Holdet 2024 ol/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Paderup Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Kim Allan Pedersen
Hold 2024 ol/y (3y ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Myter i kunsten
Titel 2 Epos: Odysseus og Rejsen
Titel 3 Demokrati til debat
Titel 4 Skæbne eller tilfælde - det frie valg?
Titel 5 Stræben efter indsigt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Myter i kunsten

Emnet fungerer dels som en første introduktion til den græske mytologi og dels som kunstsøjlen. Undervisningen fokuserer indledningsvist primært på vasernes mytiske indhold/identifikation af guder via attributter og kendte scener. I den efterfølgende undervisning arbejdes desuden med ornamenter, skellet mellem perioder (stiludvikling) og maleteknikker i græsk og romersk malekunst samt det græske vasemaleris indflydelse på nyere europæisk kunst, særligt kunsten i nyklassicismen.

Målene er dermed som følger:
- at opnå viden om centrale dele af den antikke (især græske) mytologi, så det ved hjælp af genkendelse af guders og heltes attributter bliver muligt at identificere scener fra mytologien på vasemalerierne.
- at opnå viden om stiludviklingen i vasemaleriet, så maleteknik (silhouet, sortfigursteknik og rødfigursteknik), graden af naturalisme (f.eks. i forhold til kroppens drejning og evnen til at gengive øjne), dybdevirkning (overlap, forkortning, inderlinjer, skygge, forskydning i planer, forsvindingspunkter) og motivvalg (mønstre, myter, hverdagsscener, følelser) kan bruges til datering af vaser.
- at kunne identificere en række ornamenter (især lotus-palmettebort, mæanderbort, solkrans, tungebort, æggestavsbort, skakternsbort og efeuranke).
- at kunne identificere træk fra antikkens malerkunst i nyere europæisk kunst.

Baggrundsmateriale:
- Hesiod, Theogonien (vers 116-138, 176-187, 207-210, 453-467), Gyldendal, 1999
- Woodford, Susan, Græsk og Romersk Kunst: 38-50 + 66-74 + 95-102
- Hertig, Henrik, Antikkens Mytologi, s. 21-54 (guder + Herakles), P. Haase & Søns Forlag, 1968
- The Erymanthian Boar (opslag om Herakles' 4. arbejde på Perseus inkl. historien om Pholus), http://www.perseus.tufts.edu/Herakles/boar.html
- Thiedecke, Arendse og Johnny, Antikkens Billedverden og dens efterliv (s. 56-57 + 61 + 67), Pantheon, 2009
- Dokumenter med:
   - overblik over guders attributter (Oversigt Guder.pdf)
   - ornamenter (Oversigt over ornamenter.pdf)
   - tidslinje (Tidslinje for udviklingen i vasemaleri.pdf + vasekompendie.pdf)
   - brændingsmetode (vasekompendie.pdf)


Vaser fra bogen Oldtidens Grækenland gennemgået på klassen (samlet i filen Vasesøjle - antikke vaser):
o Figur 50 (geometrisk, protesis)
o Figur 82 (panathenæervase, løb)
o Planche IX, 1 (sortfigursteknik, Achilleus og Ajas spiller brætspil)
o Planche IX, 2 (rødfigursteknik, Herakles og Kerberos)
o Figur 114 (rødfigursteknik, Dionysosscene, atleter)

Vaser fra hjemmesiden Perseus gennemgået på klassen:
o Louvre G 341 (Herakles og argonauterne)
o Ruvo, Jatta 1501 (Argonauterne dræber Talos)

- Herakles-vaser: Eleverne arbejder med seks vaser, der illustrerer forskellige episoder i Herakles-myten. Vaserne repræsenterer både rød- og sortfigursteknik og er fra forskellige perioder i vasemaleriets udvikling (træning i stiludvikling og ornamenter).
     o Herakles og den nemeiske løve Philadelphia L-64-185
     o Herakles og Hydra Louvre CA 598
     o Herakles og Geryoneus Harvard 1972.42
     o Herakles og hesperidernes æbler Champaign 70.8.4
     o Herakles og kerberos Toledo 1950.261
     o Herakles og kentaurer RISD 22.215

Romersk malekunst (både kopi af det græske og reel romersk) – fokus på Pompeji/Boscotrecase:
- Mosaik fra Faun-huset i Pompeji: Alexander d. Store og Dareios d. 3
- Vægmaleri fra Boscoreale (5.5 i Woodford): romersk kopi af græsk maleri (del af den anden stil i Pompeji)
- Portlandvasen, år 1-25
- Vægmaleri fra Pompeji (8.3 i Woodford): romersk maleri af optøjer i amfiteater
- Vægmaleri fra Vettiernes hus i Pompeji: Herkules og slangerne (del af den fjerde stil i Pompeji)

Perspektivbilleder:
- Screenshots af gudeforsamling i Disneys Herakles
- Billede af Hallen i Newtimber Place, Sussex (vægmalerier, ur og sofa i imitation af rødfigursstil)
- Wedgwood, black basalt, Accession Number LL1148 (formsprog og kopiering) fra http://www.liverpoolmuseums.org.uk/ladylever/collections/blackbasaltvase.asp
- Wedgwood, vase, black basalt, The Charles E. Sampson Memorial Fund, 1966 (66.17) (formsprog og kopiering) fra http://www.metmuseum.org/toah/hd/neoc_2/ho_66.17.htm
- Bertel Ipsen, Ipsen ampfore vase year 1875 (formsprog) fra http://users.telenet.be/janart/danish/danishceramics.html
- Friends episode 10,1 (screenshot af 0:24:54): Maleri på væggen med stiltræk fra rødfigursmaleri
- Putin som Herakles (fire billeder: Nemeiske løve, Kerberos, Atlas (Hesperidernes æbler), De stymfaliske fugle) fra http://www.bbc.com/news/world-europe-29513589
- Screenshot fra Star Wars – The Phantom Menace: High Council Chamber (gulv med antikt inspirerede ornamenter) fra http://starwars.wikia.com/wiki/File:High_Council_Chamber.png
- Kurt Wenner, streetart: Aida (videreudvikling af dybdevirkning) fra http://www.kurtwenner.com/images/Street_portfolio/b2_Aida/zoom.html
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Epos: Odysseus og Rejsen

Søjlen er bygget op omkring rejsen som tema med fokus på rejsen som allegori for livet og den personlige udvikling livet medfører. Samtidig arbejdes med genretræk og den homeriske helt, hvor begreberne areté, kléos, timé og oíkos er holdt op overfor hovedpersonerne i Odysseen.

I denne søjle læses følgende tekstmateriale:
- Basistekster:
  - Homer, ”Homers Odyssé” (ved Otto Steen Due), Klassikerforeningens Kildehæfter, 2002:
     - Sang I, vers 1-135
     - Sang V, vers 75-227
     - Sang IX
     - Sang XXIII

- Perspektivtekster:
  - Nordbrandt, ”På Vej Mod Ithaka” (fra ”Glas”, 1976) + Konstantin Kavafis, ”Ithaka”

- Baggrundsmateriale:
  - Andreasen & Refslund Poulsen, Paideia (s. 16-19), Systime, 2012

Omfang af basistekster: ca. 33 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Demokrati til debat

Forløbet belyser nogle af antikkens tanker om regeringsformer med hovedfokus på demokratiets tilhængere og modstandere inkl. udviklingen af retorik som disciplin samtidig med demokratiets opblomstring. Ligeledes belyses debatten ved hjælp af genren drama set som indlæg i samtidens politiske debat om demokrati og holdning til eneherredømme.

I denne søjle læses følgende tekstmateriale:
- Basistekster:
  - Aristoteles, De seks styreformer (Politika 1279a-1280a) fra Erik Christiansen, Antikkens styreformer til debat, Gyldendal, 1978
  - Herodot, ”Herodot i Udvalg” (ved Thure Hastrup og Leo Hjortsø) s. 38-42 (Hvilken forfatning er den bedste), Gyldendal, 1978
  - Thukydid, ”Perikles’ Mindetale Over De Faldne Athenæere” i A. Kragelund ”Græske Historikere”, Aschehoug Dansk Forlag, 1966
  - Gorgias, ”Lovtale over Helena” (OBS: kun afsnit 1-2 + 8-14 med fokus på retoriks/talens rolle og magt) i Søren Sørensen, ”Ordets Magt”, Klassikerforeningens Kildehæfter, 2002
  - Sofokles, Antigone (oversat af Otto Foss), Hans Reitzel, 1980 (Parodos er behandlet i undervisningen, men vi har ikke gennemgået de øvrige korsangene i dramaet + følgende verselinjer er kun behandlet som kort læreroplæg: vers 223-445 (Kreons samtaler med vogteren) + vers 801-890 (Kommos med Antigones klagesang, inden hun føres bort)

- Perspektivtekst:
  - Rasmussen, Morten, Demokrati skaber ikke nødvendigvis fred (artikel med Mogens Herman Hansen), Kristeligt Dagblad, 25. juli 2006
  - Abraham Lincoln: ”Talen ved Gettysburg" i Mogens Herman Hansen ”Kilder til demokratiets historie 1750-2000”, Museum Tusculanums Forlag, 2005
  - Tanker om demokratiet fra antikken til i dag (egen produktion med følgende indhold):
        - Opsummeringer af afsnit og uddrag fra Mogens Herman Hansen, Demokratiets historie fra oldtid til nutid, Museum Tusculanum, 2012

- Baggrundsmateriale:
  - Centrale dele af den antikke retorik (egen produktion)
  - Yde et al, Livet i Det Klassiske Athen (s. 31-38 + 50-61 om befolkningen i Athen og statens institutioner), Systime, 1990
  - Yde et al, Livet i Det Klassiske Athen (s. 146-149 om drama), Systime, 1990

Omfang af basistekster: ca. 66 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Skæbne eller tilfælde - det frie valg?

Søjlen tager udgangspunkt i spørgsmålet, om mennesket har et frit valg. Dette spørgsmål spores tilbage til kontrasten mellem troen på det skæbnebestemte i det traditionelle/mytiske verdensbillede og verdens tilblivelse set som en tilfældighed. Spørgsmålet belyses ligeledes med kontrasten mellem en religiøs verdensforståelse og ren materialisme (dvs. synet at verden udelukkende er bygget af det stoflige/materialet uden guddommelig påvirkning).

I denne søjle læses følgende tekstmateriale:
- Basistekster:
  - Herodot, ”Herodot i Udvalg” (ved Thure Hastrup og Leo Hjortsø) s. 7-27 (Kong Kroisos), Gyldendal, 1978
  - Seneca, ”107. brev til Lucilius” i Seneca, ”Senecas breve og andre skrifter til Lucilius” (ved Gertz), Gyldendal, 1927
  - Lukrets, ”Om Verdens Natur” (ved Ellen A. & Erik H. Madsen), DET lille FORLAG, 1998
     - I, 1-111 + 146-214 + 921-950

- Tekst til belysning af moderne problemstilling:
  - Karkov, Rasmus, ”Eksisterer den frie vilje”, http://videnskab.dk/krop-sundhed/eksisterer-den-frie-vilje, 2011

Omfang af basistekster: ca. 31,5 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Stræben efter indsigt

Dette forløb er centreret omkring Platons filosofi. Dels fokuseres på Platons dualistiske verdensopfattelse og dels fokuseres på menneskets stræben (Eros) efter at opnå indsigt.

I denne søjle læses følgende tekstmateriale:
- Basistekst:
  - Platon, ”Symposion” i Mejer & Tortzen, ”Kend dig Selv”, Gyldendal, 2000. Klassen har læst følgende taler:
     - Pausanias' tale (afs. 8-11)
     - Aristofanes' tale (afs. 14-17)
     - Agathons tale (afs. 18-19)
     - Sokrates' tale (afs. 20-29).
   Alle øvrige dele af teksten er blot behandlet gennem introduktionen til Symposion (jf. baggrundsmateriale) samt læreroplæg.

- Perspektivtekst:
  - H.C. Andersen, ”Skrubtudsen”

- Baggrundmateriale:
  - Mejer & Tortzen, ”Kend dig Selv”, Gyldendal, 2000 (uddraget ”Den sokratiske metode” (s. 12) + Indledningen til Symposion s. 85-87)

Omfang af basistekster: ca. 37 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer