Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Paderup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Stine Wang Bjerre Bay
|
Hold
|
2024 ps4/3g (3g ps4)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Mennesket i sociale fællesskaber
I dette indledende forløb har vi haft fokus på introduktion til de faglige arbejdsmetoder i psykologifaget, herunder hvordan vi arbejder med og analyserer psykologiske eksperimenter og undersøgelser.
Forløbet har haft følgende undertemaer:
1) Hvordan undersøges fællesskabet? (Den klassiske socialpsykologi - psykologiske eksperimenter)
Mennesket som ’flokdyr’. Evolutionspsykologi og gruppepsykologiske processer
2) Hvordan lærer vi spillereglerne i fællesskabet? (Empati og prosocial adfærd)
3) Grænser for fællesskabet? (Holdninger og fordomme, mobning)
4) Udfordringer for fællesskabet? (Ondskab – moralsk retfærdiggørelse)
De faglige mål, vi har arbejdet med, er først og fremmest:
at kunne
-redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
– inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
- skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden.
I forløbet har vi dækket følgende kernestofområder:
– social adfærd, gruppepsykologiske processer, inklusion og eksklusion samt social indflydelse
– kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier
– social kognition, herunder stereotyper, fordomme og diskrimination
– kulturpsykologi, herunder kulturelle normer og konsekvenser af globaliseringen for identitet og socialt samspil
Socialpsykologien har haft hovedfokus, men vi har undervejs inddraget perspektiver fra evolutionspsykologi og udviklingspsykologi.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Udvikling, opvækstvilkår og livsforløb
Faglige mål
Eleverne skal kunne:
– demonstrere indgående kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalfungerende menneske
– redegøre for og kritisk forholde sig til centrale psykologiske teorier, begreber og undersøgelser og kunne forstå dem i en historisk-kulturel kontekst
– udvælge og anvende relevant psykologisk viden på konkrete problemstillinger og aktuelt stof og kunne forholde sig kritisk til denne viden på et fagligt grundlag
– inddrage forskellige perspektiver til forklaring af psykologiske problemstillinger, herunder kunne placere psykologisk teori i en videnskabsteoretisk ramme
– redegøre for og kritisk forholde sig til fagets forskningsmetoder, herunder kunne diskutere etiske problemstillinger i psykologisk forskning, samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
– vurdere betydningen af historiske og kulturelle faktorer i forhold til menneskers adfærd
– formidle psykologisk viden skriftligt og mundtligt med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
Indhold:
Udviklingspsykologi
– menneskets udvikling i et livslangt perspektiv, herunder betydningen af arv, miljø, og kultur
– omsorg og familiens betydning for udvikling, herunder betydningen af sårbarhed og resiliens.
- Opdragelse, familieformer og kulturelle forskelle
Materiale:
Kernestof:
Ole Schultz Larsen: Psykologiens veje, Systime; sider: 50-52, 73-101, 103-111, 113-126
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Repetitionsspørgsmål .docx
-
Lille Menneske noteark.docx
-
Ole Schultz Larsen: Psykologiens veje, Systime; sider: 25-29, 69-72, 75-77, 80-89, 96-101, 103-108, 113-114, 120-124, 143-147, 150-153
-
SRP i psyk c.pptx
-
Kønsforskelle
-
Kønsforskelle 2
-
Gruppearbejde pba. lektien
-
Forskningsnyt Kønshormoner styrer.docx
-
Kønsforskelle fra fødsel til død: Drenge og mænd klarer sig dårligere end piger og kvinder - undtagen på arbejdsmarkedet - ROCKWOOL Fonden
-
Småbarnet arbejdsark.docx
-
Aggression og sprog
-
Hej alle psykologi-elever
-
Hvordan tænker spædbørn?
-
Slides fra Krøjgaard.pdf
-
Gruppearbejde TILKNYTNINGSTEORIEN.docx
-
Børn med en stabil omsorgsperson i barndommen bliver mere resiliente_forkortet.docx
-
tilknytningsstil hos voksne i lyset af deres barndom.pdf
-
Gruppearbejde med artikler
-
Tilknytningsforstyrrelser og omsorgssvigt.docx
-
Spørgsmål til lektien
-
Forældreevne.docx
-
Er du mors lille dreng.docx
-
Barnets behov eller de voksnes.docx
-
Kauaiundersøgelsen med spørgsmål.docx
-
Caseanalyse
-
Fortællingen om en mønsterbryder.docx
-
ARBEJDSPAPIR TIL Den perfekte opdragelse.docx
-
Tigermødre - gruppearbejde
-
Tigermødre er bare bedre.docx
-
Udviklingspsyk opsamling ny.docx
-
Genlæs Tigermødre artiklen, da vi skal arbejde videre med analysen af den i starten af timen.
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Hukommelse, læring og motivation
Fokus i forløbet er den kognitive psykologi, herunder hukommelse, erindringer, falske erindringer, perception og vidnepsykologi. Ydermere arbejdes der med læring, motivation ift. læring og mestring.
Kognition og læring
– psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse
– følelser og kognition
– perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen
Faglige mål
Eleverne skal kunne:
– demonstrere indgående kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalfungerende menneske
– redegøre for og kritisk forholde sig til centrale psykologiske teorier, begreber og undersøgelser og kunne forstå dem i en historisk-kulturel kontekst
– udvælge og anvende relevant psykologisk viden på konkrete problemstillinger og aktuelt stof og kunne forholde sig kritisk til denne viden på et fagligt grundlag
– inddrage forskellige perspektiver til forklaring af psykologiske problemstillinger, herunder kunne placere psykologisk teori i en videnskabsteoretisk ramme
– redegøre for og kritisk forholde sig til fagets forskningsmetoder, herunder kunne diskutere etiske problemstillinger i psykologisk forskning, samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
– vurdere betydningen af historiske og kulturelle faktorer i forhold til menneskers adfærd
– formidle psykologisk viden skriftligt og mundtligt med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Personlighed, identitet og stress
I forløbet arbejdes der med personlighed
- Forsigtig/risikovillig
- Big five
- Temperament repeteres
Der arbejdes ydermere med identitetsdannelse i senmoderniteten med fokus på ungdommen og her vægtes teori såsom kulturel frisættelse, Bourdieus kapitaler og habitus, Giddens om det refleksive selv og ontologisk sikkerhed, samt identitetsdannelse set fra hhv. Gergen, Giddens og Eriksons perspektiv.
Der arbejdes også med den narcissistiske ungdom og konsekvenserne deraf - igen med fokus på senmoderniteten samt det digitale liv og SoMe.
Afslutningsvis arbejdes der med stress og coping.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/253/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64851012757",
"T": "/lectio/253/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64851012757",
"H": "/lectio/253/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64851012757"
}