Holdet 2023 Ty1/g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Paderup Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Britt Justesen
Hold 2023 Ty1/g (1g Ty1, 2g Ty1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1g: Familienleben (Grundforløb)
Titel 2 1g: Liebe
Titel 3 1g: Deutschland als Einwanderungsland
Titel 4 2g: Gewalt und Verbrechen - EKSAMEN
Titel 5 2g: Erziehung im Dritten Reich - EKSAMEN
Titel 6 2g: Die DDR - EKSAMEN

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1g: Familienleben (Grundforløb)

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 1g: Liebe

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 1g: Deutschland als Einwanderungsland

Forløb om Tyskland som indvandringsland med særligt fokus på de tyrkiske og italienske gæstearbejdere og senere indvandrer. Nøglebegreber er "Das Wirtschaftswunder" i 1950'erne, integration, fordomme og dobbeltidentitet.

Materiale:

Deutschland als Einwanderungsland
(K. Blume, i: Hier ist meine Heimat, Tyskforlaget, 2010)

Der Makkaronifresser
(Gudrun Pausewang, i: Aber hallo, ved Beck & Lyduch, Systime, 2003)

Metin und Martin
(Meine Zeit, ved A. Hansen &  E. Pedersen, Systime, 1993)

Film: Almanya - Willkommen in Deutschland
(Yasemin Şamdereli, Roxy Film, 2011)

Gekommen - und geblieben: Die "Gastarbeiter"
(Ulrike Bosse, NDR, 02.03.2022)



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 2g: Gewalt und Verbrechen - EKSAMEN

Forløb med udgangspunkt i litteratur, hvor vold og forbrydelse er omdrejningspunkt, og i hvilken vi undersøger typiske krimi-genretræk. Nøgletemaer er skæbne, motiver og retssamfundet.

Materiale:

Kinder
(Ferdinand von Schirach, 2010, i: Schuld ved U.H Larsen, Tyskforlaget, 2013)

Anatomie
(Ferdinand von Schirach, 2010, i: Schuld ved U.H Larsen, Tyskforlaget, 2013)

Film: Aus dem Nichts
(Fatih Akin, 2017). Filmstriben.dk

Es waren eben nur Türken
(C. Akyol, taz, 1.11.2012)

Letzte Pizza
(Milena Moser, 1999, i: Kurzum – Text und Sprache, ved A. Homann og E. W. Pedersen, Tyskforlaget, 2005)


Supplerende materiale:
Merkmale des Krimis
(Helle Egendal: Gattungen, Gyldendal, 2017, side 78-83)

Ferdinand von Schirach – Autorenpräsentation
(Helle Egendal: Gattungen, Gyldendal, 2017, side 90)

Vi har set Oliver Berbens filmatiseringer af ”Kinder” og ”Anatomie”
(Schuld nach Ferdinand von Schirach, ZDF, 2015) www.mitcfu.dk  

Die NSU-Terrorzelle
(Mette Hermann, Gewalt und Verbrechen, UVM)


Anvendte hjælpemidler: Elektroniske ordbøger (Gyldendals Røde ordbøger samt ordbogen.com) og minlaering.dk. (Tyskgram)

Kernestof (til censor):
– aktuelle kultur- og samfundsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland.
– et bredt udvalg af tysksprogede fiktive og ikke-fiktive multimodale teksttyper og -genrer, som kan give eleverne en kunstnerisk oplevelse og en varieret og nuanceret indsigt i kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland. Der skal indgå tysksprogede tekster fra de sidste 10 år.
– kulturelle og samfundsmæssige forhold med fokus på ligheder og forskelle mellem tyske og andre kultur- og samfundsforhold.
– grundlæggende normer og regler for skriftlig og mundtlig sprogbrug og kommunikation på tysk, herunder for anvendelse af ordforråd i forskellige kulturelle og samfundsmæssige sammenhænge.
– grundlæggende regler for tysk udtale og intonation.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 2g: Erziehung im Dritten Reich - EKSAMEN

Forløb med fokus på unge under Det Tredje Rige. Vi har indledningsvis læst en tale af Hitler, i hvilken han gør rede for sine visioner for ungdommen og har i den forbindelse undersøgt det værdisæt, som kommer til udtryk i talen. Fokus har følgelig været NAPOLA-skolernes historie og opdragelsesmetoder samt drejebog og filmen NAPOLA af Dennis Gansel. I arbejdet med filmen har vi haft særligt fokus på Friedrich og Albrechts venskab og deres sociale bagrund. I arbejdet med novellen "Freundschaftsringe" ser vi  ligeledes et venskab, der bliver udfordret som følge af den nazistiske magtovertagelse.

„Meine Pädagogik ist hart…“ (1936) – A. Hitler
(Wie war das eigentlich? M. Grün (udg.), Luchterhand, 1984).

„Eine Einführung von Andreas Springer“
(Napola. Elite für den Führer – M. Busch & K. Krehan, Tyskforlaget, Kbh., 2006, side 110-113).

Napola. Elite für den Führer – M. Busch & K. Krehan
(Tyskforlaget, Kbh., 2006, scene 10-21 + 29 + 34-35 + 61-62 + 74-75 + 92 + 99, 110 + 112, 118-119).  

Film: Napola. Elite für den Führer – Dennis Gansel (2004)

Freundschaftsringe - Tilde Michels
(Kurzgeschichten - einmal anders v. Ursula Hermes, Systime, 1994)

Hardy Krüger (uddrag)
(i: Johannes Leeb: Wir waren Hitlers Eliteschüler, Wilhelm Heyne Verlag, München, 1998)


Anvendte hjælpemidler: Elektroniske ordbøger (Gyldendals Røde ordbøger samt ordbogen.com) og minlaering.dk. (Tyskgram)

Kernestof (til censor):
– udvalgte sider af tysksprogede landes kultur, historie og samfundsforhold. Hovedvægten lægges på Tyskland efter 1945. I mindst ét af emnerne skal indgå tysksproget tekst fra før 1945
– kulturelle og samfundsmæssige forhold med fokus på ligheder og forskelle mellem tyske og andre kultur- og samfundsforhold
– grundlæggende normer og regler for skriftlig og mundtlig sprogbrug og kommunikation på tysk, herunder for anvendelse af ordforråd i forskellige kulturelle og samfundsmæssige sammenhænge
– grundlæggende regler for tysk udtale og intonation.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 2g: Die DDR - EKSAMEN

Vi har fokus på de relationelle konsekvenser, som DDR-regimets undertrykkelse og delingen af Tyskland (1949-1989/90) havde. Nøglebegreber er tvangsadoption, overvågning, påtvunget samarbejde med STASI og flugtforsøg.

Materiale:

Der Anfang oder: Warum die DDR nur ein halbes Land war
(David Ensikat; i: Es war einmal ein Land…, ved O. Andersen og P. Husum, Tyskforlaget, 2015)

„Die Berliner Mauer – so hat sie funktioniert. Geschichte“ (Video)
(W2G Geschichte, MrWissen2go, Youtube.
https://www.youtube.com/watch?v=pM9MTchpW1k&t=17s)

Entrissen – Der Tag, als die DDR mir meine Mutter nahm (romanuddrag)
(Katrin Behr, Droemer, 2011).

Zwangsadoption in der DDR: Auf der Suche nach den verlorenen Kindern (artikel)
(Werner van Bebber, Tagesspielgel, 22.05.2012).

Der Tunnel (film)
(Roland Suso Richter, 2001) Filmstriben.dk

Kurze Information zur Stasi
(Hermes: Kurzgeschichten – einmal anders, Systime, 1995)

Es ist 15 Uhr (novelle)
(Hermes: Kurzgeschichten – einmal anders, Systime, 1995)


Anvendte hjælpemidler: Elektroniske ordbøger (Gyldendals Røde ordbøger samt ordbogen.com) og minlaering.dk. (Tyskgram)

Kernestof (til censor):
– udvalgte sider af tysksprogede landes kultur, historie og samfundsforhold. Hovedvægten lægges på Tyskland efter 1945.
– et bredt udvalg af tysksprogede fiktive og ikke-fiktive multimodale teksttyper og -genrer, som kan give eleverne en kunstnerisk oplevelse og en varieret og nuanceret indsigt i kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland.
– kulturelle og samfundsmæssige forhold med fokus på ligheder og forskelle mellem tyske og andre kultur- og samfundsforhold
– grundlæggende normer og regler for skriftlig og mundtlig sprogbrug og kommunikation på tysk, herunder for anvendelse af ordforråd i forskellige kulturelle og samfundsmæssige sammenhænge
– grundlæggende regler for tysk udtale og intonation.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer