Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Paderup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik B
|
Lærer(e)
|
Karin Holm Skjalm-Rasmussen
|
Hold
|
2023 Fy/j (1j Fy, 2j Fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro til fysik B
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Bølger fokus på lys og lyd
Vi har arbejdet med følgende:
frekvens, periode, bølgelængde, udbredelseshastighed, bølgeligning
Transversal og longitudinal bølger
Lydbølger og lysbølger
Bølgeegenskaber: interferens refleksion, brydning, diffraktion
Resonans, stående bølger på streng og i åbent og halvåbent rør
Refleksionsloven
Brydningsloven, brydningsindeks, totalrefleksion
Gitterligningen, spaltetallet, gitterkonstanten
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Michelsen, Kasper Grosman: En Verden af Fysik C, Gyldendal; sider: 89-97, 99-100, 108-110, 112-114, 116-125
-
Øvelse: Snorbølger
-
Basisfysik B, Michael Cramer Andersen m.fl, Haase forlag, 2018, s 309-310
-
Elvekjær, Finn: Fysik AB bogen 1, Systime; sider: 224-225, 232-233, 238-242
-
Øvelse: Bestemmelse af bølgelængden af laserlys
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Energi
Vi har arbejdet med følgende:
Energiomdannelse og energibevarelse ( energikvalitet og termodynamikkens 1. og 2. hovedsætning)
Elektrisk energi. Herunder E = P*t
Kemisk energi herunder E = B*m
Termisk energi Herunder E = m*c*Delta T , specifik varmekapacitet
Latent energi herunder E =L *m, tilstandsformer og faseovergange
Nyttevirkning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kræfter, tryk og opdrift
Vi har arbejdet med følgende:
Kraft og resulterende kraft
Newtons love
Tryk
Atmosfæren
Tryk i en væskesøjle p = p0 + densitet(væske)*g*h
Idealgas p*V = n*R*T
Opdrift Fop = m(fortræng væske/gas)*g = densitet ( fortræng væske/gas)*V(fortrængt)*g
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Mekanik energi
Vi har arbejdet med følgende:
Arbejde A = F*s
Potentiel energi E = m*g*h, Kinetisk energi E = 1/2*m*v^2 og mekanisk energis bevarelse
Gnidningskraft og dynamisk og statisk gnidningskoefficient
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Verdensbilleder - samarbejde med historie
Verdensbilleder
I det flerfaglige forløb om 'Verdensbilleder' med fysik og historie.
Videnskabsteori
Vi har arbejdet med fagets metoder ud fra det videnskabsteoretiske begrebspar:
- Deduktion og induktion
- Observationel og eksperimentel
- Ideografisk og nomotetisk
Eleverne har til sidst arbejdet med en flerfaglig problemformulering:
Problemformulering:
Hvilke opdagelser lå til grund for det ændrede verdensbillede i renæssancen, og hvilke konsekvenser får det for forholdet mellem datidens katolske kirke og naturvidenskaben?
Problemstillinger/underspørgsmål:
• Redegør for Ptolomæus’ og Kopernikus’ verdensbilleder, og for hvordan de forklarer den retrograde bevægelse.
• Der ønskes en kort definition af renæssancen som periode. Redegør herefter kort for den naturvidenskabelige udvikling med fokus på konflikten mellem astronomien og kirken.
• Forklar fænomenet parallakse og hvordan det knytter sig til det heliocentriske verdensbillede.
• Forklar, hvilken betydning Galileo Galileis observationer har haft for nutidens valg af verdensbillede.
• I skal komme ind på, hvad der kan gå galt i forbindelse med indsamlingen af observationer og forklare, hvorfor der ikke blev brugt en eksperimentel tilgang.
• Lav en kildekritisk analyse af kilden ”Dommen mod Galilei” og ”Galileis afsværgelse”. Inddrag også kilden ”Galileis brev til Kepler” i analysen.
• Diskutér renæssancens betydning for Europas videnskabelige udvikling i et større historisk perspektiv.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Ellære
Vi har arbejdet med følgende:
Ladning, elektrisk strøm, strømstyrke, spændingsforskel, elektrisk effekt P =U*I og elektrisk energi E = U*I *t
Kirchhoffs 1 og 2. lov
Resistans og resistor, Ohms lov U = R*I
Joules lov (effekt for resistor) P = R*I ^2 eller P = U^2 /R
Serieforbindelse og parallelforbindelse, erstatningsresistans
Resistivitet og temperaturkoefficient
Batteri ( Ohms 2 lov Upol = U0- Ri *I
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Sensor
Vi har arbejdet med følgende:
Atomfysik:
Atomets opbygning: Proton, neutron og elektron
Modeller for atomets opbygning: rosinbollemodellen, planetmodellen, skalmodellen (Bohrs atommodel)
Foton , energi af foton E = h*f
Leder, halvleder og isolator, energibånd og båndgab, spændingsdeler
Elektriske sensor med fokus på fotoresistor LDR
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Michelsen, Kasper Grosman: En Verden af Fysik C, Gyldendal; sider: 144-149, 155-163
-
Michelsen, Kasper Grosman & Pedersen, Danni Thorkild: En Verden af Fysik B, Gyldendal; sider: 47-56, 216-220
-
Sensor, Ole Sørensen, LMFK 2019, s 46-50
-
Øvelse: kalibrering af lyssensor
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Mekanik - Kinematik
Vi har arbejdet med følgende:
Sted, hastighed og acceleration
Gennemsnits- og øjeblikshastighed
Gennemsnits- og øjebliksacceleration
Bevægelsesfunktioner og -grafer.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Michelsen, Kasper Grosman & Pedersen, Danni Thorkild: En Verden af Fysik B, Gyldendal; sider: 68-72, 74-78, 81-86, 111-112, 167-170
-
Øvelse: Frit fald
-
FysikABbogen, afsnit 16.3, Torben Benoni og Finn Elvekjær, Systime
-
Luftmodstand fra FysikABbogen.docx
-
Simuleringsøvelse: luftmodstand
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Kosmologi
Vi har arbejdet med følgende:
Det kosmologiske princip
Big Bang
Universets udvidelse: rødforskydning, Hubbles lov
Mikrobølgebaggrundsstråling ( Wiens forskydningslov)
Afstandsbestemmelse: parallaksemetoden, Stefan-boltzmanns lov , lysstyrke og intensitet, standardlyskilde (Cepheide og supernova 1A)
Grundstofdannelse:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Atom- og kernefysik
Vi har arbejdet med følgende:
Kernefysik:
Bevarelsessætninger
Radioaktiv henfaldstyper: Alfahenfald, beta plus og minus henfald, gammahenfald, elektronindfangning
Kerneenergi: massedefekt, bindingsenergi og Q-værdi
Fusion og fission
Aktivitet
Henfaldsloven: halveringstid og henfaldskonstanten
Absorptionsloven: absorptionskoefficient og halveringstykkelse
Afstandskvadratloven, Intensitet
Vekselvirkning med stof, fotoelektrisk effekt, compton spredning, pardannelse, absorberet dosis, dosisækvivalent
Til beregning af Q-værdi er databogen
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Elvekjær, Finn: Fysik AB bogen 1, Systime; sider: 227-234
-
Michelsen, Kasper Grosman & Pedersen, Danni Thorkild: En Verden af Fysik B, Gyldendal; sider: 235-246, 252-255, 257-261, 264-272
-
Simuleringsøvelse: Henfaldsloven
-
Øvelse: Halveringstid af Ba-137
-
Øvelse: Beskyttelse mod γ-stråling
-
Om at overleve, civilforsvarsstyrelsen, 1983, s. 17-19
-
Christensen, Brian Krog: Medicinsk fysik - om stråling og kræft, s 51-53
-
Christensen, Brian Krog: Medicinsk fysik - om stråling og kræft, Fysikforlaget 2005; sider: 40-41, 43-44
-
Medicinsk fysik side 39-44 og 59-61 (5).pdf
-
Læsefokus:
-
Den sidste halve time skal I arbejde selv med afleveringen
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/253/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59215654048",
"T": "/lectio/253/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59215654048",
"H": "/lectio/253/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59215654048"
}