Holdet 2024 dr/3g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Paderup Gymnasium
Fag og niveau Dramatik C
Lærer(e) Malene Bjerregaard
Hold 2024 dr/3g (3g dr)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Teatersport og Skuespillerens værktøjer
Titel 2 Projekt ID
Titel 3 Naturalistisk teater
Titel 4 Episk teater
Titel 5 Comedia dell arte og Klovnen
Titel 6 Eksamensprojekter

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Teatersport og Skuespillerens værktøjer

Teatersport og skuespillerens værktøjer
Forløbet er en introduktion til faget og udvalgte værktøjer med afsæt i improvisation og teatersport.
Vi har lavet lege og øvelser med fokus på begreberne: altid sige ja, spontanitet, status og hvem-hvad-hvor.
Dernæst har vi lavet øvelser i udtryksniveau, blikretninger, fysiske handlinger og tempo. Denne del blev afsluttet med en iscenesættelse, hvor eleverne skulle skrive deres egen lille monolog om det bedste/værste. De skulle i grupper iscenesætte disse monologer og desuden bruge lys.
Materiale:
Marianne Miami Andersen, Teatersport og improvisation, Gyldendal 1994, Diverse uddrag.
Karen Sørensen, Dramatik en grundbog, side 11-22.
Specialklassen, video fra YouTube
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Projekt ID

Projekt ID

Holdet deltog i et ungeprojekt i Randers, hvor de ud fra en samlet tema (skakmat) skulle bidrage med en scene sammen med musikholdet.
Vi lavede et danseteaternummer med inspiration i et besøg fra Ghana (African Footprints), hvor vi lærte afrikansk dans og også havde besøg af en koreograf (gammel elev), der lavede nummeret sammen med os. Vores scene faldt ind under kategorien gadeteater, da det blev opført på en gade, hvor vi arbejdede med publikumskontakt og det umiddelbare. Vores formål var at sprede glæde og danselyst.
Vi har talt om flg. spørgsmål. Hvad er gadeteater? Hvad er afrikansk dans? Hvor ligger Dans/performance i forhold til realisme og stiliseret teater? Virkemidler fra værktøjskassen (fra forløbet om skuespillerens værktøjer): Fokus, udtryksniveau, tempo.

Materiale:
Foredrag fra African Footprints om dans og musik i Ghanesisk kultur.
Handout om Gadeteater og afrikansk dans (MB)
https://africanfootprintfoundation.com/home
Karen Sørensen: Dramatik en grundbog, side 42-45. 80-81, 130, 134, 138




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Naturalistisk teater

Naturalistisk teater
Fokus i forløbet er forståelse af den naturalistiske scene og den indlevende spillestil i historisk perspektiv samt afprøvning af Stanislavskijs teknikker i praksis.
Vi har arbejdet med flg. begreber hos Stanislavskij: motivering, det magiske hvis, de givne omstændigheder, stemningserindring, fysiske handlinger samt undertekst.
Eleverne har iscenesat scener fra 'Tro, håb og kærlighed', hvor de har brugt forestillingen på Aarhus teater og filmen som inspiration. Fokus har været at bruge Stanislavskijs teknikker til at spille naturalistisk og troværdigt, så publikum føler noget. De har fået feedback fra hold og lærer til hvor høj grad det lykkedes, og reflekteret over hvad de selv kunne gøre bedre.
Materiale:
Karen Sørensen, Dramatik en grundbog, Systime 2011. side 54-55, 62-71, 118-121, 137-138.
Handout om naturalistisk teater og Stanislavskij. fra Claus Flygare m.fl. Klar scene, Drama 1994, og Komma's teaterbog, Komma 1987, redigeret af MB.
Tro, håb og kærlighed, forestilling Aarhus teater og filmen af samme navn, DR.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Episk teater

Episk teater

Fokus i forløbet er forståelse af forskellen på naturalistisk teater og episk teater. Forståelse af Episk teater som politisk samt begrebet Verfremdung, og hvad man kan bruge V-effekterne til samt afprøvning i praksis.
Eleverne har analyseret V-effekter i  forestillingen 'Kvinde kend din krop" af Mungo Park (uddrag på video). De har dernæst lavet deres scene fra 'Tro, håb og kærlighed' om til episk teater ved at indføre V-effekter og gøre scenen politisk. Feedback fra hold og lærer gik især på, hvilke V-effekter der blev brugt og med hvilken effekt.
Materiale:
Karen Sørensen, Dramatik en grundbog, side 74-78, 100-102, 110, 119-121, 129.
Handout om episk teater og Bertolt Brecht, fra Claus Flygare m.fl. Klar scene, Drama 1994, og Komma's teaterbog, Komma 1987, redigeret af MB.
Forestilling på video i uddrag, Kvinde kend din krop, Mungo Park.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Comedia dell arte og Klovnen

Commedia dell arte og Klovnen

Forløbet var todelt:
Commedia dell arte. Fokus var kort på det historiske, på lazzis, scenarier samt på flg. karakterer, deres bevægelser og gangarter: Pantalone, Il Capitano, Il Dottore, Harlequin, Isabella, Flavio og Fransescina. Der var også fokus på brug af masker, mime og volapyk samt brug af dyr i karakteropbygningen.
Eleverne har lavet små etuder og afsluttede forløbet med at iscenesætte uddrag fra 'Tandudtrækningen' med fokus på at spille karaktererne tydeligt og bruge lazzi.
Dernæst har de arbejdet med Klovnen som fænomen, især med fokus på statusfald. De har lavet små improvisationer med næser, hatte og rekvisitter. Vi har også talt om de tre klassiske humorteorier, der kan forklare, hvorfor vi griner.
Materiale:
Karen Sørensen, Dramatik en grundbog, side 18-19, 42, 114-115, 126-127, 131-132.
Handout om Commedia dell arte fra Claus Flygare m.fl. Klar scene, Drama 1994, og Komma's teaterbog, Komma 1987, redigeret af MB.
Små videoklip fra Youtube
Humorteorier
Torben Jetsmark, Din klovn! Klovn og komik, Drama 1997 (små uddrag)

Forestilling: GenZ Endgame, Aarhus teater.
Forestilling: ANIMALS, Randers teater.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Eksamensprojekter

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer