Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Paderup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Kemi B
|
Lærer(e)
|
Jesper Brock Faber
|
Hold
|
2024 Ke/2j (2j Ke)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
5 - Ligevægte
Eleverne blev introduceret for ligevægtsbegrebet, herunder:
Reversible reaktioner
Kemisk ligevægt
Ligevægtsloven/reaktionsbrøken
Indgreb i ligevægtssystemer (koncentration, volumen, temperatur)
Ligevægtssystemer med gasser, herunder idealgasloven
Fordelingsligevægte
Heterogene/homogene ligevægte
Opløselighedsprodukt
Øvelser:
Indgreb i ligevægtssystem
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
6 - Syrer og baser i hverdagen II
Forløbet går videre med de syrer og baser, vi møder i hverdagen. Følgende var indeholdt i første del og repeteres en smule:
Syre- og basedefinitioner
Syres/bases reaktion med vand
Vands autohydronolyse
Simpel definition af stærk syre
pH definition
Beregninger af pH i opløsninger af stærke syrer
Syre/basetitrering
Følgende er nyt:
Ks og Pks
pH-bereginger i ikke-stærke syrer
pH-beregninger af baser (fokus på metalhydroxider)
Kort om puffersystemer
Øvelser:
Acetatpuffer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
7 - Kemi med smag og farve
I forløbet så vi på organiske stoffer i bl.a. kosten, som bidrager med smag og farve. Vi perspektiverede en del og læste flere fagartikler om bl.a. farvestoffer. Der var fokus på:
Alkoholer
Carboxylsyrer
Navngivning med funktionelle grupper
Spektrofotometri
Lambert-Beers Lov
Kondensation og hydrolyse
Estere
Ethere
Farvede organiske forbindelser, fx. chlorophyll og betanin
Auxochrome og chromofore grupper
Carbohydrater
Isomeri (R/S og E/Z)
Øvelser:
Carbohydraters reaktion med Fehlings Reagens
Betaninindholdet i rødbeder (blev udført lidt senere af praktiske årsager)
Der blev også udført en øvelse på universitetet (Syntese af acetylsalicylsyre), som dog formelt set hører til forløbet om lægemidler.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
8 - Lægemidler
VI så på lægemidler. Eleverne valgte i grupper et lægemiddel, hvorefter de udarbejede en virtuel planche (virkning, target, struktur, mm.). Vi syntetiserede acetylsalicylsyre.
Aminer
Aminosyrer
Hydrogenbindinger
Generel teori om lægemidler og udvikling af lægemidler
Proteiner, særligt enzymer
Organisk syntese
Udbytteprocent
Øvelser:
Syntese af acetylsalicylsyre (udført i efteråret på universitetet).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
9 - Reaktionshastighed
Vi kiggede kort på reaktionskinetik uden at tematisere forløbet. Det meget korte forløb mundede ud i et forsøg om thiosulfats reaktion med syre.
Energi i reaktioner
Reaktionshastighed
Hastighedsudtryk
Hvad afhænger hastigheden af?
Øvelser:
Thiosulfats reaktion med syre (suppleret med ordensbestemmelse med hensyn til syre og thiosulfat)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
6
|
10 - Nitrat
Vi snakkede en smule om nitratkredsløbet og vandrensning. Mens vi havde miljøbrillerne på, tillod vi os at snakke om ozonlaget og de udfordringer, der er/har været med dette.
Nitratkredsløbet
Vandrensning
Ozonlaget
Øvelse:
Bestemmelse af nitrat ud fra ECO test.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/253/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65160089471",
"T": "/lectio/253/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65160089471",
"H": "/lectio/253/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65160089471"
}