Holdet 2023 SP1/g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Paderup Gymnasium
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Sara Bloch
Hold 2023 SP1/g (1g SP1, 2g SP1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb
Titel 2 Begynder undervisning
Titel 3 Jóvenes en Latino América -La identidad contrastad
Titel 4 Cuentos
Titel 5 Mini forløb Pandillas

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb

Grundforløb:

Undervisningen baseres på begyndersystemet Caminando - grundbog + øvebog.

Udover grammatik vil der være fokus på  små samtaleøvelser,
lytteøvelser og senere i forløbet billedbeskrivelse med efterfølgende små gruppefremlæggelser for at øve sprogfærdighed.

Desuden ser vi filmen: Voces inocentes som danner grundlag for et lille miniforløb med inddragelse af små øvelser, billedbeskrivelse, aflevering mm.
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Begynder undervisning

Vi arbejder efter endt grundforløb videre med begynder systemet Caminando læse + øvebog.
I undervisningen vil fokus, som i grundforløbet, være på: små samtaleøvelser, lytteøvelser, billedbeskrivelse med efterfølgende små gruppefremlæggelser for at øve sprogfærdighed. Desuden vil der være grammatiske / sproglige afleveringer for at få øvet grammatik og ordforråd.

Desuden vil vi høre musik af kendte kunstnere: Shakira, Enrique Iglesias, Ricky Martin mfl.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Jóvenes en Latino América -La identidad contrastad

Jóvenes en Latino América (La identidad contrastada)

I dette emne, vil vi arbejde med unge mennesker fra forskellige latinamerikanske lande. Vi tager udgangspunkt i teksterne fra bogen: ”La identidad contrastada”, men krydre forløbet med nogle ekstra tekster, dokumentar, sange mm. Således at eleverne får et lille indblik i landet, kulturen og traditionerne.
Sproget i teksterne fra ”La identidad contrastada” er enkelt og uden gloser, så eleverne kan fokusere på forståelse af teksten, når de læser. Til hvert kapitel hører et specifikt grammatisk emne, som vi bruger til at få repeteret forskellige grammatiske emner fra 1g.

Vi arbejder med teksten: Mario de Colombia. Under Colombia snakker vi selvfølgelig lidt kendte personer fra Colombia. Derfor hører vi en sang af Shakira. ”La bicicleta” . Sange tager os med rundt i Colombia så vi se lidt af naturen og kulturen i Colombia. Desuden ser vi det lille klip om Biblioburro  (YouTube 5,20 min). Det viser, hvordan en mand ridder rundt på sit æsel med bøger så børnene i små landsbyer kan lærer at læse og kan låne bøger. Steder, hvor der ikke er et bibliotek.
En anden person som eleverne kender fra Colombia er Pablo Escobar. Derfor snakker vi lidt om ham, og hans liv. Vi ser et lille sjovt klip om Pablo Escobars flodheste, der i dag udgør et stort problem i Colombia (YouTube). For at få lidt viden om situationen i Colombia i dag snakker vi lidt om Kampen for et mere fredeligt Colombia. Kort om problemerne med FARC og narko. Vi ser horisont fra 2014: Kampen om fred (CFU). Vi slutter Colombia af med at se den gode spillefilm: María llena eres de gracia og laver lidt opgaver til den.

Efterfølgende arbejder vi med Mexico hvor vi læser teksten ”Aby de México”. Den arbejder vi med som en delprøve 1. Vi snakker lidt om Mexico og om kulturen med særlig fokus på de dødes dag med inddragelse af filmen ”Coco”.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Cuentos

I dette forløb om eventyr arbejdes der i grammatik særligt med repetition af tider og former.
Som ny grammatik introduceres de to datider imperfektum og præteritum.
Videre lægges der vægt på mundtlighed.

Teksterne er fra Grundbogen Hola, Marianne Abrahamsen og Aud Nørgaard, Gyldendal 1990.  
- El hombrecito vestido de gris
- Cuento popular: El queso de la Vieja y el Viejo
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Mini forløb Pandillas

I dette minforløb om Pandillas snakker vi om bandernes opstå. Deres udbredelse og deres virke. Vi kigger nærmere på deres optagelsesritualer, deres brutalitet, måden at tjene penge på mm.

Vi læser en tekst på dansk: Fakta og historier om MS-13, verdens mest berygtede bande af Katia Kleyman, 25. marts 2022

Desuden ser vi: to dokumentar fra CFU,14. oktober 2013, DR1
- Honduras verdensrekord i mord,  
Bander ved magten, 1 december 2014, DR1

Vi ser og arbejder lidt med filmen: Sin Nombre af
Cary Joji Fukunaga, 2009

Miniforløbet afsluttes med en blokdag, hvor skolens spanskelever får et foredrag fra spansklærerne om emnet og mindre grupper udarbejder de små videoer på spansk med bandeslang, tegn og ritualer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer