Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Paderup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
Mersija Ujkanovic Kajtaz
|
Hold
|
2024 EN/3ry (3ry EN)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Horror EKSAMEN
Forløb med fokus på karakteristika ved horror-genren, særligt Stephen Kings tre definitioner: the Terror, the Horror og The gross-out.
Analytisk har fokus ligget på personkarakteristik, narrative technique, point of view og setting.
Tekster:
"Horror fiction" (s. 80-81) fra bogen 'English Handbook' af Trine Østergaard (Systime 2017)
"The Boogeyman" af Stephen King fra bogen 'Horror' af Rasmus Drisdal og Johanne Rikstrup Hansen (Systime 2017)
"The Black Cat" af Edgar Allan Poe fra bogen 'A Taste of Horror' af Nete Schmidt (Systime 1993)
"Why Honey" af Raymond Carver fra bogen 'Will You Please Be Quiet, Please?' (Vintage Books London 2003)
Film:
- The Silence of the Lambs (1991)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
19,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
The Romantic Age EKSAMEN
I dette forløb har der været fokus på selve tiden, og hvordan den kommer til udtryk i the Romantic Poets og Jane Austens værker – naturen, den voksende industrialisering i byerne, kvinders rolle i samfundet, osv.
Materiale:
Fra bogen: Fields of Vision I af Denis Delaney, Ciaran Ward & Carla Rho Fiorina
- Historical and Social Background, s. 106E-109E
- The Literary Background, s. 114E-122E
- Jane Austen, s. 76E-77E
- I Wandered Lonely As A Cloud af William Wordsworth, s. 18E-19E
- England In 1819 af Percy Bysshe Shelley, s. 47E-48E, 50E-51E
Fra bogen: Through Literary Landscapes af Pia Rørkær Sigh og Niels Randbo Back, s. 25-28
- Nurse's Song af William Blake (Songs of Innocence)
- Nurse's Song af William Blake (Songs of Experience)
Roman:
- Pride and Prejudice af Jane Austen
Film:
- Sense and Sensibility (1995)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
23,00 moduler
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Shakespeare - Hamlet EKSAMEN
I dette forløb har der været fokus på følgende punkter:
- The Life of William Shakespeare
- Historical context - the Elizabethan Era
- Shakespeare and his tragedies (the tragic hero)
Med kobling til denne historiske og genremæssige baggrund har vi læst uddrag fra 'Hamlet' og set samt arbejdet med filmen Macbeth (2015). Til sidst i forløbet har vi sammenlignet de to tragiske helte, Hamlet og Macbeth.
Bog: 'Fields of Vision I' af Denis Delaney, Ciaran Ward & Carla Rho Fiorina:
- William Shakespear, s. 44C-49C
- Historical and Social Background, s. 50C-53C
- The Literary Background, s. 54C-60C
Bog: F'ilm skal ses i engelsk' af Martin Houlind, Jan Oxholm (2016)
- Tragedy (s. 154-156)
Bog: 'Hamlet, No Fear Shakespeare (sparknotes)' af Elizabeth Mihaltse Lindy, Sharon Jacobs (2020)
- Plot Overview (s. 7-9)
- In-Depth Review of Characters (s. 11-13)
- Akt 1, Scene 4 og 5 (s. 74-91)
- Akt 2, Scene 2 (s. 138-155)
- Akt 4, Scene 1, 2, 3 og 5 (s. 234-249, 266-275)
- Akt 5, Scene 5 (s. 322-329, 338-359)
Film: Macbeth (2015)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/253/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64726434795",
"T": "/lectio/253/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64726434795",
"H": "/lectio/253/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64726434795"
}