Paderup Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Paderup Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 SA/y - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Paderup Gymnasium
Fag og niveau
Samfundsfag A
Lærer(e)
Mikael Firlings Mouritsen
Hold
2022 SA/y (
1y SA
,
2y SA
,
3y SA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Dansk politik - Folketingsvalg
Titel 2
Flerfagligt forløb - multikulturalisme
Titel 3
Økonomi - hvor stærk er dansk økonomi?
Titel 4
Verden under forandring
Titel 5
Køn og ligestilling
Titel 6
Sociologi - ungdommens nye vilkår - SRO
Titel 7
EU i en ny virkelighed
Titel 8
Demokrati og medier
Titel 9
USA
Titel 10
Kriminalitet – årsager og straf
Titel 11
Populisme i Europa
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Dansk politik - Folketingsvalg
Faglige mål:
Anvende og kombinere viden fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger og løsninger herpå.
Forklare og perspektivere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser ved anvendelse af begreber og teorier.
Sammenligne og forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre.
Anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til kritisk at vurdere undersøgelser og til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser.
Formulere – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde og ved anvendelse af fagets taksonomi og terminologi.
Kernestof:
Politiske grundholdninger, herunder konservatisme, liberalisme og socialisme, politiske skillelinjer og vælgeradfærd
Komparativ, kvalitativ og kvantitativ metode
Statistiske mål, herunder lineær regression og mål for signifikant forskel.
Massemedier og politisk meningsdannelse
Indhold
Kernestof:
Kære 1y. Velkommen til SAMF A. Vi skal i dag arbejde med midtvejsvalget, læs derfor vedhæftede artikel med underpunkter.
Jensby, Jakob Glenstrup m.fl: Politik bogen 1.udg., Colombus; sider: 12-26, 28-53, 58-71, 77-94, 96-117, 120-124
Fokus på de forskellige definitioner på politik (side 14-16)
Enhedslisten frygter, at Mette Frederiksen løber fra aftale om kontanthjælp til fordel for en bred regering
1y_tirsdag .docx
Fokus på Eastons model side 20
Titel
Kære 1y. I skal hjemme læse om hvad en ideologi er og i forlængelse heraf om liberalismen. Fokus er derfor på side 32 og frem. Meget af det skulle gerne være kendt stof fra grundforløbet.
1y_opgaver.docx
Jakob Ellemann-Jensen kan smadre Venstre i en SV-regering
Fokus på konservatismens syn på mennesket, samfundet og staten.
Fokus på socialismen herunder særligt klassekamp og merværdi.
1y.docx
Fokus i lektien på social og neoliberalismen.
Fokus i lektien på socialdemokratismen.
Statistisk usikkerhed.docx
Statisk usikkerhed - opgaver_1y.docx
Samfundsfaglig_regnemaskine.xlsm
Fokus i lektien på hvad en politisk skillelinje er.
Lektien til denne time er lidt lang, men til næste gang skal i kun læse 2 sider. Siderne 83-88 må læses hurtigt og derfor fokus i lektien på figur 4.8 side 91 om partiernes placering. Forsøg hjemme at tegne de nyeste partier ind i modellen.
Opgaver_1y.docx
Fokus på Molins model side 99
Fokus på adfærdstrekanten og stemmemaksimeringsmodellen.
Skillelinjer i dansk politik .docx
Fokus i lektien er de forskellige typer af partier (figur 5.7)
Fokus på figur 6.2 side 122
nyheder.tv2.dk
Enorme vælgervandringer og rekordmange partier i Folketinget
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Flerfagligt forløb - multikulturalisme
Multikulturalisme i England (Flerfagligt forløb samfundsfag/engelsk)
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag (engelsk)
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
Kernestof:
̶ identitetsdannelse og socialisering
̶ kvantitativ og kvalitativ metode.
Lærebog:
LUK samfundet op! (4. udgave, 1. oplag 2021)
Kapitel 2: Identitet i forandring, "2.5. Kulturelle forskelle og identitet, side 43-52
Supplerende materiale:
Statistisk materiale
Kvalitativt materiale
Film
"Bend it like Beckham"
Indhold
Kernestof:
Læsefokus:
Brøndum, Peter og Hansen, Thor Banke: Luk samfundet op! 4.udgave, columbus; sider: 34-40, 43-52
1y Introduktion til multikulturalisme i England 2023.pptx
Redegørelse
Fokus på integrationsformer
Læs hjemme den vedhæftede fil der hedder "lektier til diskussion".
Genreguide: Diskussion i skr. samfundsfag
Lektier til diskussionen - Multikulti (1).docx
Kære 1y. Sørg for at have alt materiale klar til jeres diskussion. Lektien til i dag er at læse jeres redegørelse grundigt igennem for sproglige fejl og sørge for at have kildehenvisninger til hvor i har jeres materiale fra.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Økonomi - hvor stærk er dansk økonomi?
Faglige mål:
Undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger.
Undersøge og sammenligne samfund på forskellige økonomiske udviklingstrin, herunder samspillet mellem nationale og globale forhold.
Forklare og diskutere konsekvenser af politisk styring og markedsstyring.
Forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed.
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Formulere præcise faglige problemstillinger, herunder operationaliserbare hypoteser, og indsamle, vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere.
Kernestof:
velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markeds- mekanismen og politisk påvirkning heraf
globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring natio- nalt, regionalt og globalt.
Indhold
Kernestof:
Andersen, Lene Nibuhr og Skött, Jakob Sinding: Økonomi bogen, Columbus; sider: 12-24, 26-39, 41-53, 57-74, 76-118, 123-151
Fokus på hvad Maslows behovspyramide og hvad en cost benefit analyse er.
Fokus på de tre grundlæggende spørgsmål i økonomi herunder særligt Smith og Marx syn herpå (tekstboks side 19)
Følg økonomien her: - Investorerne og centralbankerne er dybt uenige om fremtiden, mener kommentator
Intro til kinesisk hverdagsliv
Lektie:
Kina under forandring kap. 1.2.pdf
Læs hjemme bilagene til den næste aflevering.
Online møde med kinesiske gymnasieelever fra Kina
Fokus på hvad der karakteriserer efterspørgslen herunder loven om efterspørgsel og hvordan sammenhængen figur 2.2 opstår.
Fokus på loven om udbud og dermed hvordan figur 2.6 opstår.
Virksomheder mangler arbejdskraft: Nu rettes blikket mod Sydeuropas arbejdsløse
Krydsord2.pdf
Fokus på figur 5.4 side 82 om det økonomiske kredsløb.
Analyse: Reduceret forbrug som følge af stigende priser
Fokus på hvilke faktorer der indgår i BNP side 83-85.
Fokus på figur 6.2 produktionsmulighedskurven - særligt punkternes placering er centralt. Lektien til denne lektion er lidt lang, men jeg har gjort lektien til onsdag tilsvarende kortere.
Krydsord5.pdf
Fokus på de forskellige former for arbejdsløshed. Overvej hjemme hvorfor den opgøres på forskellige måder.
Fokus på mål nr. 3 omkring inflation herunder hvordan inflation opstår og bekæmpes.
De fattigste børnefamilier taber mest, når inflationen stiger
Fokus på figur 6.16 Lorenz-diagram herunder vil jeg gerne i overvejer om i mener omfordeling bør være et økonomisk mål.
Ugens gæst | Christoffer Guldbrandsen | DR LYD
Fokus på hvad elasticitet er, hvordan den beregnes og tegnes.
Fokus på indkomstelasticitet, hvordan den beregnes og tegnes.
Enhedslisten vil blokere for Mette Frederiksens skattelettelser
Økonomer: Skattelettelser i bunden koster kassen og er uden den store effekt
Fokus på hvad en eksternalitet er herunder negative og positive.
Fokus på hvordan staten kan gribe ind for at korrigere negative forbrugseksternaliteter.
Fokus på hvad et monopol er og om det altid er skadeligt.
Læs bilagene til den næste aflevering samt vejledningen til opgavetyper til nye genre i opgaven.
Fokus i lektien på finanspolitik herunder særligt multiplikatoreffekten.
Fokus i lektien på forskellen på kontraktiv og ekspansiv pengepolitik.
Titel
Fokus i lektien på valutapolitik herunder særligt figur 7.13 side 140 om devalueringens konsekvenser.
Du er politisk økonomisk rådgiver for finansminister Nicolai Wammen. Skriv et notat til Nicolai Wammen, som sætter ham i stand til at udforme en strategi for, hvordan regeringen kan afhælpe de negative konsekvenser inflationen har medført for dansk
Fokus på figur 7.16 side 148 som også er vigtig for afleveringen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 25
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Verden under forandring
Faglige mål:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- Undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold.
- Undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
Kernestof:
- Samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur
- Aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
- Mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
- Globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin
Indhold
Kernestof:
Global_politik.pdf
Branner, Hans: Global politik - 3. udg., Columbus; sider: 10-14, 16-41, 44-50, 57-78, 80-97, 220-253
Kære 2y. Vi starter ud med et forløb om international politik. Fokus i lektien på figur 1.3 side 14
Hvad betyder pragmatisk idealisme? (2.40)Hvem er gæsten Søs Marie Seerup? (2.50)Hvilket signal vil regeringen gerne sende med et forbud? (4.12)Hvad gik Muhammedkrisen ud på og hvordan forholdte den daværende regering sig til den? (8.30)Hvordan er lov
Læs hjemme i Global politik side 16-18 og forklar grundigt figur 2.2 i elevfeedback inden timens start.
16-18.pdf
2y_torsdag .docx
Læs opgave og bilag til den første aflevering i 2g grundigt igennem.
Læs hjemme side 18-25 i Global politik og forklar grundigt figur 2.4 side 22 i elevfeedback inden timens start.
2y_mandag.docx
Titel
Læs hjemme side 25-29 i global politik med fokus på figur 2.8 side 27. Skriv i elevfeedback hvilke lande der gør sig gældende i dag i de forskellige lag.
DRTV - Horisont: Putins indoktrinering af Rusland
Læs hjemme i global politik side 29-33 med særligt fokus på figur 2.10 side 30. Figuren skal forklares hjemme i elevfeedback.
Fokus på teorierne idealisme og realisme herunder særligt figur 2.14 side 41
Fokus i lektien på fredsudviklingen i fremtiden - herunder optimisme og pessimisme.
Kig grundigt på figur 3.12 og overvej hjemme sammenhængen mellem figuren og den nuværende situation i Ukraine.
2y_Trusler .docx
Spring de blå bokse over og læs frem til side 70 hurtigt. Fokus på EU som regional sikkerhedsorganisation.
Talen om Unionens tilstand 2023
Alternastive sikkerhedsordninger_2y.docx
Fokus på globaliserings 5 dimensioner.
Læs bilagene til den næste aflevering grundigt.
Fokus på verdenssystemteorien side 94-95
Fokus på Danmarks EU forbehold fra side 226 og frem.
Fokus på mål og muligheder i dansk udenrigspolitik - denne lektie er meget vigtig for jeres aflevering.
Mål og muligheder.docx
Fokus på indre og ydre forklaringer fra side 242 og frem.
DRTV - Horisont: En familie i krig
Fokus på tekstboksen side 246 og de to opfattelser af dansk udenrigspolitk der optræder her. Brug mindst 5 fagbegreber fra forløbet til at forklare deres standpunkt. Placeres i elevfeedback inden timens start.
Løkke klar med ny strategi for dansk udenrigspolitik: "Vi må ikke være naive"
Danmark skifter kurs: Mindre høj hest - mere pragmatisme
Håndter din forsikring, som Enhedslisten håndterer NATO!
Blød og hård aktivisme_2y.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Køn og ligestilling
Forløbet handler om ligestilling mellem kønnene i Danmark. Vi har arbejdet med forskellige former for lighed og magt, ligesom vi også har arbejdet med forskellige bølger af feminisme. Derudover har vi også berørt forholdet mellem aktør og struktur samt køn som socialt konstrueret eller biologisk determineret.
Forløbet har derudover været projektorienteret, hvor eleverne har arbejdet med hvert deres emne inden for ligestilling. Eleverne har arbejdet med at sammenligne forskellige holdninger til konkrete sager inden for hvert område, samt diskutere forskellige løsningsforslag:
- Metoo
- Ligeløn
- Øremærket barsel
- Politisk repræsentation og aktivitet.
- Hævnporno og deling af nøgenbilleder.
Lighed:
- Formel lighed
- Chancelighed
- Resultatlighed
Magtformer:
- Direkte magt
- Indirekte magt
- Strukturel magt (Institutionaliseret og diskursiv)
Bølger af feminisme:
Køn
- Socialt konstrueret
- Biologisk determineret
Struktur og aktør
Faglige mål:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- Forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig
metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- Analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret
måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
Kernestof:
- Magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
- Identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
Indhold
Kernestof:
Storr-Hansen, Anna-Ditlevsen, Kia-Studstrup, Tine: Køn og ligestilling - I samfundsfagligt perspektiv, Columbus; sider: 7-38, 158-166, 175-204
Køn og ligestilling.pdf
DRTV - Fordi du er kvinde: Hvem gider lytte til en skrigeskinke?
Fokus på familien som institution og de nye typer af familier.
Dansk skilsmisse-undersøgelse: Alder, penge og konflikt har betydning for, hvor godt du klarer den
Fokus på socialisering hjemme og ude.
Køn og ligestilling2.pdf
Forsker: Verden kan lære af Sveriges kønsneutrale tiltag
Psykolog: Stop med at opdrage drenge og piger ens
Fokus på 12-tals drenge og piger.
Måske har 12-talspigerne det ikke så slemt, som mange tror
Ny karakterskala skal gøre op med perfekthedskultur
Storr-Hansen, Anna-Ditlevsen, Kia-Studstrup, Tine: Køn og ligestilling - I samfundsfagligt perspektiv, Columbus: side 39-46. Overvej hjemme hvorfor der er flere minoritetskvinder end mænd der bryder mønstret.
Titel
Indfødsretsprøve 2023: Tag en gratis simulation af prøven.
Kriminalitet, fattigdom og lavere karakter: Her er 20 centrale nedslag i ny rapport om indvandrere i Danmark
Barrierer for kvinder med indvandrer og flygtningebaggrund paa det danske arbejdsmarked.pdf
Storr-Hansen, Anna-Ditlevsen, Kia-Studstrup, Tine: Køn og ligestilling - I samfundsfagligt perspektiv, Columbus: side 46-60. Jeg ved godt at lektien til denne lektion er lige i det længste og I skal derfor springe alle teksboksene og tabellerne over
Debat: Dobbelt så mange voldtægter anmeldes efter samtykkeloven, men lige så få som før dømmes
Hvad betyder voldtægt?
Prøve_2y.pdf
Storr-Hansen, Anna-Ditlevsen, Kia-Studstrup, Tine: Køn og ligestilling - I samfundsfagligt perspektiv, Columbus: side 61-70 fokus på teorier om patriarkatet.
Det giver ingen mening.docx
Når kvinder har et problem, er det aldrig kvinders skyld. Det er altid nogen eller noget uden for kvinder, der er årsagen. Fordi det forholder sig sådan, er løsningen på kvinders problemer aldrig, at kvinder ændrer adfærd. Det er altid nogen eller no
Storr-Hansen, Anna-Ditlevsen, Kia-Studstrup, Tine: Køn og ligestilling - I samfundsfagligt perspektiv, Columbus: side 85-95. De første sider om magt burde være kendt stof fra tidligere, og der er derfor fokus på sidste del af lektien om køns betydnin
’Ludermanifestet’ er et ’fuck you’ til dem, der vil sætte kvinder i en social skammekrog
Tidligere Girl Squad-medlem: Seksuel frigørelse er en utopi
Storr-Hansen, Anna-Ditlevsen, Kia-Studstrup, Tine: Køn og ligestilling - I samfundsfagligt perspektiv, Columbus: side 96-103. Stemmer kvinder og mænd på de samme partier.
Mænd stemmer blåt, og kvinder stemmer rødt. Forskellen vil formentlig kun blive større
Storr-Hansen, Anna-Ditlevsen, Kia-Studstrup, Tine: Køn og ligestilling - I samfundsfagligt perspektiv, Columbus: side 138-146. Overvej hjemme hvorfor der er fortsat anvendes betegnelsen mandejobs og kvindejobs.
DRTV - Fordi du er kvinde: Bestyrelsen skal ikke være en hønsegård
Hvorfor rammes mænd hårdere af arbejdsløshed end kvinder?
Ny undersøgelse: Fars arbejdsløshed svækker unges psyke
Storr-Hansen, Anna-Ditlevsen, Kia-Studstrup, Tine: Køn og ligestilling - I samfundsfagligt perspektiv, Columbus: side 166-172 Fokus på sammenhængen mellem køn og topskat plus fertilitet.
Fokus hjemme på billedet på side 180 og undersøg hjemme hvad der er sket siden bogen blev udgivet. Svaret placeres i elevfeedback.
Mål 5: Ligestilling mellem kønnene
Fokus på feministiske udviklingsteorier.
Statisk usikkerhed - opgaver_1y.docx
Sammenhæng .docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Sociologi - ungdommens nye vilkår - SRO
Faglige mål:
• Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
• Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
• Forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
• Behandle problemstillinger i samspil med andre fag - demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• Forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
• Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
Kernestof:
- Identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- Politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- Samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur
- Statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed
- Kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
Begrebspar:
Kvalitativ og kvalitativ
Induktiv og deduktiv
Indhold
Kernestof:
Udarbejd hjemme en liste med 5 ting/begivenheder som har været helt afgørende for hvem du er i dag. Bed derefter din mor eller far (eller begge i forening) om at udarbejde den samme liste. Det er vigtigt at du selv laver listen før du spørger dine fo
Juul, Søren m.fl.: Sociologi bogen, 2. udgave, Columbus: side 11-19
Vi ses på teams.
Den amerikanske borgerretsbevægelse
Kære 2y. Lektien til denne lektion er relativt lang, jeg lover at den bliver tilsvarende kort til næste lektion. Det første stykke er baggrundsviden om udviklingen i det amerikanske samfund men, I skal have fokus på der hvor artiklen retter fokus på
Læs hjemme side 107-111 med fokus på forskellen på mekanisk og organisk solidaritet.
Black Lives Matter: What difference has it made?
Læs i ulighedens mange ansigtet (kopi på sidste lektion) side 111-117 med fokus på Karl Marxs teori om ulighed.
SRO_Black Lives Matter og raceulighed i USA.docx
Titel
Politivold er ikke de sorte amerikaneres eneste problem – den økonomiske ulighed er enorm
Læs i sociologibogen side 14-19 med fokus på begrebet social arv.
Læs i sociologibogen side 19-24 med fokus på forholdet mellem struktur og aktør.
I USA er selv moderne parforhold påvirket af slavetidens love
Læs i sociologibogen side 24-30 med fokus på figur 1.6 side 28
Læs i sociologibogen side 30-37 med fokus på figur 1.7 side 34 med tilhørende tekst.
Læs i Poul Brejnrod Sociologi side 28-36 med fokus på forskellen på den primære og sekundære socialisering.
Læs i Poul Brejnrod Sociologi side 37-39
Opgavetyper i skriftlig samfundsfag. Version 3 - Samfundsfag - STX | Emu.dk
Læs i Poul Brejnrod Sociologi side 40-46 med fokus på familien i det senmoderne samfund.
Læs i Poul Brejnrod Sociologi side 46-54 (de sidste to sider er bare opsamling på begreber) Fokus på om familien er i krise.
DRTV - Prinsesser fra Blokken
Læs i Poul Brejnrod Sociologi side 55-59 fokus på afsnittet side 58 og frem om systemet kolonisering af livsverden.
Siri fra ”Prinsesser fra Blokken” ser tilbage: Jeg tog amfetamin for første gang, da jeg var 14 år
Læs i Poul Brejnrod Sociologi side 59-63 med fokus på magtfrie og strategisk kommunikation.
Læs i Poul Brejnrod Sociologi side 64-72 med fokus på curling-generationen.
Mikkel levede et dobbeltliv som familiefar og hardcore hooligan: 'Hadet til de andre har været en stor del af mit liv i så mange år'
Læs i Poul Brejnrod Sociologi side 77-85. Noter fem ting der kendetegner det senmoderne samfund i elevfeedback.
Læs i Poul Brejnrod Sociologi side 90-98 med fokus på figur 8.2 om livsformer.
Læs i Poul Brejnrod Sociologi side 102-110 fokus på årsagerne til marginalisering.
En hverdag med afsavn: Hver fjerde trængte børnefamilie har sprunget nødvendigt måltid til børnene over
Uligheden er rekordhøj: Regeringens politik sætter yderligere turbo på, siger professorer
Læs i Poul Brejnrod Sociologi side 114-121 med fokus på forklaringer på mønsterbrydning.
Læs i Poul Brejnrod Sociologi side 124-129 med fokus på begreberne habitus, kapital og felt.
ae den sociale arv er blevet staerkere i danmark.pdf
Læs i Poul Brejnrod Sociologi side 139-148 (De mange blå bokse må læses hurtigt). Fokus på Minervamodellen side 141
DRTV - Indefra med Anders Agger: Tvangsfjernet
Afsnit
Læs i Poul Brejnrod Sociologi side 151-158 med fokus på kanyleteorien og den udbyggede model for kommunikation.
Husk at se dokumentar færdig fra sidste lektion.
Analyse af dokumentar i grupper.
Hun kaldte ham 'klamme Mike' og beskyldte ham for grooming: Nu vurderer eksperter, at toppolitiker kan straffes
Læs i Poul Brejnrod Sociologi side 158-162 med fokus på figur 14.7 side 161
Læs i Poul Brejnrod Sociologi side 164-170 med fokus på hvad internettet anvendes til. Overvej hvad der er sket siden bogens udgivelse.
rollespil drejebog.pdf
Læs i Poul Brejnrod Sociologi side170-177 med fokus på ungdommen og mediernes betydning i det senmoderne samfund.
www.dr.dk
EU-Parlamentet – DEOundervisning
Læs teksten i linker + ARTIKLER som forberedelse til EU ugen.
Rollekort kopi.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 39
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
EU i en ny virkelighed
Faglige mål:
Anvende og kombinere viden fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger og løsninger herpå.
Forklare og perspektivere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser ved anvendelse af begreber og teorier.
Undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold.
Undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger.
Kernestof:
Globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin
Globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
Indhold
Kernestof:
Læs hjemme i Branner, Hans Det politiske Europa - En grundbog om EU side 9-14 med fokus på figur 1.3 side 13
Det_politiske.pdf
Europe: Countries - Map Quiz Game - Seterra
Læs hjemme i Branner, Hans Det politiske Europa - En grundbog om EU side 14-18
Læs hjemme i Branner, Hans Det politiske Europa - En grundbog om EU side 18-24 med fokus på figur 1.8
EU i en krisetid
Titel
Læs hjemme i Branner, Hans Det politiske Europa - En grundbog om EU side 24-31 med fokus på forskellen på mellemstatsligt og overstatsligt. Siderne læses i timen.
18-40.pdf
Talepapir til SRO.docx
2y Engelsk - metoder, begrebspar og videnskabsteori .docx
Metoder - dansk og sprogfagene.pdf
SRO-blokdag 2024.pptx
Læs hjemme i Branner, Hans Det politiske Europa - En grundbog om EU side 31-37 med fokus på figur 1.15 side 35
Kandidattesten til Europa-parlamentsvalget 2024 | DR
Læs hjemme i Branner, Hans Det politiske Europa - En grundbog om EU side 37-42. Skab jer et overblik over de tre vigtigste EU organer.
EU.pdf
Læs hjemme i Branner, Hans Det politiske Europa - En grundbog om EU side 42-48 fokus på Rådet og domstolen.
Læs hjemme i Branner, Hans Det politiske Europa - En grundbog om EU side 48-55 med fokus på landbrugspolitikken.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Demokrati og medier
Faglige mål:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle sam- fundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsnin- ger herpå
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- Undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillin- ger og konkludere
- Forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
Kernestof:
- Politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur
- Magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder lige- stilling mellem kønnene
- Politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU
- Kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
Indhold
Kernestof:
Kære 3y. Velkommen tilbage efter ferien. Vi i gang med et forløb som kommer til at være centreret omkring demokrati og medier. I skal hjemme kigge i den vedhæftede PDF og finde tre tabeller som i mener enten peger på udfordringer eller styrker ved v
Jensby, Jakob Glenstrup m.fl: Politik bogen 1.udg., Colombus; sider: 168-229
Fokus på figur 8.6 om de fem forskellige magtformer.
Magtformerne_3y.docx
nyheder.tv2.dk
Fokus på forskellen på deltagelses- og konkurrencedemokrati.
Titel
https://www.dr.dk/nyheder/politik/kaos-i-socialdemokratiet-tre-dage-foer-valg-nummer-et-banker-nummer-paa-plads
Fokus på figur 10.1 den parlamentsariske styringskæde
Kære 3y. Vi læser siderne sammen på klassen - ingen lektier.
3y_mandag.docx
Fokus på forskellen på forholdstalsvalg og flertalsvalg.
Forklar i elevfeedback forskellen på forholdstalsvalg og flertalsvalg
Kære 3y. I skal i denne lektion arbejd selv da jeg skal undervise på studieretningsdagen. I skal løse vedhæftede opgaver individuelt i løbet af timen og placere jeres besvarelser under elevfeedback.
3y_arbejd_selv.docx
I bedes installer To-faktor godkendelse til O365 i starten af lektionen ved hjælp af vedhæftede vejledning.
Forklar med egne ord hjemmefra i elevfeedback, fordele og ulemper ved faste valgperioder.
Vi læser side 229-238 på klassen. Der er derfor ingen lektier til denne time. De der ikke har lavet lektier til de seneste to lektioner kan derfor indhente det forsømte.
Eksamenstræning
Dansk økonomi post corona.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
USA
Faglige mål:
• Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
• Forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
• Forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
• Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
• Analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
• På et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog
Kernestof:
Sociologi
- Politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
Politik
- Magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
Økonomi
- Velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked
Metode
- Kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
- Komparativ metode og casestudier
Indhold
Kernestof:
Mørkeland
Læs hjemme i USAs udfordringer afsnit 1.1 og 1.2 med fokus på rust og bibelbæltet.
Læs hjemme i USAs udfordringer afsnit 1.3 og 1.4 med fokus på figur 1.3
Læs i USA`s udfordringer afsnit 1.5 om amerikansk kultur og 1.6 om Amerikanske værdiforestillinger og deres betydning
3.docx
Læs i USA`s udfordringer afsnit 1.7: Den amerikanske forfatning og 1.8: USA - nation, stat, idé eller?
DRTV - Clement I USA - Valget og Verden
Læs i USA`s udfordringer afsnit 2.1: Hvad kendetegner det politiske klima i USA? og 2.2: Hvad er de centrale kendetegn ved det politiske system i USA?
3y.docx
Mød seks danskere, der bor i USA: Her er, hvem de stemmer på og hvorfor
Læs hjemme i USA´s udfordringer 2.3: Hvordan fordeler den politiske magt sig mellem de tre centrale politiske institutioner?
Noter hvad der stemmes om udover præsidentvalg
Læs i USA`s udfordringer 2.6: Hvorfor er der så voldsom en polarisering i amerikansk politik?
A United States? Elevkonkurrence 2024 - Forlaget Columbus
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Kriminalitet – årsager og straf
Om forløbet
I forløbet "Kriminalitet - Årsager og straf" undersøges det hvorfor folk begår kriminalitet og hvordan vi som samfund bør straffe dem som træder ved siden af. I forløbets første del undersøges det danske retssystem og hvordan det fungerer. I ethvert samfund straffer man afvigere. Kriminalitet er afvigende adfærd. Hjælper det at straffe? Og findes der andre straffeformer end bøde og fængsel? I et demokratisk samfund er det politikerne (Folketinget) der bestemmer hvilke former for afvigende adfærd der skal straffes og hvordan. Men politikernes holdninger har oftest rod i de klassiske ideologier. Ideologierne og politikernes holdninger behandles og det undersøges hvilken betydning medierne har for den måde vi opfatter kriminalitet.
Vigtigste teori og begreber:
Mediernes rolle
- Medialisering
- Den fjerde statsmagt
- De fem nyhedskriterier
Teorier om kriminalitet
- Kontrolteori
- Motivationsteori
- Kulturteori
Recidiv kriminalitet (forklaringer)
- Erving Goffman: Stigma
- Robert Rosenthal: Rosenthal-effekt
- Pierre Bourdieu: Social arv og kapitaler
- Morten Ejrnæs’ kritik af social arv: Chanceulighed
Formål med straf
- Gengældelse, Afskrækkelse, Uskadeliggørelse, Resocialisering
- Den retfærdige straf – Pligtetikken
- Den nyttige straf – Nytteetikken
Det danske retssystem
- Retsfølelse
- Retssikkerhed
- Inkvisatoriske princip
- Akkusatoriske princip (anklageprincippet)
- Den materielle sandheds princip
- Objektivitetsprincip
- Den mistænkte
- Den sigtede
- Den tiltalte
- "Tvivl skal komme tiltalte til gode"
- Beskikket forsvarer
- Lægdommere
Partiernes holdning
- Politisk skillelinje – fra resocialisering til gengældelse
Bandekriminalitet – push og pullfaktorer
- Ziehe – ”ontologisering, potensering og subjektivisering”
Faglige mål
• anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
• anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
• forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
• formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
• påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
• analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
Kernestof
• identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
• politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
• samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
• politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
• magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
• kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
Indhold
Kernestof:
Læs side 12-20 I vedhæftede link med særligt fokus på hvad vi allerede har arbejdet med. 240827 vejledning samfundsfag a stx 2024.pdf
Læs i FRA DRENGESTREGER TIL BANDEKRIG afsnit 1.1 + 1.2 og 1.3
Læs i FRA DRENGESTREGER TIL BANDEKRIG afsnit 1.4 og 1.5
3y.docx
Kriminalitet — Integrationsbarometer
kriminalitet og etniske minoriteter pixi 080219.pdf
Læs i FRA DRENGESTREGER TIL BANDEKRIG afsnit 2.1 + 2.2 og 2.3 med særligt fokus på Merton og Sutherlands kriminalitetsteorier.
Efterkommere er mere kriminelle end indvandrere
Vurdér, hvorvidt det er vores samfunds forventningspres og deraf følgende individuel behovsfrustration, der er årsagen til kriminalitet?
Markus livshistorie .docx
Læs i FRA DRENGESTREGER TIL BANDEKRIG afsnit 2.4 og 2.5 med særligt fokus på Hirschis teori om kriminalitet.
DRTV - Indefra med Anders Agger - Vestre fængsel
Læs i FRA DRENGESTREGER TIL BANDEKRIG afsnit 3.1 og 3.2
https://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/bandekrigerne-en-insider-aabner-op?unilogin=1
Læs i FRA DRENGESTREGER TIL BANDEKRIG afsnit 4.0 + 4.1 + 4.2 + 4.3
Skriv et læserbrev, der indeholder mulige årsager til, at nutidens senmoderne samfund kan have betydning for, hvorfor nogle individer søger bandemedlemsskab. Mail læserbrevet til en selvvalgt avis.
Læs i FRA DRENGESTREGER TIL BANDEKRIG afsnit 4.4 + 4.5 og 4.6 Vurdér derudover kapitlets centrale teoriers gyldighed som til forklaring af banderekruttering. Er den ene bedre end den anden? Begrund svaret i elevfeedback - mindst 7-8 linjer.
Læs i FRA DRENGESTREGER TIL BANDEKRIG afsnit 5.0 + 5.1 + 5.2 særligt med fokus på hvad kriminalitet koster.
Læs i FRA DRENGESTREGER TIL BANDEKRIG afsnit 6.0 + 6.1 + 6.2
DRTV - Retten indefra
Læs i FRA DRENGESTREGER TIL BANDEKRIG afsnit 7.0 + 7.1 + 7.2 + 7.3 med fokus på strafteori.
3y_torsdag.docx
Læs i FRA DRENGESTREGER TIL BANDEKRIG afsnit 7.4 + 7.5 med fokus på om straf er en moralsk lektie eller samfundsnyttig resocialisering
Læs i FRA DRENGESTREGER TIL BANDEKRIG afsnit 8.1 + 8.2 + 8.3
Læs i FRA DRENGESTREGER TIL BANDEKRIG kapitel 9 med 3 essays. Du skal ved timens start kunne genfortælle indholdet.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Populisme i Europa
Faglige mål:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle sam-
fundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets
discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser.
- Undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- Forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler.
Kernestof:
- Social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- Politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- Politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- Globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin
- Kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer dat
Indhold
Kernestof:
Læs i POPULISME OG IDENTITETSPOLITIK afsnit 1 om to typer populisme: højre- og venstrepopulisme og dens historie.
www.dr.dk
Morgenpost fra Berlin: 'Vi kan snart ikke være her for vores udenlandske naboer'
DRTV - Vejen til Berlin: Kan Tyskland samle Europa?
3y_populisme .docx
Læs i POPULISME OG IDENTITETSPOLITIK afsnit 2 frem til og med Når højrepopulisten kommer til magten.
DRTV - I Orbáns skygge
Læs i populisme og identitetspolitik afsnit 3 til og med Det venstrepopulistiske alternativ
Kære alle. I skal i dette modul arbejde selv da jeg skal undervise brobyggere. Der er fortsat mødepligt til timen og jeg kommer forbi og tjekker fravær og hjælper hvis der er behov for det. Opgaverne løses og afleveres under elevfeedback inden timens
Læs i POPULISME OG IDENTITETSPOLITIK Kapitel 5: Årsager til højrepopulisternes fremgang
3y_torsdag.docx
Læs i populisme og identitetspolitik afsnit Kapitel 6: Populismen og det liberale demokrati
Læs i populisme og identitetspolitik afsnit Kapitel 7: Bekæmpelse af højrepopulismen
Læs i populisme og identitetspolitik afsnit Kapitel 8: Hvad er identitetspolitik?
Læs i populisme og identitetspolitik afsnit 9 om Venstrefløjens identitetspolitik
DRTV - Signe Molde på udebane: Hos LGBT+
Messerschmidt raser mod woke-kulturen: Her er fire ting, som DF"eren ikke kan lide : Christiansborg - Altinget | Nyheder, analyser og debat om dansk politik
Læs i PULISME OG IDENTITETSPOLITIK Kapitel 10: Højrefløjens identitetspolitik
Læs i PULISME OG IDENTITETSPOLITIK Kapitel 11: Populisme og identitetspolitik
nyheder.tv2.dk
Brug hjemme 30 min på at læse det vedhæftede igennem og svar på så meget du kan nå. Vi fortsætter arbejdet heroppe.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/253/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52682895508", "T": "/lectio/253/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52682895508", "H": "/lectio/253/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52682895508" }