Holdet 2022 HI/j - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2023/24
Institution Paderup Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Bjarke Brandtoft, Martin Brix Petersen
Hold 2022 HI/j (1j HI, 2j HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Antikken - Romerriget
Titel 2 Middelalderen
Titel 3 DHO
Titel 4 Folkedrab - og vejen dertil
Titel 5 Kina
Titel 6 Det moderne samfunds fødsel, demokrati og ytringsf
Titel 7 Danmark i krig

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Antikken - Romerriget

Vi starter kort med at se på Antikkens karakteristika og hvordan man kan periodisere perioden. Dernæst koncentrerer vi os om Romerriget. Eleverne arbejder med rigets styreformer i dens forskellige afskygninger og hvordan det kom til udtryk. Dernæst arbejder eleverne med byens og rigets hierarkiet, livet i Rom samt med slaver og gladiatorer. I den forbindelse arbejder eleverne med gladiatorernes, gladiatorkampenes og slavernes betydning for Romerriget. Til sidst ser klassen på årsagerne til Romerrigets fald.

Materiale:
Bryld, Carl-Johan: Verden før 1914 - i dansk perspektiv, Systime: s. 37-42, 59-66
Carlsen, Jesper: Romerrigets Historie, Systime: s.41-44, 55- 59, 60-67, 116
Falbe-Hansen, Rasmus: ”Historie i levende billeder” 42-48
”The Roman Senate during the Republic”, https://www.youtube.com/watch?v=QcWqu0Ifxjc
”Pompeii Rediscovered”, https://www.youtube.com/watch?v=4mg0j7Uzsg0&list=PL5501D74A406FCA57

”Plinius, Mordet på en senator”

Film: Gladiator(2000)
TV: ”Hvordan romerne ændrede verden” Mitcfu, 15/02-2016
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Middelalderen

I nærværende forløb beskæftiger vi os indledningsvis med hvad der kendetegner feudalismen. Dernæst arbejder vi med Investiturstriden for derefter at koncentrere os korstogene, deres årsager og deres konsekvenser. Vi arbejder i den forbindelse med filmen ”Kingdom of Heaven” - herunder blandt andet med historiebrug. Vi afslutter forløbet med Renæssancen, hvor vi især kigger på, hvordan mennesket og jorden kommer i centrum, og hvordan kristendommen ændrer karakter og hvilken betydning det får. Vi afslutter Middelalderen med pesten, før vi arbejder med Reformation herunder hvad der kendetegner den og hvilke konsekvenser den får.

Bryld , Carl Johan: Verden før 1914, s.69-80, 83-86, 97-100, 111-115, 132-143
Knudsen, Sanne Stemann, ”Middelalder”, s.53-59, 147-148
Gress, David, ”Deus lo volt”, 21/2-2008
”Pave Urbans 2.2’s tale i Clermont 1095”, Fokus 1 – Fra antikken til reformationen, s. 144-146(Pave Urban kalder til korstog)
”Froissart om flagellanterne og jøderne”
”Freiburgs markedsrettigheder”, Knudsen, Sanne Stemann, ”Middelalder”, s.60
Skånske Lov,Kap. 215, 223
1. Mosebog 3,16
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Folkedrab - og vejen dertil

Forløbet giver eleverne indblik i, hvordan folkedrab kan udvikle sig, og hvordan regimer og hele befolkninger kan vende sig imod én bestemt gruppe. Eleverne arbejder med en række eksempler, hvor forestillinger om ”de andre” over tid har udviklet sig til fastlåste og unuancerede generaliseringer og i sidste ende har medvirket til at skabe betingelser for folkedrab. Forløbet er altså fokuseret på ’før’-perspektivet, dvs. den periode der leder frem mod et folkedrab, herunder processer og mekanismer der går forud for selve udryddelserne. I forløbet er der bl.a. taget udgangspunkt i Stantons stadier før folkedrab.

”Hvad er folkedrab?”: https://folkedrab.dk/artikler/hvad-er-folkedrab
”FN’s Folkedrabskonvention.”
”Stanton: Folkedrab som stadier”: https://folkedrab.dk/artikler/stanton-folkedrab-som-stadier
”Eksempler på folkedrab”: https://folkedrab.dk/eksempler-pÅÅ-folkedrab
”Fordomme”: https://folkedrab.dk/artikler/fordomme
”Stereotyper”: https://folkedrab.dk/artikler/stereotyper
”Fjendebilleder”: https://folkedrab.dk/artikler/fjendebilleder
”Racisme”:https://folkedrab.dk/artikler/racisme
K.K. Steincke. "Fremtidens Forsørgelsesvæsen" (1920). "Raceforbedring" (Racehygiejne, Eugenik), s. 237‐ 238.
Adolf Hitler. "Min Kamp" (1925) Folk og race, s. 192‐193
”Gruppepres, lydighed og ideologi – hvordan almindelige mænd bliver gerningsmænd” https://folkedrab.dk/artikler/gruppepres-lydighed-og-ideologi-hvordan-almindelige-maend-bliver-gerningsmaend
”Er ondskaben et grundvilkår for mennesket?”, Egil Bargfeldt, 26/9-2010, religion.dk

”The Danish Center for Holocaust and Genocide Studies”: http://www.holocaust-uddannelse.dk/baggrund/nurnberglovene.asp

https://folkedrab.dk/files/media/documents/holocaust/lti_stjernen/lti-stjernen.mp3
Milgram Experiment - Big History NL, threshold 6: https://www.youtube.com/watch?v=xOYLCy5PVgM

"Die Welle", film, 2008
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Kina

I forløbet arbejder vi indledningsvis med Maos vej til magten, Maos reformer samt reformerne efter Mao og hvordan Kina har udviklet sig til det Kina, vi ser i dag. Hovedvægten i forløbet ligger på Kinas aktuelle forhold til menneskerettigheder, ytringsfrihed og demokrati. Her sammenligner eleverne demonstrationerne på den Himmelske Fredsplads med demonstrationerne i Hong Kong. Vi arbejder derefter med kinesiske minoriteter. Og afslutningsvis snakker vi om pandadiplomati.

"Kina efter 1840", Henrik Bonne Larsen m.fl. s. 16-22, 26-27, 31-36, 47-48, 51-53, 58(n)-60, 63-64, 67-71,100(n)-101, 103-105, 108(m)-110(ø)
”Det store spring fremad”: https://denstoredanske.lex.dk/Det_Store_Spring_Fremad
”Kulturrevolutionen”: https://faktalink.dk/titelliste/kulturrevolutionen-i-kina
”Mao Zedong om den lange march”, "Kina efter 1840", Henrik Bonne Larsen m.fl, s. 156
”Jung Chang og Jon Halliday: Mao – uddrag om den lange march”, "Kina efter 1840", Henrik Bonne Larsen m.fl, s.158-159.
”Kina - politik, økonomi og samfund”, Peter Nedergaard. s. 209-210(Panda-diplomati) 218-220, 221-226, 226-228, 228n-231, 237-239

https://danwatch.dk/undersoegelse/det-er-min-pligt-at-fortaelle-omverdenen-om-hvad-der-foregaar-i-xinjiang/

”Hongkong-protesternefortsætter: Derfor går aktivisten Jaco på gaden”:
https://www.dr.dk/nyheder/udland/hongkong-protesterne-fortsaetter-derfor-gaar-aktivisten-jaco-paa-gaden

”Det kinesiske styre går ikke i demonstranternes fælde i Hongkong”: https://www.dr.dk/nyheder/udland/ekspert-det-kinesiske-styre-gaar-ikke-i-demonstranternes-faelde-i-hongkong

”Billeder, der ændrede verden - Tankmanden”, 2013
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Det moderne samfunds fødsel, demokrati og ytringsf

I forløbet kigger vi på det moderne samfunds fødsel, herunder demokrati og ytringsfrihed. Vi kigger på overgangen fra enevælde til demokrati. Vi arbejder i den forbindelse med den danske revolution, men ligeledes også med den amerikanske og franske. Det er forløbets sigte, at eleverne skal have indblik i de mekanismer, der lå til grund for forandringerne og hvilke konsekvenser revolutionerne og forandringerne medførte. I slutningen af forløbet diskuterer vi om demokratiet i dag er under pres.

Materiale:
Bryld, Carl-Johan: Verden før 1914 - i dansk perspektiv, Systime: s. 199-206, 211-214, 218-223
Frederiksen, Peter: Grundbog til Danmarkshistorien, Systime, s. 133-137, 157, Orla Lehmanns tale s. 146-147
”Introduktion til statskuppet i 1660”: https://faktalink.dk/folkeskolens-historiekanon-12-statskuppet-1660/introduktion-statskuppet-1660
”Erklæring om menneskets og borgernes rettigheder, vedtaget af den franske nationalforsamling 26.august 1789”
”Andelsmejerier”: https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/andelsmejerier
”FN’s menneskerettigheder”: https://menneskeret.dk/files/media/dokumenter/om_os/om_menneskerettigheder_diverse/fn_verdenserklaering_fil.pdf
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Danmark i krig

I forløbet undersøger vi hvordan Danmarks udenrigspolitik har ændret sig fra under den kolde krig til i dag. Fra passivitet under den kolde krig til 90’ernes og 00’ernes aktivistiske udenrigspolitik. Vi analyserer den danske deltagelse i krigene i Balkan, Afghanistan, Irak og Libyen. Og så kigger vi på krigen i Syrien. Vi kigger blandt andet på forudsætningerne for den danske deltagelse og hvilke konsekvenser det har haft. Afsluttende arbejder vi med Danmarks nye udenrigspolitiske linje.
  
Oluf Søndberg: ”Danmark i krig” s. 137-143, 147-151, 152-155

Fodnotepolitikken og det alternative sikkerhedspolitiske flertal, 1982-1988: https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/fodnotepolitikken-og-det-alternative-sikkerhedspolitiske-flertal/

Direktiv 7, fra sagen mod Radislav Krsic: Krstic IT-98-33 "Srebrenica”, Judgement, 2. august 2001, s.28. Dansk oversættelse Casper Rask og Camilla Pedersen, https://folkedrab.dk/kilder/kilde-direktiv-7(Uddrag)

”Danmark støtter udvidet mandat”, Berlingske Tidende, 20. april 1994, 1. sektion, side 8, https://www.folkedrab.dk/kilder/kilde-danmark-stoetter-udvidet-mandat(Uddrag)

”De borgerlige svigter groft ved at nedlægge Irak-kommissionen”, http://politiken.dk/debat/arkiv_debattoerer/rasmusbrygger/art5581694/De-borgerlige-svigter-groft-ved-at-nedlægge-Irak-kommissionen

”Eksperter: Helt rigtigt at lukke Irak-kommission”, https://www.dr.dk/nyheder/politik/eksperter-helt-rigtigt-lukke-irak-kommission

”Fogh glæder sig over lukning af Irak-kommissionen”: https://jyllands-posten.dk/politik/ECE9028461/fogh-glaeder-sig-over-lukning-af-irakkommissionen

”Krigen i Afghanistan har ikke været forgæves, siger Ellemann-Jensen”, 15.08.2021, https://nyheder.tv2.dk/udland/2021-08-15-krigen-i-afghanistan-har-ikke-vaeret-forgaeves-siger-ellemann-jensen

”Enhedslisten: Sig undskyld for krigen i Afghanistan”, 14.04.2021, https://www.berlingske.dk/politik/enhedslisten-sig-undskyld-for-krigen-i-afghanistan
https://www.information.dk/telegram/2011/11/se-danske-libyen-indsats-tal-fakta
”Irak- og Afghanistankommissionen”: https://da.wikipedia.org/wiki/Irak-_og_Afghanistankommissionen

”Tidslinje: Irak- og Afghanistankommissionens omtumlede liv”: https://www.dr.dk/nyheder/politik/tidslinje-irak-og-afghanistankommissionens-omtumlede-liv

”Det arabiske forår manglede grundlaget for demokratisk succes”, 01.09.2014, Nikolaj Krak, Kristeligt Dagblad, https://www.kristeligt-dagblad.dk/udland/2014-09-01/det-arabiske-forår-manglede-grundlaget-demokratisk-succes

”IS-ekspert: Krig vil kun gøre ondt værre”: 16/11-2015, Louise Grønkjær, information.dk
”Nej, Islamisk Stat er ikke en reaktion på vestlig udenrigspolitik”: Sunny Hundal, 5/12-2015, Information.dk
“Syria's war: Who is fighting and why”: https://www.youtube.com/watch?v=JFpanWNgfQY

”Udenrigs- og sikkerhedspolitisk strategi”, maj 2023, Udenrigsministeriet

Film: Armadillo
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer