Holdet 2022 DA/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Paderup Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Marie Bjørn Hessellund
Hold 2022 DA/b (1b DA, 2b DA, 3b DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Retorik og argumentation i taler
Titel 2 Novelleforløb
Titel 3 Nyheder
Titel 4 DHO - vikingetiden (værk)
Titel 5 Dokumentar "Kandis for livet" (Værk)
Titel 6 Rejsen (værk)
Titel 7 Reportager
Titel 8 Oplysningenstiden + Jeppe på bjerget (værk)
Titel 9 Reklameforløb
Titel 10 Ung i Danmark (SRO) (Værk)
Titel 11 Forbudt!
Titel 12 Romantikken
Titel 13 Det moderne gennembrud
Titel 14 Spin og politisk kommunikation
Titel 15 -ismer i det 1900-tallet (værk)
Titel 16 Autofiktion (Værk)
Titel 17 Skriftlig dansk

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Retorik og argumentation i taler

Sprogligt forløb om retorik og argumentation.
Retorisk analyse af taler med fokus på, hvordan de overbeviser. Dernæst har eleverne skrevet egne taler, som de har holdt for hinanden og givet feedback med brug af begreberne.

Der er arbejdet med flg. begreber: Talegenrer, Ciceros pentagram, disposition, appelformer, retoriske virkemidler og figurer, argumentation (Toulmin),  live og online, Aristoteles fem faser, nytårstalen som genre, og kropssprog.


Tekster:
Olivia Kubasiak Kløvedal Reichs tale ved Klimapåmindelsen 2019
Tessas Nytårstale 2021
Dronningens nytårstale 2022
Kronprins Frederiks tale til Dronningen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Novelleforløb

I dette forløb har vi arbejdet med novellen som genre og dens udvikling gennem tiden fra Giovanni i 1352 og frem til nutiden. Desuden har vi benyttet forløbet til at gennemgå flere af de klassiske analyserbegreber.

Vi har beskæftiget os med novellens kendetegn, og skelnet mellem den klassiske novelle og den moderne novelle. I nyere tid har vi været omkring begreberne minimalisme, tomme pladser og "isbjerget".



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Nyheder

Forløb om nyheder på tværs af forskellige medieplatforme.

Eleverne stifter bekendskab med nyhedsverdens behandling af begivenheder og arbejder blandt andet med nyhedstrekanten, nyhedskriterier, segmentering og målgrupper og avistyper, forskellige platforme for nyhedsformidling og artiklens opbygning. Dette følges op med en undersøgelse af forskellige mediers formidling på nettet.

Faglige begreber, som der er arbejdet med:

Nyhedskriterier
Nyhedstrekanten
Layout
Nyhedsgenrer
Kilder
Vinkling

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 DHO - vikingetiden (værk)

Som optakt til den tværfaglige dansk-historieopgave fokuserer forløbet på den norrøne saga-litteratur samt overgangen til middelalderens folkeviser med udsigt til vikingetiden og middelalderens samfund og livssyn.
I arbejdet med teksterne trænes desuden danskfaglig metode med fokus på nykritisk og socialhistorisk læsning.

KERNETEKST
"Ravnkel Frøjgodes Saga" (Islændingesaga, ca 1200) - VÆRK


Fokus på begreberne slægt, ære og hævn samt på sagaerne skrivestil.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Dokumentar "Kandis for livet" (Værk)

Forløbet skal give eleverne kendskab til filmiske virkemider og andre begreber, som er relevante i arbejdet med filmisk materiale, så som kameravinkel, billedbeskæring, kamerabevægelse, klipning, klipperytme og spænding, lys/lyd/farver, anslag og udtoning samt fremdriftselementer.
Med fokus på dokumentaren arbejder vi med forskellige genrer, med fakta og fiktionskoder samt de filmiske virkemidler.
Vi foretager en undersøgelse af forskellige dokumentarer med henblik på genre, nyhedskriterier og formål.
Slutteligt arbejdede eleverne dybdegående med dokumentaren "Kandis for livet", som udmundede i oplæg på klassen samt en analyserende artikel.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Reportager

Forløbet bygge ovenpå nyhedsforløbet i 1.g, men i dette forløbe er der fokus på fortællende journalistik - primært på reportagen som genre.

Vi har arbejdet med reportagen som genre; nyheds-, baggrunds- (herunder portræt og foto) og begivenhedsreportagen.

Desuden har der været fokus på sproglige virkemidler, sansende sprog og komposition (nyhedstrekant, dramatrekant og kommodemodellen).

Forløbet afsluttes med eleverne skulle skrive deres egen reportage fra deres studietur.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Reklameforløb

Reklame forløb om reklameanalyse ud fra Håndbog til dansk.
Vi har arbejdet med Laswells kommunikationsmodel, AIDA-modellen, Maslowsbehovspyramide.

VI har kigget på forskellige reklame typer (afsender-, produkt-, modtager- og markedsorienteret)

og på forskellige typer af reklamefilm (fakta/fiktion, lyrisk, narrativ, oplysende).


I slutningen har vi arbejdet reklamer i form af  influenter marketing.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Ung i Danmark (SRO) (Værk)

Som en del af SRO-forløbet sammen med musik hvor temaet var "Ung i dag", arbejde eleverne med digtsamlingen "7/11" af Caspar Eric. I den forbindelse blev eleverne præsenteret for autofiktionsbegrebet og poppoesi.

I sidste del af forløbet arbejde vi med Minds of 99's sang "Som fluer", hvor vi analyserede teksten samt musikvideoen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Forbudt!

Klassen deltog i skrivecup med temaet 'forbudt', hvor de arbejdede med tekster fra før 2000 og remedierede dem.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Det moderne gennembrud

Det moderne gennembrud
Litterært og sprogligt forløb om Det moderne gennembrud med udgangspunkt i Georg Brandes 'at sætte problemer under debat'  og de 3 k'er med særligt blik på kvindens stilling og sædelighedsfejden.Der er arbejdet med tekstanalyse og socialhistorisk analyse, samt med naturalisme og impressionisme. Der er desuden arbejdet med samtaleanalyse og replikanalyse ifht "Et Dukkehjem".
I slutningen af forløbet har vi perspektiveret til nutidige tematikker, i form af Me Too-bølgen.

Tekster:
Ørneflugt, Henrik Pontoppidan, 1894
Uddrag af "Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet", Glenn Bech, 2022
Uddrag af "Fru Marie Grubbe", IP Jacobsen, 1876
Det røde gardin, Amalie Skram,
Albertine (uddrag) Kristian Krohg, 1886 (norsk)
Irene Holm, Herman Bang, 1890
Et Dukkehjem, Henrik Ibsen, 1879
Liktorenes tyrani, Ole Bornedal, 2017
Jeg har oplevet krænkelser, Pernille Maria Bärnheim, 2017


Materiale:
"Oppe og nede - på social sightseeing i velfærdsdanmark"
Samtaleanalyse
Replikanalyse
Litteraturhistorien på langs og på tværs s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Spin og politisk kommunikation

I forløbet har vi se på, hvordan det sagte altid siges ind i en kontekst, og hvordan sproget bruges til at formidle en bestemt diskurs og til at påvirke tilhørerne.

Først har vi arbejde med diskurs og diskursanalyse og se på, hvordan den talende altid taler ind i en diskurs, og hvordan der foregår en kamp om de ord, der skal beskrive verden. Vi har arbejdet med "framing", og set på hvordan vi altid framer vores budskaber, og der er eksempelvis stor forskel på at blive kaldt terrorist eller frihedskæmper. Man kan sige, at virkeligheden konstrueres socialt gennem sproget. En afsender vil altid have en dominerende diskurs, og i diskursanalysen har vi arbejdet med udgangspunkt i teorierne om artikulation, nodalpunkter, ækvivalenskæder og flydende betegnere. Derudover har vi set på, hvordan sundhed kan defineres helt forskelligt alt efter, hvilken diskurs, der lægges ned over begrebet. Herefter har vi set på, hvordan politikere bruger sproget som et magtmiddel gennem brug af spin, hvor en række kommunikationsværktøjer bruges til at dreje et budskab i en bestemt retning. Her har vi bl.a. fokuseret på brugen af forskellige spinstrategier såsom instrumentelt, interaktionelt, identitetsmæssigt og semantisk spin, og se på, hvilke typer af spin politikerne og medierne bruger for at få deres budskaber igennem og opnå deres kommunikative mål. I arbejdet med kommunikation er det ligeledes vigtigt at kunne gennemskue afsendernes argumentation for at kunne se, hvad der virker overbevisende, og der for har vi arbejde med appelformerne, Toulmins argumentationsmodel, forskellige argumentationstyper og gendrivelse.


Tekster:
Pia Kjærsgaards "Lad dem rejse til Iran!"
Sundhedsdiskurser
Marie Bjerres "Ibi-Pippi har fået mine øjne op for, hvor problematisk juridisk kønsskifte er"  Rosa Lunds "Det er ikke woke, Bjerre"
Børne og undervisningsministeriet: "Regeringen vil oprette nyt erhvervs- og professionsrettet gymnasium"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 -ismer i det 1900-tallet (værk)

Litterært og sprogligt forløb om realisme og modernisme i 1900 tallet. Der er som udgangspunkt arbejdet med karakteristika for hhv. realisme og modernisme. Vi har rørt ved ismerne tidlig modernisme, social realisme, ekspressionisme og eksistentialisme. Vi har læst "Den kroniske uskyld" som værk, og arbejdet med remedieringen af filmen. Vi har særligt gået i dybden med Søren Kierkegaards stadielære og Albert Camus positive nihilisme samt Sisyfosmyten og brugt teorierne i analysen af nogle af de litterære tekster samt filmen. Der er arbejdet med litterær og sproglig analyse.

Tekster:
Interferens, Johannes V. Jensen, 1906
Det blomstrende slagsmål, Tom Krisentensen, 1920
Lønningsdag (Af en Idyl), Martin Andersen Nexø, 1900
Paradisæblerne, Martin A. Hansen, 1947
Hullet, Peter Seeberg, 1962
af Sisyfosmyten, Albert Camus, 1942
Den kroniske Uskyld, Klaus Rifbjerg 1958 (Værklæsning)
Den Kroniske uskyld, film, af Edward Flemming, 1985
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Autofiktion (Værk)

Kort forløb om autofiktion, hvor vi har haft fokus på autofiktion som genre. Vi har arbejdet begreberne dobbeltkontrakt og paratekster, samt fakta og fiktionskoder.

Vi sluttede forløbet af med at se filmen til "Den der lever stille", og arbejde i den forbindelse lidt med remediering.

Tekster:
Hvis der skulle komme et menneske forbi, Thomas Korsgaard, 2017
I Afrika fødes der ikke drenge, kun mænd, Alexandre Nsoni, 2021
Den der lever stille, Leonora Christina Skov, 2018
Den der lever stille (filmen), Puk Grasten, 2023
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Skriftlig dansk

Sider der er brugt i undervisningen, som I må bruge til skriftlig eksamen:

- https://indidansk.dk/
- https://www.ordbogen.com/da/
- https://ordnet.dk/
- https://synonym-ordbog.dk/
- https://www.gymdansk.dk/
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer