Holdet 2024 re/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Paderup Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Birgit Andersen
Hold 2024 re/y (2y re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til religion
Titel 2 islam
Titel 3 Kristendom
Titel 4 Buddhisme
Titel 5 Etik

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til religion

Forløbet giver en kort generel introduktion til religionsfaget (Faglige mål og metoder/tilgange i faget) og til danskernes forhold til religion /sekularisering og religion i det senmoderne samfund.
I introduktionen har alle elever bidraget med eksempler på, hvor og hvordan vi møder religion i hverdagen og ude i verden.

Materialer:
Uddrag fra Grundbogen til Religion c fra afsnittet 'Klar-parat-religion' om:
Religion i det senmoderne samfund
Guds død?
Guds tilbagekomst i det senmoderne samfund
Kilde:
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=280 og
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=279.
Digt: Marianne Koluda: Blandt rodløse.
Artikel/interview med Phil Zuckermann: Danskerne har skabt det gode samfund uden Gud. (Kilde: POLITIKEN LØRDAG 11. APRIL 2009)
omfang i alt ca. 10 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 islam

I islamforløbet har vi taget udgangspunkt i trosbekendelsen og derefter arbejdet med islams grundlæggelse, herunder Muhammed som karismatisk leder og religionsstifter, gudsopfattelsen, dommedagsforestillinger og hellige skrifter (Koranen og Hadith).
Vi har i den historiske del også lagt vægt på slægtsskabet mellem jødedom, kristendom og islam.

Derefter har vi arbejdet med islams fem søjler. Herunder er eleverne blevet introduceret til ritualteori, og vi er gået i dybden med Valfarten som overgangsritual.

Efterfølgende har vi arbejdet med Sharia med særligt fokus på forskellige shariaopfattelser i en moderne kontekst: traditionalisme, fundamentalisme, modernisme og sekularisme.
Til sidst har vi undersøgt fænomenet euroislam, og vi har sluttet forløbet af med en eksamensøvelse ud fra teksterne:
Interview med Bassam Tibi ((Uddrag fra tekst 13 s. 132-133 i ’Muslimernes religion’) og
Regler er ikke så vigtige (uddrag fra tekst 33 2. 118 i ’Muslimernes religion’)

Grundbog: Jens Forman: Muslimernes Religion - tro, praksis og sharia (Systime).
læste sider:
s. 10-14, 19-23, 29-33, 27-29, 83-85, 42-43, 49-55, Tekst 12 s. 77-78 (til linje 26), Tekst 13 s. 79-80,
og desuden supplerende tekster, dokumentar og filmklip:

Religionsnørden - islamintroduktion (https://www.youtube.com/watch?v=yo9_9Cg8XJA)
'5 skarpe' om islam (DR.dk)
karismatisk ledelse s. 34-37 i Kjeldsen m-fl. 'Begrebsnøglen til religion' (systime 2016).
Uddrag fra artiklen; ”Muhammed - islams Dr. Jekyll og Mr. Hyde” af Ayaan Hirsi Ali.
'Er Koranen Guds ægte ord?' (https://www.religion.dk/spørg-om-islam/er-koranen-guds-ægte-ord)

Ritualtyper og ritualteori - fænomenologisk s.108-109, 114-115 i Kjeldsen m-fl. 'Begrebsnøglen til religion' (systime 2016).
Overgangsritualer s. 110-111 i  Kjeldsen m-fl. 'Begrebsnøglen til religion' (systime 2016).
Dokumentar fra YouTube: Sneaking a Camera into Mecca to Film Hajj: 'The World's Largest Pilgrimage with Suroosh Alvi'
De 10 vigtigste ting at vide om hajj (Kristeligt-Dagblad.dk)
Sådan forløber den muslimske pilgrimsfærd hajj - fra dag til dag (Kristeligt-Dagblad.dk)

tre små tekster om moderne sharia:
Synspunkt: Sharia er foreneligt med europæiske samfund (Sherin Khankan)
Vi tror på en sekulær islam (tekst 4 s. 114, Grundbogen til Religion c)
Hizb ut-Tahrirs mål (tekst 5, s. 115, Grundbogen til Religion c).

‘Jeg forbereder mig på dommedag med gode intentioner’ (https://www.folkekirken.dk/magasinet-folk-og-kirke/dommedag/muslim-jeg-forbereder-mig-paa-dommedag-med-gode-intentioner)

uddrag fra artiklen: Hvad er euro-islam? (KILDE: https://www.religion.dk/viden/hvad-er-euroislam)
to artikler om tørklædet:
Özlem Cekic: Tørklædet kan også være et frihedssymbol (Kristeligt-dagblad.dk)
Aminah Tønnsen: Tørklæde er blevet symbol på andet end religion (religion.dk)


omfang i alt ca. 60 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Kristendom

I kristendomsforløbet tager vi udgangspunkt i mytebegrebet, og rammen har været den kristne grundmyte med oprindelsesmyte, problemmyte og løsningsmyte.
Derefter har vi arbejdet med den historiske og den forkyndte Jesus og med karismabegrebet (Weber).
Efterfølgende har vi arbejdet med ritualteori (med udgangspunkt i Begrebsnøglen til religion) og med særligt fokus på sammenhæng mellem myte og ritual i dåben.

Efter en generel introduktion til religiøs og verdslig etik har vi arbejdet med kristen etik og efterfølgende med påskebegivenhederne, pagtsbegrebet og frelsesbegrebet.
Efter et kort udblik til kristendommens udvikling ude i verden, harvi  afsluttet forløbet med at arbejde mere sociologisk med danskernes forhold til folkekirken og sluttede således hvor vi begyndte: i det senmoderne samfund.

Eksamensøvelse ud fra teksten: Johannesevangeliet, kapitel 8 vers 1-11 (Kvinden grebet i ægteskabsbrud)


Grundbog: Katrine Haaning og Søren Korshøj Laursen: Kristendom - tro og praksis (Systime).
læste sider:
s. 12-17, s. 181-185, s. 32-33, s. 187, 189-192, s. 194-199, s. 102-104.

Den apostolske trosbekendelse

Bibeltekster:
1. og 2. skabelsesberetning, syndefaldet.
Uddrag fra Lukasevengeliet kap. 4 (Jesus som helbreder og karismatisk leder)
Messiasforventninger:

Introduktion til myter, Uddrag fra ’Begrebsnøglen til religion’, forlaget Systime:
https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/?id=148
Dorothee Sölle: 'Syndefald, arbejde og kærlighed' (tekst fra 'Kristendom i nutid', forkortet udgave)

Jesus set indefra og udefra (den forkyndte og den historiske)
Dokumentar:
5 skarpe om Jesus (DR.dk)
Billeder af Jesus.
Introduktion til begreberne 'Messias' og 'Pagt'

'Alt om påske' (artikel i uddrag) Kilde: https://www.religion.dk/kristendom/pske.
Uddrag fra påskebegivenhederne (Matt.)
‘Jeg kan ikke tro på, at Jesus fysisk stod op af graven’ (interview med Per Ramsdahl)
læreroplæg om afmytologisering.

Sammenhæng mellem myter og ritualer. Repetition af teori om overgangsritualer:
analyse af nadverritualet og dåbsritualet.
bibeltekster: Jesu dåb og missionsbefalingen.

Jødisk lovopfattelse og Jesu opgør med farisæerne.
Bibeltekster:
2. Mosebog 35, 1-3: Overholdelse af sabbatten
3.Mosebog 11, 1-8: Loven om rene og urene dyr
Markusevangeliet 7, 1-23: Spørgsmålet om rent og urent
Markusevangeliet 2, 23-3,6: Aksplukningen på sabbatten.

Religiøs og verdslig etik.
Jesu radikale etik: Uddrag fra Bjergprædikenen.
Lignelsen om den barmhjertige samaritaner
https://www.kristendom.dk/indføring/hvad-er-en-lignelse.
Moderne forståelse af næstekærlighedsbegrebet: bidrag fra Marie Krarup og Kim Hartzner.

Religionsnørden - teologisk pligtetik

Kristendommens adskillelse fra jødedommen.
10 vigtigste ting i den kristne historie (kristendom.dk)
(sen-)moderne kristendom i Danmark: Grundbogen til religion c s. 11-12 og
Andersen m.fl.: Senmoderne religiøsitet i Danmark s. 155-157.
Små sociologiske undersøgelser af danskernes religion og forhold til Folkekirken.
Kategorisering af religiøse udøvere: Elite/mainstream og minimalisme/maksimalisme (Begrebsnøglen)


Omfang i alt ca. 75 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Buddhisme

Vi har i buddhismeforløbet taget udgangspunkt i buddhalegenden og i en sammenligning mellem Jesus, Muhammed og Buddha som karismatiske ledere og religionsstiftere.
Efterfølgende har vi arbejdet med de tre tilflugter med fokus på Dharma: Livet som lidelse (Benarestalen), Karmabegrebet, Samsaras kredsløb (livshjulet), de tre sindsgifte og den otte-ledede vej.
Vi har haft en kort introduktion til ritualer i buddhisme (meditation og glidefald) samt religiøs adfærd/etik.
Desuden har vi arbejdet med forskellige fortolkninger og forståelser af begrebet Nirvana.
til slut har vi set på forskelle mellem østlig og vestlig buddhisme.

Materialer:
Religionsnørden: buddhismeintroduktion (https://www.youtube.com/watch?v=dhSu7o3A-Aw)
uddrag fra siderne: Introduktion til Buddhisme og Buddhismens historie og forestillinger fra ’Buddhisme – introduktion og tekster’ af Anders Nielsen, Systime 2015.
uddrag fra: https://buddhisme.systime.dk/?id=123 og
https://buddhisme.systime.dk/?id=139 og https://buddhisme.systime.dk/?id=146

'Buddhalegenden' (fra 'Danske verdensreligioner: Buddhisme')

Dharma:
E. Andreasen m.fl. 'Religion og kultur' s. 66, 68-70.
Noteark om 'de 5 skahdhaer'

Karma og Buddhistisk etik:
Jørn Borup: 'Buddhistisk etik' (religion.dk)
E. Andreasen m.fl. 'Religion og kultur' s. 71-72
Artikel:'Den fredelige buddhist er en karrikatur' (Kristeligt-Dagblad.dk)

Forestillinger om Nirvana:
1) Hvordan opnår man nirvana?
2) Nirvana - en slags paradis efter døden.
3) 3) Nirvana er et teoretisk ideal
(Brevkasse spørgsmål fra religion.dk)

'Buddhisme, medier og populærkultur' (Artikel fra Center for Samtidsreligion Af Jørn Borup)
Religionsfaglig analyse af Anders Matthesens film 'Sorte Kugler' fra 2009.
Buddhisme i øst og vest:
Dokumentar: 'Troens rødder' (DR) om nonnen Damchø Palmo.
'Vestens buddhisme er cool, pæn og idealiseret' (Jørn Borup: https://fuau.dk/artikelserie-mig-og-min-forskning/joern-borup-vestens-buddhisme-er-cool-paen-og-idealiseret/
'Buddha er et godt brand' (https://videnskab.dk/kultur-samfund/buddha-er-et-godt-brand/)

læreroplæg:
Karakteristika ved den vestlige buddhisme (PP)


eksamensøvelse ud fra teksten: Morten blev buddhist som 21-årig (DR.dk)

Omfang talt ca. 40 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Etik

Introduktion til etik med gruppe diskussioner af forskellige etiske dilemmaer:
Abort, aktiv dødshjælp, tortur, designerbørn, dødsstraf mm.

'Hvad er etik' - kort introduktionvideo med filosof Thomas Søbirk Petersen (https://www.youtube.com/watch?v=uazNCE7ZlyY)
Repetition af begreberne religiøs etik og verdslig etik
Materiale: 'Etik i fem verdensreligioner' (Religion.dk) samt noter fra de andre forløb.
Derefter en repetition af religionernes etik og en diskussion af ligheder og forskelle:
Muslimsk etik, kristen etik og buddhistisk etik, samt en diskussion af religionerne rolle i den offentlige debat om etik ud fra spørgsmålene:
- Bør det danske samfund tage hensyn til religionernes etik?
- Skal forskellige religioner høres
i den offentlige debat – fx om dødshjælp?
- Er det i orden, at muslimske piger får en abort uden deres forældres vidende?
- Bør der være imamer repræsenteret i Etisk Råd? (1 ud af 17 medlemmer er præst)

Etik og de tre samfundstyper: Det traditionelle, det moderne og det senmoderne samfund .
materiale:
Uddrag fra bogen ’Etik i det senmoderne samfund´ (af Lise Ludvigsen og Poul Storgaard Mikkelsen, Systime 2023)
Etik i det senmoderne samfund (s. 10-11),
Etik i det moderne samfund (s. 18-19),
Etik i traditionssamfundet (s. 20-21).

Fokus på etik i det moderne samfund: pligtetik og nytteetik efter læreroplæg om religionskritik.
’Religionsnørden’s video om Filosofisk pligtetik: https://www.youtube.com/watch?v=1egGdbJwGys og kort tekst af Kant (fra: https://religion.systime.dk/?id=814).
’Religionsnørden’s video om lykkeetik (= nytteetik): https://www.youtube.com/watch?v=e9L7qLG_mYU
Og videoen om Benthams model: https://www.youtube.com/watch?v=36Ke8MDO_os
Gruppeopgaver med 'interviews' og etiske dilemmaer.

Etik og usamtidighed
Løgstrup og situationsetik
Lars-Henrik Schmidt og tabuetik
Øvelse: Løgstrup og Schmidt om etik i relationer.

Lise Ludvigsen og Poul Storgaard Mikkelsen: Etik i det senmoderne samfund, Systime 2022, s. 15-18.

Tema om Aktiv dødshjælp med udgangspunkt i borgerforslaget om legalisering af aktiv dødshjælp.
”Udvalget for en mere værdig død” har i januar 2025 afleveret sine anbefalinger til regering og folketing, hvor de præsenterede to konkrete modeller for, hvordan dødshjælp kan se ud i Danmark.
Udvalgets anbefalinger: https://www.dr.dk/nyheder/indland/regeringens-udvalg-foreslaar-aktiv-doedshjaelp-indfoert-i-danmark
vs
Etiks Råds modstand: https://www.dr.dk/nyheder/indland/markant-flertal-af-etisk-raad-klart-nej-til-aktiv-doedshjaelp
Gruppearbejde ud fra teksterne med fokus på, hvordan de forskellige etiske teorier kunne forholde sig i debatten.

Uddrag fra kap. 5 i bogen ’Etik i det senmoderne samfund´ :
Hvad er den gode død?
Assisteret selvmord og aktiv dødshjælp
Autonomi eller paternalisme
Case: Lægeløftet og sagen om Svend Lings
Øvelse 1: Ord om sygdom og død
Øvelse 2: Hvad er værdighed?
Øvelse 3: Læger for Aktiv Dødshjælp

Opsamling på begreber og Eksamensøvelse ud fra teksten:
'Præst: Kristendommen er hverken etisk eller politisk neutral' i uddrag (fra kristendom.dk).

Omfang i alt ca. 40 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer