Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Paderup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt B
|
Lærer(e)
|
Uffe Simonsen
|
Hold
|
2024 Id4/3g (3g Id4)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Atletik, Anatomi, bevægelseslære, OL
Der er sammenhæng mellem forløbets praktiske (atletik) og teoretiske emner (anatomi, bevægelseslære samt Det antikke OL og Det moderne OL)
Discipliner:
Spyd
kugle
højde
længde
diskos
sprint
Med afsluttende optagelser af 2 discipliner hver + rapport.
I rapporten redegøres for de valgte discipliners historie og teknikker samt typiske fejl. Desuden kommenteres egne optagelser.
Kroppens muskler og knogler (Yubio) på latin (må gerne sige det på dansk til evt. eksamen) samt den enkelte muskels påvirkning af led.
Typer af led.
Bevægelseslære (koncentrisk, isometrisk samt exentrisk muskelarbejde)
Idrætshistorie: OL
Det antikke OL og Det moderne OL
Afsluttende prøve: Alle knoglerne, Alle musklerne incl. funktion, muskelmanden forfra og bagfra (dog ikke muskler, vi ikke har gennemgået, bevægelsesanalyse).
Desuden idrætshistoriske spørgsmål om OL.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Pickleball samt Fysiologi og træningslære
Forløbet tager udgangspunkt i double, der er også åbnet for, at man kan vise praktiske evner i single.
Forløbet er afsluttet med en forløbsprøve.
I forløbet er der gennemgået:
- Korrekt greb
- Serv: Fokus på lang serv ned i grøften
- Dybe grundslag: Forhånd/baghånd
- Dinks: korte slag i køkkenet
- Flugtninger
- Third shop drop (3. slag i køkkenet)
- Diverse slagserier
- Spillets regler herunder særligt serveregler for double
- Bevægelse på banen (fokus på at blive tilbage på banen når bolden returneres efter serv)
Fysiologi og træningslære (bemærk, at teorien bygger oven på teori fra idræt C, som er blevet gennemgået ifm. elevernes træningsprojekt. Denne teori er blevet repeteret på idræt B):
Muskelfysiologi
Åndedræt og blodkredsløb (incl. små forsøg omhandlende lungevolumener, blodtryk, venepumpen og puls)
Konditionstræning
Styrketræning
Træningsplanlægning
Eleverne har desuden været på et to dages besøg på Nordjyllands Idrætshøjskole.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Atletik-rapport
|
04-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Hip Hop og Tests
Hip Hop:
Musikkendskab samt grundlæggende Hip hop-teknikker (incl. grounding og attitude):
Grundtrin
Forskellige bevægelser med overkroppen
Dukkefører-øvelse (incl. poses)
Små koreografi-arbejder undervejs i forløbet
Alle koreografier har taget udgangspunkt i Labans bevægelses-teorier
Forløbet afsluttes med større koreografi med tilhørende rapport, hvor sammenhængen mellem musik og bevægelse samt elementer fra Laban-teorien fremhæves.
Fokus på æstetisk udtryk, energi, tolkning af musikken samt koreografisk fortælling.
Tests:
Eleverne har prøvet følgende tests:
Åstrands cykeltest (VO2-max og kondital)
Biptest (kondital)
Rotest (VO2-max og kondital)
Bestemmelse af 1RM (formlen på side 206 i Yubio (2024) er blevet brugt): Squat, Pull-up (drenge), Pull-down (piger) samt Bænkspres.
Teori inden for træningslære er inddraget til forståelsen af de forskellige tests.
Desuden er der skelnet mellem max-tests, submax-tests, direkte tests og indirekte tests.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Hip Hop-koreografi
|
21-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Repetition af Vild med dans
Vild med dans trækkes op fra idræt C:
Engelsk vals
Cha Cha Cha
Jive
Repetitionen har haft fokus på musikforståelse, tekniske færdigheder samt udtryk og æstetik.
Engelsk vals: Særligt fokus på et ganske svævende udtryk med tydelig ned-op-bevægelse.
Jive: Særligt fokus på ganske energiske benspark.
Cha Cha Cha: Særligt fokus på tydelig bevægelse i hofterne.
Til eksamen forventes det, at eleverne viser en rutine inden for Engelsk vals samt en rutine inden for enten Cha Cha Cha eller Jive.
Eleverne kan dog også vælge at vise en rutine indenfor alle tre danse. Her vil kravet til antal teknikker i den enkelte dans være lidt mindre.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Fodbold + Idrætspsykologi og - sociologi
Der er tematisk sammenhæng mellem teori (psykologi/sociologi) og praksis i dette forløb
Fodbold:
Forskellige grundlæggende teknikker:
Inderside
Yderside
Vristspark
Driblinger/finter
Halvtliggende vristspark
Skud på mål
Tæmning med: fod, bryst, knæ
Retningsbestemte tæmninger
Hovedstød
Små spilrelaterede øvelser, bl.a. : Bolden i egne rækker, scor på den anden side af målet, angreb-forsvar (incl. overlap)
Spilforståelse: bredde, overlap og zoneforsvar
Elev-træning på 2 hold, hvor idrætspsykologien og -sociologien inddrages (primært taktiske og personlige spiller- og trænerroller)
Kamp
Idrætspsykologi og -sociologi:
Eleverne blev fordelt på to fodbold-landshold (teams), hvor nedenstående teoretiske punkter kunne efterprøves/reflekteres over gennem forløbet. Der valgtes en træner (leder) på hvert hold, som skulle agere som den demokratiske hhv. autoritære leder. Den enkelte spillers (og lederens) rolle på holdet skulle identificeres.
Motivation (indre/ydre) og behov (bl.a. behovspyramiden).
Målsætninger
Målorientering
Træningsklima
Roller - både som spiller og leder/træner diskuteres.
TEAM: Holdets toppræstation - Det velfungerende team, sammenhold og kohæsion
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Repetition af basketball
Basketball trækkes op fra idræt C.
Repetition af:
Skud-teknik
Afleveringer
Lay-up
Give and go
Backdoor
Bevægelsesmønstre ifm. kamp
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Afsluttende teori-prøve, repetition samt drejebog
Afsluttende mundtlig prøve inden for en stor del af skoleårets teoretiske stof.
Mulighed for at repetere teori og praktik.
Dannelse af eksamensgrupper og vejledning til at udfylde drejebøger.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Afsluttende teoriprøve - Idræt B
|
14-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/253/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64851012384",
"T": "/lectio/253/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64851012384",
"H": "/lectio/253/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64851012384"
}