge Adriansen m.fl.: fra oplysningstid til imperialisme, 2007, Gyldendal (Europas nyordning s. 98-101)

Kilder:
Indfødsretsprøven 2022
Erling Jepsen: Har Danmark fortjent Sønderjylland i Politiken d. 14. juni 2014
3 valgplakater fra valget i 1920 i Fra oplysningstid til imperialisme, s. 100-101
Duel om danskhed, programklip, politisk duel mellem Helle Thorning og Pia Kjærsgaard sendt på DR1d. 25.11.10,  kl. 19.00, fra 42 min henne i klippet, der hvor ordføreren spørger til danskhed og ca. 8 min frem.
Klasseundersøgelse: Hvad anser vi for danske værdier?


1. lektion - præsentation af forløbet
Gennem undervisning i ovenstående nøglebegreber, undersøger vi, hvordan fortiden spiller en aktiv rolle ift. skabelsen af vores og et lands nationale identitet. Vi undersøger fortiden med udgangspunkt i, hvordan den bruges i dag, og fordi der er konflikt om fortolkningerne af den. For at forstå hvilke processer, der ligger bag den danske nationale identitet, tager vi også et kig ud i 1700 og 1800-tallets Europa, hvor vi undersøger, hvad der ligger til grund for vor tids opfattelse af national identitet.

2. lektion – Fra helstat til nationalstat. Overblik over 1800-tallet.
Hvordan blev Danmark til Danmark?
Introduktion af perioden med tavleoplæg om sociale, økonomiske og politiske strukturer samt krigene. Derefter gruppearbejde: søg efter nationale spor i tide 1848-1914.

Faglige begreber: Helstat, enevælde, fri forfatning, nationalstat.
Læsefokus:
1) Hvad betyder helstat?
2) Hvad betyder nationalstat?
3) Hvordan bliver Danmark til en nationalstat?
https://danmarkshistorien.dk/oversigter/interaktivt-danmarkskort
https://danmarkshistorien.dk/perioder/fra-enevaeldig-helstat-til-nationalstat-1814-1914  

3. lektion – National identitet og nationalisme
Hvordan bliver en national identitet skabt?
Faglige begreber: National identitet, nationalisme – faglig og politisk ekskluderende og inkluderende. Familiemetaforer.
Fælles introduktion (tavle) til faglige begreber. Derefter gruppearbejde af H.C. Andersens I Danmark er jeg født.

4. lektion – Indfødsret
Hvornår er man dansk?
Kapitel 12 i Nationer og nationalisme (2018) af Iversen. Læsefokus: hav fokus på begrebet statsborgerskab, medborgerskab og modborgerslab.
Indfødsretsprøven: https://nyheder.tv2.dk/samfund/test-dig-selv-kan-du-bestaa-den-nye-indfoedsretsproeve

5. lektion – Genforeningen 1920
Side 98-103 i Nationale identiteter af Inge Adriansen. Nærlæsning af Europas nyordning i 1920. Fokus på folkenes selvbestemmelsesret samt kortet på s. 100 omkring valgzonerne.
Gruppearbejde: analyse af valgplakater + fremlæggelse.  

6. lektion – Sønderjylland
Hører Sønderjylland til Danmark?
Erling Jepsen: Har Danmark fortjent Sønderjylland? Læsefokus: Hvad er forfatterens budskab?
Læreroplæg med argumentationsteori.

7. Lektion – Debat om danskhed
Lærerproduceret PowerPoint Præsentation med fokus repetition af tidligere begreber.
Uddrag af valgdebat mellem Helle Thorning-Schmidt og Pia Kjærsgaard.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Middelalder

Middelalder 500-1500

Kernestof: Europæisk middelalder, Danmarks tilblivelse, verden udenfor Europa, reformation, renæssance.

Fagligt fokus: Vikingetid, det feudale system og kongemagtens stigende indflydelse i perioden. Forhold mellem konge og kirke samt forhold mellem konge og adel.
Korstog og hellig krig, skabelse af europæisk identitet på baggrund af korstogene, korstoge i forskellige grænseegne af Europa. Korstogenes virkningshistorie og historiebrug. årsager, relikviedyrkelse, Ma verdensbillede, fokus på 1. og 3. korstog
Forestillingen om synd og bod, magtforholdet mellem konge, kirke og adel, individet og familien (æten), forestillingen om Saladin som den gode araber.

Metodisk fokus: Kildeanalyser, fiktionsfilm, historiebrug, Den lille og den store historie, museale principper.

Fremstillingstekst:
P. Frederiksen m.fl., Grundbog til Danmarkshistorien, Systime 2006,  s. 27 – 37
C.J. Bryld: Verden før 1914, systime, 2008-2011, s. 69-80
Besøg i Moesgaards udstillinger: Vikingetiden og Fri os fra det onde (dansk middelalder)

Kildetekster:
Grundbog til Danmarkshistorien, s. 44-49:
1.Widukind om Haralds overgang til kristendommen,
2. Adam af Bremen om Haralds overgang til Kristendommen,
3. En arabisk købmand om Hedeby,
4. Vikingerne ved Volga
5. Sven Tveskægs erobring af England
Pave Urban d. 2’s tale.
J. Thiedecke: Hellig krig – Korstog og kulturmøder i Middelalderen, 1999, Panthenon:
1.Gud kæmper i sandhed for os
2.Det største af miraklerne: Fundet af den hellige lanse
3.En røvet datter, dybt begrædt
4.Far, må vi hugge fangens hoved af
5. Begivenhederne i byen Maara

Arn - Tempelridderen afsnit 3 og afsnit 4, halvdelen af afsnit 5, instrueret af Peter Flindt, 2009
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Den danske velfærdsstats udvikling

Faglige begreber:
Natvægterstat, økonomisk liberalisme, værdigt og uværdigt trængende, Venstres lille socialreform, Keynes økonomiske teori, K.K. Steincke, Fra skøns- til retsprincip, Kanslergadeforliget 1933, universelle ydelser, højkonjunktur, de store årgange, oliekrise 1973, bistandsloven 1976, Den universelle velfærdsstatsmodel, socialforsikringsmodellen, den residuale model.

Metodisk tilgang:
kildeanalyser, kontrafaktisk historie, den lille og den store historie, strukturelle forklaringer, årsagssammenhænge, diskussionsteknik.

Fremstillinger:
Fra vugge til grav, dokumentarfilm, sendt på DR2 14.11.05
Ebbe Kühle: Danmarkshistorie i et globalt perspektiv, Gyldendal, 2008, s. 219-229 + 254-265 + 278-284
Rasmus Dahlberg: Stauning eller kaos – forhandlingerne i Kanslergade bryder sammen i Hvad nu hvis....40 alternative verdenshistorier, 2008, s. 119-122
Farvelfærd 30 min., DR, 2014 (Diskussionsprogram)

Kilder:
Jakob Knudsen: Det offentlige fattigvæsen præmierer æreløsheden, 1908 fra i Fra verdenskrig til velfærdsstat, s. 63
Fremtidens Danmark, Soc.dem’s valgmanifest, 1945, Uddrag fra: https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/fremtidens-danmark-socialdemokratiets-valgprogram-1945
Poul Møller: Velfærdsstaten sløver modstandskraften, 1956 i Fra verdenskrig til velfærd, s. 66-67
Kim Larsen: Blip Båt, 1979
Fremskridtspartiets hjemmeside, jan. 2011, http://frp.dk/intro3dk.htm, (om Fremskridtspartiets 3 oprindelige mål), 2 sider
Politiken 3. okt. 2009: Barske sandheder om underklassen


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Maos Kina

Fagligt fokus:
Den lange march, Guomindang, klassekamp, Kommunistpartiets opbygning og rolle, planøkonomi, massekampagner og deres konsekvenser, propaganda, kulturrevolutionens mål og midler, revisionisme, Kinas udfordringer.

Metodisk fokus:
Kilde- og billedanalyser, propaganda, litterære kilder, analyse af dokumentarfilm

Fremstillingstekster:
- Henrik Bonne Larsen og Thorkil Smitt: Kina efter 1840, s. 63-83 + 83-88 + 89-90 (de danske kinesere), Systime, 2010
- Revolutionen er ikke et teselskab – vist på DR2 01.07.2007, Directed by Adrian Raben, eng. dokumentar
- Mao: Troldmandens lærling, engelsk dokumentarserie fra 2005 sendt på DR2 24.6.07

Kilder:
Folkerepublikkens grundlæggelse, tale af Mao fra 1954, www.his2rie.dk
Det store spring fremad en beretning om kannibalisme, Wei Jeinshengs erindringer fra  Jens Peter Fage Madsen, Ansigt til ansigt med kineserne, 2010
Spurvejagt (kilde 27) www.his2rie.dk
Jung Chang: Efter anti-højre kampagnen åbner ingen munden, s. 242-255 fra bogen Vilde Svaner, 1991
Jung Chang og Jon Halliday: Det store spring: Halvdelen af Kina kan tænkes at måtte dø, s. 485-489 fra Mao – den ukendte historie, 2005
Kulturrevolutionen – bombarder hovedkvarteret fra  Jens Peter Fage Madsen, Ansigt til ansigt med kineserne, 2010
Propagandaplakater Mao:
a) at følge Maos revolutionære linje
b) Formand Mao på vej til Ayan (plakater), s. 217-218, fra historie, kultur og samfund, Systime, 2010
Militskvinder, magtens korridor, http://www.youtube.com/watch?v=I2JZB_JmXlQ
Projektarbejde: Kinas udfordringer (selvvalgte kilder)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Hvordan vinder man en krig? Rusland-Ukraine-krigen

Hvordan vinder man en krig. (Rusland-Ukraine-krigen)

Fagligt fokus:
Fokus på informationsstrømme, påvirkningskampagner, misinformation, desinformation, historiske narrativer, historien som våben,Kiev-riget, det bipolare system, folkeretten, Huntington: The clash of civilisations

Metodisk fokus:
Kildekritik og historiebrug


Kilder
I dag er der kampvogne og fyrværkeri i Moskvas gader: Hvorfor er 9. maj så vigtig for russerne? Af Britta Kvist Hansen og Cecilie Kallestrup, 9. maj 2024 på dr.dk

Alina Lipp (influencer)

Præsident Putins tale til medlemmerne af Statsdumaen ovenpå udviklingen i Krim, 18. marts 2014. file:///Users/pg_2022_2/Downloads/2%20-%20Putins%20tale%20ved%20annekteringen%20af%20Krim%2018.3.14%20(1).pdf

Marie Krarup: Vestens propaganda har bildt danskerne ind, at Ukrainekrigen handler om frihed, 21. februar 2023 https://www.altinget.dk/artikel/marie-krarup-vestens-propaganda-har-bildt-danskerne-ind-at-ukrainekrigen-handler-om-frihed

Fremstillingstekst:
Thue Ahrenkilde Holm i Berlingske,
https://www.berlingske.dk/samfund/vil-man-forstaa-krigen-mellem-ukraine-og-rusland-maa-man-ogsaa-forstaa-en Vil man forstå krigen mellem Ukraine og Rusland, må man også forstå en historie, der går over 1.000 år tilbage. 19. marts 2022

Om Holodomor: https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/stalinismens-forbrydelser/stalinismens-forbrydelser-befolkningens-6#toc-kilder

Krim har været kastebold i regionen i 2.500 år, 6.2.2023
https://indblik.dk/krim-har-vaeret-kastebold/

Marie Krarup: Vestens propaganda har bildt danskerne ind, at Ukrainekrigen handler om frihed, 21. februar 2023 https://www.altinget.dk/artikel/marie-krarup-vestens-propaganda-har-bildt-danskerne-ind-at-ukrainekrigen-handler-om-frihed

Smitt&Bonne Larsen: Verden i nyeste tid, Systime, 2011, s. 7-13

https://www.dr.dk/drtv/se/explainer_-hvilke-loegne-fortaeller-russiske-statsmedier_308660

Dokumentar: Løgnefabrikken, inst. Jacob Gottschaub, 2018

I dag er der kampvogne og fyrværkeri i Moskvas gader: Hvorfor er 9. maj så vigtig for russerne? Af Britta Kvist Hansen og Cecilie Kallestrup, 9. maj 2024 på dr.dk


Kilder:

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Den kolde krig og Vietnamkrigen

Fremstillingstekst:
Oliver Stones verdenshistorie (The untold History of the United States), afsnit 4 den kolde krig 1945-1950, TV-miniserie 2012-2013
Bryld og Haue: Den nye verden, 1945-2000, Systime, s. 8-14
Bryld og Haue: Verden efter 1945, 1995-2002, Systime, s. 78-84
Niels Bjerre Poulsen: Vietnamkrigen – Den kolde krigs slagmark, 2016, Gyldendal, s. 101 - 109
Get up Stand up, dokumentarserie, afsnit 2 Next stop Vietnam, sendt på DR2, 22.11.2006

Kilder:
I Peter Frederiksen: Vietnam – fra drage til tiger, 1996-1999, Systime
1) Brev fra Vietnam: Robert C. Wilson, 1967, s.
2) DuLocs dagbog, 1961, s. 80-81
3) Lydighed og Vietnamkrigen, s. 88-89
4) Paul Meadlo om MyLai-massakren, s. 86-88
Stanley Kubrick: Full Metal Jacket, 1987

Fagligt fokus:
Stormagternes interesser, Jalta- og Potsdam-konferencen, Atlanterhavserklæringen, Monroe-doktrinen, McCarthyisme, Den røde fare, Dominoteorien, Containment-politikken, Truman-doktrinen, det militær-industrielle kompleks, Bipolaritet, Tet-offensiven, dehumanisering af amerikanske soldater, Mylai-affæren/MyLai-massakren, protestsange om Vietnam

Metodisk fokus:
Gængse narrativer, undertrykte fortællinger, kildekritik, filmanalyse, populærkulturens fremstilling af Vietnamkrigen.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Folkedrab

Fremstilingstekster:
Hvad er et folkedrab: https://folkedrab.dk/hvad-er-folkedrab/hvad-er-folkedrab
FNs folkedrabskonvention: https://folkedrab.dk/hvad-er-folkedrab/fns-folkedrabskonvention
Folkedrabets aktører: https://folkedrab.dk/hvad-er-folkedrab/folkedrabets-aktoerer
Antisemitismen i Tyskland og Europa: https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/antisemitiske-fjendebilleder-inddeling-mennesker-racer-eksklusion/antisemitisme-europa-tyskland
Udryddelseslejre: https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/hvad-skete-under-holocaust/udryddelses-koncentrationslejre/udryddelseslejrene
Deportations af Europas jøder: https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/hvad-skete-under-holocaust/deportation-europas-joeder
Mordet på Walther Rathenau, 1922 (Dokumentarserie: Europa i det 20. århundrede). Dokumentarserien bygger på Geert Maks bog: Europa.
Nürnberprocessen og den internationale domstol: https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/retsopgoer-erindring-benaegtelse/foerste-internationale

Kilder:
I Peter Frederiksen: Det tredje Rige, 1998-1999, Systime
1) Hvad skal jøden med et klaver, s. 185-187
2) Lov til beskyttelse af det tyske blod og ære, s. 185
Uddrag af Victor Klemperers LTI - Det Tredje Riges sprog i Henning Vangsgaards oversættelse, 2010, Reclam Verlag, s. 1-3
SS-mands beretning fra udryddelseslejren Belzec – "Gerstein-rapporten, citeret fra “Vejen til Auschwitz”, Lammers, Karl Christian, Gyldendal Uddannelse, 2000, s. 87.
Sam Itzkowitz’s vidnesbyrd: https://encyclopedia.ushmm.org/content/en/oral-history/sam-itzkowitz-describes-the-gas-chambers-in-auschwitz
The Nuremberg Verdict” https://www.youtube.com/watch?v=BA7JRx14GNg&t=176s
Henrik V. Ringsted i Politiken: Dramatiske øjeblikke, 2. oktober 1946
Teaterstykket Arendt - at se i mørket på Aveny-T, 6.11.24

Fagligt fokus:
Hilbergs stadier, folkedrabets aktører, antisemitismen, fjendebilleder, Nürnberglovene, årsager til folkedrab, Versaillestraktaten, dolkestødslegenden, Nürnberprocessen, Hanna Arendt: Ondskabens banalitet og Adolf Eichmann

Metodisk fokus:
Kildekritik, analyser af vidnesbyrd

Projekt: Vælg dit eget folkedrab
Det bosniske folkedrab: Jacob, David, Emma og Sille
Rwanda: Laus, Magnus, Sofie
Det armenske folkedrab: Elham, Bertram og Alberte
Cambodia: Freya, Frida og Sidsel, Silje og Sophia
Dafur: Kruse, Silke, Lea
Stalinismens forbrydelser Nicolaj, Mikkel og Jonas
Cambodia: Silje og Sophia

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Er demokratiet truet?

Fremstillingstekst:
Forfatningskampen: https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/forfatningskampen
Det danske demokrati i Fokus-bøgerne: s. 114 – 128
Dokumentar: Hvordan grækerne ændrede verden

Kilder:
Hal Koch: Ordet og Sværdet, 1945: https://danmarkshistorien.lex.dk/Hal_Koch_%22Ordet_eller_Sv%C3%A6rdet%22_1945

Fagligt fokus:
Forskellige interesser i tilblivelsen af Grundloven, magtens tredeling, tokammersystemet, Grundlovsændringerne, forfatningskampen, visnepolitikken, de provisoriske love, systemskiftet (parlamentarismens indførsel), valgsystemer, de 7 f’er,
Demokrati i institutionelt perspektiv, demokrati som livsform

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Danmark i krig og krise - udenrigspolitik e. 1914

Danmark i krig og krise. (Dansk udenrigspolitik efter 1914)

Fagligt fokus:
Neutralitetspolitikken, småstatsmentalitet, den realpolitiske linje, den konservative position, tilpasningspolitikken,  samarbejdspolitik, Folkenes selvbestemmelsesret, de internationale organisationers rolle, Multipolaritet, bipolaritet, unipolaritet, Danmark og Atomvåben, fodnotepolitikken og anlægsvalget , dobbeltbeslutningen, det alternative sikkerhedspolitiske flertal, Fra fredsbevarende til fredsskabende, aktivisme i dansk udenrigspolitik

Fremstillingstekst:
Ebbe Kühle: Danmarkshistorie i et globalt perspektiv, Gyldendal, 2008, s. 235-252
Dokumentar: Danmarks hemmelige atomvåbenforsvar (afsnit 1) sendt på DR2 d. 20.2.2016
Danmarkshistorie 3 – 1945-1992, s. 51-57
Ebbe Kühle: forandringer og dilemmaer – Danmarkshistorie efter 1973, s. 88-91

Kilder:
Hans Hedtofts tale til Socialdemokratiets hovedbestyrelse i 1949 om NATO medlemskab i  Andersen: Fra verdenskrig til velfærd, Gyldendal, 2006
Per Hækkerup 1965
Uddrag af artiklen: Atomkrigen ved Danmark i Berlingske Tiende d. 21.2.2016
Uddrag af artiklen: USA havde fire brintbomber i Thule i 1958 i Information d. 21. okt 1999
Uffe Ellemann: Fodfejl, 2004, Gyldendal, s. 251-255
Paul Villaume: Aktivisme - eller tilpasning til USA i Information d. 9.6.2006
Søren Mørch: Angrebet på Libyen er den rene parodi i Politiken d. 26.3 2011

Metodisk fokus:
Kildekritik, analyse af dokumentar, Toulmins argumentationsteori



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer