Holdet 2024 ol/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Paderup Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Kathe Blichfeldt Bundgaard
Hold 2024 ol/x (3x ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til old: religion og myter
Titel 2 Odysseen og de græske helte
Titel 3 Herodot: Historieskrivning og fortælling
Titel 4 Græsk skulpturkunst
Titel 5 Filosofi og demokrati: Platons Sokrates
Titel 6 Tragedie og Ødipus

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Odysseen og de græske helte



Odysseen og helte
Antikke tekster:
Homer, ”Odysseen”:
Første sang vers 1-156, 6. sang og 9. sang
I alt 1053 vers = 35 normalsider

Perspektivtekster:
Benny Andersen: ”På høje tid” (1964) (17 vers) (tema: helteopfattelse)
Naja Maria Aidt: ”En Odyssé” (1992) (35 vers) (tema: rejsen og livet)

Baggrundsmateriale:
"Paideia": 11, 16-26.

Fokus:
• Odysseus som episk helt og det homeriske værdiunivers, Odysseus’ rejse og udvikling, Odysseus som repræsentant for græske værdier. Epossets indholdsmæssige og formelle genretræk.
• Værkets dikotomiske tematik: kaos-kosmos, natur-kultur, civilisation-barbari. Barn-voksen, ude-hjemme, fortjent vs. ufortjent ulykke.
• Værkets opbyggelighed: en retfærdig verden, Odysseens handlingsforløb som kosmos-genoprettende på flere niveauer.

Centrale faglige begreber, Hybris og nemesis, theodicé og kosmos og kaos, Gæstevenskab (euxenia), Den homeriske helt: kléos og timè, Skamkultur.
Formelle genretræk: bl.a. homerisk lignelse, patronymikon, epiteter, formelvers
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Herodot: Historieskrivning og fortælling

Antik tekst:
Herodots ”Historie” i ”Hellenere og barbarer” ss. 15, 17-32 og 37-42.

Baggrundsmateriale:
Paideia s.58-61, 64-71

Herodot er læst med fokus på græsk livsforståelse (ate, hybris, nemesis, sofrosyne, det apollinske, subjektiv og objektiv skyld). Herodots historiske tilgang er dels sat i en mythos-logos ramme, dels i moraliserende sammenhæng (historieskrivning som opdragende), og endelig i en mere filosofisk-litterær ramme: ”mennesket i lykke og ulykke”.

Centrale faglige begreber:
Herodot: Ate, hybris, nemesis, sofrosyne, apollinsk livsforståelse, subjektiv og objektiv skyld, ”fra mythos til logos”, aitiai, týke og moira


Perspektivtekst: Karen Blixen "Livets veje" (fra "Den afrikanske farm")
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Græsk skulpturkunst

MONUMENTLISTE

Arkaisk
Sounion-kouros
Anavyssos-kouros
Phrasikleia-kore

Tidlig klassisk:
Vognstyreren
Artemision-guden

Højklassisk
Marathondrengen
Spydbæreren
Diadoumenos
Såret amazone

Senklassisk
Hermes med Dionysosbarnet
Skraberen (Apoxyomenos)

Hellenistisk:
Den fordrukne kælling
Laokoon-gruppen
Galler dræber sig selv og sin hustru
Herakles Farnese

Perspektiv:
Bertel Thorvaldsen: Hercules, 1843
Arno Breker: "Der Sieger" (sejrherren), 1939
Benvenuti: Perseus med Medusa-hoved, 1550
Lemmerz: Adam Kadmon, 1998
Matt Evald Johnson: Perseus og Medusa, 2012
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Tragedie og Ødipus

Antik tekst:
”Kong Ødipus” (oversat af Otto Foss)

Øvrigt materiale
”Paideia” side 101-110, 115-16.

Perspektivtekst:
Stig Dagerman: At slå et barn ihjel (1948)

Fokus:
Tragedien er læst med fokus på Ødipus som tragisk helt. Fortolkningen er især baseret på 4. stasimon (strofe 1): Ødipus som billede på alle mennesker, og vi har inddraget en analyse ud fra Aristoteles' tragedieteori. Der er lagt mindre vægt på tragediens politiske og historiske tematikker. Der er endvidere lagt vægt på genretræk.

Centrale faglige begreber: Miasma, tragisk ironi, objektiv og subjektiv skyld, suspense, hamartia, peripeti, anagnorisis.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer