Holdet 2024 Ke/2j - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Paderup Gymnasium
Fag og niveau Kemi B
Lærer(e) Jesper Brock Faber
Hold 2024 Ke/2j (2j Ke)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 5 - Ligevægte
Titel 2 6 - Syrer og baser i hverdagen II
Titel 3 7 - Kemi med smag og farve
Titel 4 8 - Lægemidler
Titel 5 9 - Reaktionshastighed
Titel 6 10 - Nitrat

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 5 - Ligevægte

Eleverne blev introduceret for ligevægtsbegrebet, herunder:

Reversible reaktioner
Kemisk ligevægt
Ligevægtsloven/reaktionsbrøken
Indgreb i ligevægtssystemer (koncentration, volumen, temperatur)
Ligevægtssystemer med gasser, herunder idealgasloven
Fordelingsligevægte
Heterogene/homogene ligevægte
Opløselighedsprodukt

Øvelser:

Indgreb i ligevægtssystem
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 6 - Syrer og baser i hverdagen II

Forløbet går videre med de syrer og baser, vi møder i hverdagen. Følgende var indeholdt i første del og repeteres en smule:

Syre- og basedefinitioner
Syres/bases reaktion med vand
Vands autohydronolyse
Simpel definition af stærk syre
pH definition
Beregninger af pH i opløsninger af stærke syrer
Syre/basetitrering

Følgende er nyt:
Ks og Pks
pH-bereginger i ikke-stærke syrer
pH-beregninger af baser (fokus på metalhydroxider)
Kort om puffersystemer

Øvelser:
Acetatpuffer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 7 - Kemi med smag og farve

I forløbet så vi på organiske stoffer i bl.a. kosten, som bidrager med smag og farve. Vi perspektiverede en del og læste flere fagartikler om bl.a. farvestoffer. Der var fokus på:

Alkoholer
Carboxylsyrer
Navngivning med funktionelle grupper
Spektrofotometri
Lambert-Beers Lov
Kondensation og hydrolyse
Estere
Ethere
Farvede organiske forbindelser, fx. chlorophyll og betanin
Auxochrome og chromofore grupper
Carbohydrater
Isomeri (R/S og E/Z)

Øvelser:
Carbohydraters reaktion med Fehlings Reagens
Betaninindholdet i rødbeder (blev udført lidt senere af praktiske årsager)
Der blev også udført en øvelse på universitetet (Syntese af acetylsalicylsyre), som dog formelt set hører til forløbet om lægemidler.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 8 - Lægemidler

VI så på lægemidler. Eleverne valgte i grupper et lægemiddel, hvorefter de udarbejede en virtuel planche (virkning, target, struktur, mm.). Vi syntetiserede acetylsalicylsyre.

Aminer
Aminosyrer
Hydrogenbindinger
Generel teori om lægemidler og udvikling af lægemidler
Proteiner, særligt enzymer
Organisk syntese
Udbytteprocent

Øvelser:

Syntese af acetylsalicylsyre (udført i efteråret på universitetet).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 5 9 - Reaktionshastighed

Vi kiggede kort på reaktionskinetik uden at tematisere forløbet. Det meget korte forløb mundede ud i et forsøg om thiosulfats reaktion med syre.

Energi i reaktioner
Reaktionshastighed
Hastighedsudtryk
Hvad afhænger hastigheden af?

Øvelser:

Thiosulfats reaktion med syre (suppleret med ordensbestemmelse med hensyn til syre og thiosulfat)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 6 10 - Nitrat

Vi snakkede en smule om nitratkredsløbet og vandrensning. Mens vi havde miljøbrillerne på, tillod vi os at snakke om ozonlaget og de udfordringer, der er/har været med dette.

Nitratkredsløbet
Vandrensning
Ozonlaget

Øvelse:
Bestemmelse af nitrat ud fra ECO test.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer