Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Paderup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Ane Sørensen
|
Hold
|
2023 En/x (1x En, 2x En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Climate Change Grundforløb
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Empire and Multicultural Britain [Eksamen]
Forløbet har introduceret til den historiske baggrund for det britiske Imperium og set på britisk selvforståelse ved at læse uddrag af nationalsange. Yderligere har vi undersøgt forholdet mellem kolonimagten og den oprindelige befolkning i "Gentlemen of the Jungle" og set på, hvilke konsekvenser det senere har haft for de koloniserede lande (Arven efter imperiet). På baggrund af af dette har vi arbejdet med, hvordan Storbritanniens fortid som kolonimagt har betydning for samfundets indretning i dag, og hvilke udfordringer et multikulturelt samfund kan skabe, med særlig fokus på unge og identitetsdannelse (Second Generasians, Bend it Like Beckham, Chameleon). I et tværfagligt forløb med samfundsfag er eleverne blevet introduceret til Thomas Hylland Eriksens teori om unges identitetsvalg; ren, bindestreg, og kreol.
Slutteligt har vi set på engelsk som Lingua Franca.
Materiale (Empire):
Introduction: "The British Empire" (non-fiction).
"Great Britain's national anthem" fra Worlds of English s. 33-34 (non-fiction)
"Gentlemen of the Jungle", Jomo Kenyatta 1938 (short story)
"At føle sig hjemme". BBC-dokumentar: "Arven efter Imperiet" afsnit 2.
Materiale (Multicultural Britain):
Introduction to multiculturalism in GB fra "Being British" s. 98-100 (non-fiction)
"Second Generasians", Sarfraz Manzoor, 2004 (essay)
"Bend it Like Beckham" Gurinder Chadha 2002 (film - tværfagligt forløb med samfundsfag)
"Chameleon", Ranbir Sahota (excerpt - short story)
"English as lingua franca" fra The English Handbook 171-174 (non-fiction)
"American English" fra Worlds of English s. 19-22 (non-fiction)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Parents & Children - Novelleforløb [Eksamen]
Forløbets tematiske fokus har været forholdet mellem børn og deres forældre og de udfordringer, der kan opstå i forbindelse med skilsmisse, kønsskifte eller overgangsfasen fra barn til voksen. Vi har arbejdet med både barnets og forælderens synsvinkel. Derudover har forløbet fokuseret på at træne fiktionsanalyse frem mod den skriftlige årsprøve.
Materiale:
"A Gift for My Mother", Viv McDade, 2011.
"Compass and Torch" Elizabeth Baines, 2003.
"Are We Nearly There", Kate Smalley Ellis, 2015.
"Frida Boyelski's Shiva", Abigail Ulman, 2016.
"How To Pronounce Knife", Souvankham Thammavongsa, 2020 (skriftlig årsprøve)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
South Africa and Apartheid [Eksamen]
Forløbet har haft fokus på Sydafrikas historie og begrebet apartheid. Vi har undersøgt, hvordan apartheidsystemet fungerede, og hvilken indvirkning det havde på samfundet og de mennesker, der levede under det. Dette er eksemplificeret ved både fiktion- og ikke-fiktonstekster. I forbindelse med afskaffelse af apartheidsystemet er eleverne blevet introducerede til Steve Bikos begreb "black consciousness" og Nelsons Mandelas kamp for et samlet Sydafrika, hvor vi i den forbindelse har analyseret hans indsættelsestale og filmen "Invictus". Som afslutning har vi set DRs udsendelse "Sydafrikas knuste drøm" for at undersøge, hvilke udfordringer Sydafrika stadig kæmper med efter apartheids afskaffelse og Mandelas død.
Materiale:
"A Short History of the Colonisation of South Africa" (non-fiction, baggrundstekst)
“What Life Was Like In South Africa During Apartheid”, Michelle Faul, 2013 (non-fiction)
“The Bench”, Richard Rive, 1963 (short story)
“Steve Biko's Philosophy of Black Consciousness", (non-fiction)
"Cry Freedom" Richard Attenborough, 1987 (film https://itspg.sharepoint.com/:v:/s/VideoEngelsk/EdUS_Y8hu9ZAnKkA05PMNQcBdkMI_oIzyJVy8P-tRm9r3A?e=EQ66DF)
“Mandela’s Inaugural Address, May 10, 1994” (speech)
"Invictus" W.E. Henley, 1888 (poem)
"Invictus" - Clint Eastwoood, 2009 (film https://itspg.sharepoint.com/:v:/s/VideoEngelsk/ET5T9fFujZZEkQp_rmiHfA8BqPmcQFlWB-TJAVIOsG6Lmw?e=YhAc94)
"Sydafrikas knuste drøm" DR Horisont, 2016 (Documentary)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
American Beliefs and Values [Eksamen]
Forløbet har haft fokus på at få en forståelse for, hvilke værdier det amerikanske samfund bygger på - med særligt fokus på "The American Dream". Vi har undersøgt amerikanske kerneværdier fra frontier-tiden og de værdier, der udtrykkes i "The Declaration of Independence". Derudover har forløbet givet eksempler på, hvordan drømmen er lykkes for nogle som i "The Pursuit of Happyness", men også hvordan den er fejlet for andre som i "Aline's Journey". Vi har ligeledes undersøgt, hvordan MLK's "I Have a Dream"-tale kritiserer det amerikanske samfund for, at den amerikanske drøm ikke inkluderer afroamerikanere. Undervejs i forløbet tog vi en afstikker til det amerikanske valg for at trække en linje til en nutidig og aktuel kontekst (se forløbsplanen for "US Presidential Election").
Materiale:
"The Declaration of Independence (preamble)"
"The Frontier Heritage" fra Worlds of English (non-fiction)
"The New Colossus" Emma Lazarus fra Worlds of English (poem)
"Aline's Journey" Edwidge Danticat fra Texting - 1st year fiction (short story)
"I have a Dream" (excerpt) Martin Luther King (speech)
"The Pursuit of Happyness" Gabriele Muccino 2007 (film https://itspg.sharepoint.com/:v:/s/VideoEngelsk/EdEbTB74IHNEgnpIx5g7cP0BiJ14m0cCQksRCDL9HxWjWw?e=K3zcah)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
US Presidential Election [Eksamen]
Forløbet indgår som en del af forløbet om "American Beliefs and Values". Vi har arbejdet med at opnå et grundlæggende kendskab til det amerikanske valgsystem og de to partiers politiske ståsted gennem analyse af taler og kampagnevideoer. Forløbet har haft fokus på at træne begreber til analyse af non-fiction som fx det retoriske pentagram, appelformer, retoriske virkemidler og filmiske virkemidler.
Materiale:
Baggrundsmateriale om valgsystemet fra "Election Year" Forlaget Columbus, 2024. S. 10-21: "How the System Works".
"Joe Biden's Withdrawal Speech" The Oval Office, July 24th, 2024 (Speech)
"Tim Walz’ acceptance speech at the Democratic National Convention", August 2024 (Speech)
Udvalgte Trump-opslag fra "Truth Social" (non-fiction)
Kampagnevideoer fra Trump "Make American Great Again" og Harris: “Kamala Harris Launches Her Campaign for President” (non-fiction)
"Former President Donald Trump's Speech on How to Secure American Borders", 21. september 2023. (Speech)
"Remarks by President Biden on Border Security and Enforcement", 5. Januar 2023 (Speech)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Crime In Fiction [Eksamen]
I dette forløb er der arbejdet med at opnå et kendskab til crime-genren, hvor vi blandt andet har set på forskellige undergenrer fra whodunnits til den mere psykologiske variant. Et fokuspunkt har også været at se på, hvilke virkemidler de forskellige genrer benytter sig af for at skabe spænding, fx "forshadowing".
Materiale:
"Twenty Rules for Writing Detective Stories" S.S. Van Dine, 1928 (nonfiction)
"Sherlock" s1e1 (A Study in Pink) Paul McGuigan, 2010 (tv-series https://itspg.sharepoint.com/:v:/s/VideoEngelsk/EXib82T0oElJslnoTqjcI3sBgdofLSujTFYYKRCUwdVCCg?e=aK5XgB)
"Lamb to the Slaughter" Roald Dahl, 1961 (short story)
"Tell Me" Zoë Sharp, 2006 (Short story)
"Don’t You Hate Having Two Heads?" Christine Poulson, 2006 (short story)
"The Curious Incident of the Dog in the Night-Time" Mark Haddon 2004 (værklæsning)
"The Tell-Tale Heart" Edgar Allan Poe, 1843 (short story)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/253/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59215613990",
"T": "/lectio/253/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59215613990",
"H": "/lectio/253/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59215613990"
}