Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Paderup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Erhvervsøkonomi C
|
Lærer(e)
|
Mikael Firlings Mouritsen
|
Hold
|
2024 eø2/3g (3g eø2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Virksomhedens strategi
Faglige mål:
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- redegøre for en virksomheds forretningsmodel samt nationale og internationale rammevilkår
- anvende viden om en virksomheds konkurrenceforhold til at undersøge og diskutere virksomhe-
dens marketing mix og strategiske muligheder
Kernestof:
Konkurrenceforhold
Porters Five Forces.
SWOT-analysen.
Porters tre konkurrence strategier og konkurrenceformer.
Positionering - Positioneringskortet.
Unique Selling Points.
Blue Ocean Strategy.
Valg af konkurrence- og vækststrategi - Ansoffs vækst matrice.
Interne og eksterne vækstmuligheder.
Boston gruppens model.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Markedsføring
Faglige mål:
anvende viden om en virksomheds konkurrenceforhold til at undersøge og diskutere virksomhe-
dens marketing mix og strategiske muligheder
undersøge og diskutere problemstillinger i forbindelse med etablering af en virksomhed
- indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
- diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger i fagligt samspil med andre fag
- strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt.
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestof:
Branding
Brand loyalitet
Branding metoder, brand værdi og Unique Selling Points.
Kundesegmentering og marketing mix –
Segmenteringsmetoder (geografiske, adfærdsmæssige, psykologiske og socioøkonomiske).
De fire og syv P'er.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Regnskab og regnskabsanalyse
Faglige mål:
anvende viden om en virksomheds økonomiske situation til at undersøge og diskutere virksom-
hedens bæredygtighed
undersøge og diskutere problemstillinger i forbindelse med etablering af en virksomhed
- indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
- diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger i fagligt samspil med andre fag
- strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt.
Kernestof:
Regnskabsanalysens formål og indhold.
Årsrapporten - Resultatopgørelse og balance.
Årsrapportens formål.
Regnskabsklasser.
Formelle krav til årsrapporten.
Årsrapportens enkelte elementer.
Regnskabsanalyse - Regnskabsanalysens formål og indhold.
Rentabilitet.
Indtjeningsevne og kapitaltilpasningsevne.
Soliditet og likviditet.
Regnskab og nøgletal
Kernestof
Sofie Kærn Heding og Marie Louise Telling Jepsen, Luk virksomheden, 2.udgave. Forlaget Columbus, side 141-179
Supplerende stof
Forlaget Columbus regnskab 2017/18
Regnskab for Novo-Nordisk 2017. (indeholdt i Excel-fil)
Regnskab for Svaneke bryghus
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Organisation, ledelse og motivation
Faglige mål:
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- redegøre for en virksomheds forretningsmodel samt nationale og internationale rammevilkår
anvende viden om en virksomheds konkurrenceforhold til at undersøge og diskutere virksomhe-
dens marketing mix og strategiske muligheder
undersøge og diskutere problemstillinger i forbindelse med etablering af en virksomhed
- indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
Kernestof
Sofie Kærn Heding og Marie Louise Telling Jepsen, Luk virksomheden, 2.udgave. Forlaget Columbus side 170-195 (Organisation), side 196-243 (ledelse og motivation)
Organisation:
Hvad er en organisation og hvad er dens formål.
Organisk og mekanisk struktur.
Omgivelsernes påvirkning af organisationsstruktur
Greiners model.
Ledelse:
De tre ledelsesformer - Autoritær, demokratisk og Lassiez faire.
Køn og ledelse
Motivation:
Hvad er motivation?
Ydre og indre motivationsfaktorer
Belønningssystemer
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Heding, Sofie Kærn og Jepsen, Marie Louise Telling: Luk virksomheden op! 3. udgave, Columbus; sider: 171-188, 219-243
-
OL_1.docx
-
Danish Crown fokuserer organisationen
-
Danish Crown fyrer 500 ansatte
-
Vi skal i dag arbejde med styrker og svagheder ved de forskellige organisationsstrukturer. Brug særligt de grønne bokse i jeres læsning.
-
OL_2.docx
-
Læs hjemme i Heding, Sofie Kærn og Jepsen, Marie Louise Telling: Luk virksomheden op! 3. udgave, Columbus: side 188-195
-
LO_3.docx
-
Heding, Sofie Kærn og Jepsen, Marie Louise Telling: Luk virksomheden op! 3. udgave, Columbus: side 197-204
-
Egen virksomhed
-
Fremlæggelse af projekter
-
Forklar forskellen på at være ledere og managereForklar Stogdill og Manns fem ledelsestrækForklar hovedpointerne i Frederick Taylors teoriForklar hvad Frederick Taylor mente med, at medarbejderne var dovne, men rationelle og egennyttemaksimerendeDisk
-
DRTV - Topdirektørerne: Mærsks magtfulde schweizer
-
Kære EØ hold. I skal i dette modul arbejde selv da jeg skal undervise brobyggere. I skal løse de vedhæftede opgave og aflevere under elevfeedback inden kl. 10.00
-
EØ_205-210.docx
-
Læs hjemme i Heding, Sofie Kærn og Jepsen, Marie Louise Telling: Luk virksomheden op! 3. udgave, Columbus: side 210-219
-
Free personality test | 16Personalities
-
Kan man skille kønnet fra lederen?
-
Faktatjek: Giver flere kvinder i topledelsen større profit?
-
motivation_undersøgelse.pdf
-
Motivation_1.docx
-
Stolt Vestas-top klar med kæmpebonus til medarbejderne.pdf
-
Magasin udbetaler millionbonusser.pdf
-
Spørgsmålene besvares i elevfeedback inden timens start.
-
Motivation.pptx
-
Kære alle. I skal i dette modul arbejde selv da jeg skal undervise brobyggere. Der er fortsat mødepligt til timen og jeg kommer forbi og tjekker fravær og hjælper hvis der er behov for det. Opgaverne løses og afleveres under elevfeedback inden timens
-
Færre danskere finder arbejdet vigtigt. Arbejdslivet er blevet for stift, mener sociolog
-
Projekt om selvvalgt virksomhed_2025.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Projektforløb
Faglige mål:
anvende viden om en virksomheds konkurrenceforhold til at undersøge og diskutere virksomhe-
dens marketing mix og strategiske muligheder
undersøge og diskutere problemstillinger i forbindelse med etablering af en virksomhed
- indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
- diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger i fagligt samspil med andre fag
- strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt.
Den bæredygtige virksomhed
Eleven skal undersøge en eksisterende virksomheds bæredygtighed. Eleven kan vælge at fokusere på fx virksomhedens økonomiske bæredygtighed, miljømæssige bæredygtighed eller strategiske bæredygtighed. I undersøgelsen skal eleven anvende fagets kernestof for på den måde at kunne forklare og diskutere virksomhedens bæredygtighed.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Heding, Sofie Kærn og Jepsen, Marie Louise Telling: Luk virksomheden op! 3. udgave, Columbus side 11-16
-
Heding, Sofie Kærn og Jepsen, Marie Louise Telling: Luk virksomheden op! 3. udgave, Columbus side 16-19
-
Heding, Sofie Kærn og Jepsen, Marie Louise Telling: Luk virksomheden op! 3. udgave, Columbus side 35-46
-
Heding, Sofie Kærn og Jepsen, Marie Louise Telling: Luk virksomheden op! 3. udgave, Columbus side 46-54
-
Vi afholder en prøve i forbindelse med afgivelse af årskarakterer.
-
Eksamenstræning. Brug hjemme 30 min på at læse bilagene og løse opgaverne. Vi fortsætter arbejdet heroppe.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/253/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64851013176",
"T": "/lectio/253/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64851013176",
"H": "/lectio/253/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64851013176"
}