Paderup Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Paderup Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 SA/r - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Paderup Gymnasium
Fag og niveau
Samfundsfag A
Lærer(e)
Line Sterum Greibe, Mikael Firlings Mouritsen
Hold
2022 SA/r (
1r SA
,
2r SA
,
3r SA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Dansk politik i en brydningstid - 1
Titel 2
Identitet i forandring I
Titel 3
Multikulturalisme i GB - forløb med engelsk
Titel 4
Identitet i forandring II
Titel 5
Dansk politik i en brydningstid - 2
Titel 6
Kriminalitet
Titel 7
Briterne og Storbritanien - Studietur
Titel 8
Urolig verden
Titel 9
Medier og politik + SRO om Ukraine
Titel 10
Økonomi og velfærdsstat
Titel 11
EU i en ny virkelighed
Titel 12
USA
Titel 13
Sociologi - ungdommens nye vilkår
Titel 14
Danmark under forandring
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Dansk politik i en brydningstid - 1
Faglige mål:
Anvende og kombinere viden fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger og løsninger herpå.
Forklare og perspektivere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser ved anvendelse af begreber og teorier.
Sammenligne og forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre.
Anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til kritisk at vurdere undersøgelser og til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser.
Formulere – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde og ved anvendelse af fagets taksonomi og terminologi.
Kernestof:
Politiske grundholdninger, herunder konservatisme, liberalisme og socialisme, politiske skillelinjer og vælgeradfærd
Komparativ, kvalitativ og kvantitativ metode
Statistiske mål, herunder lineær regression og mål for signifikant forskel.
Massemedier og politisk meningsdannelse
Indhold
Kernestof:
Det politiske system i USA: Opbygning
DRTV - Deadline: Unge Konservative i republikansk tjeneste
midtvejsvalg i USA | lex.dk – Den Store Danske
I skal læse s. 128 (fra midt i 1. spalte) - s. 130 (til afsnit 6.4) i bogen Luk samfundet op! Lektiefokus: Forskelle mellem det parlamentariske system og det præsidentielle system.
Figurer og tabeller - Forlaget Columbus
Arbejdsspørgsmål til Politikbogen s. 201-207.docx
Derfor drikker politikerne kaffe på kryds og tværs
LIVE Midtvejsvalget i USA 2022
I skal læse s. 201-207 (frem til afsnittet Hvad er en valgmetode?). Lektiefokus: Hvad viser den parlamentariske styringskæde?
'Jeg er nødt til at signalere, at det ikke er godt nok': Simone er én af over 47.000 danskere, der stemte blankt
I skal læse s. 207-213 i Politikbogen. Lektiefokus: Hvilke valgmetoder findes der, og hvad er forskellen på kredsmandater og tillægsmandater?
Sådan foregår et folketingsvalg
DRTV - Horisont: Midtvejsvalg
I skal læse s. 213-220 i Politikbogen. S. 213-216 læses ekstensivt, så I bare får fat i hovedtrækkene. Spring tekstboks 10.1. over. Lektiefokus: Hvad betyder spærregrænsen? Hvilken betydning har det, at partierne har forskellige opstillingsformer på
Undervisning
Lovgivningsprocessen i Folketinget
Tv fra Folketinget
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
I skal læse s. 221-225 i Politikbogen. Lektiefokus: Hvordan laves lovene i Danmark? Hvordan kan beslutningsprocesmodellerne bruges til at beskrive fx landbrugspakken?
Folketingets arbejde
Folketingets kontrol med regeringen
I skal læse s. 225-228 i Politikbogen. Lektiefokus: På hvilke måder kan Folketinget kontrollere regeringen?
DRTV - Explainer: Hvad er en dronningerunde?
DRTV - Explainer: Hvad er en bred regering?
Sammensæt din egen regering
I skal læse s. 229-233 i Politikbogen. Lektiefokus: Hvad er forskellen på negativ og positiv parlamentarisme? Forstå figur 10.10 og figur 10.11.
Arbejdsspørgsmål om embedsmændenes opgaver.docx
DRTV - Minkskandalen - afgørelsens time
I skal læse s. 234-238 i Politikbogen. Lektiefokus: Hvad er embedsmændenes opgaver? Hvilke principper arbejder embedsmændene efter?
Vi ser tv-udsendelsen om Minkskandalen færdig, og så går vi lidt i gang med skriftligt arbejde.
Her er fire forhold, som Ellemann må overveje.docx
Løkke advarer mod en ren SV-regering.docx
DRTV - Deadline: Mens vi venter...
Genlæs de to artikler fra sidste lektion og den vedhæftede artikel Bred regering får svært ved at løse samfundets største problemer. Lektiefokus i den vedhæftede artikel: Hvilke store samfundsproblemer er det, der omtales?
Bred regering får svært ved at løse samfundets største problemer.docx
DRTV - Partier i brand: Venstre
Der er intet belæg for at sige at danskerne ønsker en bred regering.docx
Erhvervslivets top bakker op om en bred regering.docx
Lektiefokus i den vedhæftede artikel: Hvilke store samfundsproblemer er det, der omtales?
Læs de to første vedhæftede artikler. Lektiefokus: Forskelle/uenighed mellem de to artikler. Den sidste artikel er lektien til onsdag, som vi mangler at arbejde med.
I skal som lektie se den vedhæftede udsendelse, som vi taler kort om. Derefter får I tid til at arbejde videre med den skriftlige opgave.
DRTV - Partier i brand: Radikale venstre
DRTV - Partier i brand: Dansk Folkeparti
I skal som lektie se den vedhæftede udsendelse, som vi taler kort om. Vi ser udsendelsen om Dansk Folkeparti, og derefter julehygger vi <:)
DRTV - Partier i brand: Alternativet
DRTV - Statsministerens nytårstale: Talen
Arbejdsspørgsmål til Politikbogen s. 77-83.docx
Figurer - Luk Samfundet Op
Meningsmåling | Få seneste meningsmåling Danmark | Politik | DR
Vi fortsætter med dansk politik. I lektionen skal vi arbejde med statsministerens nytårstale. Dernæst kommer I til at læse og arbejde med s. 77-83 i Politikbogen.
Arbejdsspørgsmål til Politikbogen s. 83-88.docx
I skal læse s. 83-88 i Politikbogen. Lektiefokus: Hvad forstår vi ved den fordelingspolitiske skillelinje?
I skal læse s. 88-93 i Politikbogen. Lektiefokus: Se grundigt på fig. 4.8. Placer i figuren de partier i det nuværende danske folketing, der mangler i figuren.
Ingen ny lektie. I skal lave en skriveøvelse om tabeller.
Hvordan læses en tabel.pdf
Svar på følgende to spørgsmål.docx
Har stemt.docx
Ingen ny lektie. I skal arbejde videre med tabellerne. Og så skal vi tale om et par aktuelle emner.
Omfang
Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Identitet i forandring I
Faglige mål:
• Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
• Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
• Forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
• Behandle problemstillinger i samspil med andre fag - demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• Forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
• Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
Kernestof:
- Identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- Politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- Samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur
- Statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed
- Kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
Indhold
Kernestof:
Holdningen til antallet af flygtninge i Danmark - tabel.docx
Tjek-på-lektien - Luk Samfundet Op
Sociale akvarium, Det - Samfundsfag
I skal læse s. 29-33 i Luk samfundet op! (spring over boxene s.31 og 32. Lektieformål: Hvad er socialisering, og hvor finder den sted?
Luk samfundet op s. 29-34.pdf
'Skilsmissen har helt klart haft en betydning for mine børns skolegang': Børn rammes på indlæringen, når forældre går fra hinanden
Ny undersøgelse: Sådan rammes børns indlæring, når forældrene går fra hinanden
Figur over Familietyper.docx
I skal læse den vedhæftede artikel. Lektiefokus: Hvordan kan artiklen bruges til at sige noget om dobbeltsocialisering?
2.2: Normer, sociale roller og social kontrol - Luk Samfundet Op
Debat: Vi er alle underlagt social kontrol. Det er ikke et fænomen forbeholdt etniske minoriteter
I skal læse s. 34-37 i Luk samfundet op! Teksten er vedhæftet lektionen. Lektiefokus: At blive fortrolig med begreberne normer og sociale roller.
Luk samfundet op! s. 34-43.pdf
Normer i forskellige socialiseringsarenaer.docx
Social kontrol
De fire identitetsniveauer.pptx
I skal læse s. 37-40 i Luk samfundet op! Teksten er vedhæftet lektionen d. 24/1. Se desuden den lille film med Aydin Soei (den vi så tirsdag), den er i spm. 2 i linket. Lektiefokus: Hvilke fire identiteter kan vi siges at have? Hvad forstår vi ved di
Gruppetype.docx
I skal læse s. 40-43 i Luk samfundet op! Teksten er vedhæftet lektionen d. 25/1. Lektiefokus: Hvilke sociale grupper indgår vi i, og hvad definerer disse grupper?
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Multikulturalisme i GB - forløb med engelsk
Multikulturalisme i England (Flerfagligt forløb samfundsfag/engelsk)
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag (engelsk)
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
Kernestof:
̶ identitetsdannelse og socialisering
̶ kvantitativ og kvalitativ metode.
Lærebog:
LUK samfundet op! (4. udgave, 1. oplag 2021)
Kapitel 2: Identitet i forandring, "2.5. Kulturelle forskelle og identitet, side 43-52
Supplerende materiale:
Statistisk materiale
Kvalitativt materiale
Film
"Bend it like Beckham"
Indhold
Kernestof:
1r Introduktion til multikulturalisme i England 2023.pptx
Sådan skriver du en redegørelse.docx
I skal læse s. 43-48 i det vedhæftede dokument. Læsefokus: Hofstedes løgmodel samt de tre identiteter i fig. 2.15
Luk samfundet op! s. 43-52.pdf
I skal læse s. 48 nederst- 50 (de to første linjer af 2. spalte). Lektiefokus: Hvilke typer anerkendelse findes der ifølge Honneth)? Hvilke typer krænkelser findes der ifølge Honneth? Hvilke konsekvenser kan der være af krænkelser og manglende anerke
Integrationens tre former.docx
I skal læse s. 50 (2. spalte)- 52 til og med 2. spalte). lektiefokus: Hvilke integrationstyper findes der, og hvad karakteriserer dem?
