Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Paderup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Marie Bjørn Hessellund
|
Hold
|
2022 id/j (1j id, 2j id, 3j id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Crossfit
Formål: grundlæggende indføring i crossfit som træningsform, kendskab
til centrale tekniske øvelser og forståelse for de forskellige måder, træningen kan sammensættes i diverse WODs.
I de første lektioner har fokus primært være på øvelser med egen kropsvægt, og i de følgende lektioner inddrages diverse redskaber.
I hver lektion introduceres klassen for nye former for WODS, og måder at organisere træningen på. Vi har arbejdet med følgende WODS:
- Fight gone bad, EMOM, climb the ladder, tabata, "you go - I go".
I de sidste 2 lektioner udarbejdede klassen deres egne WODs og afprøvede dem efterfølgende.
Teori:
- Crossfits historie
- Principperne for WODS
- Sundhedsbegreber
- Strong is the new skinny
- Oplevet sundhed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Rytmisk opvarmning
Formålet med forløbet i opvarmning til musik er, at eleverne bliver i stand til at planlægge og udføre et opvarmningsprogram til musik, som varmer kroppen op og gør udøveren klar til at dyrke idræt bagefter.
Dette forudsætter en teoretisk og praktisk indsigt i, hvad et opvarmningsprogram til musik indeholder, hvordan det bygges op, og hvordan man bruger musikken aktivt.
Læringsmål:
- Høre musikkens tælling og starte bevægelsen på 1. taktslag i musikken
- Holde rytmen og udføre bevægelser i takt til musikken
- Planlægge øvelserne til et opvarmningsprogram til musik på ca. 15 min
- Finde egnet musik til de fundne øvelser
- Udføre eget opvarmningsprogram og instruere klassen i det
- Argumentere for opbygningen af programmet, velserne og musikvalget
- Demonstrere forståelse for progression i intensitet og øvelsesvalg
- Koordinere bevægelser og udføre opvarmnings øvelser teknisk korrekt
- Reflektere og kommentere p andre gruppers opvarmningsprogrammer
- Vise teoretisk forståelse for, hvorfor man varmer op
Teori:
- Opvarmningens fysiologiske og mentale effekt
- Opvarmningstest
- Musikoptælling, musikvalg og opbygning af rytmisk opvarmningsprogram
Praktik:
- Afprøvning af 3 forskellige typer opvarmningsprogrammer i timerne
- Gruppearbejde om udarbejdelse af eget rytmisk opvarmningsprogram
Forløbsprøve:
- Præsentation af opvarmningsprogrammer på hele klassen med evaluering fra både elever og lærer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Floorball
Formålet med floorballforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale aspekter af floorball. I første lektion var hovedvægten på basale boldtilvænnings øvelser.
I de følgende lektioner øves driblinger, afleveringer og afslutninger, og det hele sættes sammen i femte lektion, hvor sammenspil og taktik er fokus.
Fokuspunkter:
- driblinger
- pasninger og modtagninger
- skud: trækskud, slagskud og håndledsskud
- taktik: positioner og placering på banen.
Teori:
- floorballspillets historie
- Åndedræt og blodkredsløb
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Slagboldspil
Forløbet bygger på hhv. 3 lektioner med cricket og 3 lektioner med softball.
Formålet i begge spil har været at etablere en grundlæggende indføring i centrale dele af spillene og at lære reglerne at kende.
I de første lektioner lægges vægt på tekniske elementer, som det at kaste og gribe, øje-hånd koordination, hurtig reaktionstid, fielding og batting.
I de afsluttende lektioner vil taktiske elementer som ”forudsigelse af spilsituationer", og næste træk” og ”at udnytte det tomme rum” inddrages mere.
Der har desuden i cricket været et teoretisk fokus på fairplay og gentlemanship.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Grundtræning
Formålet med grundtræningsforløbet er, at eleverne skal få en teoretisk og praktisk indsigt i, hvordan man bygger et grundtræningsprogram op. I de første lektioner afprøves forskellige typer programmer.
I de sidste lektioner skal eleverne i grupper konstruere et program, som
afleveres til bedømmelse og afprøves til sidst.
Teori:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Les Lancier
Formålet med forløbet i Les Lanciers er at opnå en praktisk forståelse for de
centrale elementer i dansenes opbygning, rytme og sociale element - samt et overordnet indblik i den bagvedliggende historie.
Der har været fokus på, at eleverne gennem de 5 ture får forståelse for de forskellige trin, rytme og udtryk. Et godt kendskab til musikken er en stor hjælp til at finde ud af hvilken formation, hvilke trin, samt hvilken dansefatning, der skal laves.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Pickleball
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Træningsprojekt (polititest)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Basketball
Formålet med forløbet i basketball er en grundlæggende indføring i centrale dele af basketball.
Praktisk:
Der lægges i starten af forløbet vægt på de tekniske elementer i spillet som afleveringer,
driblinger, skud og lay-up.
I slutningen introduceres de forskellige cuts (V-cut, back door, give n go) som en del af de mere taktiske elementer og løbebaner.
Vi har arbejdet med triple threat som udgangspunktet for beslutningstagning i spillet (skyd selv, drible mod kurv selv ( evt finte + layup) eller aflevering til medspiller).
Faglige mål:
- Drible både med venstre og højre hånd (kigge op imens)
- Aflevere på forskellig vis (stødaflevering, studs og over hovedet)
- Lay-up, hvor bolden ”lægges” kontrolleret i kurven og ikke ”kastes” (brug pladen)
- Skud, hvor bolden styres med den ene hånd, mens den anden hånd skyder
- Finter fx crossover, pumpfake (kængurufinten)
- Taktisk forståelse af cuts og ideen i opstilling i både forsvar og angreb
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre
Teoretisk:
- Basketballs historie
- Regler med særligt fokus på skridt og cylinderprincip
- Positioner på banen
- Kan du score? Spændingsregulering og copingstrategier
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Les Lancier
Formålet med forløbet i Les Lanciers er at opnå en praktisk forståelse for de
centrale elementer i dansenes opbygning, rytme og sociale element - samt et overordnet indblik i den bagvedliggende historie.
Der har været fokus på, at eleverne gennem de 5 ture får forståelse for de forskellige trin, rytme og udtryk. Et godt kendskab til musikken er en stor hjælp til at finde ud af hvilken formation, hvilke trin, samt hvilken dansefatning, der skal laves.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/253/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52682796146",
"T": "/lectio/253/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52682796146",
"H": "/lectio/253/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52682796146"
}