Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Paderup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Kemi A
|
Lærer(e)
|
Jesper Brock Faber
|
Hold
|
2024 KE/3g (3g KE)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Termodynamik
Eleverne føres ved skoleårets start ind i termodynamikkens verden, hvor de stifter bekendtskab med:
Systemer
Varme
Arbejde
Enthalpi
Entropi
Gibbs-energi
Van't Hoff's ligning
Koblingen mellem termodynamik og ligevægtskonstanter
Øvelser:
Enthaplitilvækst
Van't Hoff og ammoniumchlorid
Forløbet har først og fremmest den hovedopgave, at det skal vinges af, så vi kan komme i gang med at løse eksamensopgaver ifm. afleveringer.
Arbejdsformer:
Klasseundervisning
Skriftligt arbejde
Eksperimentelt arbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Reaktionskinetik
Eleverne udbygger deres viden om reaktionskinetik og stifter således bekendtskab med bl.a. reaktionsordener:
0., 1., 2. ordens reaktioner
Initialhastighedsmetoden
Arrhenius-ligningen (herunder aktiveringsenergi)
Reaktionsmekanismer ifm. substitutionsreaktioner
Øvelse:
Affarvning af Tartrazin
Arbejdsformer:
Klasseundervisning
Skriftligt arbejde
Eksperimentelt arbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Syrer og Baser - udvidet
Dette er et kort forløb, som egentlig bare lukker et par huller ifm. elevernes viden om syrer og baser:
Repetition af B-niveau stof
Bjerrumdiagrammer
Øvelser:
Bjerrumdiagram for en syre-baseindikator
Phosphorsyreindholdet i cola
Arbejdsformer:
Klasseundervisning
Skriftligt arbejde
Anvendelse af fagprogrammer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
IR og NMR
Vi arbejder med orbitalteori og forståelsen af bindinger. Vi ser på NMR og IR:
Atomorbitaler
Molekylorbitaler
Det elektromagnetiske spektrum
HNMR og tydning af spektre
IR og tydning af spektre
Øvelser:
Ingen. De har dog tidligere lavet forsøg med Fehling reagens samt Limonen (organiske reaktionstyper).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Kaffe
Eleverne arbejdede med chromatografi (med kaffe som sidetema). Undervejs besøgte de AU og undersøgte koffeinindholdet i forskellige drikke. Vi så på:
Polære bindinger og molekyler (repetition)
Chromatografi
HPLC
Øvelser:
Bestemmelse af koffein og theobromin i drikkevarer med HPLC
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Enzymkinetik
Eleverne stifter bekendtskab med enzymer og supplerer deres reaktionskinetik med enzymkinetik. Forløbet inkluderer endnu et besøg på Aarhus Universitet.
Aminosyrer
Proteiner
Enzymer
Michaelis-Menten kinetik
Lineweaver-Burk plot
Øvelse:
Enzymkinetik
Arbejdsformer:
Klasseundervisning
Skriftligt arbejde
Eksperimentelt arbejde
Anvendelse af fagprogrammer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/253/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64851013383",
"T": "/lectio/253/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64851013383",
"H": "/lectio/253/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64851013383"
}