Paderup Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Paderup Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 la1/3g - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Paderup Gymnasium
Fag og niveau
Latin C
Lærer(e)
Kathe Blichfeldt Bundgaard
Hold
2024 la1/3g (
3g la1
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Begynderforløb og basishistorie
Titel 2
Phaedrus og Kejsertid: Magt og moral
Titel 3
Catul: køn og kærlighed
Titel 4
Seneca og stoicismen
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Begynderforløb og basishistorie
Den grundliggende grammatik og overblik over historie:
- Grundlæggelsesmyterne relateret til Æneas og Julus, samt Romulus og Remus
- De tre perioder med vægt på overgangene: 509: Lucretias voldtægt
- Republikkens værdier: Civitas og Libertas
- Historiske personer: Cæsar, Cicero og Augustus
- Overgangen til kejsertid
MONUMENTER:
Augustus Prima Porta
Indhold
Kernestof:
Lektie: medbring tre pointer, som du kan huske fra AP-latin. Sørg desuden for at medbringe en mappe til papirer.
Ordklasseoversigt.pdf
2. Intro og kap 3_24.pdf
3. Introductio kap.3.1 og lidt 3.2.pdf
Oversæt efter bedste evne resten af kapitlet "Introductio" - sidste gang oversatte vi linje 1-5. I skal altså hjemme oversætte linje 6-11. Men I behøver ikke skrive oversættelsen ned! Så hellere gå det igennem to gange :-)
4. Kap 3.2 Lingua latina Genitiv.pdf
Oversæt og analyser de første fire linjer i næste tekststykke, der hedder "Lingua Latina". Find de tre ord, der står i en kasus, vi endnu ikke har talt om...
4. Kap 3.2 Lingua latina Adj og udtale.pdf
Skærmbillede 2024-08-27 kl. 10.07.43.png
Oversæt efter bedste evne de sidste 5 linjer af tekststykket "Lingua Latina" - og helst uden at skrive oversættelsen ned
5.Æneas Præp, adv. og dativ.pdf
Adverbialled
Oversæt desuden de tre første linjer af næste tekst, som handler om Æneas
6. Romulus et Remus. Impf..pdf
Lav opgave B og C efter teksten om Æneas, hvor I skal sætte substantiver i dativ. Husk at det er genitiven / genitivendelsen, som står i parentes, og som I nogle gange skal bruge til at regne substantivets stamme ud.
Lav følgende opgaver til teksten kapitlet om Romulus og Remus: Opgave C som handler om at kende verber i datid, og lav sætning 2, 3 og 4 i opgave D, hvor I skal oversætte fra dansk til latin. Genopfrisk også myten om Romulus og Remus.
6. Romulus et Remus, obj.præd & pron.pdf
6. 3.7. Romulus et Remus. Opsamling..pdf
Oversæt og analysér efter bedste evne linje 4-6 i teksten om Romulus og Remus.
7. Augustus.Aktiv & Passiv.pdf
Historisk grundrids.pdf
Aktiv-passiv. Lektie til Augustus.docx
Smarthistory – Augustus of Primaporta
Skærmbillede 2024-10-04 kl. 09.38.35.png
7 Augustus. Abl. uden præp..pdf
oversæt og analysér linje 4 og 5 i tekststykket om Augustus. Genopfrisk hvad "aktiv og passiv" betyder - det var det, vi arbejdede med sidste gang
Oversæt de sidste (ja de sidste) tre linjer af næste tekst, der handler om Cæsar, dvs. linje 7-9, som står i citationstegn. Husk at skabe overblik over sætningen først (hvad ser det ud til, at man i første omgang kan springe over, og find først verba
8. Cæsar og Perfektum.pdf
9. Cicero. Infinitiv og udvidet genitiv.pdf
Oversæt og analysér linje 7 og 8 af næste tekst, der handler om Cicero
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Phaedrus og Kejsertid: Magt og moral
Indhold
Kernestof:
1. fabelintro, tid og genre. Attribut, præd. og frit prædikat.pdf
Katri Bügel Jørgensen og Louise Torp-Pedersen Jensen: Latin - her og nu, Praxis; sider: 59-62
Fortsæt doku fra :20
2. Lupus et agnus. participier..pdf
Oversæt og lav analyse af den næste sætning i fablen om lupus et agnus:
2. Lupus et agnus 4-8.pdf
Find ud af, hvilken kasus og tal (ental/flertal) de med rødt markerede ord er i næste sætning fra "lupus et agnus"
2. Lupus et agnus 9-12.pdf
ingen lektie
2. Lupus et agnus resten.pdf
3. Rana rupta et bos, 1-4.pdf
Konjunktioner og ledsætninger.pdf
En lille hyggelektie:-)
3. Rana rupta et bos, resten.pdf
Genopfrisk oversættelse og analyse af de første fire linjer af "rana rupta et bos"
4. Vacca, capella, ovis et leo, 1-4.pdf
Vi skal arbejde mere med ablativ, og I skal derfor se en video, der specifikt handler om, hvordan præpositionsforbindelser fungerer. Det er repetition, men det er vigtigt, at I har det præsent, når vi ses i timen. Videoen er for stor til lectio, og d
Titel
Skærmbillede 2024-11-27 kl. 11.29.06.png
4. Vacca, capella, ovis et leo, linje 4-7.pdf
Genopfrisk analyse og oversættelse af de første fire linjer af den nye fabel
I skal arbejde selv (i grupper) i denne time - med den opgave i mundtligheds- og formidlingstræning, som jeg gennemgik i går. I kan se opgaven herunder. De, der var fraværende i går: spørg evt. de andre, hvis der er noget, I er i tvivl om. Vigtigt, a
Skærmbillede 2024-12-03 kl. 06.12.33.png
PPT til Vacca, capella... fremlæggelsestræning.pptx
4. Vacca, capella, ovis et leo - resten.pdf
Oversæt og analyser så godt I kan de næste to linjer af "Vacca...." dvs. linje 8-9
3adj.htm
5. Fabler afrunding. Perspektiv..pdf
Fortsæt med den øvelse om adverbialled, som vi sluttede med sidste gang. Tøm fablen for adverbialled - skriv alle adverbialled ind i skemaet.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Catul: køn og kærlighed
Materiale:
Catullus "Carmina"
Statarisk:
5, 70, 58, 109, 85
Kursorisk:
1, 51
Perspektiv /antik i oversættelse:
Catul Carmen 8
Livius' Lucretia-fortælling.
Ovid, Amores I,9 "Elsker man, er man soldat"
Monumenter:
Gemma Augustea
Indholdsmæssigt og tematisk fokus: Kønsidealer i senrepublikken og tidlig kejsertid, kærlighedsopfattelse, Catul som neoteriker og kontrasten til Augustus' moralprogram. Kort om epikuræisme. Forholdet mellem "Lesbia" og Catul.
Indhold
Kernestof:
3adj.htm
Catul Carmina I,1_OPG 2.docx
Adjektiver efter 3.bøjning.pdf
1. Intro og Catuls program.pdf
Catulintro. Latin her og nu s.93-96.pdf
Modus og Konjunktiv.pdf
Genopfrisk Catul og hans kendetegn ved hans digtning, som vi talte om før jul.
Lav opgave B til digt 5 af Catul.
Catul 5 Tekst og gloser.pdf
Skærmbillede 2025-01-10 kl. 10.06.57.png
Indholdsanalyse
2. Catul digt 5, sidste fire linjer.pdf
Ingen lektie - Vi laver det, som jeg ellers sagde, var jeres lektie, i timen.
Akkusativ med infinitiv (aci)
3. Catul 51, ACI.pdf
Ingen lektie
4. Catul 70.pdf
Genopfrisk akkusativ med infinitiv, som vi gennemgik sidste gang. Oversæt:
Fortællingen om Lucretia Oversættelse.docx
Arbejdsspørgsmål til Livius fortælling om Lucretia.docx
5. Lucretias voldtægt Kønsidealer.pdf
Intro til Livius.docx
pronforside.htm
6. Catul 109.pdf
Oversæt denne sætning og analysér den:
7_25 Catul 58 og arkæologi.pdf
Ara Pacis Augustae, Rome
8. Catul 8 og 85.pdf
Skærmbillede 2025-02-26 kl. 08.05.04.png
Genopfrisk alle de Catul-digte, vi har læst: Skriv et par stikord til hvert digt om, hvad de handler om, for at skabe et overblik.
https://smarthistory.org/gemma-augustea/
gemmaaugustea.htm
9. Perspektiv. Ovid Amores I,9. Gemma Augustea.pdf
Intro til Ovid.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Seneca og stoicismen
Indhold
Kernestof:
vi genopfrisker ledsætninger og ser dokumentar om Seneca og Kejser Nero
Ingen lektie
Stoicisme Opgave og brev 41.docx
1. intro til Stoicisme.pdf
Hvem var Seneca. Latin her & nu.docx
OPGAVE E. Indhold
1. Seneca 50,1.pdf
Senecas breve til Lucilius. Latin her og nu.docx
Stoicisme Latin her og nu s.173-75.docx
2. Seneca 50.2.pdf
ingen lektie - men husk Seneca-kompendiet, I fik sidste gang
3. Seneca 50.3.pdf
ingen lektie
Seneca Kompendium.pdf
4. Seneca 50.4.pdf
Genopfrisk, hvor vi er og hvad vi laver.... noget med et brev, noget med stoicisme, noget med Seneca, noget med en nar....
Indholdsopgaver Seneca 50.5-9.docx
Seneca 50 i oversættelse.pdf
Vælg hjemmefra to sætninger fra Seneca-brevet stykke 50.2, 50.3 eller 50.4. Den ene sætning skal være en sætning, du synes, du har god styr på at oversætte og analysere. Den anden sætning skal være en sætning, du ikke har styr på, synes er svær eller
EKSAMEN.pdf
Opsamling og overblik.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/253/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64851013059", "T": "/lectio/253/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64851013059", "H": "/lectio/253/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64851013059" }