Genreguide: Diskussion i skr. samfundsfag
Diskussion samf kopi.pdf
Beyond a 90-minute nation.docx
Shifting views - Tracking attitudes towards immigration in 2022.docx
Leicester shows that multiculturalism fails without assimilation.docx
South Asians in Football.docx
Læs den vedlagte tekst, som skal indgå i jeres diskussion
Lektier til diskussionen - Multikulturalisme.docx
Intro til kinesisk hverdagsliv
Lektie:
Kina under forandring kap. 1.2.pdf
DRTV - Horisont: Kinas hemmelige menneskelejre
Verdens stoerste russiske dukke staar i Kina
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Identitet i forandring II
Faglige mål:
• Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
• Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
• Forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
• Behandle problemstillinger i samspil med andre fag - demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• Forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
• Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
Kernestof:
- Identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- Politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- Samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur
- Statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed
- Kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
Indhold
Kernestof:
Tjek-på-lektien - Luk Samfundet Op
2.6: Face, setting, frontstage og backstage - Luk Samfundet Op
I skal læse s. 52-58 (frem til afsnit 2.7.) i bogen Luk samfundet op! Lektiefokus: Forstå Erving Goffmans begreber.
Luk samfundet op! s. 52-58.pdf
Online møde med kinesiske gymnasieelever fra Kina
Ingen ny lektie. Vi arbejder videre med lektien fra sidst.
DRTV - FOMO
Se gerne udsendelsen FOMO igen. Link til den ligger på lektionen i går tirsdag.
Luk samfundetop s. 58-60.pdf
I skal skrive begrebslisten (Luk samfundet op! s. 60) fra i fredags færdig hjemmefra. Dokumentet med begrebslisten ligger på lektionen fredag d. 10.3.
DRTV - De perfekte piger
Ingen ny lektie. I skal i lektionen se og arbejde med udsendelsen De perfekte piger.
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Dansk politik i en brydningstid - 2
Faglige mål:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle sam- fundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsnin- ger herpå
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- Undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillin- ger og konkludere
- Forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
Kernestof:
- Politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur
- Magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder lige- stilling mellem kønnene
- Politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU
- Kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
Indhold
Kernestof:
Arbejdsspørgsmål til Faktalink om populisme.docx
Læs i det vedhæftede Faktalink de tre første afsnit Indledning, Definition af populisme og Fakta om populisme og se gerne lidt på de tal der er vedhæftet i link under afsnittet Fakta om populisme. Lektieformål: Ultrakort introduktion til begrebet pop
Populisme
Ugens gæst | Christoffer Guldbrandsen | DR LYD
Populisme er ikke demagogi, det er en politisk bevægelse
FREMLÆGGELSE om populisme.docx
I skal læse den vedlagte tekst. Lektiefokus: Hvorfor er det vigtigt at skelne mellem populister og antidemokrater? Hvordan kan vi kende forskel på dem?
Forstå populismen s. 13-20.pdf
I får tid i lektionen til at arbejde med jeres fremlæggelser om populisme, og vi går i gang med at høre nogle af jeres fremlæggelser.
I skal have jeres oplæg om populistiske partier/bevægelser klar til lektionen.
Historien om Stram Kurs
Historien om Nye Borgerlige
Historien om Dansk Folkeparti
Vi skal høre de to sidste fremlæggelser om populistiske partier/bevægelser (Podemos og Sverigedemokraterne). I skal læse de vedlagte sider om højrepopulisme. Lektiefokus: Hvad er kendetegnende for højrepopulisme?
Populisme og identitetspolitik s. 15-21.pdf
I skal have læst artiklen om det parti, som jeres gruppe arbejdede med. Artiklerne ligger på lektionen d. 18. april. Derudover skal I læse den vedhæftede tekst. Lektiefokus: karakteristika ved venstrepopulisme.
Populisme og identitetspolitik s. 33-37.pdf
Økonomiske mål og konjunktursvingninger.pptx
I får lektionen til at skrive opgaven, som I fik udleveret på papir sidste gang. Jeg vedhæfter den også her. Desuden ligger den under skriftlige opgaver. Læs jeres notater/tekst fra grundforløbet om de økonomiske mål og om konjunktursvingninger (se e
1r skr. opg. nr 3 Økonomiske sammenhænge.pdf
I skal læse s. 51-57 i det vedhæftede dokument. Lektiefokus: Hvad forstår vi ved vælgeradfærdsteorier, og hvad er forskellen mellem sociologiske modeller og socialpsykologiske modeller for vælgeradfærd?
Populisme og identitetspolitik s.51-61.pdf
Vælgeradfærdsteorier.docx
I skal læse s. 57-60 i dokumentet, der ligger på lektionen d. 26/4. Lektiefokus: Hvad er grundlaget for de rationelle vælgeradfærdsmodeller? Hvad er forskellen mellem Downs model og issue voting-teorien?
Årsager til højrepopulisternes fremgang.pptx
I skal læse s. 65-71 i den vedlagte tekst. Lektiefokus: Hvad forstår vi ved den økonomiske globaliseringstese?
Populisme og identitetspolitik s.65-77.pdf
Samfundsfag - Marie Berg Carlsen - Opstil hypoteser
I skal læse s. 72-77 i den tekst, der er vedhæftet lektionen d. 16/5. Lektiefokus: Hvad forstår vi ved tesen om det kulturelle bagslag?
Vi skal se filmen Al magt til folket?
Opsamling på forløb om populisme.docx
I skal læse de vedlagte sider om populisme og demokrati. Lektiefokus: Hvilke aspekter af demokrati omtales, og hvordan er de truet af populismen?
Populisme og identitetspolitik s. 81-86.pdf
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Kriminalitet
Om forløbet
I forløbet "Kriminalitet - Årsager og straf" undersøges det hvorfor folk begår kriminalitet og hvordan vi som samfund bør straffe dem som træder ved siden af. I forløbets første del undersøges det danske retssystem og hvordan det fungerer. I ethvert samfund straffer man afvigere. Kriminalitet er afvigende adfærd. Hjælper det at straffe? Og findes der andre straffeformer end bøde og fængsel? I et demokratisk samfund er det politikerne (Folketinget) der bestemmer hvilke former for afvigende adfærd der skal straffes og hvordan. Men politikernes holdninger har oftest rod i de klassiske ideologier. Ideologierne og politikernes holdninger behandles og det undersøges hvilken betydning medierne har for den måde vi opfatter kriminalitet.
Vigtigste teori og begreber:
Mediernes rolle
- Medialisering
- Den fjerde statsmagt
- De fem nyhedskriterier
Teorier om kriminalitet
- Kontrolteori
- Motivationsteori
- Kulturteori
Recidiv kriminalitet (forklaringer)
- Erving Goffman: Stigma
- Robert Rosenthal: Rosenthal-effekt
- Pierre Bourdieu: Social arv og kapitaler
- Morten Ejrnæs’ kritik af social arv: Chanceulighed
Formål med straf
- Gengældelse, Afskrækkelse, Uskadeliggørelse, Resocialisering
- Den retfærdige straf – Pligtetikken
- Den nyttige straf – Nytteetikken
Det danske retssystem
- Retsfølelse
- Retssikkerhed
- Inkvisatoriske princip
- Akkusatoriske princip (anklageprincippet)
- Den materielle sandheds princip
- Objektivitetsprincip
- Den mistænkte
- Den sigtede
- Den tiltalte
- "Tvivl skal komme tiltalte til gode"
- Beskikket forsvarer
- Lægdommere
Partiernes holdning
- Politisk skillelinje – fra resocialisering til gengældelse
Bandekriminalitet – push og pullfaktorer
- Ziehe – ”ontologisering, potensering og subjektivisering”
Faglige mål
• anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
• anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
• forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
• formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
• påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
• analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
Kernestof
• identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
• politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
• samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
• politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
• magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
• kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
Indhold
Kernestof:
ARBEJDSSPØRGSMÅL TIL Kriminalitet og kriminalitetsudvikling.docx
Statistik kriminalitet omfang.pdf
I skal læse den vedlagte tekst. Læseformål: At få et overblik over forskellige måde at definere kriminalitet på.
Kriminalitet og kriminalitetsudvikling.pptx
Der er ingen ny læselektie, men I skal have besvaret resten af arbejdsspørgsmålene fra lektionen i torsdags d. 11.8., så vi kan gennemgå dem i denne lektion.
I skal have læse alle cases i Danskernes syn på straf, som I arbejdede med i mandags. Derudover skal I læse s. 22-24 øverst i det vedhæftede kompendium. Lektiefokus: Hvad er forskellen på et sociologisk og et psykologisk perspektiv på årsager til kri
Kompendium Kriminalitet 2023.pdf
Gruppearbejde kriminalitetsteorier Merton Sutherland Hirschi.docx
I skal have læst s. 24-25 om SNAP-modellen, så I er klar til at arbejde med den.
I skal være klar til at lave fremlæggelser om de tre teorier som forklarer, hvorfor nogen mennesker bliver kriminelle. Resten af lektionen er skrivelektion. Læs i det vedhæftede link opgaveformuleringen og bilagene til Fællesdelen og Delopgave B.
Log på
I skal læse s. 33-39 i kompendiet om kriminalitet. Lektiefokus: Begrundelser for at samfundet straffer kriminalitet.
I skal arbejde videre med den skriftlige opgave, I begyndte på d.23.8.
#2 principper bag retssystemet i straffesag.pptx
I skal læse s. 46-56 i kompendiet i kriminalitet. Lektieformål: At forstå det danske retssystem og de bagvedliggende principper. Derudover skal vi se filmen Med døden til følge.
Arbejdsspørgsmål til Kriminalitetskompendiet s. 40-45.docx
Jeg er desværre syg, så I skal arbejde selv. Se i noten hvad I skal gøre i lektionen.
Faktorer, der indvirker på kriminalitet
Marshmallow Test || Walter Mischel || Stanford University || Instant Gratification
To ud af tre løsladte begår kriminalitet inden to år
I skal læse s. 33-38 i kompendiet om kriminalitet. Lektiefokus: Hvorfor straffer vi de kriminelle, og hvad får vi som samfund ud af det?
Titel
DRTV - TV AVISEN: Nyt tiltag mod bander
I skal læse den vedhæftede artikel. Lektiefokus: Vil bandepakken virke dæmpende på bandekriminaliteten?
Overblik: Her er regeringens forslag til en ny bandepakke
I skal læse s. 31-32 i kompendiet om kriminalitet. Derudover skal I svare på de første 7 spørgsmål i de vedlagte opsamlingsspørgsmål. I lektionen skal I besvare resten af spørgsmålene, og så skal vi kort spille et spil, som ikke har noget med krimina
OPSAMLINGSSPØRGSMÅL KRIMINALITET.docx
'Brexit still sucks!': Tusindvis gik på gaden i London
DRTV - Explainer: Derfor tog Brexit så lang tid
DRTV - Anne og Anders i Brexitland: England
Vi afslutter forløb om kriminalitet med de sidste opsamlingsspørgsmål. Derefter skal I i gang med den næste skriftlige aflevering. Læs opgaven (fællesdelen + opgave C) igennem inden lektionen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Briterne og Storbritanien - Studietur
Indhold
Kernestof:
'Brexit still sucks!': Tusindvis gik på gaden i London
DRTV - Explainer: Derfor tog Brexit så lang tid
Skim (= læs overskrifter, billedtekster o.lign.) den tekst som hører til din gruppe for, at du ved en lille smule om, hvad det drejer sig om. I skal læse teksterne rigtigt i timen.
Britiske identiteter.pdf
Sociale stratifikationer.pdf
Storbritannien efter Brexit.pdf
I arbejder videre på jeres projekt
Vi tager fat på den næste skriftlige opgave. Læs den igennem før lektionen. Se også de vedhæftede eksempel-opgaver igennem, så I har fornemmelse af, hvordan samf-opgaver kan skrives.
Eksempelopgave argumentation.docx
Eksempelopgave hypoteser.docx
Eksempelopgave sammenligning Amerikansk politik.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Urolig verden
Faglige mål:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- Undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold.
- Undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
Kernestof:
- Samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur
- Aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
- Mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
- Globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin
Indhold
Kernestof:
Arbejdsspørgsmål Global politik s. 10-14.docx
I skal læse den vedhæftede tekst. Lektiefokus: "De tre syn på verden" og fig. 1.3.
Global_politik.pdf
I skal læse det vedhæftede dokument. Lektiefokus: Hvad er forskellen på magt på nationalt plan og internationalt plan?
16-18.pdf
DRTV - Deadline: Kommer der krig mellem Hizbollah og Israel?
Flere børn er dræbt i Gaza på tre uger end i alle verdens konfliktzoner i løbet af hele sidste år
LIVE: Krig mellem Israel og Hamas
ARBEJDSSPØRGSMÅL TIL GLOBAL POLITIK S 18-25.docx
I skal læse s. 18-23 i bogen Global politik. Lektiefokus: Forstå fig. 2.4. s. 22.
Global politik s. 18-25.pdf
Global politik s. 29-33 - krydsord.docx
Figurer fra Global politik s. 25-29.docx
I skal læse s. 29-33 i bogen Global politik. Lektiefokus: Hvordan undergraves staternes rolle som eneaktører, og hvor bevæger magten sig hen?
Global politik s. 29-33.pdf
Figur over polære systemer i verdensordenen
Intro til International Politik
I skal læse s. 34, 36 og 38-40 i bogen Global politik. Lektieformål: I skal kunne pege på nogle forskelle mellem de to teorier.
Global politik s. 34-40.pdf
Overblik efter en måneds krig: Over 10.000 dræbte, lige så mange bomber kastet over Gaza og stadig ingen våbenhvile
DRTV - Explainer: Hvem er Hamas?
Bekymring over stigende antisemitisme på tværs af Europa: 'Det giver mindelser om nogle af de mørkeste tider i historien'
Vi går i gang med at forberede lidt til innovationsugen. Læs de to vedhæftede filer. Derudover vil vi se lidt nærmere på konflikten i Mellemøsten.
Samfcup Udfoldning af tema.pdf
SUNDHED- Inspirationsbilleder.pdf
Genreguide: Notat i skr. samfundsfag
Minister i kovending på første dag: 'Det er jo en del af dansk politik'
International politik .pptx
Kan våbenhvilen mellem Hamas og Israel føre til fred?
Tre scenarier for fred mellem israelerne og palæstinenserne
'Vi skal fortsætte krigen. Gøre missionen færdig': I Jerusalem holder de vejret på våbenhvilens sidste dag
DRTV - Explainer: Hvorfor har nogle lande mere magt end andre?
FN-forbundet
I skal læse s. 158-165 øverst i bogen Global politik.
Global politik s. 158-170.pdf
I skal læse s. 165-170 i bogen Global politik. Teksten ligger på lektionen d. 28.11.23.
DRTV - TV AVISEN: Sanjay Shah i Danmark
DRTV - Sådan plyndrede mændene Europa - forklaret på fire minutter
DRTV - Mændene der plyndrede Europa
I skal læse s. 66-70 (minus det blå felt s. 68-69) i bogen Global politik. Lektiefokus: Hvad karakteriserer henholdsvis magtbalance og kollektiv sikkerhed?
Global politik s. 66-70.pdf
Krig i Europa Ukrainekrigen.pptx
Krigen i Ukraine
Om krigen i Ukraine. I skal forberede jer på Ukraine-spillet. Læs det vedhæftede Faktalink.
Fakta om krigen i Ukraine
I skal spille Ukraine-spillet
DRTV - Deadline: COP28 - Det fossile tabu er brudt
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Medier og politik + SRO om Ukraine
Vigtigste teori og begreber:
Ruslands interesse i Ukraine
- Historisk
- Geopolitisk
IP-teori
- Realisme
- Idealisme
Magt
- Hård magt
- Blød magt
- Magt som relation
- Strukturel magt
Sikkerhedsordninger
- Magtbalance
- Kollektiv sikkerhed
Internationale fora
- EU
- NATO
- FN
Faglige mål
• anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
• anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
• undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
• behandle problemstillinger i samspil med andre fag
• formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
• forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
• på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Kernestof
• politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
• magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
• aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
• globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin
• komparativ metode og casestudier
Indhold
Kernestof:
I skal læse i den vedlagte tekst. Jeg har delt teksten mellem grupper, så I ikke alle skal læse det samme.
Massemedier og politisk kommunikation 2007 s 133-156.pdf
Massemedier og politisk kommunikation 2007 s. 39-43.pdf
I skal læse den vedlagte tekst. Lektiefokus: Hvilke principper arbejder medierne efter?
Kongekabale trailer
I skal læse s. 72-78 i den vedhæftede tekst. Lektiefokus: Hvad er spin, og hvordan kan det bruges?
Massemedier og politisk kommunikation 2007 s 72-82.pdf
www.youtube.com/watch?v=NyDDyT1lDhA
I skal læse s. 140-150 i bogen LIKE. Teksten er vedhæftet herunder. Lektiefokus: Hvad er fake news? Hvad er gode betingelser for spredningen af fake news? Hvorfor er fake news så farligt?
LIKE Mehlsen&Hendricks s. 140-150.pdf
Samf-eftermiddag om international politik: Hvilken verden venter efter 2024?
I skal læse s. 24-26 samt s. 46-50 i den vedhæftede tekst. Lektiefokus: s. 24-26: Hvem fik mest sin vilje i 2008 - Bush eller Putin? Hvad var de uenige om? S. 46-50: Hvad er Orangerevolutionen, og hvad har den betydet? Hvordan bliver Ukraine Europas
Ukraine 24.02. Den nye verdensorden.pdf
I skal have læst s. 50-53 hjemmefra i Jens Wornings tekst, som ligger på lektionen d. 23.1. I lektionen skal I læse s. 54-60.
Tænketanken Atlantsammenslutningen
TV2 Om Scholz's tale 27.2.22.
Med historisk tale stempler Tyskland ind i 'en ny virkelighed' med svimlende beløb til forsvaret
Marie Krarup: Vestens propaganda har bildt danskerne ind, at Ukrainekrigen handler om frihed
DRTV - Krigens kolde ansigt: Det ødelagte naboforhold
I skal have læst de tekster, der ligger på lektionen i går torsdag.
DRTV - Deadline: Er vi klar til krig?
Diskussion og vurdering i SSO, SRP SRO
Realisme - idealisme - sikkerhedsordninger.docx
Genlæs noter og evt. tekst (skimmelæs) til hovedteorierne i IP (realisme, idealisme samt sikkerhedsordninger). Det er følgende sider i bogen Global politik: s. 34-41, 66-70, 158-170. Teksterne ligger på lektionerne d. 9/11, 28/11 og 8/12 sidste år.
Verden ifølge Gram | Ukraine: Zelenskyj og Ukraine i knibe | DR LYD
Læs den vedhæftede artikel. Lektiefokus: Nye perspektiver for EU og Danmark som følge af Ukrainekrigen. Vi taler kort om artiklen, og så skal I skrive SRO.
Ukrainekrigen og udviklingen af EU's udenrigs- og sikkerhedspolitik.pdf
Vi starter op på ny skriftlig opgave
I skal læse den vedhæftede tekst om det dansk arbejdsmarked. Lektiefokus: Arbejdsmarkedets grundbegreber, hvordan er arbejdsmarkedet organiseret, og hvad er flexicurity-modellen?
Basal økonomi Det danske arbejdsmarked.pdf
I skal læse s. 16-20 i den vedhæftede tekst om markedsøkonomi. Lektiefokus: Hvad er de grundlæggende mekanismer i en markedsøkonomi?
Basal økonomi Markedsøkonomi.pdf
I får tid til at skrive på den skriftlige opgave
Afsnit
Basal økonomi Markedsøkonomi (1).pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Økonomi og velfærdsstat
Kernestof
Boserup Skov Oliver og Bundsgaard Richard: B-bogen, Columbus 2013 s. 126-127, 130-196.
Bjørnstrup V. m.fl.: Velfærdsstaten under pres Columbus 2019, s. 61-73.
Isaksen Bo og Lunding Nielsen Dennis: Basal økonomi Columbus 2022, s. 16-25 og 92-101 (Arbejdsmarked)
Brøndum P. og Banke T.H.: Luk samfundet op! Columbus 2021, s. 86-99.
Strukturpolitik (eget papir).
Supplerende materiale
”Den dag de fremmede forsvandt”(1:2) DR-TV 24.11.2014, med arbejdsseddel (2s.)
”Økonomi for dummies: Forbrug og vækst” DR2 11.9.2012
Winding Jørgen:
Basissamf.dk
Systime 2001, s. 64-73. "Rollespilskrudt".
Oplæg om social arv fra Videnskabernes Selskab (2020):
https://www.google.com/search?sca_esv=4fabb05b4b801908&rlz=1C1GCEA_enDK1099DK1099&q=mads+meier+j%C3%A6ger+social
Social arv. VIVE 2008 forskningsopsummering (3 sider):
https://www.vive.dk/da/udgivelser/social-arv-i-danmark-dx3m09vb/
Aktuelle avisartikler:
”Vismændene: Regeringen må stramme op, ellers koger dansk økonomi over” Politiken 10.10.2023.
”Økonomiministeriet: Økonomisk redegørelse: Dansk økonomi er fortsat stærk” 12.12.2023.
”DIB Nyheder: DI spår lavvækst i 2024”. DI 18.12.2024.
”Nøgletalsnyt: Dansk Økonomi i spurt mod slutningen af 2023” 23. februar 2024 Dansk Erhverv.
”Kronik: Opskriv kronens værdi – det er den oplagte løsning på personalemangel i velfærdsfagene” Information 14.2.2024.
Aktualitet løbende
Vismandsspillet
Skritftligt arbejde:
SWOT-øvelse: Dansk økonomi 2024
Begrebsliste/Minilex
Test 1
Opgave 4-5
Årsprøve
2 blokke og EU-rollespilsdag (EU-detour 1-2-3 i lectio). IA. Materialer på DEO.
EU-parlamentsvalgmøde på Paderup Gymnasium 17.4.2024.
Arbejdsformer
- Klasseundervisning, gruppearbejde, oplæg m.v.
- Begrebsliste/minilex
- Rollespilsdiskussion (velfærdstater)
Indhold
Kernestof:
Den dag de fremmede forsvandt (2024).docx
Afsnit
Samfundsfag A. Økonomi-kompendie 2024.docx
Strukturpolitik-paraplyen 2024.docx
Opgavetyper i samfundsfag. Version 3 forår 2022.pdf
Figurer til EU og AI.docx
Grupper EU-rollespil (1).docx
B-bogen s. 185-194 Læsefokusspg..docx
Velfærdsstaten under pres s. 61-73. Konkurrencestaten....pdf
Luk samfundet op s. 86-99 Bourdieu, social arv m.v..pdf
Social Arv (opsummering VIVE Mads Jæger) 2008.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Samf. aflevering nr. 4
22-03-2024
Samf.-aflevering nr. 5
22-05-2024
Omfang
Estimeret: 26,00 moduler
Dækker over: 30
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
EU i en ny virkelighed
Faglige mål:
Anvende og kombinere viden fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger og løsninger herpå.
Forklare og perspektivere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser ved anvendelse af begreber og teorier.
Undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold.
Undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger.
Kernestof:
Globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin
Globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
Indhold
Kernestof:
Kære 3r. Velkommen tilbage efter sommerferien. Jeg ser meget frem til et år sammen med jer. Vi starter ud med et forløb om EU . I skal hjemme læse side 9-18 (siderne er vedhæftet) med fokus på hvorfor de nationalistiske partier vokser frem over det m
Branner, Hans: Det politiske Europa - 3. udgave, Columbus; sider: 18-57, 155-176
Titel
Compilation of Silvio Berlusconi's funniest blunders
I må springe tekstboksen side 33-34 over. Fokus på forholdet mellem reel og formel suverænitet.
https://www.dr.dk/nyheder/politik/ep-valg/resultater
Fokus på de tre bærende organer i EU.
DRTV - Debatten: Et magtesløst Europa?
Fokus på Det europæiske råd og særligt figur 1.19 side 45 om EU´s kompetencer.
www.dr.dk
Kære 3r. Vi læser siderne sammen på klassen, så ingen lektier.
https://www.dr.dk/nyheder/udland/eu/stine-bosse-vil-haeve-prisen-paa-klimabelastende-agentinske-boeffer-skal-koste-200
Fokus på liberal intergovermentalisme
Læs i Det politiske Europa 4 udgave afsnit 8.1: Dobbeltheden i danskernes holdning til EU og 8.2: Nye skillelinjer i EU-debatten
Retteark_3r.docx
Læs i Det politiske Europa 5 udgave afsnit 8.3 om de danske EU forbehold.
Læs i Det politiske europa afsnit 8.4 om Den danske beslutningsproces – en demokratisk udfordring
Parlamentet rykker til højre, men den europæiske midte holder stand
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
USA
Faglige mål:
• Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
• Forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
• Forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
• Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
• Analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
• På et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog
Kernestof:
Sociologi
- Politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
Politik
- Magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
Økonomi
- Velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked
Metode
- Kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
- Komparativ metode og casestudier
Indhold
Kernestof:
Mørkeland
Læs hjemme i USAs udfordringer afsnit 1.1 og 1.2 med fokus på rust og bibelbæltet.
The U.S.: 50 States - Map Quiz Game - Seterra
Læs hjemme i USAs udfordringer afsnit 1.3 og 1.4 med fokus på figur 1.3
Læs i USA`s udfordringer afsnit 1.5 om amerikansk kultur og 1.6 om Amerikanske værdiforestillinger og deres betydning
Mød seks danskere, der bor i USA: Her er, hvem de stemmer på og hvorfor
Læs i USA`s udfordringer afsnit 1.7: Den amerikanske forfatning og 1.8: USA - nation, stat, idé eller?
Læs i USA`s udfordringer afsnit 2.1: Hvad kendetegner det politiske klima i USA? og 2.2: Hvad er de centrale kendetegn ved det politiske system i USA?
Statisk usikkerhed - opgaver_3r.docx
Læs hjemme i USA´s udfordringer 2.3: Hvordan fordeler den politiske magt sig mellem de tre centrale politiske institutioner?
Noter hvad der stemmes om og hvor udover præsidentvalget:
Læs i USA`s udfordringer 2.4: Hvordan fungerer den politiske beslutningsproces i USA?
Lobbyisme både styrker og truer demokratiet
Læs i USAs udfordringer afsnit 2.5.2 Valgmetoderne flertalsvalg i enkeltmandskredse (first past the post) og valgmandskollegiet og under 2.5.3 Sikre stater og svingstater – nogle er røde, andre blå, meget få er noget andet
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Sociologi - ungdommens nye vilkår
Faglige mål:
• Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
• Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
• Forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
• Behandle problemstillinger i samspil med andre fag - demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• Forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
• Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
Kernestof:
- Identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- Politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- Samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur
- Statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed
- Kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
Begrebspar:
Kvalitativ og kvalitativ
Induktiv og deduktiv
Indhold
Kernestof:
Kære 3r. Vi starter ud på et nyt for løb som handler om sociologi. Læs i Morten Hansen Thorndal Sociologiens kernestof afsnit 1.1 og 1.2 med fokus på aktør vs. struktur.
Læs i Morten Hansen Thorndal Sociologiens kernestof afsnit 2.1+.2.2 og 2.3 med særligt fokus på roller og status.
nyheder.tv2.dk
Læs i Morten Hansen Thorndal Sociologiens kernestof afsnit 4.1 + 4.2 + 4.3 + 4.4. Fokus på Giddens teori om det senmoderne samfund.
Derfor er julen vigtig
Samtaler med familien.docx
Læs i Morten Hansen Thorndal Sociologiens kernestof afsnit 5.1 + 5.2 fokus på teorien om anerkendelse.
DRTV - Prinsesser fra blokken
DRTV - Prinsesser fra blokken - otte år senere
Metode.pptx
Læs i Morten Hansen Thorndal Sociologiens kernestof afsnit 5.3 + 5.4
3r_Rosa.docx
Kære 3r. Som jeg fortalte jer i sidste uge, skal jeg have brobygning samtidig med, at jeg skal undervise jer. I skal derfor arbejde selv og læse nedenstående sider i sociologiens kernestof. I skal til hver læselektie lægge mindst tre centrale pointe
Læs i Morten Hansen Thorndal Sociologiens kernestof afsnit 14.0 + 14.1 + 14.2 + 14.3 og 14.4 med fokus på forskelle mellem mænd og kvinders levevilkår.
https://www.dr.dk/nyheder/kultur/mange-af-de-maend-jeg-moeder-er-enormt-frustrerede-og-savner-maerke-de-bliver-taget
Læs i Morten Hansen Thorndal Sociologiens kernestof afsnit 17.0 + 17.1 + 17.2 med fokus på Hofstedes undersøgelse af kulturelle forskelle
Ministre vil slå ned på ikkevestlige indvandrere på førtidspension
Venstre vil have indvandreres førtidspension vurderet på ny
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Danmark under forandring
Opsamling på huller fra 1. og 2. G.
https://www.studienet.dk/faq/webboeger
Indhold
Kernestof:
Læs hjemme i politikbogen afsnit 4.2 om teorier om partiernes adfærd herunder Molin, Downs og Strøm. Medbring et konkret eksempel på hvor du mener Molins model har været i brug hos et parti.
Mette Frederiksen ville være mere socialdemokratisk, men er hun det med en midterregering?
Læs vedhæfte fil grundigt igennem og løs opgaverne 1,2 og 3.
Læs i Politikbogen afsnit 6.1 + 6.4 Downs og Fiorina – egoistisk nyttemaksimering og retrospektiv bedømmelse (Pocketbook)
Læs i Politikbogen afsnit 6.5 og 6.6 Hvorfor er det så vanskeligt at fastlægge vælgernes adfærd?
De har nærstuderet valget, og på flere punkter opfører vælgerne sig som aldrig før
Genstart | Et personligt valg | DR LYD
Læs i POPULISME OG IDENTITETSPOLITIK kapitel 1 om populismens historie.
3r_tirsdag.docx
Læs i POPULISME OG IDENTITETSPOLITIK kapitel Kapitel 2: Den højreorienterede populisme
DRTV - I Orbáns skygge
Kære 3r. De første 30 min af dagens lektion har jeg brobygning og i skal derfor arbejde selv. I skal i de grupper jeg har lagt ind, forberede et grundigt oplæg om hvert jeres økonomiske mål. Gruppe 1 har første mål osv. Udover at redegøre for målet s
Skærmbillede 2025-03-11 kl. 15.07.51.png
Kære 3r. I skal til denne lektion læse kapitel 7 i økonomibogen som handler om økonomiske politkker. I skal selvfølgelig ikke læse det hele, men brug minimum 30 min på de afsnit du husker dårligst.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/253/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52682884627", "T": "/lectio/253/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52682884627", "H": "/lectio/253/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52682884627" }