Holdet 2022 HI/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Paderup Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Martin Brix Petersen
Hold 2022 HI/b (1b HI, 2b HI, 3b HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Antikken - Romerriget
Titel 2 Middelalderen
Titel 3 DHO - vikinger
Titel 4 Folkedrab - og vejen dertil
Titel 5 Kina
Titel 6 Det moderne samfunds fødsel, demokrati og ytringsf
Titel 7 Danmark i krig
Titel 8 Den kolde krig
Titel 9 Krigen om historien
Titel 10 Dansk kolonihistorie

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Antikken - Romerriget

Vi starter kort med at se på Antikkens karakteristika og hvordan man kan periodisere perioden. Dernæst koncentrerer vi os om Romerriget. Eleverne arbejder med rigets styreformer i dens forskellige afskygninger og hvordan det kom til udtryk. Dernæst arbejder eleverne med rigets hierarkiet med slaver og gladiatorer. I den forbindelse arbejder eleverne med gladiatorernes, gladiatorkampenes og slavernes betydning for Romerriget. Til sidst ser klassen på årsagerne til Romerrigets fald.

Materiale:
Bryld, Carl-Johan: Verden før 1914 - i dansk perspektiv, Systime: s. 37-42, 59-66
Carlsen, Jesper: Romerrigets Historie, Systime: s.41-44, 55-59, 60-67, 116
”The Roman Senate during the Republic”, https://www.youtube.com/watch?v=QcWqu0Ifxjc
”Plinius, Mordet på en senator”
Rom lever videre overalt i nutiden: https://politikenhistorie.dk/podcast/antikkens_rom/art7205702/Rom-lever-videre-overalt-i-nutiden

Film: Gladiator(2000)
TV: ”Hvordan romerne ændrede verden” Mitcfu, 15/02-2016
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Middelalderen

I nærværende forløb beskæftiger vi os indledningsvis med hvad der kendetegner feudalismen. Vi kigger på den teknologiske udvikling i Middelalderen. Dernæst arbejder vi med Investiturstriden for derefter at koncentrere os korstogene, deres årsager og deres konsekvenser. Vi arbejder i den forbindelse med filmen ”Kingdom of Heaven” - herunder blandt andet med historiebrug. Vi afslutter Middelalderen med pesten, før vi arbejder med Reformationen herunder hvad der kendetegner den og hvilke konsekvenser den får.

Bryld , Carl Johan: Verden før 1914, s.69-80, 83-86, 97-100, 111-115, 132-143
Knudsen, Sanne Stemann, ”Middelalder” 147-148
Gress, David, ”Deus lo volt”, 21/2-2008
”Pave Urbans 2.2’s tale i Clermont 1095”, Fokus 1 – Fra antikken til reformationen, s. 144-146(Pave Urban kalder til korstog)
”Froissart om flagellanterne og jøderne”
”Freiburgs markedsrettigheder”, Knudsen, Sanne Stemann, ”Middelalder”, s.60
Skånske Lov,Kap. 215, 223
1. Mosebog 3,16
”Den protestantiske kirke har lagt grunden til en høj arbejdsmoral”, Bjarne Nørum, 4/10-07, Kristeligt Dagblad
“New Medieval Technology park”: https://www.youtube.com/watch?v=4ADd4la0Cw4
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Folkedrab - og vejen dertil

Forløbet giver eleverne indblik i, hvordan folkedrab kan udvikle sig, og hvordan regimer og hele befolkninger kan vende sig imod én bestemt gruppe. Eleverne arbejder med en række eksempler, hvor forestillinger om ”de andre” over tid har udviklet sig til fastlåste og unuancerede generaliseringer og i sidste ende har medvirket til at skabe betingelser for folkedrab. Forløbet er altså fokuseret på ’før’-perspektivet, dvs. den periode der leder frem mod et folkedrab, herunder processer og mekanismer der går forud for selve udryddelserne. I forløbet er der bl.a. taget udgangspunkt i Stantons stadier før folkedrab.

”Hvad er folkedrab?”: https://folkedrab.dk/artikler/hvad-er-folkedrab
”FN’s Folkedrabskonvention.”
”Stanton: Folkedrab som stadier”: https://folkedrab.dk/artikler/stanton-folkedrab-som-stadier
”Eksempler på folkedrab”: https://folkedrab.dk/eksempler-pÅÅ-folkedrab
”Fordomme”: https://folkedrab.dk/artikler/fordomme
”Stereotyper”: https://folkedrab.dk/artikler/stereotyper
”Fjendebilleder”: https://folkedrab.dk/artikler/fjendebilleder
”Racisme”:https://folkedrab.dk/artikler/racisme
K.K. Steincke. "Fremtidens Forsørgelsesvæsen" (1920). "Raceforbedring" (Racehygiejne, Eugenik), s. 237‐ 238.
Adolf Hitler. "Min Kamp" (1925) Folk og race, s. 192‐193
”Gruppepres, lydighed og ideologi – hvordan almindelige mænd bliver gerningsmænd” https://folkedrab.dk/artikler/gruppepres-lydighed-og-ideologi-hvordan-almindelige-maend-bliver-gerningsmaend
”Er ondskaben et grundvilkår for mennesket?”, Egil Bargfeldt, 26/9-2010, religion.dk

”The Danish Center for Holocaust and Genocide Studies”: http://www.holocaust-uddannelse.dk/baggrund/nurnberglovene.asp

https://folkedrab.dk/files/media/documents/holocaust/lti_stjernen/lti-stjernen.mp3
Milgram Experiment - Big History NL, threshold 6: https://www.youtube.com/watch?v=xOYLCy5PVgM

"Die Welle", film, 2008
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Kina

I forløbet arbejder vi indledningsvis med Maos vej til magten, Maos reformer samt reformerne efter Mao og hvordan Kina har udviklet sig til det Kina, vi ser i dag. Hovedvægten i forløbet ligger på Kinas aktuelle forhold til menneskerettigheder, ytringsfrihed og demokrati. Her sammenligner eleverne demonstrationerne på den Himmelske Fredsplads med demonstrationerne i Hong Kong. Vi arbejder derefter med kinesiske minoriteter. Og afslutningsvis snakker vi om pandadiplomati.

"Kina efter 1840", Henrik Bonne Larsen m.fl. s. 16-22, 26-27, 31-36, 47-48, 51-53, 58(n)-60, 63-64, 67-71,100(n)-101, 103-105, 108(m)-110(ø)
”Det store spring fremad”: https://denstoredanske.lex.dk/Det_Store_Spring_Fremad
”Kulturrevolutionen”: https://faktalink.dk/titelliste/kulturrevolutionen-i-kina
”Mao Zedong om den lange march”, "Kina efter 1840", Henrik Bonne Larsen m.fl, s. 156
”Jung Chang og Jon Halliday: Mao – uddrag om den lange march”, "Kina efter 1840", Henrik Bonne Larsen m.fl, s.158-159.
”Kina - politik, økonomi og samfund”, Peter Nedergaard. s. 209-210(Panda-diplomati) 218-220, 221-226, 226-228, 228n-231, 237-239

https://danwatch.dk/undersoegelse/det-er-min-pligt-at-fortaelle-omverdenen-om-hvad-der-foregaar-i-xinjiang/

”Hongkong-protesternefortsætter: Derfor går aktivisten Jaco på gaden”:
https://www.dr.dk/nyheder/udland/hongkong-protesterne-fortsaetter-derfor-gaar-aktivisten-jaco-paa-gaden

”Det kinesiske styre går ikke i demonstranternes fælde i Hongkong”: https://www.dr.dk/nyheder/udland/ekspert-det-kinesiske-styre-gaar-ikke-i-demonstranternes-faelde-i-hongkong

”Billeder, der ændrede verden - Tankmanden”, 2013
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Det moderne samfunds fødsel, demokrati og ytringsf

I forløbet kigger vi på det moderne samfunds fødsel, herunder demokrati og ytringsfrihed. Vi kigger på overgangen fra enevælde til demokrati. Vi arbejder i den forbindelse med den danske revolution, men ligeledes også med den amerikanske og franske. Det er forløbets sigte, at eleverne skal have indblik i de mekanismer, der lå til grund for forandringerne og hvilke konsekvenser revolutionerne og forandringerne medførte. I slutningen af forløbet diskuterer vi om demokratiet i dag er under pres.

Materiale:
Bryld, Carl-Johan: Verden før 1914 - i dansk perspektiv, Systime: s. 199-206, 211-214, 218-223
Frederiksen, Peter: Grundbog til Danmarkshistorien, Systime, s. 133-137, 157, Orla Lehmanns tale s. 146-147
”Introduktion til statskuppet i 1660”: https://faktalink.dk/folkeskolens-historiekanon-12-statskuppet-1660/introduktion-statskuppet-1660
”Erklæring om menneskets og borgernes rettigheder, vedtaget af den franske nationalforsamling 26.august 1789”
”Andelsmejerier”: https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/andelsmejerier
”FN’s menneskerettigheder”: https://menneskeret.dk/files/media/dokumenter/om_os/om_menneskerettigheder_diverse/fn_verdenserklaering_fil.pdf
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Danmark i krig

I forløbet undersøger vi hvordan Danmarks udenrigspolitik har ændret sig fra under den kolde krig til i dag. Fra passivitet under den kolde krig til 90’ernes og 00’ernes aktivistiske udenrigspolitik. Vi analyserer den danske deltagelse i krigene i Balkan, Afghanistan, Irak og Libyen. Vi kigger blandt andet på forudsætningerne for den danske deltagelse og hvilke konsekvenser det har haft. Afsluttende arbejder vi med Danmarks nye udenrigspolitiske linje.
  
Oluf Søndberg: ”Danmark i krig” s. 137-143, 147-151, 152-155

Fodnotepolitikken og det alternative sikkerhedspolitiske flertal, 1982-1988: https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/fodnotepolitikken-og-det-alternative-sikkerhedspolitiske-flertal/

Direktiv 7, fra sagen mod Radislav Krsic: Krstic IT-98-33 "Srebrenica”, Judgement, 2. august 2001, s.28. Dansk oversættelse Casper Rask og Camilla Pedersen, https://folkedrab.dk/kilder/kilde-direktiv-7(Uddrag)

”Danmark støtter udvidet mandat”, Berlingske Tidende, 20. april 1994, 1. sektion, side 8, https://www.folkedrab.dk/kilder/kilde-danmark-stoetter-udvidet-mandat(Uddrag)

”De borgerlige svigter groft ved at nedlægge Irak-kommissionen”, http://politiken.dk/debat/arkiv_debattoerer/rasmusbrygger/art5581694/De-borgerlige-svigter-groft-ved-at-nedlægge-Irak-kommissionen

”Eksperter: Helt rigtigt at lukke Irak-kommission”, https://www.dr.dk/nyheder/politik/eksperter-helt-rigtigt-lukke-irak-kommission

”Fogh glæder sig over lukning af Irak-kommissionen”: https://jyllands-posten.dk/politik/ECE9028461/fogh-glaeder-sig-over-lukning-af-irakkommissionen

”Krigen i Afghanistan har ikke været forgæves, siger Ellemann-Jensen”, 15.08.2021, https://nyheder.tv2.dk/udland/2021-08-15-krigen-i-afghanistan-har-ikke-vaeret-forgaeves-siger-ellemann-jensen

”Enhedslisten: Sig undskyld for krigen i Afghanistan”, 14.04.2021, https://www.berlingske.dk/politik/enhedslisten-sig-undskyld-for-krigen-i-afghanistan
https://www.information.dk/telegram/2011/11/se-danske-libyen-indsats-tal-fakta
”Irak- og Afghanistankommissionen”: https://da.wikipedia.org/wiki/Irak-_og_Afghanistankommissionen

”Tidslinje: Irak- og Afghanistankommissionens omtumlede liv”: https://www.dr.dk/nyheder/politik/tidslinje-irak-og-afghanistankommissionens-omtumlede-liv

”Det arabiske forår manglede grundlaget for demokratisk succes”, 01.09.2014, Nikolaj Krak, Kristeligt Dagblad, https://www.kristeligt-dagblad.dk/udland/2014-09-01/det-arabiske-forår-manglede-grundlaget-demokratisk-succes

Film: Armadillo
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Den kolde krig

Vi tager udgangspunkt i efterkrigstidens Europa og ser på de politiske ideologier og deres modsætninger og hvordan de kommer til udtryk. Vi arbejder kort med Cubakrisen. Derefter arbejder vi med DDR, statens ideologi, skolesystemet og generelt hvordan hverdagen var i den kommunistiske stat. To lektioner bruges på amerikanernes engagement i Vietnamkrigen. Vi ser på hvordan den kolde krig kom til udtryk i sportens verden. Vi afslutter med afslutningen af den kolde krig og perspektiverer til den aktuelle situation i Europa med Ukraine og Rusland.

Carl Johan Bryld: ”Verden efter 1914”: 149-158, 169-171, 204-208, 210-212
Peter Fredriksen, ”Vores Verdenshistorie”, Columbus, 134-135, 213-222  
Uddrag af kapitel 5(”Den kolde krig i arenaen”) i bogen ”Med kroppen ind i kulturen”, Hans Bonde, Syddansk Universitet
Niels Bjerre-Poulsen: ”Vietnam – den kolde krigs slagmark” s.120-124
Ebbe Kühle: "Hvorfra, hvorhen, hvorfor", Gyldendal Uddannelse, s. 247-257
”Putins tale for sit nationale sikkerhedsråd”(uddrag), https://www.information.dk/udland/2022/02/putins-tale-centrale-uddrag-vladimir-putins-opsigtsvaekkende-tale-ukraine

”En opposition er nyttesløs”, ”Vores Verdenshistorie”
”Trumans tale til den amerikanske kongres 12.marts, 1947”
”Redegørelse fra kulturminister Lise Østergaard om OL i Moskav 1980”, https://idraetshistorie.dk/wp-content/uploads/2020/03/kap-5_kilde-4.pdf
”Country Joe McDonald - I-Feel-Like-I'm-Fixin'-To-Die Rag”, https://www.youtube.com/watch?v=3W7-ngmO_p8

Film:
”Thirteen Days”, 2000
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Krigen om historien

Vi arbejder indledningsvis med at undersøge Ruslands og Ukraines fælles historie. Derefter arbejder vi med annekteringen af Krim i 2014, hvorefter vi arbejder med russiske fjende- og selvbilleder. I den forbindelse ser vi på mis- og desinformation og fake news, og hvordan den russiske fortælling formers og gør brug af forskellige former for historiebrug.

Thue Ahrenkilde Holm: ”Vil man forstå krigen mellem Ukraine og Rusland, må man også forstå en historie, der går over 1.000 år tilbage”, 19. marts 2022, Berlingske

”Hungersnøden i 1932-1933”
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/stalinismens-forbrydelser/stalinismens-forbrydelser-befolkningens-lidelser/hungersnoeden-1932-1933#toc-kilder

Præsident Putins tale ved
annekteringen af Krim, https://tidsskrift.dk/udenrigs/article/view/118494/166434

Jakob Nielsen: ”Breve fra min ven i Moskva: “Du kan ikke forstå vores logik. For der er ikke nogen logik!””, 27/2, 2022, Altinget.dk

Anne Baungaard: ”Putin tyede til klassisk russisk forræderretorik”, 18/3,2022, Berlingske

Brita Kvist Hansen: ”I dag er der kampvogne og fyrværkeri i Moskvas gader: Hvorfor er 9. maj så vigtig for russerne?”, dr.dk, 9/5-2023

Winnie Færk: ”Historiebrug – fra historieskabt til historieskabende”, 2013, s.17-18

Michael Reiter” ”Populær tysk influencer dækker krigen i Ukraine: ’Det er ikke russerne, der er de onde’”, dr.dk, 9/1-2023

Opslag af Alina Lipp på Telegram 11.januar, 2025

Det Europæiske Råd, tekst er fra det officielle websted for EU-Rådet og Det Europæiske Råd
”Sanktionernes indvirkning på den russiske økonomi”, 2024

”Putins overtagelse af Krim” 2014, ”Rusland – Nye og gamle fortællinger”, s.65-66, Mette Christensen.
Film: Løgnefabrikken - de falske nyheder fra Rusland, Jakob Gottschau, 2016
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Dansk kolonihistorie

I forløbet arbejder vi med Danmarks koloniale fortid på de tidligere Dansk Vestindiske Øer. Herunder arbejder vi med slavehandel, menneskesyn og slavernes vilkår. Derudover arbejder vi med salget af øerne, hvilken arv den danske kolonitid har efterladt i Danmark såvel som på de amerikanske Jomfruøer. Vi diskuterer om Danmark bør undskylde for landets fortid som koloni- og slavenation. Afslutningsvis arbejder eleverne med moderne slaveri.

”Nytårstale: Bryd tavsheden”, Anders Bjørn, http://pov.international/nytarstale-bryd-tavsheden/, 1/1-17
Tekst i brochure fra Bravo Tours, 2016
Hallberg, Rikke Lie og Bertha Rex Coley: Dansk Vestindien – fra dansk koloni til amerikansk territorium, Frydenlund, 2016, s. 39-48, 123-128
”Racisme”: https://menneskeret.dk/viden/laeringsportalen/faq/racisme
Peters, Rikke Alberg m.fl: Da Danmark var en slavenation, HistorieLab, 2016, s. 11-19, 23-28, 37-43, 53-57

Uddrag af ”Olaudah Equianos erindringer”, ”Dansk Vestindien – fra dansk koloni til amerikansk territorium”, s.32-33
Vraa, Mich, ”Haabet”, Lindhardt og Ringhof, 2016, s.159-161.pdf
”Vurderinger af H. C.Schimmelmann, Finansgeniet”: Uddrag af Harald Jørgensen i Dansk biografisk leksikon bd. 21. s.143.
Lars Løkke Rasmussens tale ved Transfer Day på St. Croix, 31. marts 2017
"Er det på tide at droppe von Scholten og fortælle kolonihistorien anderledes?", 1./9 2017, Anne Bech- Uddrag af tekster om General Buddhoe: https://snwmf.com/phorum/read.php?1,87859 og Susanna Henighan Potters bog ”US & British Virgin Island”
”Moderne slaveri i din kaffekop”, https://old.danwatch.dk/uvm/moderne-slaveri-i-din-kaffekop-2/
”Omfattende undersøgelse: Der er 40 millioner slaver i dag”
Anders Jerichow, 21/9 – 2017, https://politiken.dk/udland/art6121315/Der-er-40-millioner-slaver-i-dag
Jan Horn Petersen, ”Historie i brug”, Frydenlund, s.17-18
”Paul Isert om et slavemarked på St. Croix”, https://www.his2rie.dk/kildetekster/dansk-vestindien/
”Hans West: Slaverne er ikke ulykkelige”, https://www.his2rie.dk/kildetekster/dansk-vestindien/
Victor Cornelins: ”Erindringer om Dansk Vestindien” Kildetekster fra Victor Cornelins: Fra St. Croix til Nakskov. Frimodts Forlag, 1977, side 13-14 og 25-27, Politiken

TV-udsendelse:
"De Vestindiske Øer - Historien om dansk slavehandel", dr.dk, 2017
Uddrag af et afsnit af tv-serien "Roots"
”Viften”, 2023, Frederikke Aspöck
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer