Holdet 2024 Bi1/3g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Paderup Gymnasium
Fag og niveau Biologi B
Lærer(e) Ulla Dyrmose Christensen
Hold 2024 Bi1/3g (3g Bi1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1: Lunger og blodkredsløb
Titel 2 Forløb 2: Kost og livsstilssygdomme
Titel 3 Forløb 3: Mikroorganismer og stofskifte
Titel 4 Forløb 4: DNA ,arv og  genteknologi
Titel 5 Forløb 5: Hormoner og hormonforstyrrende stoffer
Titel 6 Forløb 6: Nervesystemet
Titel 7 Forløb 8: økologi og evolution

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1: Lunger og blodkredsløb

Beskrivelse:
- Lungernes opbygning og funktion, herunder sammenhæng mellem lungeventilation, åndingsdybde og frekvens
- Hjertets opbygning og funktion, herunder hjertets eget blodforsyning, herunder sammenhængen mellem  minutvolumen, slagvolumen og puls
- Blodtryk
- Lille og store blodkredsløb herunder forskellige typer af blodkar
- Blodets sammensætning  herunder hæmatokritværdi

transportmekanismer over cellemembranen, herunder diffusion og osmose

Forsøg:
-celler- fordele ved at være lille (diffusionsforsøg- agarblokke i tern)
- Måling af hæmatokritværdi
- Blodtryk og pulsmålinger i hvile og efter arbejde
- Målinger på åndedrætssystemet
- blodtryk under og efter submaksimalt arbejde

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb 2: Kost og livsstilssygdomme

Vi ser på opbygningen af de forskellige næringsstoffer og herunder proteins primære, sekundære og tertiære struktur og dets betydning for deres funktion- herunder enzymers funktion. Vi ser også på forskellige kulhydrater og hvordan man kan påvise f.eks. stivelse. I forløbet genopfrisker vi fordøjelsen. Vi ser på hvordan enzymer arbejder under forskellige forhold som temperatur og pH. (substrat-produkt påvises vha. IIK.  
Insulins og glukagons funktion i kroppen (simpel regulering) og kostens betydning for blodsukkeret. Måling af sundhedsparametre -BMI, THR Fedtprocent koblet til livsstilssygdomme som diabetes med fokus på diabetes type 2

øvelser:
påvisning af simple og komplekse kulhydrater
Spytamylases aktivitet ved forskellig pH og temperatur (forsøg med enzymer)
blodsukkermålinger
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb 3: Mikroorganismer og stofskifte

Enzymer og enzymklasser. Respiration med fokus på glykolysen og (mælkesyre) gæring. Mælkens bestanddele og fremstilling af yoghurt
stofskifte og gæring.

Øvelser:
fremstilling af øl
enzymforsøg (bobler som funktion af temperatur)
gærcellers vækst
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb 5: Hormoner og hormonforstyrrende stoffer


Hvor produceres hormonerne og hvor/hvordan (målceller) virker de i kroppen . Overordnede typer: vandopløselige og fedtopløselige og deres regulering, herunder komplekse og simple regulering. Regulerende hormoner, overordnede hormoner - stimulerende og almindelige effekt hormoner. Hormonforstyrrende stoffers virkning herunder begreber som agonist og antagonist og konsekvenser heraf.

Dokumentar : Hvorfor plastik 2

Undersøgelse af  produkter for hormonforstyrrende stoffer: Kemiluppen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb 6: Nervesystemet

Nervesystemets overordnede opbygning.
Neuronets opbygning og funktion - herunder dannelsen af aktionspotentiale og signaloverførsel i synapsen. Kemiske påvirkninger i hjernen. Agonister og antagonister.

Dokumentar: Hvor skæv kan man blive

Gruppearbejde om rusmidler. Præsentation.

Øvelse:
Mouse party- animations øvelse til beskrivelse af forskellige rusmidler
alkohols betydning for cellemembranen (rødbedeforsøg)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb 8: økologi og evolution

Beskrivelse:
Naturlig selektion, morfologiske undersøgelser af slægtskab, stamtræer vha. variationer i DNA- afstandsmatricer
Basis økologibegreber (økosystem, bio- og abiotiske faktorer). Fotosyntese og respiration Græsningsfødekæde og nedbryder-fødekæde , Energistrømme og Carbons kredsløb  
Produktionen i fødekæder -
Overordnet om Nitrogens og fosfors kredsløb - hvilke næringssalte kan en plante optage, konkurrence og Biodiversitet



Eksperimentelt:
menneskedyret- bestemmelse af slægtskab ved forskelle og ligheder i morfologi
Teoretisk øvelse med afstandsmatricer og stamtræer
Påvisning af begrænsende faktorer for karsefrøs vækst.  
Melormes økologiske effektivitet - sekundærproducent
Biodiversitetsbestemmelse ved raunkjærcirklen
undersøgelse af biodiversiteten og udvalgte planters tilpasninger i en biotop


Online materiale: kapitel 1,2 og 4 :https://biodiversitetigymnasiet.dk/introduktion-til-biodiversitet/elevtekst-ba/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer