Paderup Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Paderup Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 la4/3g - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Paderup Gymnasium
Fag og niveau
Latin C
Lærer(e)
Kathe Blichfeldt Bundgaard
Hold
2024 la4/3g (
3g la4
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Begynderforløb og basishistorie
Titel 2
Phaedrus: Fred vs. frihed. Magt vs Moral.
Titel 3
Catul: Køn og kærlighed i Rom
Titel 4
Seneca og stoicismen
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Begynderforløb og basishistorie
Begynderforløb og basishistorie
Den grundliggende grammatik og overblik over historie:
- Grundlæggelsesmyterne relateret til Æneas og Julus, samt Romulus og Remus
- De tre perioder med vægt på overgangene: 509: Lucretias voldtægt
- Republikkens værdier: Civitas og Libertas
- Historiske personer: Cæsar, Cicero og Augustus
- Overgangen til kejsertid
MONUMENTER:
Augustus Prima Porta
Indhold
Kernestof:
1. Intro til latin_24.pdf
Lektie: medbring tre pointer, som du kan huske fra AP-latin. Sørg desuden for at medbringe en mappe til papirer.
2. Intro og kap 3_24.pdf
Genopfrisk hvilke tre historiske perioder det romerriget/ romertiden inddeles i
3. Introductio Fire verbalstammer.pdf
Genopfrisk oversættelse af første tekststykke "Introductio", som I arbejdede med sidste gang. Og løs følgende opgaver til teksten:
4. Kap 3.2 Lingua latina genitiv og udtale.pdf
Oversæt og analyser de første fem linjer i næste tekststykke, der hedder "Lingua Latina". Find de tre ord, der står i den kasus, der hedder genitiv
4. Kap 3.2 Lingua latina. ADJ..pdf
Oversæt de tre sidste linjer af teksten "Lingua Latina" - og alle de der var fraværende sidste gang, skal se logbog og tavle fra sidste gang grundigt igennem.
5. Æneas. Præp. og dativ.pdf
Oversæt linje 1-3 af næste tekststykke, som handler om Æneas.
Adverbialled
6. Romulus et Remus & obj.præd..pdf
Lav opgave B og C efter teksten om Æneas, hvor I skal sætte substantiver i dativ. Husk at det er genitiven / genitivendelsen, som står i parentes, og som I nogle gange skal bruge til at regne substantivets stamme ud.
6. Romulus et Remus. Imperfektum og prononimer.pdf
I skal oversætte og analysere de næste tre linjer af teksten om Romulus og Remus, dvs. linje 4-6.
6. Romulus et Remus -afsluttet.pdf
Lav opgave D til teksten om Romulus og Remus (her skal I oversætte sætninger fra dansk til latin). Genopfrisk linje 4-6, som I oversatte til sidste gang.
Historisk grundrids.pdf
7 Augustus. Aktiv & passiv.pdf
Aktiv-passiv. Lektie til Augustus.docx
Gennemgå desuden logbogen, så I kan få opsummeret, hvad I har lært indtil nu.
7 Augustus. Abl. uden præp.pdf
Oversæt og analysér de første tre linjer af kapitlet om Augustus - så godt I kan
I skal arbejde selv i denne time. I skal lave vedhæftede opgaver og aflevere dem i mit dueslag efterfølgende. Derefter registrerer jeg fravær. Jeg udleverede også opgaverne på papir sidste gang og gennemgik dem kort.
Arbejd selv torsdag d.docx
Smarthistory – Augustus of Primaporta
8. Cæsar og Perfektum.pdf
Oversæt de sidste (ja de sidste) tre linjer af næste tekst, der handler om Cæsar, dvs. linje 7-9, som står i citationstegn. Husk at skabe overblik over sætningen først (hvad ser det ud til, at man i første omgang kan springe over, og find først verba
Resten af Cæsar-teksten.pdf
9. Cicero. Inf. og gen.pdf
Oversæt linje 1-5 af Cæsarteksten. Genopfrisk perfektum - se tavle og/eller logbog. Vi skal i timen blive færdige med Cæsar-teksten og derefter samler vi op på arbejd-selv-arbejdet.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Phaedrus: Fred vs. frihed. Magt vs Moral.
Materiale:
Phaedrus "Fabulae":
Statarisk:
I,1: Lupus et agnus
I,24: Rana rupta et bos
I,5 Vacca, capella, ovis et leo
Kursorisk:
De vitiis hominum
I oversættelse / perspektiv:
Phaedrus: Prolog
Horats: Satire 2.6 (“Bymusen og landmusen”), vers 80-117
Baggrundsmateriale:
Dokumentar på CFU ”Romerriget 2 – Års prøvelser” om kejserne Tiberius, Caligula og Claudius
”Latin her og nu”: Om den tidlige kejsertid, om Phaedrus og om fabelgenren.
Indholdsmæssigt og tematiks fokus: Genretræk, "personkarakteristik", samt temaet ”magt og ”ret”, moralen i relation til samtiden og nutiden.
Indhold
Kernestof:
1. PhaedrusIntro. Attribut, præd. og frit prædikat.pdf
Intro til Phaedrus. Latin her og nu ss.59-62.docx
Fortsæt dokumentar fra 19:46
2. Lupus et agnus linje 2-4.pdf
Oversæt og lav analyse af den næste sætning i fablen om lupus et agnus:
Fortsæt doku fra 44:18
FP oversat med ledsætning.pdf
2. Lupus et agnus, linje 5-6.pdf
Genopfrisk oversættelsen af linje 3-4 af lupus og agnus. Og prøv dernæst at oversætte rygraden i næste sætning:
2. Lupus et agnus, linje 7-11, fabelkompos.pdf
Forbered analyse og oversættelse af linje 7 af "Lupus et agnus". Dvs. undersøg alle verbernes form (tid, person og tal). Prøv at oversætte den hovedsætningen "Qui possum facere"
2. Lupus et agnus - resten og indhold.pdf
Ingen lektie
3. Rana rupta et bos, 1-4.pdf
Konjunktioner, HS og LS.pdf
En lille hyggelektie:-)
Tre ledsætningstyper.pdf
3. Rana rupta et bos - resten.pdf
Genopfrisk oversættelse og analyse af de første fire linjer af "rana rupta et bos"
3. Rana rupta et bos. Indhold.pdf
4. Vacca, capella, ovis et leo, 1-4.pdf
Brug 15 min på at genopfriske "Rana rupta et bos", som vi afsluttede sidste gang. Vi mangler en endelig afrunding.
4. Vacca, capella, ovis et leo, linje 5-6.pdf
Genopfrisk de første fire linjer af "Vacca, cappella, ovis et leo", så I kan "fremlægge" dem for de musicalramte.
4. Vacca, capella, ovis et leo. Resten.pdf
Sørg for at møde op med frisk erindring om, hvad vi lavede sidste gang: Genopfrisk linje 5 og 6, og genopfrisk dokumentet om ablativ. Gå desuden i gang med at oversætte og analysere linje 7.
5. Fabelafrunding og perspektiv.pdf
Ingen lektie - vi afslutter fabelforløbet
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Catul: Køn og kærlighed i Rom
Materiale:
Catullus "Carmina"
Statarisk:
5, 70, 58, 109, 85
Kursorisk:
1, 51
Perspektiv /antik i oversættelse:
Catul Carmen 8
Livius' Lucretia-fortælling.
Ovid, Amores I,9 "Elsker man, er man soldat"
Monumenter:
Ara Pacis
Indholdsmæssigt og tematisk fokus: Kønsidealer i senrepublikken og tidlig kejsertid, kærlighedsopfattelse, Catul som neoteriker og kontrasten til Augustus' moralprogram. Kort om epikuræisme. Forholdet mellem "Lesbia" og Catul.
Indhold
Kernestof:
Catul Carmina I,1_OPG 2.docx
Adjektiver efter 3.bøjning.pdf
1. Intro og Catuls program.pdf
Catulintro. Latin her og nu s.93-96.pdf
2. Catul digt 5, linje 1-3.pdf
Konjunktiv.pdf
Lav opgave 1 af de udleverede opgaver om adjektiver
2. Catul digt 5, 1-9.pdf
Lav opgave B til det nye digt af Catul - det er på side fire i pdf'en
Indholdsanalyse
2. Catul digt 5, sidste 4 linjer og indhold.pdf
3. Catul 51, ACI.pdf
Akkusativ med infinitiv (aci)
4. Catul 70.pdf
Genopfrisk akkusativ med infinitiv, som vi gennemgik sidste gang. Oversæt til latin:
Intro til Livius.docx
Fortællingen om Lucretia Oversættelse.docx
Arbejdsspørgsmål til Livius om Lucretia_24.docx
5. Lucretias voldtægt Kønsidealer.pdf
Ingen lektie
6. Catul 109.pdf
Oversæt denne sætning og analysér den:
7_25 Catul 58 og ara pacis.pdf
Ara Pacis Augustae, Rome
8. Catul 8 og 85.pdf
Elsker man er man soldat_Amores I,9.docx
9. Perspektiv. Ovid Amores I,9.pdf
Intro til Ovid.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Seneca og stoicismen
Materiale:
Seneca: Epistulae Morales ad Lucilium nr. 50. "Om blindhed"
Statarisk (eksamenstekster):
Stk. 2, 3, 4
Kursorisk (ikke eksamenstekster):
Stk. 1
I oversættelse / perspektiv:
Resten af Epistula 50
Seneca Epistula 41, 4-8.
Baggrundsmateriale:
Dokumentar på CFU ”Romerriget 3 – Forandringens vinde” om overgangen fra Claudius til Nero og om Neros kejsertid.
”Latin her og nu” om Seneca og hans liv, samtiden, brevgenren og stoicismen
”Latinbogen – Grundbog til latin c”: om Senca og stoicismen
Indholdsmæssigt fokus: Brevgenrens træk og stoicismen
Indhold
Kernestof:
Hovedsætninger og ledsætninger.docx
Skærmbillede 2025-03-24 kl. 10.05.56.png
ingen lektie
Stoicisme Opgave og brev 41.docx
Hvem var Seneca. Latin her & nu.docx
1. intro til stoicisme. Brev 41.pdf
Senecas breve til Lucilius. Latin her og nu.docx
Stoicisme Latin her og nu s.173-75.docx
1. Seneca 50.1.pdf
Ingen lektie
Genopfrisk kort stoicismen og stykke 50,1 af Seneca-brevet, som vi arbejdede med sidste gang
2. Seneca 50.2 med noter.pptx
Forbered første sætning af 50.3. Se kun på kernen / det centrale i sætningen:
3. Seneca 50.3 med noter.pptx
2. Seneca 50.2 med noter 2.pptx
4. Seneca 50.4.pdf
Seneca 50 i oversættelse.pdf
Indholdsopgaver Seneca 50.5-9.docx
Vælg hjemmefra to sætninger fra Seneca-brevet stykke 50.2, 50.3 eller 50.4. Den ene sætning skal være en sætning, du synes, du har god styr på at oversætte og analysere. Den anden sætning skal være en sætning, du ikke har styr på, synes er svær eller
EKSAMEN.pdf
Opsamling og overblik.pdf
Sørg for at I har læst brevet færdigt og lavet indholdsopgaverne
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/253/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64851013114", "T": "/lectio/253/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64851013114", "H": "/lectio/253/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64851013114" }