Paderup Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Paderup Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 ol/j - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Paderup Gymnasium
Fag og niveau
Oldtidskundskab C
Lærer(e)
Kathe Blichfeldt Bundgaard
Hold
2024 ol/j (
3j ol
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Intro til old: Religion og myter
Titel 2
Odysseen og de græske helte
Titel 3
Herodot: Historie og fortællinger: skæbne og skyld
Titel 4
Græsk skulpturkunst
Titel 5
Filosofi og Demokrati: Platons Sokrates
Titel 6
Tragedie & Kong Ødipus: Menneske i storhed og fald
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Intro til old: Religion og myter
Indhold
Kernestof:
Guder i den græske mytologi
grguder.htm
1. Gudespørgsmål til lektion 1.docx
Græsk mytologi_begrebsliste.docx
1. Intro til old 24.pdf
The myth of Prometheus - Iseult Gillespie
The myth of Pandora’s box - Iseult Gillespie
HVAD ER EN MYTE?
2 Intro til old. Myter.pdf
1. Øv jer i de olympiske guder, som vi arbejdede med sidste gang: hvem de er og hvad deres domæne osv. er.
2. Hvad er en myte?
Skærmbillede 2024-08-11 kl. 08.19.20.png
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Odysseen og de græske helte
Antikke tekster:
Homer, ”Odysseen”:
Første sang vers 1-156, 6. sang og 9. sang
I alt 1053 vers = 35 normalsider
Perspektivtekster:
Benny Andersen: ”På høje tid” (1964) (17 vers) (tema: helteopfattelse)
Naja Maria Aidt: ”En Odyssé” (1992) (35 vers) (tema: rejsen og livet)
Baggrundsmateriale:
"Paideia": 11, 16-26.
Fokus:
• Odysseus som episk helt og det homeriske værdiunivers, Odysseus’ rejse og udvikling, Odysseus som repræsentant for græske værdier. Epossets indholdsmæssige og formelle genretræk.
• Værkets dikotomiske tematik: kaos-kosmos, natur-kultur, civilisation-barbari. Barn-voksen, ude-hjemme, fortjent vs. ufortjent ulykke.
• Værkets opbyggelighed: en retfærdig verden, Odysseens handlingsforløb som kosmos-genoprettende på flere niveauer.
Centrale faglige begreber, Hybris og nemesis, theodicé og kosmos og kaos, Gæstevenskab (euxenia), Den homeriske helt: kléos og timè, Skamkultur.
Formelle genretræk: bl.a. homerisk lignelse, patronymikon, epiteter, formelvers
Indhold
Kernestof:
What Makes a Homeric Hero? Greek Myth Comix explaining the Greek Myths
1. Intro til forløb. Heltetema..pdf
I lektionen i dag går vi i gang med det første forløb, hvor temaet bl.a. er "helte". I må derfor gerne overveje (reflektere) lidt over dette fænomen. Altså der findes jo både "superhelte" og andre former for helte i fiktionens verden, og vi har også
Øv jer fortsat på at kunne huske de olympiske guder og deres domæner
Læringsliste Odysseen.docx
2. Intro til Odysseen og prooimion.pdf
Andreasen, Brian og Poulsen, Jens Refslund: Paideia - Grundbog til oldtidskundskab, Systime; sider: 11, 19-27
Sidste gang gik vi i fællesskab i gang med Odysseen, og vi nåede til vers 43 i første sang. Læs til idag videre til vers 95. Og følgende spørgsmål kan I have i baghovedet, når I læser:
4. Od.1,95-156.pdf
3. Odysseen genretræk.pdf
Vers 96-157
Odysseen 6.sang vers 1-112. Støvsug teksten:
Skærmbillede 2024-09-23 kl. 12.05.45.png
5. Od. 6,1-112. Homeriske lignelser.pdf
Homers Odyssé af O. S. Due-Klassikerforeningens Kildehæfter 2002, Klassikerforeningens Kildehæfter 2002; sider: 93-101, 135-137, 141-145
6. Odysseus og Nausikaa 6.110-195.pdf
SKAMKULTUR og SKYLDKULTUR.docx
7. Slutningen af 6.sang. Skamkultur.pdf
8. 9.sang 1-178.pdf
9.sang. Begår Odysseys fejl.pdf
Ingen lektie til jer der var til stede i går, men I andre skal gerne sørge for at læse i 9.sang vers 1-178, så vi arbejdede med i går - I kan også lige se tavlen fra i går igennem.
Selvstændigt analysearbejde
uddybet
Meget uddybet
Skærmbillede 2024-10-21 kl. 12.35.42.png
Sidste gang læste vi i fællesskab hele 9.sang færdig.
Analyseopsamling 9.sang.pdf
Giv hinanden lidt lektier for i gruppen og så får I det første kvarters tid til at runde endeligt af inden fremlæggelse
10. Opsamling og perspektiv.pdf
ingen lektie
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Herodot: Historie og fortællinger: skæbne og skyld
Antik tekst:
Herodots ”Historie” i ”Hellenere og barbarer” ss. 15, 17-32 og 37-42.
Baggrundsmateriale:
Paideia s.58-61, 64-71
Herodot er læst med fokus på græsk livsforståelse (ate, hybris, nemesis, sofrosyne, det apollinske, subjektiv og objektiv skyld). Herodots historiske tilgang er dels sat i en mythos-logos ramme, dels i moraliserende sammenhæng (historieskrivning som opdragende), og endelig i en mere filosofisk-litterær ramme: ”mennesket i lykke og ulykke”.
Centrale faglige begreber:
Herodot: Ate, hybris, nemesis, sofrosyne, apollinsk livsforståelse, subjektiv og objektiv skyld, ”fra mythos til logos”, aitiai, týke og moira
Perspektivtekst: Karen Blixen "Livets veje" (fra "Den afrikanske farm")
Indhold
Kernestof:
1. Herodot Lykkeopstart og Polykrates.pdf
Alle mennesker stræber efter at blive lykkelige. Men hvad er lykke for en størrelse, og kan vi være lykkelige hele tiden? Vores næste forløb har bl.a. temaet "lykke". Som forberedelse hertil er jeres lektie at overveje og skrive noter til:
MEDBRING PAIDEIA
Begrebsliste Herodot.docx
Dansk forskning bekræfter: Gådefulde krigere brugte menneskehud til deres våben
The Persian Wars - Animated History
2. Herodot intro og program_24.pdf
Andreasen, Brian og Poulsen, Jens Refslund: Paideia - Grundbog til oldtidskundskab, Systime; sider: 58-71
Herodot lektie 1 Paideia.docx
MEDBRING "HELLENERE OG BARBARER"
Gyges og Kandaules_OPG.docx
2. Herodot. Gyges og Kandaules .pdf
Hastrup, Thure og Hjortsø, Leo og Jorsal, Finn: Hellenere og barbarer, Gyldendal; sider: 18-32, 37-42, 67-68
Solon hos Kroisos_2024.docx
Old i SRP 2024.pdf
3. Herodot Solon og Kroisos.pdf
Atys og Adrastos.docx
4. Kroisos' drøm. Atys&Adrastos.pdf
Medbring Padieia
Sardes' fald_2024.docx
5. Herodot Sardes' fald. AITIAI.pdf
6. Herodot afslutning og perspektiv.pdf
Ingen lektie - vi afrunder Herodotforløbet med lidt af hvert
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Græsk skulpturkunst
MONUMENTLISTE
Arkaisk
Sounion-kouros
Anavyssos-kouros
Phrasikleia-kore
Tidlig klassisk:
Vognstyreren
Artemision-guden
Højklassisk
Marathondrengen
Spydbæreren
Diadoumenos
Såret amazone
Senklassisk
Hermes med Dionysosbarnet
Skraberen (Apoxyomenos)
Hellenistisk:
Den fordrukne kælling
Laokoon-gruppen
Galler dræber sig selv og sin hustru
Herakles Farnese
Perspektiv:
Bertel Thorvaldsen: Hercules, 1843
Arno Breker: "Der Sieger" (sejrherren), 1939
Benvenuti: Perseus med Medusa-hoved, 1550
Lemmerz: Adam Kadmon, 1998
Matt Evald Johnson: Perseus og Medusa, 2012
Indhold
Kernestof:
Eksempel på skulpturanalyse.docx
Ingen lektie - vi begynder på et nyt forløb
Udviklingen i græsk skulptur_e.docx
Smarthistory – Contrapposto explained
2. Skulptur Arkaisk og klassisk_24_E.pptx
2a. Skulptur Arkaisk og klassisk_24.pdf
Farnese Herakles | Museum of Classical Archaeology Databases
Ingen lektie, men de, der var fraværende sidste gang, bedes se tavle-pdf'en igennem
Smarthistory – The Pergamon Altar
kaelling.htm
gallere.htm
laokoon.htm
TYPISKE FALDGRUBER:
At beskrive og fortolke en skulptur_24.docx
3. Hellenistisk skulptur.pdf
Kontrapostmosaik.pdf
ingen lektie
5. Analysetræning, klassisk.pdf
Åbningsspørgsmål til perspektivering til senere skulptur
6. Træning og perspektivskulptur.pdf
Forbered en skulpturanalyse af denne skulptur. Brug 15-20 minutter.
Skærmbillede 2025-01-02 kl. 17.51.08.png
Intro. Demokratiets krise. Uddrag artikler.docx
1. Intro til filosofi_Elev.pptx
Som Forvandlet
3. Bemaling af skulptur.pdf
1. Intro til filosofi og demokrati.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Filosofi og Demokrati: Platons Sokrates
Antikke tekster:
Platon: Sokrates' Forsvarstale (i "Kend dig selv").
Seneca: Moralske epistler. Brev 50.
Øvrigt materiale:
Moderne problemstilling: Er demokratiet for nedadgående (ud fra karikaturtegninger)? Hvad er demokratiets styrker og svagheder
”Kend dig selv”: side 9-15
Video om sokratisk ironi (CFU)
Dokumentar: Sokrates om selvtillid (CFU)
Mogens H. Hansen: "Hvorfor henrettede Athenerne Sokrates?" Introark + side 16-20.
PPT om det athenske demokrati i klassisk tid
Video om hulelignelsen
https://www.youtube.com/watch?v=1RWOpQXTltA
Perspektivtekster:
Kim Malthe-Bruun. "Kim": uddrag af dagbog. s. 150-153
Fokus v. forsvarstalen:
Portræt af Sokrates, hans filosofi og centrale tanker og videreførsel af hans budskab. Opfordring til filosofi. Hints til en mulig forklaring på dommen.
Centrale faglige begreber (Forsvarstalen):
Absolutisme, relativisme, doksa og episteme, elenchos og aporia, mejeutik og dialektik.
Fokus v. Seneca. Stoisk livsindstilling, selvforbedring, metaforik, latinske stoiske begreber, kobling til Sokrates
Indhold
Kernestof:
Intro. Demokratiets krise. Uddrag artikler.docx
1. Intro til filosofi_Elev.pptx
Som Forvandlet
3. Bemaling af skulptur.pdf
1. Intro til filosofi og demokrati.pdf
ingen lektie
Begrebsliste_Platon.docx
2. Intro til forsvarstalen + kap 1.pdf
Kend dig selv_Indledning.pdf
Klip-opgaver
1.Læs dialogen igennem. Overvej, hvilken effekt det har, at teksten nogle steder lader Kallias ”mangle” replikker.
3. Kap. 3-4. Sokratisk ironi.pdf
Mejer, Jørgen og Tortzen, Chr. Gorm: Kend dig selv, Gyldendal; sider: 212-213, 215-246
Platon: Sokrates’ Forsvarstale: Arbejdsspørgsmål til ”Orakelsvaret”: Kap. 5-10
4. kap.5-10 & det athenske demokrati.pdf
5. Kap. 11-16.pdf
vognstyreren.htm
Opgaver kap.16-18_25.docx
6. Forsvarstalen Kap. 16-18.pdf
KAP 19-22: Sokrates’ filosofiske og politiske virke
KAP 23-24: Epilog i første tale
7. Forsvarstalen Kap. 19-24.pdf
Ingen lektie
Opgave
Kend dig selv_Sokrates Forsvarstale.pdf
8. kap. 25-33 resten.pdf
Eftersom vi kun har en halv lektion, samler vi først op på arbejdet fra sidste gang (det må I gerne lige genopfriske, men ellers ingen lektie), dernæst arbejder vi lige med en anden lille Platon-ting. Så det vi egentlig skulle lave i dag, bliver førs
Men OBS: Der er en lektie til i morgen...
Hvorfor henrettedes Sokrates 24.pdf
Kim Malthe-Bruun.pdf
8. Afrunding og perspektiv.pdf
Seneca epistel 50.pdf
Samlede opgaver til Seneca 50.docx
Seneca og Stoicisme.pdf
Stoicisme.docx
Hvem var Seneca + brevgenren.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Tragedie & Kong Ødipus: Menneske i storhed og fald
Antik tekst:
”Kong Ødipus” (oversat af Otto Foss)
Øvrigt materiale
”Paideia” side 101-110, 115-16.
Perspektivtekst:
Stig Dagerman: At slå et barn ihjel (1948)
Fokus:
Tragedien er læst med fokus på Ødipus som tragisk helt. Fortolkningen er især baseret på 4. stasimon (strofe 1): Ødipus som billede på alle mennesker, og vi har inddraget en analyse ud fra Aristoteles' tragedieteori. Der er lagt mindre vægt på tragediens politiske og historiske tematikker. Der er endvidere lagt vægt på genretræk.
Centrale faglige begreber: Miasma, tragisk ironi, objektiv og subjektiv skyld, suspense, hamartia, peripeti, anagnorisis.
Indhold
Kernestof:
Opgave
Tragedieintro og -valg.pdf
Andreasen, Brian og Poulsen, Jens Refslund: Paideia - Grundbog til oldtidskundskab, Systime; sider: 101-106
Begrebsliste Kong Ødipus.docx
2. Ødipus prologos.pdf
ingen lektie
Dialog mellem Ødipus og Teiresias_25.docx
3. Ødipus 1.epeisodion.pdf
4. Ødipus 2. epeisodion.pdf
Foss, Otto: Kong Ødipus, Hans Reitzels Forlag - København 1977; sider: 38-48
6. Fortolkning, Dodds og Aristoteles.pdf
Læs tragedien om Kong Ødipus færdig. I kan evt. springe over korsangene
Om ikke at misforstå Ødipus_e.pdf
At slå et barn ihjel.pdf
7. Perspektiv At doda et barn.pdf
Eksamen OLD.pdf
Den sofokleiske tragiske helt.docx
Aristoteles dramateori_Paideia.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/253/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65160068087", "T": "/lectio/253/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65160068087", "H": "/lectio/253/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65160068087" }