Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Paderup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Thomas Sand Skadhede
|
Hold
|
2022 id/z (1z id, 2z id, 3z id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
EMNE 1: Rytmisk opvarmning
PRAKTIK
Diverse opvarmningprogrammer afprøves (se varianter i bogens kapitel 30)
Musikoptælling og afprøvning af forskellige øvelser i forbindelse hermed
Opvarmningens effekt på præstationsevnen (forsøg)
Udarbejdelse af eget program med fokus på:
- at kunne følge rytmen
- at kunne bruge den store 1'er fx ved øvelsesskift
- at konstruere programmet med generelt stigende intensitet
- at kunne udføre bevægelser med kvalitet
- at alle i gruppen kan udføre programmet sammen (synkront)
Egne programmer afprøves på klassen (i forbindelse med næste forløb)
TEORI
Musikoptælling
Opvarmningens effekt på præstationsevnen
FORLØBSPRØVE: Eget rytmiske opvarmningsprogram opføres for klassen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
EMNE 2: Parkour (og rytmisk opvarmning)
PRAKTIK
Grupperne opvarmer rytmisk på skift
Diverse jumps på gulv, plinte, trapper
Forlæns rulle, hovedstand, håndstand, sidelæns rulle
Cat leap
Cat walk (bl.a. på trapper)
Diverse vaults ved plinte, halvmure
Under bar
Wall run
TEORI
Lungernes opbygning
Blodkredsløbets opbygning
Lungeventilation
Minutvolumen
Hvilepuls og makspuls
Kost og energi - overvægt/undervægt
Dannelse af ATP (KP, mælkesyregæring, respiration)
FORLØBSPRØVE:
Optage lille film med 3 selvvalgte elementer pr. person
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
EMNE 3: Pickleball
PRAKTIK
Serv og modtagning
Third short drop
Dinks
Flugtninger
Lob
Drop
Diverse slagserier
Kamp (primært double)
TEORI
Regelkendskab herunder point/serverækkefølge i double
FORLØBSPRØVE
Serv og returnering
Diverse slagserier
Det færdige spil
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
EMNE 4: Ultimate
PRAKTIK:
Grundlæggende afleveringer: baghånd, forhånd og hammerkast
Modtagning: forskellige måder at gribe på fx "pandekage".
Pivotering med disc inden aflevering samt tælling fra forsvarer
Afleveringsøvelser med bevægelse, herunder arbejde med cuts
Spilbarhed hvor cuts integreres (både bagud, til siden og fremad)
Forsvarsspil (kombineret med pivotering og afleveringer)
Grundlæggende arbejde med stacks som opbyggende element
Det færdige spil på mindre baner og i små hold
Det færdige spil på stor bane og med to store hold
Huddle efter kampen (spirit of the game)
TEORI:
Spirit of the game & fair play
FORLØBSPRØVE: Kamp med opvarmningsøvelser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
EMNE 5: Grundtræning og crossfitness
PRAKTIK:
Grundtræningstest (all-round-test) - status på eget udgangspunkt
Tekniktræning af øvelser til brug i diverse WOD's
- egen kropsvægt
- kettlebells og/eller håndvægte
Afprøvning af en lang række forskellige organiseringer af WOD's
- Fight Gone Bad
- TABATA
- EMOM
- AMRAP
- X-Fit Team (2 forskellige)
- You Go, I Go
- Climb the Ladder
- For time / Hero
Kendskab til diverse begreber til brug i egen WOD:
- Sync (øvelser udføres synkront)
- Share anyhow (reps må deles blandt gruppens medlemmer som man vil)
- buy in / cash out (startøvelse hhv. slutøvelse før selve WOD)
Gruppearbejde: Egen WOD konstrueres
TEORI:
Hvad kendetegner crossfitness?
Typer af muskelarbejde (koncentrisk, excentrisk og statisk)
Kondital og maksimal iltoptagelseshastighed
Udholdenhed og løbeøkonomi
Konditionstræning - kontinuerlig og interval
Effekter af konditionstræning
Styrketræning - 1RM, sæt, gentagelser
Træning af styrke (hypertrofi OG træning af nerveforbindelsen)
Pyramidetræning
Muskeludholdenhedstræning
Kort om sprinttræning
FORLØBSPRØVE: Egen WOD gennemføres og filmes
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
EMNE 6: Volleyball
PRAKTIK
Fingerslag
Baggerslag
Smash
Blokade
Serv - primært underhåndsserv
Der spilles med 3 gange så vidt muligt
KIDS-regler justerer sværhedsgraden i spillet
Der arbejdes hen mod det færdige spil til sidst
TEORI
Grundlæggende regelkendskab
Synergieffekt og procestab (herunder social dovenskab)
Kohæsion på et hold - social og opgave
Roller - formelle og uformelle samt kønsroller (evt. problematikker)
Kommunikation - verbal og nonverbal
FORLØBSPRØVE: Kamp med indledende opvarmning (to faste hold)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
EMNE 7: Les Lanciers & Thai Bo
PRAKTIK:
Les Lanciers:
- tur 1-5
Thai Bo:
- træning af diverse slag, spark, bevægelser, mellemtrin u/m makker
- træning af samme med musik (uden makker)
- afprøvning af Thai Bo-blokke med stigende sværhedsgrad
(blok 1, 2 og 3)
- arbejde med egen Thai Bo-serie (blok 4)
TEORI:
Kort om opbygning af Thai Bo-serier
Kort om historien bag Les Lanciers
FORLØBSPRØVE:
Fremvisning af tur 1-5 i lanciers + blok 1-4 i Thai Bo
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
EMNE 8: Træningsprojekt
PRAKTIK:
Der trænes til polititesten: 2400 m, bænkpres, pull ups, sprint, længdehop
Der aflægges prøve i tre discipliner - alle i 2400 m løb på tid
Der vælges mellem bænkpres/pull ups & sprint/længdehop
(mulighed for at aflægge prøve i alle 5)
Træningen varierer fra gang til gang, men der anvendes øvelser i fitness, som træner musklerne til de 5 prøve-discipliner, dvs. både konditions- og styrkeøvelser.
Hver lektion afsluttes med en WOD af forskellig type
Mod slutningen af forløbet er der en del selvtræning op til forløbsprøven
TEORI:
Åndedræt og blodkredsløbets opbygning
Lungeventilation og minutvolumen
Energibalance, kropsform og sundhed
Fedtforbrænding og arbejdsintensitet
Energilagre
ATP-dannelse (KP, mælkesyregæring og respirationen)
Superkompensationsprincip og overtræning
Arbejdets tre faser (iltdeficit, steady state & iltgæld)
Opvarmningens effekt
Kondital og maksimal iltoptagelseshastighed
Udholdenhed og løbeøkonomi
Konditionstræning - kontinuerlig vs intervaltræning
Grundbegreber inden for styrketræning (1-RM, sæt, reps)
Muskelstyrke - Hypertrofi & nerveforbindelsen
Muskeludholdenhed, spændstighed og forspænding
Tests - direkte vs indirekte; pålidelighed & reproducerbarhed
FORLØBSPRØVE: Politittest samt rapport.
RAPPORT: Der afleveres en rapport (4 elevtimer), hvor der er mulighed for at inddrage egen bodyscan (frivilligt). I rapporten svares på følgende spørgsmål (og en logbog samt opnåede resultater vedlægges):
Spørgsmål 1: Analyser din træning ud fra din logbog. Kom i den forbindelse ind på superkompensation, restitution, træningstyper, øvelsesvalg, repetitioner m.m. Hvad var dine overvejelser?
Spørgsmål 2: Hvordan kunne du have optimeret din træning, så slutresultaterne var blevet bedre?
Spørgsmål 3: Redegør for udvalgte parametre, der har betydning for din præstationsevne i 2400-løbet. Gør det samme for én af dine andre valgte discipliner.
Spørgsmål 4: Hvordan skaffer din krop ATP under 2400-meterløbet samt i én af de andre valgte discipliner?
Spørgsmål 5: Vurder din præstation i sluttesten ift. bedømmelseskriterierne - ikke mindst set i forhold til dine egne forventninger og i forhold til din træningsindsats. Er du tilfreds?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
EMNE 9: Vild med dans
PRAKTIK:
Der trænes i 3 forskellige danse - 2 latin og 1 standard.
Indenfor hver dans trænes en række forskellige trin, som sættes sammen til mindre serier/rutiner. Det er tilladt at inddrage andre trin end de nedenfor angivne.
Chachacha:
- Grundtrin
- New York
- Hand to hand
- Spotdrejning
- Damedrejning
- Hand to hand med chasse og spotdrejning
- Triple lockstep
Engelsk vals:
- Grundtrin
- Vals i firkant
- Højredrejning
- Venstredrejning
- Throw away oversway
Jive
- Grundtrin
- Damedrejning
- Chasse ved siden af hinanden
- American spin
- Vindmøllen
- Kick I
- Kick II
TEORI:
Lidt historisk om dansene (latin/standard) samt kendetegn for de tre danse
FORLØBSPRØVE: I grupper vises egen rutine i de tre danse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
EMNE 10: Basketball
PRAKTIK:
Ballhandling
Afleveringer (forskellige varianter)
Modtagning (jump stop og 1-2-rytme)
Skud (BEEF-princippet)
Lay ups (primært fra ens gode side)
Rebound (i sammensatte øvelser)
Basalt forsvarsspil (zoneopdækning i firkant foran kurven; 4:4)
Diverse angrebsåbninger (spacing, give-and-go, V-cut, backdoor)
Egen angrebsåbning (hvor eleverne selv laver en indøvet variant i grupper)
Det færdige spil med fokus på 4:4 (men også 3:3 street på en kurv)
TEORI:
Holdets toppræstation
Synergieffekt
Procestab og Ringelmann-effekten (social dovenskab)
Kohæsion - social og opgave
Formelle og uformelle roller
Rolleklarhed og kønsroller
Verbal og nonverbal kommunikation
FORLØBSPRØVE:
- Afleveringer med stop (1-2 eller jump)
- Skud efter BEEF-princippet
- Lay ups (primært fra den "gode" side)
- Diverse taktiske øvelser (spacing, give and go, V-cut, backdoor)
- Kamp
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/253/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52682795616",
"T": "/lectio/253/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52682795616",
"H": "/lectio/253/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52682795616"
}