Paderup Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Paderup Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 En/y - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Paderup Gymnasium
Fag og niveau
Engelsk B
Lærer(e)
Ane Sørensen, Jan Oxholm, Kasper Emil Foldager Nielsen
Hold
2023 En/y (
1y En
,
2y En
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
The Rise and Fall of the British Empire [Eksamen]
Titel 2
Multiculturalism
Titel 3
Grammar
Titel 4
Going Mental
Titel 5
The Drugs Don't Work
Titel 6
Voice-over
Titel 7
The Manhattan Project
Titel 8
Skriftlig årsprøve i engelsk
Titel 9
US Presidential Election [Eksamen]
Titel 10
Crime in Fiction [Eksamen]
Titel 11
South Africa and Apartheid [Eksamen]
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
The Rise and Fall of the British Empire [Eksamen]
"The Rise and Fall of the British Empire"
This topic deals with historical, cultural and societal issues related to British imperialism and colonialism with special emphasis on India.
Icebreakers:
Banksy (Street Art)
The Guardian (Best Photos of the Day)
Oxford Advanced Learner's Dictionary (Word of the Day)
Texts:
"Karma" (Khushwant Singh, 1950) (Short Story) [5 sider]
“The Commission” (Roger McGough, 1969) (Poem) [1 side ]
"Gandhi" (Richard Attenborough, 1982) (The Massacre Scene) (Film-uddrag) [1 side]
"Slumdog Millionaire" (Danny Boyle, 2008) (The Toilet Scene) (Film-uddrag) [1 side]
"David Cameron in India: Should U.K. Apologize for Its Imperial Past?" (Time, 2013) (Artikel)[3]
"Hank Azaria apologises ‘to every Indian person’ for voicing Apu in The Simpsons" (The Guardian, 2021) (Article)[2 sider]
Skriv et summary af teksten ”Karma”:
Supplerende materiale:
"Shooting an Elephant" (George Orwell, 1936) (Essay / Short Story) [9 sider]
Uddrag fra novellen "Push" ifbm. grammatisk fokus (1997, Sapphire) [5]
Baggrundstekster om det britiske imperium [1 side]
* Husk at skrive i nutid
* Husk at skrive i simpel tid
* Husk at introducere tekstens titel, forfatter, genre og årstal
* Husk at være objektiv
* Husk at et summary gengiver tekstens vigtigste indhold
* Husk at skrive i dit eget sprog
* Husk at der ikke må være citater fra teksten
* Husk at det helt præcist skal være 125 ord
[i alt 28 sider]
Indhold
Kernestof:
Empire.pdf
Write a caption.docx
Write a caption.pdf
Karma Worksheet.docx
Karma Worksheet.pdf
Inden dagens modul har alle læst novellen "Karma". I må gerne læse den overfladisk. Det vigtigste er, at I kan lave en kort genfortælling af handlingen, når vi mødes i klassen.
Karma.pdf
Summary.pdf
Inden timen har alle arbejdsgrupper skrevet fyldige noter til de 7 spørgsmål om novellen "Karma". I dagens modul skal flere grupper holde oplæg om de pågældende spørgsmål.
Hank Azaria apologises ‘to every Indian person’ for voicing Apu in The Simpsons
Hank Azaria apologises....pdf
Inden dagens modul har alle læst og forstået artiklen "Hank Azaria apologises ‘to every Indian person’ for voicing Apu in The Simpsons". Artiklen kan enten læses via linket eller i det vedhæftede dokument.
"Slumdog Millionaire" (2008)
Inden dagens modul skal alle se scenen "Jamal jumps into the toilet" fra filmen "Slumdog Millionaire" (2008), der foregår i Indien. Når I har set hele scenen, der varer 2:54 minutter på YouTube, skal I tage et screenshot af en enkelt indstilling. Med
I skal læse og forstå digtet "The Commission" (1969). I dokumentet er der også 3 opgaver. Inden dagens modul skal I KUN skrive noter til spørgsmål 3: In which lines do we sense a "British Empire"?
The Commission.doc
Grammar.doc
Inden dagens modul skal I prøve at løse "Assignment 1" i det vedhæftede dokument. Skriv jeres svar på den første side i dokumentet. I skal IKKE løse "Assignment 2".
Shooting an Elephant.pdf
Push (1996).pdf
Inden dagens modul har alle læst artiklen "David Cameron in India: Should U.K. Apologize for Its Imperial Past?" Teksten skal læses grundigt. Husk at bruge ordbogen, hvis der er ord, som I ikke forstår. I timen skal vi bl.a. diskutere, om man skal si
Cameron in India.pdf
I dagens modul får I jeres summary retur, men inden timen er lektien at rette alle de sproglige og grammatiske fejl i den følgende passage fra romanen "Push". "Ain' enough lies and shit out there already?" er med andre ord den sidste sætning, som I s
Spørgeskema om transport til skole
Ingen lektier til dagens modul hvor evalueringen af jeres summary fortsætter. I slutningen af timen laver vi en julequiz på engelsk.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Multiculturalism
"Bend It Like Beckham" (Gurinder Chadha, 2002) (Film) [30 sider]
"Bend It Like Beckham Script - Dialogue Transcript":
https://www.swcs.com
.au/bend.htm
Film Reviews and Film Posters:
www.imdb.com
Opgaveformulering:
1.
Redegør for samfundsfaglige begreber og teorier om identitetsdannelse, anerkendelse og integration.
2.
Analyser og fortolk udvalgte klip fra filmen ”Bend it Like Beckham” af Gurinder Chadha (2002) med fokus på Jess og hendes forsøg på at tilpasse sig to kulturer. Inddrag de samfundsfaglige begreber, hvor det er relevant.
3.
Diskuter med udgangspunkt i analysen muligheder og begrænsninger ved det multikulturelle samfund i Storbritannien. I skal inddrage aktuelle artikler, interviews og statistikker vedr. integration i England.
[i alt 30 sider]
Indhold
Kernestof:
Oxford Learner's Dictionaries
The Guardian
IMDB
Løs opgave a,b,c.docx
Vi mødes digitalt på Teams klokken 10:15. Hvis der er tekniske problemer, skal I gøre følgende i denne time:
Multiculturalism.docx
Vi mødes digitalt på Teams, når I vender tilbage fra teatret. Jeg sidder klar fra 10:15. Hvis der er tekniske problemer, skal I gøre følgende i denne time:
A Key Scene.docx
Film Posters.docx
A Key Scene
Inden dagens modul har alle set filmen "Bend It Like Beckham", som ligger på CFU og Filmstriben. Ikke alle var der til fælleslektionen onsdag.
Læs side 8-13 i grammatikbogen "Down to Earth", som handler om datid og ordstilling. Inden dagens modul skal I også løse opgave 3.1. ("Dr. Olney") på side 13. Oversæt de 9 sætninger til engelsk og sæt x og o i oversættelsen til kontrol af ordstilling
Film Script.pdf
13 Questions.png
PEEL.png
Læs side 14-21 i grammatikbogen "Down to Earth", som handler om nutid, førnutid og førdatid. Inden dagens modul skal I også løse opgave 4.4. ("Hansel and Grethel") på side 17-18. Det handler om kongruens, og I skal vælge den rigtige form. Husk at med
Lightbox.pdf
I dagens modul får I lov til at fortsætte arbejdet med at skrive på det flerfaglige projekt. I løbet af timen skal hver gruppe læse en sammenhængende tekst op for JO, som giver mundtlig feedback.
Læs side 22-27 i grammatikbogen "Down to Earth", som handler om navneord og ubestemte kendeord. Inden dagens modul skal I også løse opgave 7.1. på side 22 ("Indsæt de manglende ord") samt opgave 7.2. på side 23 ("Mini Mystery"). Husk at medbringe gra
Inden dagens modul skal I læse novellen "Lightbox". Det er helt fint at læse den overfladisk. Deadline for denne aflevering er 5. marts. Derudover skal I læse side 28-37 i grammatikbogen "Down to Earth", som primært handler om stedord. Inden dagens m
Læs side 40-43 i grammatikbogen "Down to Earth", som handler om simpel og udvidet tid samt stort begyndelsesbogstav. Inden dagens modul skal I også løse opgave 16.1. på side 40 samt opgave 18.1. på side 43. Husk at medbringe grammatikbogen til timen,
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Grammar
"Down to Earth: Grammar and Exercises" (Ib Poulsen, 2009).
Grammatiske fejl og mangler i et uddrag fra romanen "Push" (Sapphire, 1996).
Intercultural Lunch Breaks:
The following audio files contain the recordings of different small groups of postgraduate research students at an international university during their lunch breaks. Most students know each other and meet and work together on a regular basis, although these specific lunch breaks were organised with the recordings in mind. The students participating in the gatherings have different linguacultural backgrounds.
”Break 1 Part 2” (03:42 minutes)
http://www.routledgetextbooks.com/textbooks/9780415638449/intercultural.php
A. Listen to the recording ”Break 1 Part 2” which lasts 03:42 minutes.
1. What topics are the students discussing?
2. How many speakers are there?
3. Male or female?
4. Can you identify any of the dialects / accents?
B. Listen to the recording a second time.
1. While listening, try to mention examples of what you would consider mistakes.
2. Wrong vocabulary?
3. Grammatical errors?
4. Mispronunciation?
Indhold
Kernestof:
Oxford Learner's Dictionaries
The Guardian
IMDB
Løs opgave a,b,c.docx
Vi mødes digitalt på Teams klokken 10:15. Hvis der er tekniske problemer, skal I gøre følgende i denne time:
Multiculturalism.docx
Vi mødes digitalt på Teams, når I vender tilbage fra teatret. Jeg sidder klar fra 10:15. Hvis der er tekniske problemer, skal I gøre følgende i denne time:
A Key Scene.docx
Film Posters.docx
A Key Scene
Inden dagens modul har alle set filmen "Bend It Like Beckham", som ligger på CFU og Filmstriben. Ikke alle var der til fælleslektionen onsdag.
Læs side 8-13 i grammatikbogen "Down to Earth", som handler om datid og ordstilling. Inden dagens modul skal I også løse opgave 3.1. ("Dr. Olney") på side 13. Oversæt de 9 sætninger til engelsk og sæt x og o i oversættelsen til kontrol af ordstilling
Film Script.pdf
13 Questions.png
PEEL.png
Læs side 14-21 i grammatikbogen "Down to Earth", som handler om nutid, førnutid og førdatid. Inden dagens modul skal I også løse opgave 4.4. ("Hansel and Grethel") på side 17-18. Det handler om kongruens, og I skal vælge den rigtige form. Husk at med
Lightbox.pdf
I dagens modul får I lov til at fortsætte arbejdet med at skrive på det flerfaglige projekt. I løbet af timen skal hver gruppe læse en sammenhængende tekst op for JO, som giver mundtlig feedback.
Læs side 22-27 i grammatikbogen "Down to Earth", som handler om navneord og ubestemte kendeord. Inden dagens modul skal I også løse opgave 7.1. på side 22 ("Indsæt de manglende ord") samt opgave 7.2. på side 23 ("Mini Mystery"). Husk at medbringe gra
Inden dagens modul skal I læse novellen "Lightbox". Det er helt fint at læse den overfladisk. Deadline for denne aflevering er 5. marts. Derudover skal I læse side 28-37 i grammatikbogen "Down to Earth", som primært handler om stedord. Inden dagens m
Læs side 40-43 i grammatikbogen "Down to Earth", som handler om simpel og udvidet tid samt stort begyndelsesbogstav. Inden dagens modul skal I også løse opgave 16.1. på side 40 samt opgave 18.1. på side 43. Husk at medbringe grammatikbogen til timen,
My Body Is a Cage.pdf
Adventures in Depression.pdf
Questions.doc
Inden dagens modul skal I læse teksten "Adventures in Depression". Alle siderne skal læses grundigt, så brug ordbogen, hvis der er ord, som I ikke forstår.
Gode råd til essay.pdf
Inden dagens modul skal I læse uddraget fra romanen "The Bell Jar". Alle siderne skal læses grundigt, så brug ordbogen, hvis der er ord, som I ikke forstår.
The Bell Jar.pdf
The Song 'Relay'.pdf
Fetch the Bolt Cutters.pdf
How to Analyse a Song.pdf
Dette analytiske essay skal afleveres i timen, hvor I får 10-15 minutter til at tjekke teksten for fejl, inden I uploader til Lectio.
Inden dagens modul skal I læse "Tuesday", som er et uddrag fra romanen "American Psycho". Alle siderne skal læses grundigt, så brug ordbogen, hvis der er ord, som I ikke forstår. Det er især de sætninger, som er markeret med fed, der er vigtige.
Tuesday.pdf
Understanding Movies.pdf
Læs side 56-61 i grammatikbogen "Down to Earth", som bl.a. handler om utællelige navneord og udtrykket "at blive". Inden dagens modul skal I også løse opgave 23.2 (Oversæt til engelsk) på side 59 samt opgave 24.1 (The Wise Dane) på side 61.
Ritalin.pdf
Læs side 62-69 i grammatikbogen "Down to Earth", som handler om tillægsord og biord. Inden dagens modul skal I også løse opgave 27.1 (Indsæt tillægsord eller biord) på side 67 samt opgave 28.1 (Test yourself) på side 69.
Questions about Ritalin.doc
Inden dagens modul skal I læse artiklen om "Ritalin". Det er helt fint at læse teksten overfladisk. Debatten mellem drengene og pigerne går i gang i starten af timen.
Inden dagens modul skal I lytte til optagelsen "Break 1 Part 2" (03:42 minutes), som I kan finde via linket og i word-dokumentet. Husk at vælge den rigtige optagelse. Derefter skal I svare på de 4 spørgsmål, som står under A i word-dokumentet.
Intercultural Lunch Breaks
Intercultural Lunch Breaks.doc
A Brief History.pdf
US Opioid Crisis.pdf
Write a Caption.doc
Inden dagens modul skal I læse en artikel om dokumentaren "The Crime of the Century". I kan enten læse artiklen via linket eller det vedhæftede PDF-dokument.
The Crime of the Century
The Crime of the Century.pdf
Læs side 76-79 i grammatikbogen "Down to Earth", som bl.a. handler om ord der følges af ing-form. Inden dagens modul skal I også løse opgave 32.1 (Indsæt navneform eller ing-form) på side 77 samt opgave 33.1 på side 79. HUSK at medbringe bogen til da
The Crime of the Century (2021): Official Trailer
Inden dagens modul skal alle se traileren til dokumentaren "The Crime of the Century" (2021). Når I har set traileren, der varer 2:41 minutter på YouTube, skal I tage et screenshot af en enkelt indstilling. Med andre ord skal I vælge et enkelt stillb
Læs side 100-101 i grammatikbogen "Down to Earth", som handler om forholdsord. Inden dagens modul skal I også løse opgave 46.2 (Oversæt til engelsk) på side 101. I timen bliver der tid til at se mere af dokumentaren "The Crime of the Century" (2021)
"Official Trailer"
Write a Professional Email.pdf
Biased.doc
Læs side 102-103 i grammatikbogen "Down to Earth", som endnu engang handler om forholdsord. Inden dagens modul skal I også løse opgave 47.2 (Oversæt til engelsk) på side 103. Husk at medbringe bogen til timen, hvor vi arbejder videre med forløbet om
Læs side 104-105 i grammatikbogen "Down to Earth", som endnu engang og for sidste gang handler om forholdsord. Inden dagens modul skal I også løse opgave 48 (Oversæt til engelsk) på side 105. Husk at medbringe bogen til timen, hvor flere grupper skal
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 28
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Going Mental
"Going Mental: Is There No Way Out of the Mind?"
This topic deals with mental health. What is the difference between mental illness on the one hand, and sanity or normality on the other? What may cause a mental disorder?
Icebreakers:
Francis Bacon (Paintings)
The Guardian (Best Photos of the Day)
Oxford Advanced Learner's Dictionary (Word of the Day)
Texts:
“The Bell Jar” (Sylvia Plath, 1963) (Novel) (Excerpt from Chapter 11) [4 sider]
"American Psycho" (Bret Easton Ellis, 1991) (Novel) (Excerpt from the Chapter "Tuesday")[4 sider]
"Ritalin" (Arthur Allen, 1997) (Article) [6 sider]
"My Body Is a Cage" (Arcade Fire, 2007) (Song) [1 side]
"Adventures in Depression" (Allie Brosh, 2009) (Webcomic and blog) [5 sider]
"Lightbox" (Emma Cleary, 2015) (Short Story) [4 sider]
"Relay" (Fiona Apple, 2020) (Song) [1 side]
"The Story Behind Every Track on Fetch the Bolt Cutters" (Vulture, 2020) (Article) [1 side]
Analytical Essay:
Write an analytical essay (500 words) in which you analyse and interpret Emma Cleary’s short story "Lightbox" (2015).
Your essay must focus on the narrative technique. Include the following analytical terms in your essay: the point of view, the ending, the title
[i alt 26 sider]
Indhold
Kernestof:
My Body Is a Cage.pdf
Adventures in Depression.pdf
Questions.doc
Inden dagens modul skal I læse teksten "Adventures in Depression". Alle siderne skal læses grundigt, så brug ordbogen, hvis der er ord, som I ikke forstår.
Gode råd til essay.pdf
Inden dagens modul skal I læse uddraget fra romanen "The Bell Jar". Alle siderne skal læses grundigt, så brug ordbogen, hvis der er ord, som I ikke forstår.
The Bell Jar.pdf
The Song 'Relay'.pdf
Fetch the Bolt Cutters.pdf
How to Analyse a Song.pdf
Dette analytiske essay skal afleveres i timen, hvor I får 10-15 minutter til at tjekke teksten for fejl, inden I uploader til Lectio.
Lightbox.pdf
Inden dagens modul skal I læse "Tuesday", som er et uddrag fra romanen "American Psycho". Alle siderne skal læses grundigt, så brug ordbogen, hvis der er ord, som I ikke forstår. Det er især de sætninger, som er markeret med fed, der er vigtige.
Tuesday.pdf
Understanding Movies.pdf
Læs side 56-61 i grammatikbogen "Down to Earth", som bl.a. handler om utællelige navneord og udtrykket "at blive". Inden dagens modul skal I også løse opgave 23.2 (Oversæt til engelsk) på side 59 samt opgave 24.1 (The Wise Dane) på side 61.
Ritalin.pdf
Læs side 62-69 i grammatikbogen "Down to Earth", som handler om tillægsord og biord. Inden dagens modul skal I også løse opgave 27.1 (Indsæt tillægsord eller biord) på side 67 samt opgave 28.1 (Test yourself) på side 69.
Questions about Ritalin.doc
Inden dagens modul skal I læse artiklen om "Ritalin". Det er helt fint at læse teksten overfladisk. Debatten mellem drengene og pigerne går i gang i starten af timen.
Inden dagens modul skal I lytte til optagelsen "Break 1 Part 2" (03:42 minutes), som I kan finde via linket og i word-dokumentet. Husk at vælge den rigtige optagelse. Derefter skal I svare på de 4 spørgsmål, som står under A i word-dokumentet.
Intercultural Lunch Breaks
Intercultural Lunch Breaks.doc
A Brief History.pdf
US Opioid Crisis.pdf
Write a Caption.doc
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
The Drugs Don't Work
"The Drugs Don't Work" (The Verve, 1997) (Song) [1 side]
"The Crime of the Century" (Alex Gibney, 2021) (Episode 1) (Documentary) [30]
"The crisis was manufactured’: inside a damning film on the origins of the opioid epidemic" (The Guardian, 2021) (Article) [4]
"The Opioid Crisis in the United States: A Brief History" (2022) (Article) [3 sider]
"I don’t see how it ends’: expert sounds alarm on new wave of US opioids crisis" (The Guardian, 2024) (Article) [8 sider]
16 Poems by Teens about Drug Abuse [16 sider]
https://www.familyfriendpoems.com/poems/teen/drug-abuse/
Inden dagens modul skal I læse de 16 digte, som teenagere har skrevet om narko og misbrug. Det er helt fint at skimme teksterne. Derudover skal I vælge det digt, der i jeres øjne er det bedste af de 16 digte. Husk at medbringe gode argumenter til timen.
[62 sider]
Indhold
Kernestof:
Inden dagens modul skal I lytte til optagelsen "Break 1 Part 2" (03:42 minutes), som I kan finde via linket og i word-dokumentet. Husk at vælge den rigtige optagelse. Derefter skal I svare på de 4 spørgsmål, som står under A i word-dokumentet.
Intercultural Lunch Breaks
Intercultural Lunch Breaks.doc
A Brief History.pdf
US Opioid Crisis.pdf
Write a Caption.doc
Inden dagens modul skal I læse en artikel om dokumentaren "The Crime of the Century". I kan enten læse artiklen via linket eller det vedhæftede PDF-dokument.
The Crime of the Century
The Crime of the Century.pdf
Læs side 76-79 i grammatikbogen "Down to Earth", som bl.a. handler om ord der følges af ing-form. Inden dagens modul skal I også løse opgave 32.1 (Indsæt navneform eller ing-form) på side 77 samt opgave 33.1 på side 79. HUSK at medbringe bogen til da
The Crime of the Century (2021): Official Trailer
Inden dagens modul skal alle se traileren til dokumentaren "The Crime of the Century" (2021). Når I har set traileren, der varer 2:41 minutter på YouTube, skal I tage et screenshot af en enkelt indstilling. Med andre ord skal I vælge et enkelt stillb
Læs side 100-101 i grammatikbogen "Down to Earth", som handler om forholdsord. Inden dagens modul skal I også løse opgave 46.2 (Oversæt til engelsk) på side 101. I timen bliver der tid til at se mere af dokumentaren "The Crime of the Century" (2021)
"Official Trailer"
Write a Professional Email.pdf
Biased.doc
Læs side 102-103 i grammatikbogen "Down to Earth", som endnu engang handler om forholdsord. Inden dagens modul skal I også løse opgave 47.2 (Oversæt til engelsk) på side 103. Husk at medbringe bogen til timen, hvor vi arbejder videre med forløbet om
Læs side 104-105 i grammatikbogen "Down to Earth", som endnu engang og for sidste gang handler om forholdsord. Inden dagens modul skal I også løse opgave 48 (Oversæt til engelsk) på side 105. Husk at medbringe bogen til timen, hvor flere grupper skal
16 Drug Abuse and Addiction Poems by Teens
Inden dagens modul skal I læse de 16 digte, som teenagere har skrevet om narko og misbrug. Det er helt fint at skimme teksterne. Derudover skal I vælge det digt, der i jeres øjne er det bedste af de 16 digte. Husk at medbringe gode argumenter til tim
Gode råd til essay.pdf
I dagens modul skal I aflevere jeres voice-over inden kl. 10:30. I får hjælp hvis der er tekniske problemer med at uploade til Lectio. Som et alternativ kan I sende jeres fil til min mail: jo1@paderup-gym.dk
Voice-over.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Voice-over
* I skal indtale en voice-over på engelsk
* Varighed to-tre minutter
* Deadline er 7. maj kl. 10:30
* Det skal være en analyse og fortolkning af enten Lovefield eller Porcelain Unicorn
* I bestemmer selv indholdet af analysen og fortolkningen
* I må ikke lave et resumé af handlingen
* Husk at introducere kortfilmens titel, instruktør, genre og årstal
* Husk enten at tale britisk engelsk eller amerikansk engelsk
*
https://www.youtube.com/watch?v=coWxYLuk3Sk
*
https://www.youtube.com/watch?v=hRMcPJrWm-g
Indhold
Kernestof:
Gode råd til essay.pdf
I dagens modul skal I aflevere jeres voice-over inden kl. 10:30. I får hjælp hvis der er tekniske problemer med at uploade til Lectio. Som et alternativ kan I sende jeres fil til min mail: jo1@paderup-gym.dk
Voice-over.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
The Manhattan Project
The Manhattan Project:
https://www.britannica.com/event/Manhattan-Project
[5]
"Oppenheimer" (Christopher Nolan, 2023) (Official Trailer) [1]
"Oppenheimer’ Review: A Man for Our Time" (The New York Times, 2023) (Film Review) [5 sider]
Skriveøvelse:
Inden dagens modul skal I finpudse den tekst, som I har valgt at skrive til et enkelt billede fra traileren til filmen "Oppenheimer" (Christopher Nolan, 2023). Husk også at forberede et oplæg, hvor I læser teksten op foran klassen. Teksten skal både rumme en beskrivelse og en analyse af billedet.
[11 sider]
Indhold
Kernestof:
The Manhattan Project.doc
The Manhattan Project
Inden dagens modul skal I læse om "The Manhattan Project" på hjemmesiden "Britannica". Det er helt fint at læse teksten overfladisk.
Oppenheimer Official Trailer
Oppenheimer Review
Oppenheimer Review.pdf
Inden dagens modul skal I læse anmeldelsen af filmen "Oppenheimer" (Christopher Nolan, 2023). I kan enten læse artiklen via linket eller det vedhæftede PDF-dokument.
Inden dagens modul skal I finpudse den tekst, som I har valgt at skrive til et enkelt billede fra traileren til filmen "Oppenheimer" (Christopher Nolan, 2023). Husk også at forberede et oplæg, hvor I læser teksten op foran klassen. Teksten skal både
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Skriftlig årsprøve i engelsk
1. Write a short summary of Souvankham Thammavongsa’s short story “How to Pronounce Knife” (2020) in about 125 words.
2. Write an analytical essay (600-900 words) in which you analyse and interpret the short story. Your essay must focus on the conflicts in the story. Include the following analytical terms in your essay: Main theme, point of view, setting. Your essay must include references to the text.
Tilladte hjælpemidler:
"Down to Earth" (Fysisk grammatikbog)
Noter og materiale fra undervisningen
https://www.ordbogen.com
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
US Presidential Election [Eksamen]
Forløbet har haft fokus på at få en forståelse for, hvilke værdier det amerikanske samfund bygger på - med særligt fokus på "The American Dream". Vi har undersøgt amerikanske kerneværdier fra frontier-tiden og de værdier, der udtrykkes i "The Declaration of Independence". Hovedfokus i forløbet har dog været det amerikanske valg, for at trække en linje til en nutidig og aktuel kontekst, samt centrale spørgsmål ved den amerikanske valgkamp 2024.
Materiale:
"The Declaration of Independence (preamble)" [2 sider]
"The Frontier Heritage" fra Worlds of English (non-fiction) [3 sider]
Baggrundsmateriale om valgsystemet fra "Election Year" Forlaget Columbus, 2024. S. 10-21: "How the System Works". [11 sider]
"Joe Biden's Withdrawal Speech" The Oval Office, July 24th, 2024 (Speech) [3]
"Tim Walz’ acceptance speech at the Democratic National Convention", August 2024 (Speech) [4 sider]
Udvalgte Trump-opslag fra "Truth Social" (non-fiction) [2 sider]
Kampagnevideoer fra Trump "Make American Great Again" og Harris: “Kamala Harris Launches Her Campaign for President” (non-fiction) [10 sider]
"Former President Donald Trump's Speech on How to Secure American Borders", 21. september 2023. (Speech) [1 side]
"Remarks by President Biden on Border Security and Enforcement", 5. Januar 2023 (Speech) [1 side]
[37 sider]
Indhold
Kernestof:
Årsprøve 2024 1g engelsk.pdf
Minlæring aktiv og passiv
Medbring "Down to Earth"
Reading of the Declaration of Independence
Declaration of Independence original and plain English.docx
SQ The Declaration of Independence 1776.docx
Summing up Presidential Election 2y.docx
Vi skal se lidt på, hvordan USA blev en nation, så vi starter ud med at læse indledningen (the preamble) til The Declaration of Independence (i timen). Lektien er at lave lidt online research og svare på følgende spørgsmål i elevfeedback (in English)
The Frontier 2y.pptx
The Frontier Heritage.pdf
Writing about modes of persuasion fra Write On.pdf
Appelformer øvelser.docx
Understanding the system.docx
How The System Works edited.pdf
Biden's Withdrawal Speech.docx
SQ President Joe Biden's Withdrawal Speech.docx
Reading nonfiction elev.docx
Jeg har læst jeres breve og er overbevist om, at I ikke skal have lektier for. 😊 Vi starter timen med at samle op på, hvordan det amerikanske valgsystem virker.
Genlæs Biden's tale og medbring kopien, I fik udleveret sidst. Tænk over, hvordan talen kan deles op i tre hoved-afsnit mens I læser og markér dem. Vi arbejder videre med analyse af talen i timen.
Parties and Voters.pdf
Tim Walz NDC.docx
Trump and Rhetoric.pptx
Campaign Videos analysis.docx
Film analysis.docx
Immigration.pdf
Trudeau apology speech analyseeksempel.docx
Justin Trudeau Apology Speech.pdf
SQ Remarks by President Biden on Border Security and Enforcement.docx
Biden on Immigration and Border Security.pdf
SQ Donald Trump on How to Secure American Borders.docx
I Don't Understand Campaign Video
Blocked | Harris-Walz 2024
Trump on Immigration.pdf
Tjek min feedback til jeres afleveringer.
Verber øvelser.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Crime in Fiction [Eksamen]
I dette forløb er der arbejdet med at opnå et kendskab til crime-genren, hvor vi blandt andet har set på forskellige undergenrer fra whodunnits til den mere psykologiske variant. Et fokuspunkt har også været at se på, hvilke virkemidler de forskellige genrer benytter sig af for at skabe spænding, fx "foreshadowing".
Materiale:
Barkholt, Gitte Vest m.fl.: "Crime In Fiction", Systime (2008) (Intro til genren) [3 sider]
"Sherlock" s1e1 (A Study in Pink) Paul McGuigan, 2010 (tv-series
https://itspg.sharepoint.com/:v:/s/VideoEngelsk/EXib82T0oElJslnoTqjcI3sBgdofLSujTFYYKRCUwdVCCg?e=aK5XgB
) [20 sider]
"Lamb to the Slaughter" Roald Dahl, 1961 (short story) [8 sider]
"Don’t You Hate Having Two Heads?" Christine Poulson, 2006 (short story)[8 sider]
"The Tell-Tale Heart" Edgar Allan Poe, 1834 (short story) [4]
"The Curious Incident of the Dog in the Night-Time" Mark Haddon 2004 (værklæsning) [274]
[i alt 317]
Indhold
Kernestof:
Genres in crime fiction.docx
Grammatikopgaver eksamenssæt 2y 2x.docx
Crime in Fiction Introduction .pdf
Sherlock Holmes introduction.pdf
SQ Sherlock A Study In Pink.docx
Færdiggør dine noter til "Sherlock" fra sidst. Vi ser resten af episoden i timen og taler om karaktererne.
Sherlock
SQ Lamb to the Slaughter .docx
Audio
Lamb to the slaughter.pdf
SQ Don't You Hate Having Two Heads.docx
Don't You Hate Having Two Heads pt. 1.pdf
SQ Don't You Hate Having Two Heads pt 2.docx
Summing up Crime in fiction B-niveau.docx
Don't You Hate Having Two Heads.pdf
Læsegrupper 2y.docx
Haddon, Mark: The Curious Incident of the Dog in the Night-time, Saxo; sider: 1-172
The Plot Twist.docx
Husk bogen! 🐽📚
Post reading questions.docx
Læs romanen færdig. 📖🐶🌙
Grammatik
2023.08.11.docx
Stilleje.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
South Africa and Apartheid [Eksamen]
Forløbet har haft fokus på Sydafrikas historie og begrebet apartheid. Vi har undersøgt, hvordan apartheidsystemet fungerede, og hvilken indvirkning det havde på samfundet og de mennesker, der levede under det. Dette er eksemplificeret ved både fiktion- og ikke-fiktonstekster. I forbindelse med afskaffelse af apartheidsystemet er eleverne blevet introducerede til Steve Bikos begreb "black consciousness", protesterne i Sharpeville og Soweto, og Nelsons Mandelas kamp for et samlet Sydafrika, hvor vi i den forbindelse har analyseret hans indsættelsestale. Som afslutning har vi set dokumentaren "Cape Town: Behind the Beauty" for at undersøge, hvilke udfordringer Sydafrika stadig kæmper med efter apartheids afskaffelse og Mandelas død.
Materiale:
“What Life Was Like In South Africa During Apartheid”, Michelle Faul, 2013 (non-fiction) [3 sider]
“The Bench”, Richard Rive, 1963 (short story) [7 sider]
“Steve Biko's Philosophy of Black Consciousness", (non-fiction) [1 side]
"Mandela", p. 24-26. From Dompas to Democracy (non-fiction) [2 sider]
“Mandela’s Inaugural Address, May 10, 1994” (speech) [2 sider]
"Cape Town: Behind the Beauty", GLOBESTORIES, 2019 (https://www.youtube.com/watch?v=aSHqPfvUNAk&ab_channel=GLOBESTORIES) [5 sider]
English as Lingua Franca (The English Handbook) (non-fiction) [2 sider]
"Race Against Time", David Evans, 2006 (short story) [2,5 sider]
Supplerende materiale:
Baggrundstekst South Africa (From Imperialism to Globalisation)[2 sider]
I undervisningen har eleverne benyttet sig af følgende hjælpemidler:
https://ordbogen.com
Synonymordbøger:
https://merriam-webster.com
og
https://thesaurus.com
https://app.minlaering.dk/login
[i alt 26,5 sider]
Indhold
Kernestof:
South Africa basic facts.pptx
South Africa history comprehension questions.docx
South Africa History Introduction.pdf
Apartheid: The rise and fall of South Africa's 'apartness' laws
Summing up South Africa and Apartheid B-niveau.docx
SQ What Life Was Like In South Africa During Apartheid.docx
What Life Was Like In South Africa During Apartheid (gloseret).pdf
SQ The Bench.docx
The Bench ny uden markeringer.pdf
Grammatik
Hav forberedt arbejdsspørgsmålene til The Bench. Jeg deler jer op i to og gennemgår teksten med jer. Det kan være en god ide at have læst teksten igen, så man har den i frisk erindring.
12th September 1977: Steve Biko dies of injuries sustained in police custody
Steve Biko short.pdf
SQ Biko short.docx
Derhjemme skal I genopfriske så mange hovedregler for at skrive essays (eksamens-genren i skriftlig engelsk) som I kan. Desuden skal I kigge på den seneste feedback, I har fået for en aflevering, sådan at I er forberedte til skrivedagen.
Jumbled sentences
Sharpeville + Soweto presentations 2y.docx
Nelson Mandela's inaugural speech 2y.docx
Study Questions Mandela Inaugural address.docx
Please read the chapter about the life of Nelson Mandela.
CAPE TOWN: BEHIND THE BEAUTY (2019) - South Africa Mini Documentary
No homework :-)
Summing up Presidential Election B-niveau.docx
Summing up Crime in fiction B-niveau.docx
Apartheid history timeline.docx
Summing up The Rise and Fall of the British Empire B-niveau.docx
Der er to lektier til i dag.1. Orienter jer i forløbet "The Rise and Fall of the British Empire" i studieplanen på Lectio ("Hovedmenu" -> "Hold" -> "Engelsk" -> "2y" -> "Studieplan" -> "Liste". Hvilke tekster var vigtige, og hvad var det nu, de handl
OBS. Der er fodboldstævne, så en del elever er fraværende. Jeg lægger powerpoint fra dagens lektion op, som I der er fraværende bedes orientere jer i til næste gang.
De fraværende elever fra forrige modul skal læse præsentationen i gennem og orientere sig i rammerne for eksamen og eksamensoplægget.
1. Genlæs enten Tim Walz eller Joe Biden-talen (withdrawal speech) fra Presidential Election-forløbet. I bestemmer selv hvilken I vil bruge til vores arbejde med at lave eksamensoplæg. Til den tale I vælger, skal I genlæse jeres pointer fra analysear
Skærmbillede 2025-05-13 kl. 14.15.46.png
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Eksamenssæt
23-04-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/253/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59215618675", "T": "/lectio/253/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59215618675", "H": "/lectio/253/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59215618675" }