Holdet 2024 eø2/3g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Paderup Gymnasium
Fag og niveau Erhvervsøkonomi C
Lærer(e) Mikael Firlings Mouritsen
Hold 2024 eø2/3g (3g eø2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Virksomhedens strategi
Titel 2 Markedsføring
Titel 3 Regnskab og regnskabsanalyse
Titel 4 Organisation, ledelse og motivation
Titel 5 Projektforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Virksomhedens strategi

Faglige mål:
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- redegøre for en virksomheds forretningsmodel samt nationale og internationale rammevilkår
- anvende viden om en virksomheds konkurrenceforhold til at undersøge og diskutere virksomhe-
dens marketing mix og strategiske muligheder

Kernestof:
Konkurrenceforhold
Porters Five Forces.
SWOT-analysen.
Porters tre konkurrence strategier og konkurrenceformer.
Positionering - Positioneringskortet.
Unique Selling Points.
Blue Ocean Strategy.
Valg af konkurrence- og vækststrategi - Ansoffs vækst matrice.
Interne og eksterne vækstmuligheder.
Boston gruppens model.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Markedsføring

Faglige mål:
anvende viden om en virksomheds konkurrenceforhold til at undersøge og diskutere virksomhe-
dens marketing mix og strategiske muligheder
undersøge og diskutere problemstillinger i forbindelse med etablering af en virksomhed
- indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
- diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger i fagligt samspil med andre fag
- strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt.
demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof:
Branding
Brand loyalitet
Branding metoder, brand værdi og Unique Selling Points.
Kundesegmentering og marketing mix –
Segmenteringsmetoder (geografiske, adfærdsmæssige, psykologiske og socioøkonomiske).
De fire og syv P'er.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Regnskab og regnskabsanalyse

Faglige mål:
anvende viden om en virksomheds økonomiske situation til at undersøge og diskutere virksom-
hedens bæredygtighed
undersøge og diskutere problemstillinger i forbindelse med etablering af en virksomhed
- indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
- diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger i fagligt samspil med andre fag
- strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt.

Kernestof:
Regnskabsanalysens formål og indhold.
Årsrapporten - Resultatopgørelse og balance.
Årsrapportens formål.
Regnskabsklasser.
Formelle krav til årsrapporten.
Årsrapportens enkelte elementer.
Regnskabsanalyse - Regnskabsanalysens formål og indhold.
Rentabilitet.
Indtjeningsevne og kapitaltilpasningsevne.
Soliditet og likviditet.


Regnskab og nøgletal
Kernestof
Sofie Kærn Heding og Marie Louise Telling Jepsen, Luk virksomheden, 2.udgave. Forlaget Columbus, side 141-179
Supplerende stof
Forlaget Columbus regnskab 2017/18
Regnskab for Novo-Nordisk 2017. (indeholdt i Excel-fil)
Regnskab for Svaneke bryghus
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Organisation, ledelse og motivation

Faglige mål:
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- redegøre for en virksomheds forretningsmodel samt nationale og internationale rammevilkår
anvende viden om en virksomheds konkurrenceforhold til at undersøge og diskutere virksomhe-
dens marketing mix og strategiske muligheder
undersøge og diskutere problemstillinger i forbindelse med etablering af en virksomhed
- indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger

Kernestof
Sofie Kærn Heding og Marie Louise Telling Jepsen, Luk virksomheden, 2.udgave. Forlaget Columbus side 170-195 (Organisation), side 196-243 (ledelse og motivation)

Organisation:
Hvad er en organisation og hvad er dens formål.
Organisk og mekanisk struktur.
Omgivelsernes påvirkning af organisationsstruktur
Greiners model.
Ledelse:
De tre ledelsesformer - Autoritær, demokratisk og Lassiez faire.
Køn og ledelse
Motivation:
Hvad er motivation?
Ydre og indre motivationsfaktorer
Belønningssystemer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Projektforløb

Faglige mål:
anvende viden om en virksomheds konkurrenceforhold til at undersøge og diskutere virksomhe-
dens marketing mix og strategiske muligheder
undersøge og diskutere problemstillinger i forbindelse med etablering af en virksomhed
- indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
- diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger i fagligt samspil med andre fag
- strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt.

Den bæredygtige virksomhed
Eleven skal undersøge en eksisterende virksomheds bæredygtighed. Eleven kan vælge at fokusere på fx virksomhedens økonomiske bæredygtighed, miljømæssige bæredygtighed eller strategiske bæredygtighed. I undersøgelsen skal eleven anvende fagets kernestof for på den måde at kunne forklare og diskutere virksomhedens bæredygtighed.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer