Holdet 2024 re/r - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Paderup Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Sara Bloch
Hold 2024 re/r (2r re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktionsforløb
Titel 2 Kristendom
Titel 3 Islam
Titel 4 Buddhisme
Titel 5 Religion og samfund

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktionsforløb

I introduktionsforløbet tager vi afsæt i forskellige bud på, hvordan man definerer religion. Eleverne introduceres for centrale begreber i religionsfaget (f.eks. indefra/udefra), hvorefter vi arbejder med religion i det senmoderne samfund med fokus på danskernes forhold til religion. Herunder arbejder vi med begreberne sekularisering, af-sekularisering, ”ta-selv-tro”, individualisering mm.

Omfang ca. 15 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kristendom


I kristendomsforløbet har vi arbejdet med den historiske og den forkyndte Jesus og med karismabegrebet (Weber).
Derefter har vi taget udgangspunkt i mytebegrebet, og rammen har været den kristne grundmyte med oprindelsesmyten, problemmyten og løsningsmyten.
Efterfølgende har vi arbejdet med ritualteori (med udgangspunkt i Begrebsnøglen til religion) og med særligt fokus på sammenhæng mellem myte og ritual i dåb og nadver.
Efter en generel introduktion til religiøs og verdslig etik har vi arbejdet med kristen etik og efterfølgende med påskebegivenhederne, pagtsbegrebet og frelsesbegrebet.


Omfang ca. 70
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Islam

I dette forløb starter vi med en generel indføring i islam med vægt på religionens formative og historiske periode, troslære og pligter, hvilket sker gennem arbejde med islams grundfortællinger og fundamentale dogmer. Desuden kigger vi på Koranens betydning og Muhammed som religionsstifter og karismatisk leder.
Derudover arbejder vi med islams 5 søjler med særligt fokus på analyse af Valfarten til Mekka (Hajj) som overgangsritual (van Genneps overgangsritualmodel) og her repeteres ritualteorien. Derudover har vi arbejdet med dommedagsforestillinger og spørgsmålet om skæbne/forudbestemmelse eller fri vilje.
Med udgangspunkt i Sharia-begrebet har vi undersøgt forskellige fortolkninger af islam i en moderne kontekst, herunder traditionalisme, fundamentalisme, modernisme, sekularisme og euro-islam og eleverne har i den sammenhæng forsøger at placere forskellige muslimers forhold til islam i de fire kategorier.  
Gennem hele forløbet har vi fokuseret på religionsfænomenologiske størrelser som gudsopfattelse, frelsesopfattelse og menneskeopfattelse.

Forløbet svarer ca. til 70 sider.


Omfang ca. 40 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Buddhisme

Vi har i buddhismeforløbet set på Buddha som karismatiske leder og religionsstifter med udgangspunkt i Buddhalegenden,
Efterfølgende har vi arbejdet med de tre tilflugter med fokus på Dharma: Livet som lidelse (Benarestalen), Karmabegrebet, Samsaras kredsløb (livshjulet), de tre sindsgifte og den otte-ledede vej.
Vi har haft en kort introduktion til ritualer i buddhisme.
Samt arbejdet med religiøs adfærd/etik (dana og karuna).
Desuden har vi arbejdet med forskellige fortolkninger og forståelser af begrebet Nirvana samt forskellige praksisformer inden for buddhisme (karmisk, nirvanisk og magisk).
Afslutningsvis har vi kort berørt en vestlig, nutidig fortolkning af buddhismen i "Fed, fed lykke", "Buddha og milliardæren" og "Troens rødder".

Forløbet svarer ca. til 30 sider

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Religion og samfund

Religion og samfund:

I dette forløb arbejder vi med forholdet mellem religion og samfund indenfor kristendom, islam og buddhisme, herunder forskellige former for islam (sekularister, modernister, traditionalister og fundamentalister), forskellige former for kristendom i Danmark (Indre Mission, Grundtvigianisme og Tidehverv) samt forskellige praksisformer inden for buddhisme (karmisk, nirvanisk og magisk). Vi arbejder desuden med sekularisering og religionskritik.
  
Forløbet svarer ca. til 25 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer