Holdet 2023 Fy/j - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Paderup Gymnasium
Fag og niveau Fysik B
Lærer(e) Karin Holm Skjalm-Rasmussen
Hold 2023 Fy/j (1j Fy, 2j Fy)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til fysik B
Titel 2 Bølger fokus på lys og lyd
Titel 3 Energi
Titel 4 Kræfter, tryk og opdrift
Titel 5 Mekanik energi
Titel 6 Verdensbilleder - samarbejde med historie
Titel 7 Ellære
Titel 8 Sensor
Titel 9 Mekanik - Kinematik
Titel 10 Kosmologi
Titel 11 Atom- og kernefysik

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Bølger fokus på lys og lyd

Vi har arbejdet med følgende:
frekvens, periode, bølgelængde, udbredelseshastighed, bølgeligning
Transversal og longitudinal bølger
Lydbølger og lysbølger
Bølgeegenskaber: interferens refleksion, brydning, diffraktion
Resonans, stående bølger på streng og i åbent og halvåbent  rør
Refleksionsloven
Brydningsloven, brydningsindeks, totalrefleksion
Gitterligningen, spaltetallet, gitterkonstanten
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Energi

Vi har arbejdet med følgende:
Energiomdannelse og energibevarelse ( energikvalitet og termodynamikkens 1. og 2. hovedsætning)
Elektrisk energi. Herunder E = P*t
Kemisk energi herunder E = B*m
Termisk energi Herunder E = m*c*Delta T , specifik varmekapacitet
Latent energi herunder E =L *m, tilstandsformer og faseovergange
Nyttevirkning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Kræfter, tryk og opdrift

Vi har arbejdet med følgende:
Kraft og resulterende kraft
Newtons love
Tryk
Atmosfæren
Tryk i en væskesøjle p = p0 + densitet(væske)*g*h
Idealgas p*V = n*R*T
Opdrift Fop = m(fortræng væske/gas)*g = densitet ( fortræng væske/gas)*V(fortrængt)*g
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Mekanik energi

Vi har arbejdet med følgende:
Arbejde A = F*s
Potentiel energi E = m*g*h, Kinetisk energi E = 1/2*m*v^2 og mekanisk energis bevarelse
Gnidningskraft og dynamisk og statisk gnidningskoefficient
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Verdensbilleder - samarbejde med historie

Verdensbilleder
I det flerfaglige forløb om 'Verdensbilleder' med fysik og historie.

Videnskabsteori
Vi har arbejdet med fagets metoder ud fra det videnskabsteoretiske begrebspar:
- Deduktion og induktion
- Observationel og eksperimentel
- Ideografisk og nomotetisk

Eleverne har til sidst arbejdet med en flerfaglig problemformulering:
Problemformulering:
Hvilke opdagelser lå til grund for det ændrede verdensbillede i renæssancen, og hvilke konsekvenser får det for forholdet mellem datidens katolske kirke og naturvidenskaben?

Problemstillinger/underspørgsmål:
• Redegør for Ptolomæus’ og Kopernikus’ verdensbilleder, og for hvordan de forklarer den retrograde bevægelse.
• Der ønskes en kort definition af renæssancen som periode. Redegør herefter kort for den naturvidenskabelige udvikling med fokus på konflikten mellem astronomien og kirken.
• Forklar fænomenet parallakse og hvordan det knytter sig til det heliocentriske verdensbillede.
• Forklar, hvilken betydning Galileo Galileis observationer har haft for nutidens valg af verdensbillede.
• I skal komme ind på, hvad der kan gå galt i forbindelse med indsamlingen af observationer og forklare, hvorfor der ikke blev brugt en eksperimentel tilgang.
• Lav en kildekritisk analyse af kilden ”Dommen mod Galilei” og ”Galileis afsværgelse”. Inddrag også kilden ”Galileis brev til Kepler” i analysen.
• Diskutér renæssancens betydning for Europas videnskabelige udvikling i et større historisk perspektiv.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Ellære


Vi har arbejdet med følgende:
Ladning, elektrisk strøm, strømstyrke, spændingsforskel, elektrisk effekt P =U*I og elektrisk energi E = U*I *t
Kirchhoffs 1 og 2. lov  
Resistans og resistor, Ohms lov U = R*I
Joules lov (effekt for resistor) P = R*I ^2 eller P = U^2 /R
Serieforbindelse og parallelforbindelse, erstatningsresistans
Resistivitet og temperaturkoefficient
Batteri ( Ohms 2 lov  Upol = U0- Ri *I
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Sensor

Vi har arbejdet med følgende:
Atomfysik:
Atomets opbygning: Proton, neutron og elektron
Modeller for atomets opbygning: rosinbollemodellen, planetmodellen, skalmodellen (Bohrs atommodel)
Foton , energi af foton E = h*f
Leder, halvleder og isolator, energibånd og båndgab, spændingsdeler
Elektriske sensor med fokus på fotoresistor LDR
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Mekanik - Kinematik

Vi har arbejdet med følgende:

Sted, hastighed og acceleration
Gennemsnits- og øjeblikshastighed
Gennemsnits- og øjebliksacceleration
Bevægelsesfunktioner og -grafer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Kosmologi

Vi har arbejdet med følgende:

Det kosmologiske princip
Big Bang
Universets udvidelse: rødforskydning, Hubbles lov
Mikrobølgebaggrundsstråling ( Wiens forskydningslov)
Afstandsbestemmelse: parallaksemetoden, Stefan-boltzmanns lov , lysstyrke og intensitet, standardlyskilde (Cepheide og supernova 1A)
Grundstofdannelse:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Atom- og kernefysik

Vi har arbejdet med følgende:

Kernefysik:
Bevarelsessætninger
Radioaktiv henfaldstyper: Alfahenfald, beta plus og minus henfald, gammahenfald, elektronindfangning
Kerneenergi: massedefekt, bindingsenergi og Q-værdi
Fusion og fission
Aktivitet
Henfaldsloven: halveringstid og henfaldskonstanten
Absorptionsloven: absorptionskoefficient og halveringstykkelse
Afstandskvadratloven, Intensitet
Vekselvirkning med stof, fotoelektrisk effekt, compton spredning, pardannelse, absorberet dosis, dosisækvivalent

Til beregning af Q-værdi er databogen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer