Paderup Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Paderup Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 la/ab - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Paderup Gymnasium
Fag og niveau
Latin C
Lærer(e)
Kathe Blichfeldt Bundgaard
Hold
2024 la/ab (
2ab la
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Begynderforløb og basishistorie
Titel 2
Phaedrus: Kejsertid. Fred vs. frihed
Titel 3
Catul og kærligheden
Titel 4
Seneca og stoicismen
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Begynderforløb og basishistorie
Begynderforløb og basishistorie
Den grundliggende grammatik og overblik over historie:
- Grundlæggelsesmyterne relateret til Æneas og Julus, samt Romulus og Remus
- De tre perioder med vægt på overgangene: 509: Lucretias voldtægt
- Republikkens værdier: Civitas og Libertas
- Historiske personer: Cæsar, Cicero og Augustus
- Overgangen til kejsertid
Indhold
Kernestof:
Lektie: medbring tre pointer, som du kan huske fra AP-latin. Sørg desuden for at medbringe en mappe til papirer.
2. Intro og kap 3_24.pdf
3. Introductio kap.3.1 og lidt 3.2.pdf
Oversæt efter bedste evne resten af kapitlet "Introductio" - sidste gang oversatte vi linje 1-5. I skal altså hjemme oversætte linje 6-11. Men I behøver ikke skrive oversættelsen ned! Så hellere gå det igennem to gange :-)
Oversæt og analyser de første fire linjer i næste tekststykke, der hedder "Lingua Latina". Find de tre ord, der står i en kasus, vi endnu ikke har talt om...
4. Kap 3.2 Lingua latina. ADJ og udtale.pdf
Skærmbillede 2024-08-27 kl. 10.07.43.png
Oversæt efter bedste evne linje 6-10 af tekststykket "Lingua Latina" - og helst uden at skrive oversættelsen ned
5. Æneas. Præp. og advled..pdf
Oversæt linje 1-3 af næste tekststykke, som handler om Æneas.
Adverbialled
5. Æneas dativ.pdf
Oversæt de tre sidste linjer af teksten om Æneas. Vær opmærksom på, at der kommer en ny kasus i spil: Dativ, som bruges til indirekte objekt. Følgende ord står i dativ: Turno i linje 12 og Æneae i linje 13. I kan læse om dativ i den danske intro-teks
6. Romulus et Remus. imperf. og obj.præd.pdf
Oversæt linje 1 af næste kapitel, der handler om Romulus og Remus. Men spring over "ejus frater", og så skal I vide at "erat" betyder "var" (3.sing.) - Det kan I se i skemaet over uregelmæssige verber.
6. Romulus et Remus. Pronominer.pdf
Oversæt og analysér linje 4-6 i teksten om Romulus og Remus
7 Augustus. Aktiv & passiv.pdf
Historisk grundrids.pdf
Aktiv-passiv. Lektie til Augustus.docx
7. Augustus og abl. uden præp..pdf
Genopfrisk hvad vi lavede sidste gang (d.1.okt.) før ferie og studietur: gennemse de to tavledokumenter på timen og oversæt linje 2-4 i teksten om Augustus.
8. Cæsar og Perfektum.pdf
Oversæt linje 7-9 af næste tekststykke, der handler om Cæsar
9. Cicero og inf.pdf
Oversæt linje 3-5 af teksten om Cæsar. Genopfrisk perfektum.
9. Cicero afslutning, mere genitiv.pdf
I skal kunne oversætte og analysere linje 1-4 af Cicero-teksten
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Phaedrus: Kejsertid. Fred vs. frihed
Materiale:
Phaedrus "Fabulae":
Statarisk:
I,1: Lupus et agnus
I,24: Rana rupta et bos
I,5 Vacca, capella, ovis et leo
Kursorisk:
De vitiis hominum
I oversættelse / perspektiv:
Phaedrus: ræven og ravnen
Horats: Satire 2.6 (“Bymusen og landmusen”), vers 80-117
Baggrundsmateriale:
Dokumentar på CFU ”Romerriget 2 – Års prøvelser” om kejserne Tiberius, Caligula og Claudius
”Latin her og nu”: Om den tidlige kejsertid, om Phaedrus og om fabelgenren.
Indholdsmæssigt og tematiks fokus: Genretræk, "personkarakteristik", samt temaet ”magt og ”ret”, moralen i relation til samtiden og nutiden.
Indhold
Kernestof:
Kejserne efter Augustus.docx
1. PhaedrusIntro. Attribut, præd. og frit prædikat.pdf
Intro til Phaedrus. Latin her og nu ss.59-62.docx
Se dok fra springet 14:58
2. Lupus et agnus, linje 2-4.pdf
Genopfrisk hvad frit prædikat, som I lærte sidste gang. Og genopfrisk den første sætning i "Lupus et agnus". Og:
2. Lupus et agnus linje 5-6.pdf
Genopfrisk oversættelsen af linje 3-4 af lupus og agnus. Og prøv dernæst at oversætte kernen i næste sætning:
2. Lupus et agnus, linje 7-10.pdf
Forbered analyse og oversættelse af linje 7 af "Lupus et agnus". Dvs. undersøg alle verbernes form (tid, person og tal).+ Prøv at oversætte hovedsætningen "Qui possum facere"
2. Lupus et agnus - resten.pdf
Genopfrisk det vi har oversat og analyseret af fablen "Lupus et agnus" indtil nu, så I kan huske det ligeså godt, som sidst vi sås.
3. Rana rupta et bos, linje 1-4.pdf
Konjunktioner, HS og LS.pdf
3. Rana rupta et bos, linje 5-8.pdf
Tre ledsætningstyper.pdf
Sørg for at genopfriske det, vi arbejdede med sidste gang: både det om konjunktioner og linje 1-4 af Rana rupta et bos.
3. Rana rupta et bos-resten.pdf
Vi mangler de sidste to linjer i "Rana rupta et bos". I skal hjemmefra vurdere, hvad der er hoved- og ledsætning, og I skal undersøge, hvilken kasus "rupto corpore" står i.
4. Vacca, capella, ovis et leo, 1-6.pdf
Øvelser Ablativ - Rettet.docx
I skal lave ablativøvelserne, som I fik igår, færdige hjemme til i dag.
4. Vacca, capella, ovis et leo, 6-10.pdf
Vi har gennemgået absolut ablativ - ikke tavlegemt
Oversæt linje 7 af den nye fabel "Vacca, Capella, ovis et Leo" - hav også styr på, hvad der er hoved- og ledsætning. + Genopfrisk det ark, I fik udleveret for ikke så længe siden om ablativ.
4. Vacca, capella, ovis et leo. afsluttet.pdf
Perspektiv. Bymusen og landmusen.pdf
Som lektie skal I oversætte og analysere den sidste linje i "Vacca....", så godt I kan ("sola" - kan evt. være lidt svær at få med i oversættelse, så kan I evn. springe det ord over)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Catul og kærligheden
Materiale:
Catullus "Carmina"
Statarisk:
5, 70, 58, 109, 85
Kursorisk:
1, 51
Perspektiv /antik i oversættelse:
Catul Carmen 8
Livius' Lucretia-fortælling.
Ovid, Amores I,9 "Elsker man, er man soldat"
Monumenter:
Ara Pacis
Indholdsmæssigt og tematisk fokus: Kønsidealer i senrepublikken og tidlig kejsertid, kærlighedsopfattelse, Catul som neoteriker og kontrasten til Augustus' moralprogram. Kort om epikuræisme. Forholdet mellem "Lesbia" og Catul.
Indhold
Kernestof:
1. Intro og Catuls program.pdf
Catulintro. Latin her og nu s.93-96.pdf
2. Catul digt 5, 1-3.pdf
Konjunktiv.pdf
Skærmbillede 2025-02-21 kl. 13.07.49.png
2. Catul digt 5.pdf
Skærmbillede 2025-02-28 kl. 10.44.54.png
3. Catul 51, Sappho 31, ACI.pdf
Akkusativ med infinitiv (aci)
4. Catul 70.pdf
Genopfrisk akkusativ med infinitiv, som vi gennemgik sidste gang. Oversæt:
Arbejdsspørgsmål til Livius om Lucretia_24.docx
Fortællingen om Lucretia Oversættelse.docx
5. Lucretias voldtægt Kønsidealer.pdf
Intro til Livius.docx
6. Catul 109.pdf
Oversæt denne sætning og analysér den:
7_25 Catul 58 og arkæologi.pdf
Se de første 6:44 minutter af denne videogennemgang af et romersk monument kaldet Ara Pacis. Fokus: 1. Hvad siger videoen om Augustus-tiden, tiden før og om Augustus' politik? Videoen handler først og fremmest om, hvordan kunsten (konkret dette monum
8. Catul 8 og 85.pdf
Genopfrisk alle de Catul-digte, vi har læst: Skriv et par stikord til hvert digt om, hvad de handler om, for at skabe et overblik.
9. Perspektiv. Ovid Amores I,9.pdf
Intro til Ovid.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Seneca og stoicismen
Materiale:
Seneca: Epistulae Morales ad Lucilium nr. 50. "Om blindhed"
Statarisk (eksamenstekster):
Stk. 2, 3, 4
Kursorisk (ikke eksamenstekster):
Stk. 1
I oversættelse / perspektiv:
Resten af Epistula 50
Seneca Epistula 41, 4-8.
Baggrundsmateriale:
Dokumentar på CFU ”Romerriget 3 – Forandringens vinde” om overgangen fra Claudius til Nero og om Neros kejsertid.
”Latin her og nu” om Seneca og hans liv, samtiden, brevgenren og stoicismen
”Latinbogen – Grundbog til latin c”: om Senca og stoicismen
Indholdsmæssigt fokus: Brevgenrens træk og stoicismen
Indhold
Kernestof:
Skærmbillede 2025-03-31 kl. 10.28.25.png
Ingen lektie
Stoicisme Opgave og brev 41.docx
2 intro til stoicisme.pdf
Hvem var Seneca. Latin her & nu.docx
1. Seneca 50,1.pdf
Senecas breve til Lucilius. Latin her og nu.docx
Stoicisme Latin her og nu s.173-75.docx
2. Seneca 50.2.pdf
Genopfrisk kort stoicismen og stykke 50,1 af Seneca-brevet, som vi arbejdede med sidste gang
Kommer MÅSKE lidt for sent pga lægeaftale. Gå i så fald i gang med næste tekststykke. 50.2. Undersøg kasus, find verballed, osv, oversæt, analyser, og bare gå videre til næste sætning, hvis I kører fast.
I skal hygge jer med at arbejde selv i denne time 😁 Hanne fra kontoret kommer og giver jer opgaverne på papir, og hun tjekker fravær. Jeg bruger også aflevering af opgaverne til fravær.
3. Seneca 50.3.pdf
Forbered første sætning af 50.3. Se kun på kernen / det centrale i sætningen:
4. Seneca 50.4.pdf
ingen lektie
Seneca 50 i oversættelse.pdf
Indholdsopgaver Seneca 50.5-9.docx
Vælg hjemmefra to sætninger fra Seneca-brevet stykke 50.2, 50.3 eller 50.4. Den ene sætning skal være en sætning, du synes, du har god styr på at oversætte og analysere. Den anden sætning skal være en sætning, du ikke har styr på, synes er svær eller
EKSAMEN.pdf
Skærmbillede 2025-05-22 kl. 13.41.59.png
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/253/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65160102064", "T": "/lectio/253/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65160102064", "H": "/lectio/253/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65160102064" }