Titel
1
|
Mennesket i sociale fællesskaber
Forløbet omhandler forskellige psykologiske aspekter af menneskelige fællesskaber og er struktureret ud fra 6 overskrifter:
1) Mennesket som ’flokdyr’. Evolutionspsykologi og gruppepsykologiske processer.
(dokumentaruds: 'Mød dit urmenneske - i flokken', Status og hierarki, Henrik Høgh-Olesen: 'Mennesket - det sociale dyr', Frans de Waal: Moral behavior in animals', 'Nabokrig').
2) Hvordan undersøges fællesskabet? (Den klassiske socialpsykologi - psykologiske eksperimenter: Solomon Asch, Robbers Cave, introduktion til at arbejde systematisk med psykologiske undersøgelser, felteksperiment vs. laboratorieeksperiment, begreber knyttet til gruppens psykologi - Psykologiens veje)
3) Hvordan lærer vi spillereglerne i fællesskabet? (Empati og prosocial adfærd, udviklingspsykologi: Eksperimenter der undersøger børns udvikling af empati: Still-face, 'madpakkeforsøg' - villighed til at dele, børns forståelse for andres behov og andres hensigter, social indlæringsteori: Bandura og Bobo doll eksperimentet)
4) Grænser for fællesskabet? (Social kognition, Holdninger og fordomme, mobning. Hvordan opstår fordomme?)
Turner og Taffel: Minimalgruppe-eksperimentet, Dukketesten (Hassan Preissler), Jane Elliot: A Class Divided, Özlem Cekic: Dialogkaffe - TED-talk og artikel om nedbrydning af fordomme.
Mobning med fokus på voksenmobning og digital mobning. Artikel fra arbejdstilsynets hjemmside, dokumentar: Eksperiment mobning.
Kortfilm: 'Vagtplanen'
Asterisk 2017: 'Afklædt på nettet', kampagnevideo: 'Er du blevet delt?'', DR.dk: Digital mobning fordobler risikoen for selvskade og selvmordsforsøg'.
5) Udfordringer for fællesskabet? (Ondskab – moralsk retfærdiggørelse )
Milgrams lydighedseksperiment, Stanford Fængselseksperiment og herunder kritik af metoden samt uddrag fra Deadline om replikationskrisen i psykologien.
Albert Banduras teori om moralsk frakobling og case med Lynndie England fra Abu Graib-fængslet.
Individorienterede forklaringer på ondskab: Fravær af empati, aggressionens natur og fravær af selvkontrol. Neuropsykologiske forklaringer med udgangspunkt i dokumentaren: 'Vold på hjernen'. Undersøgelse: 'Unge begår vold for spændingens skyld'.
6) Ekstreme fællesskaber? (Radikalisering - forskellige radikaliseringsforståelser, incels som eksempel)
Undersøgelse fra videnskab.dk: 'Folk med ekstreme holdninger er mere skråsikre'
Uddrag fra bogen Radikalisering og ekstremisme kap. 1 om begrebsafklaring og forskellige forståelser af ekstremisme og radikalisering.
Materiale fra DIIS: forholdet mellem radikale holdninger og radikale handlinger.
Incels:
Artikel: Hvorfor spreder ensomme danske mænd kvindehad i internettets dunkle afkroge?
Fra ensom til incel 3:4 (uddrag fra podcast fra DR.dk) med casen om Alek Minassian.
Uddrag fra Deadline om incel-kulturen, hvor vi møder udtalelser fra Andrew Tate, Journalist Frederik Kulager, Maia Kalke Lorentzen fra Cybernauterne.
Afslutning på forløbet: Øvelse i at lave en psykologisk problemstilling og anvende teori på aktuelt stof ud fra teksten: 'I lære som gangster'.
Socialpsykologien har overvægt i forløbet, men undervejs inddrages også evolutionspsykologiske, udviklingspsykologiske, neuropsykologiske og individorienterende perspektiver. Fordi forløbet er placeret i begrundelsen af skoleåret har vi samtidig fokus på at lære fagets undersøgelsesmetoder at kende, og her har vi fordybet os i forskellige felt- og laboratorieeksperimenter.
De faglige mål, vi har arbejdet med, er først og fremmest:
at kunne
-redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
– inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
- skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden.
I forløbet har vi dækket følgende kernestofområder:
- social adfærd, gruppepsykologiske processer, inklusion og eksklusion samt social indflydelse
– kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier
– social kognition, herunder stereotyper, fordomme og diskrimination
- undersøgelsesmetoder, særligt det socialpsykologiske eksperiment.
Samlet omfang ca. 140 sider
|