Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Paderup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Jakob Vorre Michaelsen, Thomas Sand Skadhede
|
Hold
|
2022 id/r (1r id, 2r id, 3r id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
EMNE 1: Rytmisk opvarmning
Der tages udgangspunkt i bogen Yubio Idræt C+B (2022). I forløbet stiftes bekendtskab med relevansen af opvarmning i et fysiologisk perspektiv samt udvikling af et rytmisk opvarmningsprogram. I grupper opvarmer eleverne på skift hinanden som afslutning på forløbet. Dette fungerer samtidig som opvarmning til det næste forløb.
Kernestof
- Aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
- Aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- Aktiviteter, der fokuserer på samarbejde
Faglige mål
- Beherske centrale færdigheder og aktiviteter indenfor musik og bevægelse
- Opnå kropsbevidsthed
- udarbejde, gennemføre og evaluere opvarmningsprogrammer og i relation hertil kunne redegøre for relevant fysiologisk teori.
- Kunne anvende faglige viden, kundskaber og færdigheder til løsning af enkle, konkrete, idrætslige problemstillinger.
- Demonstrere viden og kundskaber i relation til faget identitet og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
EMNE 2: Parkour
Der tages udgangspunkt i bogen Yubio Idræt C+B (2022) s.45-50 + 60-64. I forløbet stiftes bekendtskab med:
- Forskellige jumps på gulv, plinte samt trapper
- Diverse vaults ved plinte og halvmure
- Cat leap med afsæt fra halgulv direkte op på ribbe og med afsæt fra halgulv op på væg og videre på ribbe
- Cat walk på streger i halgulv samt op/ned af trapper
- Under bar
- Wall run
- Tic tac
- Forlæns rulle, hovedstand, håndstand samt sidelæns rulle
I forløbet afvikles desuden elevernes rytmiske opvarmningsprogrammer fra forrige forløb som opvarmning.
Teoretisk er der lagt vægt menneskets fysiologi, herunder:
- Åndedræt og blodkredsløbets opbygning
- Lungeventilation og minutvolumen
- Puls herunder hvilepuls og makspuls
- Kost og energi herunder energi(u)balance
- ATP produktion (KP, mælkesyregæring, respiration)
Forløbet afsluttes med en forløbsprøve hvor eleverne filmer 3 selvvalgte øvelser af dem selv.
Kernestof
- aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
- basale natur- og sundhedsvidenskabelige begreber om fysisk aktivitet
- de for undervisningen relevante digitale redskaber
Faglige mål
- gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for klassiske og nye idrætter.
- opnå kropsbevidsthed
- demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder
- kunne forstå den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
EMNE 3: Ultimate
Der tages udgangspunkt i bogen Yubio Idræt C+B (2020) s. 652-656 + 678-680. I forløbet stiftes bekendtskab med forskellige kast i ultimate, herunder baghånd, forhånd og hammerkast. Eleverne bliver bekendte med forskellige cuts. Eleverne undervises ydermere i de gældende regler indenfor ultimate samt taktiske elementer såsom stacking og det færdige spil. Det er vægtet højt at eleverne træffer de rigtige beslutninger på trods af udfaldet. Med dette forstås at forholde sig rolig indtil en medspiller er fri samt at bruge det korrekte kast i den givne situation.
Teoretisk er der lagt vægt på ’spirit of the game’ i relation til ultimate samt Mogens Kirkebyes tre fairplay begreber (den oprindelige, den neutrale, den vulgære).
Forløbet er startet op med en konditionstest og afsluttet med en forløbsprøve.
Kernestof
- aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
- aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
Faglige mål
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for boldspil
- opnå kropsbevidsthed
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
- demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
EMNE 4: Pickleball
Serv og servemodtagning
Reglen om double bounce samt "køkkenet" og flugtninger
Third short drop
Dinks
Lob
Flugtning
Smash
Diverse slagserier (fx serv, returnering, third short drop, dinks, lob, drop)
Regelkendskab i double herunder pointtælling og angivelse af server
Småspil med niveauopdeling
Små kampe med nye konstellationer (makker/modstander)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
EMNE 5: Grundtræning og crossfitness
PRAKTISK:
Grundtræningstest (all-round-test)
Tekniktræning af øvelser til brug i diverse WOD's
Afprøvning af en lang række forskellige WOD's
- Fight Gone Bad
- TABATA
- EMOM
- AMRAP
- X-Fit Team (2 forskellige)
- You Go, I Go
- Climb the Ladder
Gruppearbejde: Egen WOD konstrueres
FORLØBSPRØVE: Egen WOD gennemføres og filmes
TEORI:
Hvad kendetegner crossfitness?
Typer af muskelarbejde (koncentrisk, excentrisk og statisk)
Kondital og maksimal iltoptagelseshastighed
Udholdenhed og løbeøkonomi
Konditionstræning - kontinuerlig og interval
Effekter af konditionstræning
Styrketræning - 1RM, sæt, gentagelser
Træning af styrke (hypertrofi OG træning af nerveforbindelsen)
Pyramidetræning
Muskeludholdenhedstræning
Kort om sprinttræning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
EMNE 6: Floorball
PRAKTISK
Greb på staven
Ball-handling med diverse driblinger
Afleveringer og tæmninger - forskellige varianter
Afslutninger: Trækskud (primært) og håndledsskud (sekundært)
Enkelte eleverne introduceres kort til slagskud
Beskyttelse af bolden, når man er i boldbesiddelse (m. pres fra forsvarer)
Diverse taktiske øvelser (1:0, 2:0, 2:1)
Intervalspil og almindelig kamp
Ved kamp opdeles nogle gange i milde/vilde og andre gange tilfældigt
TEORETISK
Overordnet regelkendskab
Sundhed - Fysisk, mental & social
Selvbillede og sundhed
Oplevet sundhed
Forskruet kropsideal
Fysisk aktivitet ved børn, unde og voksne
Kritisk kondital for piger og drenge (kvinder og mænd)
- herunder betydning for tidlig død, livsstilssygdomme m.m.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
EMNE 7: Les Lanciers & Thai Bo
PRAKTISK:
Les Lanciers:
- tur 1-5
Thai Bo:
- træning af diverse slag, spark, bevægelser, mellemtrin u/m makker
- træning af samme med musik (uden makker)
- afprøvning af Thai Bo-blokke med stigende sværhedsgrad
(blok 1, 2 og 3)
- arbejde med egen Thai Bo-serie (blok 4)
FORLØBSPRØVE:
Fremvisning af tur 1-5 i lanciers + blok 1-4 i Thai Bo
TEORETISK
Kort om opbygning af Thai Bo-serier
Kort om historien bag Les Lanciers
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
EMNE 8: Træningsprojekt
PRAKTISK
Der trænes til polititesten: 2400 m, bænkpres, pull ups, sprint, længdehop
Der aflægges prøve i tre discipliner - alle i 2400 m
Der vælges mellem bænkpres/pull ups & sprint/længdehop
(mulighed for at aflægge prøve i alle 5)
Træningen varierer fra gang til gang, men der anvendes øvelser i fitness, som træner musklerne til de 5 prøve-discipliner
Hver lektion afsluttes med en WOD af forskellig type
Mod slutningen af forløbet er der en del selvtræning til forløbsprøven
TEORETISK
Åndedræt og blodkredsløbets opbygning
Lungeventilation og minutvolumen
Energibalance, kropsform og sundhed
Fedtforbrænding og arbejdsintensitet
Energilagre
ATP-dannelse (KP, mælkesyregæring og respirationen)
Superkompensationsprincip og overtræning
Arbejdets tre faser (iltdeficit, steady state & iltgæld)
Opvarmningens effekt
Kondital og maksimal iltoptagelseshastighed
Udholdenhed og løbeøkonomi
Konditionstræning - kontinuerlig vs intervaltræning
Grundbegreber inden for styrketræning (1-RM, sæt, reps)
Muskelstyrke - Hypertrofi & nerveforbindelsen
Muskeludholdenhed, spændstighed og forspænding
Tests - direkte vs indirekte; pålidelighed & reproducerbarhed
RAPPORT: Der afleveres en rapport (4 elevtimer), hvor der er mulighed for at inddrage egen bodyscan (frivilligt). I rapporten svares på følgende spørgsmål (og en logbog samt opnåede resultater vedlægges):
Spørgsmål 1: Analyser din træning ud fra din logbog. Kom i den forbindelse ind på superkompensation, restitution, træningstyper, øvelsesvalg, repetitioner m.m. Hvad var dine overvejelser?
Spørgsmål 2: Hvordan kunne du have optimeret din træning, så slutresultaterne var blevet bedre?
Spørgsmål 3: Redegør for udvalgte parametre, der har betydning for din præstationsevne i 2400-løbet. Gør det samme for én af dine andre valgte discipliner.
Spørgsmål 4: Hvordan skaffer din krop ATP under 2400-meterløbet samt i én af de andre valgte discipliner?
Spørgsmål 5: Vurder din præstation i sluttesten ift. bedømmelseskriterierne - ikke mindst set i forhold til dine egne forventninger og i forhold til din træningsindsats. Er du tilfreds?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
EMNE 9: Vild med dans
PRAKTISK
Chachacha
- Grundtrin
- New York
- Hand to hand
- Spotdrejning
- Damedrejning
- Hand to hand med chasse og spotdrejning
- Triple lockstep
Engelsk vals
- Grundtrin
- Vals i firkant
- Højredrejning
- Venstredrejning
- Throw away oversway
Jive
- Grundtrin
- Damedrejning
- Chasse ved siden af hinanden
- American spin
- Vindmøllen
- Kick I
- Kick II
TEORETISK
Lidt historisk om dansene (latin/standard) samt kendetegn for de tre danse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
EMNE 10: Basketball
PRAKTISK
Ballhandling
Afleveringer (forskellige varianter)
Modtagning (jump stop og 1-2-rytme)
Skud (BEEF-princippet)
Lay ups (primært fra ens gode side)
Rebound (i sammensatte øvelser)
Basalt forsvarsspil (zoneopdækning i firkant foran kurven; 4:4)
Diverse angrebsåbninger (spacing, give-and-go, V-cut, backdoor)
Egen angrebsåbning (hvor eleverne selv laver en indøvet variant i grupper)
Det færdige spil med fokus på 4:4 (men også 3:3 street på en kurv)
TEORI:
Holdets toppræstation
Synergieffekt
Procestab og Ringelmann-effekten (social dovenskab)
Kohæsion - social og opgave
Formelle og uformelle roller
Rolleklarhed og kønsroller
Verbal og nonverbal kommunikation
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/253/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52682793649",
"T": "/lectio/253/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52682793649",
"H": "/lectio/253/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52682793649"
}