Paderup Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Paderup Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 ol/x - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Paderup Gymnasium
Fag og niveau
Oldtidskundskab C
Lærer(e)
Kathe Blichfeldt Bundgaard
Hold
2024 ol/x (
3x ol
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Intro til old: religion og myter
Titel 2
Odysseen og de græske helte
Titel 3
Herodot: Historieskrivning og fortælling
Titel 4
Græsk skulpturkunst
Titel 5
Filosofi og demokrati: Platons Sokrates
Titel 6
Tragedie og Ødipus
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Intro til old: religion og myter
Indhold
Kernestof:
grguder.htm
Guder i den græske mytologi
1. Gudespørgsmål til lektion 1.docx
Græsk mytologi_begrebsliste.docx
1. Intro til old 24.pdf
The myth of Prometheus - Iseult Gillespie
The myth of Pandora’s box - Iseult Gillespie
2 Intro til old. Myter.pdf
1. Øv jer i de olympiske guder, som vi arbejdede med sidste gang: hvem de er og hvad deres domæne osv. er.
Hvad er en myte?
Skærmbillede 2024-08-15 kl. 12.53.47.png
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Odysseen og de græske helte
Odysseen og helte
Antikke tekster:
Homer, ”Odysseen”:
Første sang vers 1-156, 6. sang og 9. sang
I alt 1053 vers = 35 normalsider
Perspektivtekster:
Benny Andersen: ”På høje tid” (1964) (17 vers) (tema: helteopfattelse)
Naja Maria Aidt: ”En Odyssé” (1992) (35 vers) (tema: rejsen og livet)
Baggrundsmateriale:
"Paideia": 11, 16-26.
Fokus:
• Odysseus som episk helt og det homeriske værdiunivers, Odysseus’ rejse og udvikling, Odysseus som repræsentant for græske værdier. Epossets indholdsmæssige og formelle genretræk.
• Værkets dikotomiske tematik: kaos-kosmos, natur-kultur, civilisation-barbari. Barn-voksen, ude-hjemme, fortjent vs. ufortjent ulykke.
• Værkets opbyggelighed: en retfærdig verden, Odysseens handlingsforløb som kosmos-genoprettende på flere niveauer.
Centrale faglige begreber, Hybris og nemesis, theodicé og kosmos og kaos, Gæstevenskab (euxenia), Den homeriske helt: kléos og timè, Skamkultur.
Formelle genretræk: bl.a. homerisk lignelse, patronymikon, epiteter, formelvers
Indhold
Kernestof:
Græske helte: Lær den typiske græske (homeriske) helt at kende:
What Makes a Homeric Hero? Greek Myth Comix explaining the Greek Myths
Skærmbillede 2024-08-29 kl. 12.46.24.png
1. Intro til forløb. Heltetema..pdf
I lektionen i dag går vi i gang med det første forløb, hvor temaet bl.a. er "helte". I må derfor gerne overveje (reflektere) lidt over dette fænomen. Altså der findes jo både "superhelte" og andre former for helte i fiktionens verden, og vi har også
Og øv jer fortsat i de olympiske guder + genopfrisk myten om den trojanske krig
Skærmbillede 2024-09-12 kl. 13.27.31.png
2. Intro til Odysseen og prooimion.pdf
Andreasen, Brian og Poulsen, Jens Refslund: Paideia - Grundbog til oldtidskundskab, Systime; sider: 11, 19-27
Genopfrisk den homeriske helts karakteristika, som vi arbejdede med sidste gang
Odysseen I,28-95: Gudeforsamling på Olympen (sætter handling i gang)
3. Od. 11-95.pdf
Genopfrisk det vi læste i Odysseen sidste gang og medbring den
Opgaver til Odysseen I, 96-156
4. Od.1,95-156 Euxenia.pdf
Ingen lektie - vi læser videre i Odysseen sammen, så husk den! Og sørg for, at I har besvaret det sidste spørgsmål fra i fredags om Athenes dobbeltplan
Støvsug teksten for citater om - og dermed undersøg:
Skærmbillede 2024-09-30 kl. 10.46.40.png
5. Od. 6,1-112. Homeriske lignelser.pdf
Homers Odyssé af O. S. Due-Klassikerforeningens Kildehæfter 2002, Klassikerforeningens Kildehæfter 2002; sider: 93-97, 99-101, 136-138
6. Odysseus og Nausikaa 6.110-195.pdf
Genopfrisk hvad en homerisk lignelse er, hvilken funktion den har, og hvordan man analyserer den (se tavle-pdf på sidste lektion). Analysér dernæst den homeriske lignelse på side 95 vers 101-109
Arbejd selv 10.10.24.docx
SKAMKULTUR og SKYLDKULTUR.docx
7. Slutningen af 6.sang og start på 9.sang.pdf
8. 9.sang 36-355.pdf
9. sang 352-306.pdf
Vi skal i timen bl.a. arbejde analytisk med 9.sang vers 252-306, som var noget af det vi læste i timen sidste gang. I kan evt. skimme det igennem igen.
Video SparkNotes: Homer's The Odyssey summary
Skærmbillede 2024-10-28 kl. 11.00.22.png
9. Sang 9, fokus 343-400.pdf
Læs resten af 9.sang fra vers 336 side143. Hav særlig fokus på vers 343-400.
Skærmbillede 2024-11-05 kl. 10.13.16.png
10. Opsamling og perspektiv.pdf
Ingen lektie. Opsamling og afrunding af Odysseen og perspektivtekst.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Herodot: Historieskrivning og fortælling
Antik tekst:
Herodots ”Historie” i ”Hellenere og barbarer” ss. 15, 17-32 og 37-42.
Baggrundsmateriale:
Paideia s.58-61, 64-71
Herodot er læst med fokus på græsk livsforståelse (ate, hybris, nemesis, sofrosyne, det apollinske, subjektiv og objektiv skyld). Herodots historiske tilgang er dels sat i en mythos-logos ramme, dels i moraliserende sammenhæng (historieskrivning som opdragende), og endelig i en mere filosofisk-litterær ramme: ”mennesket i lykke og ulykke”.
Centrale faglige begreber:
Herodot: Ate, hybris, nemesis, sofrosyne, apollinsk livsforståelse, subjektiv og objektiv skyld, ”fra mythos til logos”, aitiai, týke og moira
Perspektivtekst: Karen Blixen "Livets veje" (fra "Den afrikanske farm")
Indhold
Kernestof:
1. Herodot Lykkeopstart_24.pdf
Alle mennesker stræber efter at blive lykkelige, gør de ikke? Men hvad er lykke for en størrelse, og i hvilket omfang er det muligt at opnå lykke? Vores næste forløb har bl.a. temaet "lykke". Som forberedelse hertil er jeres lektie at overveje og skr
The Persian Wars - Animated History
Begrebsliste Herodot.docx
Spørgsmål til 1,1 og 5
2. Herodot intro_24.pdf
Andreasen, Brian og Poulsen, Jens Refslund: Paideia - Grundbog til oldtidskundskab, Systime; sider: 58-68
Herodot lektie 1 Paideia.docx
Medbring "Hellenere og Barbarer"
Gyges og Kandaules_OPG.docx
2. Herodot Apollinsk og Gyges og Kandaules .pdf
Old i SRP 2024.pdf
Hastrup, Thure og Hjortsø, Leo og Jorsal, Finn: Hellenere og barbarer, Gyldendal; sider: 18-32, 37-42
Solon hos Kroisos_2024.docx
Paideia. Herodots metode og stil.docx
3. Herodot Solon og Kroisos.pdf
Atys og Adrastos.docx
4. Kroisos' drøm. Atys&Adrastos.pdf
Sardes' fald_2024.docx
Paideia Herdots placering & Msk i lykke og ulykke.pdf
Skærmbillede 2024-11-29 kl. 12.45.20.png
5. Herodot Sardes' fald.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Græsk skulpturkunst
MONUMENTLISTE
Arkaisk
Sounion-kouros
Anavyssos-kouros
Phrasikleia-kore
Tidlig klassisk:
Vognstyreren
Artemision-guden
Højklassisk
Marathondrengen
Spydbæreren
Diadoumenos
Såret amazone
Senklassisk
Hermes med Dionysosbarnet
Skraberen (Apoxyomenos)
Hellenistisk:
Den fordrukne kælling
Laokoon-gruppen
Galler dræber sig selv og sin hustru
Herakles Farnese
Perspektiv:
Bertel Thorvaldsen: Hercules, 1843
Arno Breker: "Der Sieger" (sejrherren), 1939
Benvenuti: Perseus med Medusa-hoved, 1550
Lemmerz: Adam Kadmon, 1998
Matt Evald Johnson: Perseus og Medusa, 2012
Indhold
Kernestof:
Herodot om Xerxes.pdf
Karen Blixen Livets veje.pdf
6. Herodot afslutning og perspektiv.pdf
Ingen lektie - vi afrunder Herodotforløbet på forskellig vis
Eksempel på skulpturanalyse.docx
1. Skulpturintro.pdf
ingen lektie - opstart på nyt forløb
Udviklingen i græsk skulptur_e.docx
Smarthistory – Contrapposto explained
At beskrive og fortolke en skulptur_24.docx
2. Skulptur Arkaisk og klassisk.pdf
Ingen lektie, men de, der var fraværende i mandags, bedes se tavle-pdf'en igennem
Farnese Herakles | Museum of Classical Archaeology Databases
Smarthistory – The Pergamon Altar
kaelling.htm
laokoon.htm
gallere.htm
PAR-/GUPPE-OPGAVE: Tre skulpturer fordeles
3. Hellenistisk skulptur.pdf
Ingen lektie
5. Træning. Klassiske perioder..pdf
Genlæs skulpturkendetegn for de 5 perioderUdviklingen i græsk skulptur_e.docx
Skærmbillede 2025-01-10 kl. 13.17.58.png
6. Træning og perspektiv.pdf
Skærmbillede 2025-01-02 kl. 17.51.08.png
1. Intro til filosofi_Elev.pptx
Som Forvandlet
1. Intro til filosofi og demokrati.pdf
3. Bemaling af skulptur.pdf
ingen lektie
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Filosofi og demokrati: Platons Sokrates
Indhold
Kernestof:
1. Intro til filosofi_Elev.pptx
Som Forvandlet
1. Intro til filosofi og demokrati.pdf
3. Bemaling af skulptur.pdf
ingen lektie
Begrebsliste_Platon.docx
2. Intro til forsvarstalen .pdf
Kend dig selv_Indledning.pdf
3. Forsvarstalen Kap. 1-4. Ironi og det Sokratiske projekt.pdf
Mejer, Jørgen og Tortzen, Chr. Gorm: Kend dig selv, Gyldendal; sider: 211-213, 215-246
Platon: Sokrates’ Forsvarstale: Arbejdsspørgsmål til ”Orakelsvaret”: Kap. 5-10
4. kap.5-10 & det athenske demokrati.pdf
5. Forsvarstalen Kap. 11-16.pdf
Skærmbillede 2025-02-21 kl. 12.48.11.png
Tekstdele
s.227-228 + evt. første halvdel af s.229
229-231
Alle
Det athenske demokrati.pdf
6. Forsvarstalen Kap. 16-18.pdf
KAP 19-22: Sokrates’ filosofiske og politiske virke
KAP 23-24: Epilog i første tale
vognstyreren.htm
7. Forsvarstalen Kap. 19-24.pdf
Afsluttende selvstændig analyse og overbliksopgave:
Kend dig selv_Sokrates Forsvarstale.pdf
Kim Malthe-Bruun.pdf
8. Afrunding og perspektiv.pdf
Hvorfor henrettedes Sokrates 24.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Tragedie og Ødipus
Antik tekst:
”Kong Ødipus” (oversat af Otto Foss)
Øvrigt materiale
”Paideia” side 101-110, 115-16.
Perspektivtekst:
Stig Dagerman: At slå et barn ihjel (1948)
Fokus:
Tragedien er læst med fokus på Ødipus som tragisk helt. Fortolkningen er især baseret på 4. stasimon (strofe 1): Ødipus som billede på alle mennesker, og vi har inddraget en analyse ud fra Aristoteles' tragedieteori. Der er lagt mindre vægt på tragediens politiske og historiske tematikker. Der er endvidere lagt vægt på genretræk.
Centrale faglige begreber: Miasma, tragisk ironi, objektiv og subjektiv skyld, suspense, hamartia, peripeti, anagnorisis.
Indhold
Kernestof:
Greatest show on earth FUP-FAKTA.docx
Begrebsliste Kong Ødipus.docx
2. Ødipus prologos.pdf
ingen lektie
3. Ødipus 1.epeisodion.pdf
Ingen lektie - men husk at medbringe "Kong Ødipus"
4. Ødipus 2. epeisodion.pdf
Foss, Otto: Kong Ødipus, Hans Reitzels Forlag - København 1977; sider: 38-48
Arbejd selv. Resten af Ødipus.docx
I skal arbejde selv i denne time. Hanne fra kontoret kommer og tjekker fravær og aflevering af dagens opgave kommer også til at tælle i fravær.
Om ikke at misforstå Ødipus_e.pdf
Aristoteles dramateori_Paideia.pdf
6. Fortolkning, Dodds og Aristoteles.pdf
Andreasen, Brian og Poulsen, Jens Refslund: Paideia - Grundbog til oldtidskundskab, Systime; sider: 115-116
hamartia – Lex
Den sofokleiske tragiske helt.docx
At slå et barn ihjel.pdf
7. Perspektiv At doda et barn.pdf
Eksamen OLD.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/253/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65160070509", "T": "/lectio/253/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65160070509", "H": "/lectio/253/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65160070509" }