Holdet 2024 KE/3g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Paderup Gymnasium
Fag og niveau Kemi A
Lærer(e) Jesper Brock Faber
Hold 2024 KE/3g (3g KE)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Termodynamik
Titel 2 Reaktionskinetik
Titel 3 Syrer og Baser - udvidet
Titel 4 IR og NMR
Titel 5 Kaffe
Titel 6 Enzymkinetik

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Termodynamik

Eleverne føres ved skoleårets start ind i termodynamikkens verden,  hvor de stifter bekendtskab med:

Systemer
Varme
Arbejde
Enthalpi
Entropi
Gibbs-energi
Van't Hoff's ligning
Koblingen mellem termodynamik og ligevægtskonstanter

Øvelser:
Enthaplitilvækst
Van't Hoff og ammoniumchlorid

Forløbet har først og fremmest den hovedopgave, at det skal vinges af, så vi kan komme i gang med at løse eksamensopgaver ifm. afleveringer.

Arbejdsformer:
Klasseundervisning
Skriftligt arbejde
Eksperimentelt arbejde


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Reaktionskinetik

Eleverne udbygger deres viden om reaktionskinetik og stifter således bekendtskab med bl.a. reaktionsordener:

0., 1., 2. ordens reaktioner
Initialhastighedsmetoden
Arrhenius-ligningen (herunder aktiveringsenergi)
Reaktionsmekanismer ifm. substitutionsreaktioner

Øvelse:
Affarvning af Tartrazin

Arbejdsformer:
Klasseundervisning
Skriftligt arbejde
Eksperimentelt arbejde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Syrer og Baser - udvidet

Dette er et kort forløb, som egentlig bare lukker et par huller ifm. elevernes viden om syrer og baser:

Repetition af B-niveau stof
Bjerrumdiagrammer

Øvelser:
Bjerrumdiagram for en syre-baseindikator
Phosphorsyreindholdet i cola

Arbejdsformer:
Klasseundervisning
Skriftligt arbejde
Anvendelse af fagprogrammer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 IR og NMR

Vi arbejder med orbitalteori og forståelsen af bindinger. Vi ser på NMR og IR:

Atomorbitaler
Molekylorbitaler
Det elektromagnetiske spektrum
HNMR og tydning af spektre
IR og tydning af spektre

Øvelser:
Ingen. De har dog tidligere lavet forsøg med Fehling reagens samt Limonen (organiske reaktionstyper).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Kaffe

Eleverne arbejdede med chromatografi (med kaffe som sidetema). Undervejs besøgte de AU og undersøgte koffeinindholdet i forskellige drikke. Vi så på:

Polære bindinger og molekyler (repetition)
Chromatografi
HPLC

Øvelser:
Bestemmelse af koffein og theobromin i drikkevarer med HPLC

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Enzymkinetik

Eleverne stifter bekendtskab med enzymer og supplerer deres reaktionskinetik med enzymkinetik. Forløbet inkluderer endnu et besøg på Aarhus  Universitet.

Aminosyrer
Proteiner
Enzymer
Michaelis-Menten kinetik
Lineweaver-Burk plot

Øvelse:
Enzymkinetik

Arbejdsformer:
Klasseundervisning
Skriftligt arbejde
Eksperimentelt arbejde
Anvendelse af fagprogrammer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer