Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Paderup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Filosofi C
|
Lærer(e)
|
Kristian Dethlefsen Høvinghoff
|
Hold
|
2024 fi/3g (3g fi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Etik
Overskrifter:
Nytteetik (Bentham og Mill)
Pligtetik (Immanuel Kant)
Dydsetik (Hursthouse)
Moralsk status (Mary Anne Warren)
Arbejde med forskellige egne etiske problemstillinger
Basal argumentationsteori.
Syllogismer
Gyldighed og holbarhed
Fejlslutninger - fx Cirkelslutning
I forløbet har der været arbejdet med forskellige etiske positioner, herunder de klassiske i form af utilitarismen, pligtetikken og dydsetikken. Desuden har begrebet omkring moralsk status været inddraget, for at kunne belyse de moralske forpligtigelser over for andet end mennesker. Eleverne har arbejdet med at belyse forskellige moderne cases ud fra de etiske teorier.
Faglige mål:
̶ identificere og redegøre for filosofiske problemstillinger, cases og løsningsforslag af klassisk eller hverdagsagtig karakter
̶ indgå i en fagligt funderet diskussion om filosofiske positioner og teorier
̶ demonstrere viden og kundskaber om filosofiske problemstillinger og teorier vedrørende fundamentale opfattelser af menneske, samfund, teknologi og natur inden for såvel praktisk som teoretisk filosofi
̶ demonstrere et elementært kendskab til filosofiske problemers, begrebers og teoriers idéhistoriske og systematiske sammenhæng og udvikling
̶ forstå og anvende filosofiske begreber og distinktioner
- genkende og redegøre for samt vurdere etiske problemstillinger
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
- væsentlige problemstillinger og temaer inden for teoretisk og praktisk filosofi
- grundlæggende filosofiske diskussioner, der knytter sig til opfattelser af mennesket
- en elementær filosofi- og idéhistorisk oversigt over væsentlige perioder, herunder antikken, oplysningstid og moderne tid.
-
4. Det gennemgåede materiale fordelt på kernestof og supplerende stof, herunder omfang
Materiale:
Introduktion til etiske positioner - Kompendium
Kernestof:
(PRIMÆR) Jeremy Bentham – Uddrag af en indføring i principperne i moral og lovgivning i Troelsen, B. Moralen og dens begrundelse (1995) side 39-44 [Kompendium side 4-9]
(PRIMÆR) Immanuel Kant: Grundlæggelse af sædernes metafysik, side 47-53 [Kompendium side 30-36]
Fink, H, Bengt-Pedersen, C. Thomasen, N. Menneske, samfund, natur. side 183-189. [Om Kant: Kompendium side 23-29]
Boserup, C og Larsen, K. Mennesket i verden. Side 30-39 [Om dydsetikken: Kompendium side 37-41]
(PRIMÆR) Mary Anne Warren. Uddrag af Moral status – obligations to persons and other living things. Egen oversættelse.
Menneske, Samfund, Natur. Side 18-22 (Om argumentation)
Supplerende stof:
Ny dyr pille er en bombe under sundhedssystemet. Information auust 2015
Dyr medicin koster liv, kommentar af Tina Lambrecht, bragt i berniske september 2015
Uddrag af J.S. Mill Utilitarianism and On Liberty, ed. Mary Warnock. Blackwell publishing. Egen oversættelse
Peter Singer: Det liv du kan redde - Grib ind og stands verdens fattigdom. Kristeligt Dagblads Forlag, 2009, s. 29-32.
Uddrag af Utilititarianism for and against. JJC Smart og Bernard Williams.
Yuval Noah Harari. Industrial farming is one of the worst crimes in History
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Det gode liv
Overskrifter:
Aristoteles - Mennesket som rationelt og socialt dyr
Platon - Dualisme. Forholdet mellem sjæl og legeme
Stoicisme – Sindsro og fokus på ”hvad der er op til dig”.
Kierkegaard - Eksistentialisme. De fire forskellige livsstadier
Sartre - Eksistentialisme. Mennesket som frihed
I forløbet har der været arbejdet med forskellige perspektiver på, hvad der er det gode liv. Svaret på dette spørgsmål går typisk over en analyse af, hvad mennesket egentligt er. For først ved at forstå den særegent menneskelige, kan vi svare på, hvad der karakteriserer et vellykket menneskeliv.
Igennem forløbet har vi arbejdet med forskellige klassiske og nyere bud på et svar på spørgsmålet. Vi har afsluttet forløbet med i grupper lidt bredere at kikke på forskelle og ligheder mellem de forskellige positioner, og hvilke råd de ville give os til livsførelse.
Faglige mål:
̶ identificere og redegøre for filosofiske problemstillinger, cases og løsningsforslag af klassisk eller hverdagsagtig karakter
̶ indgå i en fagligt funderet diskussion om filosofiske positioner og teorier
̶ demonstrere viden og kundskaber om filosofiske problemstillinger og teorier vedrørende fundamentale opfattelser af menneske, samfund, teknologi og natur inden for såvel praktisk som teoretisk filosof
i ̶ demonstrere et elementært kendskab til filosofiske problemers, begrebers og teoriers idéhistoriske og systematiske sammenhæng og udvikling
̶ forstå og anvende filosofiske begreber og distinktioner
̶ udvise elementært kendskab til argumentationsteori
Kernestof:
- væsentlige problemstillinger og temaer inden for teoretisk og praktisk filosofi
- grundlæggende filosofiske diskussioner, der knytter sig til opfattelser af mennesket
- elementære argumentationsteoretiske begreber
4. Det gennemgåede materiale fordelt på kernestof og supplerende stof, herunder omfang.
Materialer:
Kernestof: (Omfang ca. 40 ns)
(Primær) Aristoteles, Uddrag. Etikken Bog 1. Det lille forlag. Oversættelse Søren Porsborgs. Side 31-32 og 38-40 (som pdf)
(Primær) Platon, Faidon. Uddrag i Preben Lilhav – Platons hovedværker i udvalg (2005). (wordfil)
(Primær) Mindre uddrag af stoiske filosoffer. Epiktet, Seneca og Marcus Aurelius. Egen oversættelse. (to word filer)
Astrid Holm. Fire Menneskesyn, Systime, side 67-75
- (Primær) Uddrag af Kierkegaard Enten-Eller, ”et ekstatisk foredrag”
- (Primær) Uddrag af Kierkegaard Enten-Eller, ”Ligevægten”
(Primær) Kierkegaard - Af Enten-Eller. Vælg (Som en Word-fil)
Astrid Holm. Fire Menneskesyn, Systime side 81-90
-(Primær) Uddrag af Sartre Baudelaire
-(Primær) Uddrag af Sartre Væren og Intet. Den ubeslutsomme kvinde
(Primær) Sartre, J. P (2005). Eksistentialisme er en humanisme. Gyldendal. Uddrag Side 30-31
Supplerende tekst.
PHILOSOPHY - The Good Life: Aristotle https://www.youtube.com/watch?v=VFPBf1AZOQg
https://politiken.dk/debat/kroniken/art5683962/Ups-jeg-har-vist-sovet-over-mig
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Erkendelse og videnskab
Overskrifter:
Rationalisme vs Empirisme
Skepticisme vs Absolutisme
A priori og A posteriori
Syntetisk og Analytisk
Demarkationskriterier for videnskab
Dualisme – fænomenverden og ideverden.
Årsagsbegrebet
Verifikation og falsifikation
Paradigmer
I forløbet har der været arbejdet med forskellige klassiske perspektiver på erkendelsen. Herunder den centrale sondring mellem rationalismen og empirismen. Hovedfokus i forløbet har været på at forstå de centrale begrebsdistinktioner der indføres, samt at få indblik i den idehistoriske udvikling. Endeligt har der kort været arbejdet med videnskabsteori, hvor fokus har været på forskellige perspektiver på begrundelse af viden(skab). Arbejdsformen har primært været fokuseret på tekstforståelse, men også præsentation af denne igennem eks. Et tegneserieformat.
Faglige mål:
̶ identificere og redegøre for filosofiske problemstillinger, cases og løsningsforslag af klassisk eller hverdagsagtig karakter
̶ indgå i en fagligt funderet diskussion om filosofiske positioner og teorier
̶ demonstrere viden og kundskaber om filosofiske problemstillinger og teorier vedrørende fundamentale opfattelser af menneske, samfund, teknologi og natur inden for såvel praktisk som teoretisk filosofi
̶ demonstrere et elementært kendskab til filosofiske problemers, begrebers og teoriers idéhistoriske og systematiske sammenhæng og udvikling
̶ forstå og anvende filosofiske begreber og distinktioner
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- skelne mellem forskellige vidensformer, sådan som de gør sig gældende på tværs af og inden for de forskellige fag og videnskabsområder
- udvise elementært kendskab til argumentationsteori
Kernestof:
- væsentlige problemstillinger og temaer inden for teoretisk og praktisk filosofi
- grundlæggende filosofiske diskussioner, der knytter sig til opfattelser af samfund og teknologi
- en elementær filosofi- og idéhistorisk oversigt over væsentlige perioder, herunder antikken, oplysningstid og moderne tid.
- centrale filosofiske begreber og positioner
Materiale:
Kernestof: (Omfang ca. 50 ns)
Thomas Falk. Refleksion, Systime. Side 220-228, 230-235 , 245-250
- (Primær) Uddrag af Gettier, E. Er begrundet sand formodning viden?
- (Primær) (Uddrag af Descartes, Meditationer. 1 og 2. Meditation
Thomas Falk. Refleksion, Systime. Side 250-255
- (Primær) Uddrag af Platon, Faidon.
Thomas Falk. Refleksion, Systime. Side 256-257
- (Primær) Uddrag af Bacon, Novum Organum.
Menneske, Samfund, Natur. Side 309 - 313, 339-340, 349-356 [Her beskrives blandt andet Popper og Kuhns filosofi]
(Primær) Platon, Staten ([514-517]. (Hulelignelsen) Uddrag i Preben Lilhav – Platons hovedværker i udvalg (2005). side 134-138 (pdf)
(primær) Hume (2010), En undersøgelse af en menneskelige forstand. Oversat. Claus Østergaard. Undersøgelser – erkendelse og moralfilosofi. Informations forlag. Side 67-73, 85-89, 139-145 (flere pdf)
(Primær) Carnap, uddrag af filosofi og logisk syntaks (pdf)
Supplerende stof:
The Meaning of Knowledge: Crash Course Philosophy #7
https://www.youtube.com/watch?v=kXhJ3hHK9hQ&list=PL8dPuuaLjXtNgK6MZucdYldNkMybYIHKR&index=9
Locke, Berkeley, & Empiricism: Crash Course Philosophy #6 Link: https://www.youtube.com/watch?v=5C-s4JrymKM
Yderligere videoer:
Wireless philosophy. PHILOSOPHY - Kant: On Metaphysical Knowledge [HD]
Link: https://www.youtube.com/watch?v=vZtQXteAE-w
Wireless philosophy: PHILOSOPHY - Epistemology: Hume's Skepticism and Induction, Part 1 [HD]
https://www.youtube.com/watch?v=-QpUrSn3cWU
Wireless philosophy:
Epistemology: Hume's Skepticism and Induction Part 2
https://www.youtube.com/watch?v=dPlNsyXl-0c
Thinking About Stuff: David Hume and the Problem of Induction
https://www.youtube.com/watch?v=9_Gor1E8IxI
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Politisk Filosofi
Overskrifter:
Retfærdighed som centralt kriterium for den gode stat
Platon - Klassedelt samfund, svarende til de relevante dyder.
Platon - Analogi mellem stat og menneske.
Naturtilstand og samfundskontrakt
Ejendomsret og berettigelse
Retfærdig fordeling og retfærdige transaktioner.
Frihed
I forløbet har der været arbejdet med forskellige klassiske positioner i forhold til den gode og retfærdige indretning af samfundet. Hovedfokus har været på at forstå og skelne mellem forskellige opfattelser af, hvad retfærdighed består i. Eleverne har undervejs i forløbet lavet en lille undersøgelse af, hvilket type fordeling af goderne der foretrækkes.
Faglige mål:
̶ identificere og redegøre for filosofiske problemstillinger, cases og løsningsforslag af klassisk eller hverdagsagtig karakter
̶ indgå i en fagligt funderet diskussion om filosofiske positioner og teorier
̶ demonstrere viden og kundskaber om filosofiske problemstillinger og teorier vedrørende fundamentale opfattelser af menneske, samfund, teknologi og natur inden for såvel praktisk som teoretisk filosofi
̶ demonstrere et elementært kendskab til filosofiske problemers, begrebers og teoriers idéhistoriske og systematiske sammenhæng og udvikling
̶ forstå og anvende filosofiske begreber og distinktioner
Kernestof:
- væsentlige problemstillinger og temaer inden for teoretisk og praktisk filosofi
- grundlæggende filosofiske diskussioner, der knytter sig til opfattelser af samfund og natur
- en elementær filosofi- og idéhistorisk oversigt over væsentlige perioder, herunder antikken, oplysningstid og moderne tid.
- centrale filosofiske begreber og positioner
Kernestof: (ca. 20 ns)
Michelsen, K. (1999) Politisk filosofi. Side 12-17
- (Primær) Uddrag af Platon, Staten. (pdf)
Rentsch, B. (1993) Ret og magt : retsfilosofi mellem etik og politik. Side 56-59.
- (Primær) Locke, J. Uddrag af To afhandlinger om regering. (pdf)
Menneske, Samfund, Natur. Side 234-236
Rentsch, B. (1993) Ret og magt : retsfilosofi mellem etik og politik. Side 86-89.
(Primær) Rawls, J. Uddrag af En teori om retfærdighed. (pdf)
Falk, T. Refleksion - grundbog i filosofi. Side 105-107 og 120-122.
- (primær) Nozick, R. Uddrag af Anarki, Stat og Utopi (i bogen)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/253/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64851012919",
"T": "/lectio/253/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64851012919",
"H": "/lectio/253/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64851012919"
}