Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Paderup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi B
|
Lærer(e)
|
Ulla Dyrmose Christensen
|
Hold
|
2024 Bi1/3g (3g Bi1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 1: Lunger og blodkredsløb
Beskrivelse:
- Lungernes opbygning og funktion, herunder sammenhæng mellem lungeventilation, åndingsdybde og frekvens
- Hjertets opbygning og funktion, herunder hjertets eget blodforsyning, herunder sammenhængen mellem minutvolumen, slagvolumen og puls
- Blodtryk
- Lille og store blodkredsløb herunder forskellige typer af blodkar
- Blodets sammensætning herunder hæmatokritværdi
transportmekanismer over cellemembranen, herunder diffusion og osmose
Forsøg:
-celler- fordele ved at være lille (diffusionsforsøg- agarblokke i tern)
- Måling af hæmatokritværdi
- Blodtryk og pulsmålinger i hvile og efter arbejde
- Målinger på åndedrætssystemet
- blodtryk under og efter submaksimalt arbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Velkommen til Biologi (B niveau). Jeg glæder mig til at møde jer og i første time introduceres I til indholdet på B-niveau. Herefter starter vi på 1. emne. I skal inden timen downloade jeres lærebog som I kan se på linket under og læse afsnit 1.1.2.
-
Yubio B
-
guide acrobat reader.pdf
-
Yubio B 2024. T. Skadhede m.fl. Yubio ApS; sider: 12-14, 26-34, 57-78, 249-251, 256-260
pdf.
-
Læs afsnit 1.1.2 om livets opståen. Fokus på fotosyntese og respiration.
-
celler_fordele ved at være lille.docx
-
Vi har I første modul læst side 26-29 øverst om eukaryote cellers opbygning, så fokus er på cellemembranens opbygning og membranprocesserne (diffusion, osmose mm). Vi laver forsøg i timen
-
cellemembranen-29-34.docx
-
Samme sider som sidst. Fokus på membranprocesser
-
Blodkredsløbet_2_3.docx
-
Begreber til åndedrætssystemet-1.docx
-
Åndedrætssystemet.pdf
-
Genopfriskning af begreber knyttet til lungerne og hjertet. Fokus på fagudtryk og figurer
-
Fokus på fagbegreber og figurer. Vi skal bl.a. tale om blodtryk og blodets bestanddele og måle jeres hæmatokritværdi (frivilligt :-) . Derefter arbejder I med jeres emne.
-
Måling af hæmatokritværdi.pdf
-
Puls- og blodtryksmålinger.docx
-
arbejde med oplæg/planche
-
læs de sider i Yubio som I har valgt at arbejde med + tilhørende figurer. Kig evt. i de vedhæftede vejledninger, hvor der står fremgangsmåde/teori til de målinger I skal fortælle om.
-
g
-
Blodkredsløbet_ekstra.docx
-
oplæg + vi laver opsamling på begreber mm - læsefokus: sammenhænge i blodkredsløbet
-
blodtryk og puls_målinger.xlsx
-
Arbejd selv i denne time. Aflever svar på de vedhæftede spørgsmål i elevfeedback (ellers fravær). Teksten er også vedhæftet. I kan herefter begynde på afleveringen til om 14 dage der ligger under opgaver. Mvh Ulla
-
Hjertekar_sygdomme_Biologic+b_106-108_OCR.pdf
-
Hjerte-kar-sygdomme.docx
-
Bestemmelse af puls ved ændringer af arbejdsbelastning.docx
-
læs fra midt på side 249 afsnit 6.3 Energi til arbejdet og afsnit 6.3.1 arbejdets faser indtil afsnit 6.3.2. Læs desuden om konditionstræning afsnit 6.4.1 indtil 6.4.2 side 260 øverst. Fokus på de forskellige måder vi kan skaffe energi og hvornår k
-
Arbejde med lektien og målinger fra sidst , så kig gerne på figur 6,10, 6,11 6.18, 6.19 igen (+ lidt tid til aflevering)
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb 2: Kost og livsstilssygdomme
Vi ser på opbygningen af de forskellige næringsstoffer og herunder proteins primære, sekundære og tertiære struktur og dets betydning for deres funktion- herunder enzymers funktion. Vi ser også på forskellige kulhydrater og hvordan man kan påvise f.eks. stivelse. I forløbet genopfrisker vi fordøjelsen. Vi ser på hvordan enzymer arbejder under forskellige forhold som temperatur og pH. (substrat-produkt påvises vha. IIK.
Insulins og glukagons funktion i kroppen (simpel regulering) og kostens betydning for blodsukkeret. Måling af sundhedsparametre -BMI, THR Fedtprocent koblet til livsstilssygdomme som diabetes med fokus på diabetes type 2
øvelser:
påvisning af simple og komplekse kulhydrater
Spytamylases aktivitet ved forskellig pH og temperatur (forsøg med enzymer)
blodsukkermålinger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb 3: Mikroorganismer og stofskifte
Enzymer og enzymklasser. Respiration med fokus på glykolysen og (mælkesyre) gæring. Mælkens bestanddele og fremstilling af yoghurt
stofskifte og gæring.
Øvelser:
fremstilling af øl
enzymforsøg (bobler som funktion af temperatur)
gærcellers vækst
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb 4: DNA ,arv og genteknologi
DNA's opbygning, DNA replikation, Mitose og meiose, Proteinsyntesen, mutationer
Genetiske grundbegreber. Kendetegn og eksempler på klassisk dominant/recessiv 1 og 2 gens nedarvning
co-dominans, kønsbunden,
Multiple alleler
Øvelser:
Bestemmelse af blodtyper,
Nedarvning af sygdomme, Øjenfarver, stamtavler (teoretiske øvelser)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb 5: Hormoner og hormonforstyrrende stoffer
Hvor produceres hormonerne og hvor/hvordan (målceller) virker de i kroppen . Overordnede typer: vandopløselige og fedtopløselige og deres regulering, herunder komplekse og simple regulering. Regulerende hormoner, overordnede hormoner - stimulerende og almindelige effekt hormoner. Hormonforstyrrende stoffers virkning herunder begreber som agonist og antagonist og konsekvenser heraf.
Dokumentar : Hvorfor plastik 2
Undersøgelse af produkter for hormonforstyrrende stoffer: Kemiluppen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb 6: Nervesystemet
Nervesystemets overordnede opbygning.
Neuronets opbygning og funktion - herunder dannelsen af aktionspotentiale og signaloverførsel i synapsen. Kemiske påvirkninger i hjernen. Agonister og antagonister.
Dokumentar: Hvor skæv kan man blive
Gruppearbejde om rusmidler. Præsentation.
Øvelse:
Mouse party- animations øvelse til beskrivelse af forskellige rusmidler
alkohols betydning for cellemembranen (rødbedeforsøg)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb 8: økologi og evolution
Beskrivelse:
Naturlig selektion, morfologiske undersøgelser af slægtskab, stamtræer vha. variationer i DNA- afstandsmatricer
Basis økologibegreber (økosystem, bio- og abiotiske faktorer). Fotosyntese og respiration Græsningsfødekæde og nedbryder-fødekæde , Energistrømme og Carbons kredsløb
Produktionen i fødekæder -
Overordnet om Nitrogens og fosfors kredsløb - hvilke næringssalte kan en plante optage, konkurrence og Biodiversitet
Eksperimentelt:
menneskedyret- bestemmelse af slægtskab ved forskelle og ligheder i morfologi
Teoretisk øvelse med afstandsmatricer og stamtræer
Påvisning af begrænsende faktorer for karsefrøs vækst.
Melormes økologiske effektivitet - sekundærproducent
Biodiversitetsbestemmelse ved raunkjærcirklen
undersøgelse af biodiversiteten og udvalgte planters tilpasninger i en biotop
Online materiale: kapitel 1,2 og 4 :https://biodiversitetigymnasiet.dk/introduktion-til-biodiversitet/elevtekst-ba/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/253/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64851013269",
"T": "/lectio/253/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64851013269",
"H": "/lectio/253/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64851013269"
}