Holdet 2022 id/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Paderup Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Jakob Vorre Michaelsen, Uffe Simonsen
Hold 2022 id/y (1y id, 2y id, 3y id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Rytmisk opvarmning
Titel 2 Parkour
Titel 3 Ultimate
Titel 4 Fodbold
Titel 5 Hip Hop + Lanciers
Titel 6 Grundtræning
Titel 7 Pickleball
Titel 8 Træningsprojektet
Titel 9 Vild med dans
Titel 10 Basketball

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Rytmisk opvarmning

Der tages udgangspunkt i bogen Yubio Idræt C+B (2022). I forløbet stiftes bekendtskab med relevansen af opvarmning i et fysiologisk perspektiv samt udvikling af et rytmisk opvarmningsprogram. I grupper opvarmer eleverne på skift hinanden som afslutning på forløbet. Dette fungerer samtidig som opvarmning til det næste forløb.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Parkour

Der tages udgangspunkt i bogen Yubio Idræt C+B (2022) s.45-50 + 60-64. I forløbet stiftes bekendtskab med:
- Forskellige jumps på gulv, plinte samt trapper
- Diverse vaults ved plinte og halvmure
- Cat leap med afsæt fra halgulv direkte op på ribbe og med afsæt fra halgulv op på væg og videre på ribbe
- Cat walk på streger i halgulv samt op/ned af trapper
- Under bar
- Wall run
- Tic tac
- Forlæns rulle, hovedstand, håndstand samt sidelæns rulle
I forløbet afvikles desuden elevernes rytmiske opvarmningsprogrammer fra forrige forløb som opvarmning.

Teoretisk er der lagt vægt menneskets fysiologi, herunder:
- Åndedræt og blodkredsløbets opbygning
- Lungeventilation og minutvolumen
- Puls herunder hvilepuls og makspuls
- Kost og energi herunder energi(u)balance
- ATP produktion (KP, mælkesyregæring, respiration)

Forløbet afsluttes med en forløbsprøve hvor eleverne filmer 3 selvvalgte øvelser af dem selv.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Ultimate

Der tages udgangspunkt i bogen Yubio Idræt C+B (2020) s. 652-656 + 678-680. I forløbet stiftes bekendtskab med forskellige kast i ultimate, herunder baghånd, forhånd og hammerkast. Eleverne bliver bekendte med forskellige cuts. Eleverne undervises ydermere i de gældende regler indenfor ultimate samt taktiske elementer såsom stacking og det færdige spil. Det er vægtet højt at eleverne træffer de rigtige beslutninger på trods af udfaldet. Med dette forstås at forholde sig rolig indtil en medspiller er fri samt at bruge det korrekte kast i den givne situation.
Teoretisk er der lagt vægt på ’spirit of the game’ i relation til ultimate samt Mogens Kirkebyes tre fairplay begreber (den oprindelige, den neutrale, den vulgære).

Forløbet er startet op med en konditionstest og afsluttet med en forløbsprøve.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Fodbold

Fodbold:
Historie og regler.
Forskellige grundlæggende teknikker:
Inderside
Yderside
Vristspark
Driblinger/finter
Halvtliggende vristspark
Skud på mål
Tæmning med: fod, bryst, knæ
Retningsbestemte tæmninger
Hovedstød

Små spilrelaterede øvelser, bl.a. : Bolden i egne rækker, scor på den anden side af målet, angreb-forsvar (incl. overlap)

Spilforståelse: bredde, overlap og zoneforsvar

Kamp


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Hip Hop + Lanciers

Hip Hop:
Historie og tradition.
Musikkendskab samt grundlæggende Hip hop-teknikker samt udtryk: grounding og attitude.
Grundtrin
Forskellige bevægelser med overkroppen
Dukkefører-øvelse (incl. poses)
Eleverne er blevet undervist i en lidt større koreografi til Macklemores "Thrift Shop".
Eleverne har selv udarbejdet mindre koreografier undervejs i forløbet.

Alle koreografier har taget udgangspunkt i Labans bevægelses-teorier.

Forløbet er afsluttet med større elev-koreografier med fokus på æstetisk udtryk, energi, tolkning af musikken samt koreografisk fortælling.


Lanciers:
Historie og tradition.
Eleverne er blevet undervist i dans 1-5. Fokus på bevægelse til musik samt stilrenhed.
Eleverne repeterer dansene i 3.g, hvorefter alle 3.g-elever danser dansene til en gallafest i foråret.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Grundtræning

Grundtræning med fokus på kampsport:
Forholdsvis dybdegående teori om fysiologi og træningslære med grundtræning som kontekst.

Elementer fra følgende slags kampsport som grundlag for intervaltræning:
Boksning: Teknik og kombinationer (fokus på jab, cross og hook).
Taekwondo: Strakte spark, cirkelspark/baglæns cirkelspark, frontspark samt kombinationer.
Kickboxing: Udvalgte kombinationer.
Fokus på korrekt teknik, hastighed samt sparring.

Eleverne har lært og afviklet et X-fit-inspireret cirkeltræningsprogram med sprint og vægte. Fokus på teknik, styrke og kondition.

Eleverne har desuden foretaget en biptest.

Til en evt. eksamen forventes eleven således at vise selvvalgte elementer inden for den gennemgåede kampsport med fokus på teknik og fysisk form (intervaltræning).

Ydermere forventes det, at eleven udarbejder og fremviser et program med primært fokus på enten styrke eller kondition (eller en kombination). Igen skal der være fokus på teknik og fysisk form.

Vægtningen mellem kampsport og det mere grundlæggende grundtræningsprogram bliver i en vis udtrækning op til den enkelte elev.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Pickleball

Forløbet tager udgangspunkt i double, men der er også åbnet for, at man kan vise praktiske evner i single.

Forløbet er afsluttet med en forløbsprøve.

I forløbet er der gennemgået:
- Korrekt greb
- Serv: Fokus på lang serv ned i grøften
- Dybe grundslag: Forhånd/baghånd
- Dinks: korte slag i køkkenet
- Flugtninger
- Third shop drop (3. slag i køkkenet)
- Diverse slagserier
- Spillets regler herunder særligt serveregler for double
- Bevægelse på banen (fokus på at blive tilbage på banen når bolden returneres efter serv)


Bemærk, at eleverne har gennemgået samme teori inden for fysiologi og træningslære  som til grundtræning - men nu med Pickleball som idrætsmæssig kontekst.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Træningsprojektet

Eleverne har arbejdet frem mod at tage en modificeret polititest:

Kropshævninger
Bænkpres
Sprint
Stående længdespring
2400 m løb på tid (nogle har taget en ro-test i stedet for)

Desuden er eleverne afslutningsvist blevet testet i den tilhørende teori.

Eleverne har løbende skrevet træningsdagbog.

Eleverne har selv tilrettelagt ugentlige træningspas udenfor skoletiden samt nogle gange i lektionerne.

Eleverne har desuden prøvet en række forskellige træningsformer i nogle af lektionerne.

Eleverne er blevet undervist i ganske omfattende teori inden for fysiologi, træningslære samt lidt om kost og energi.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Vild med dans

Fokus på de to Latindanse: Cha-cha-cha og Jive samt på standarddansen: Engelsk Vals.
Teori: Historie og teknik.
Forløbet har fokus på musikforståelse, tekniske færdigheder samt udtryk og æstetik.

Eleverne er blevet undervist i grundtrin og fatning samt forskellige teknikker i de 3 danse. Dette er efterfølgende sat sammen til mindre danse-rutiner.
Eleverne har gennemgået en forløbsprøve i alle 3 danse. Her har fokus været:
Evnen til at følge musikken
Tekniske færdigheder
Antal teknikker
Udtryk
Alsidighed

Engelsk vals: Særligt fokus på et ganske svævende udtryk med tydelig ned-op-bevægelse.
Jive: Særligt fokus på ganske energiske benspark.
Cha Cha Cha: Særligt fokus på tydelig bevægelse i hofterne.


Til en evt. eksamen skal eleven enten:
Vise en rutine i Engelsk vals samt en rutine i enten Jive eller Cha Cha Cha;

eller:
Vise en rutine indenfor alle tre danse. Her vil kravet til antal teknikker i den enkelte dans være lidt mindre





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Basketball

Basketball:
- Gennemgang af historie og de vigtigste regler
- Driblinger samt Jump stop samt 1-2 stop
- Afleveringer herunder brystafleveringer, enhåndsafleveringer samt sudsafleveringer.
- Skud med fokus på B.E.E.F-princippet
- Lay up med fokus på to-taks rytmen samt lay up med dribling.
- Finter
- Rebound-spil
- Cut-øvelser
- Backdoor
- I spillet har der været fokus på give and go-princippet
- Kamp: 3 mod 3, 4 mod 4 samt 5 mod 5. På 1 hhv. 2 kurve.

Forløbet afsluttes med en forløbsprøve: Primært skud, Lay up og kamp.

Til en evt. eksamen vælger eleverne selv holdenes størrelse (3-5 personer).



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer