Holdet 2024 fy/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Paderup Gymnasium
Fag og niveau Fysik C
Lærer(e) Karin Holm Skjalm-Rasmussen
Hold 2024 fy/a (2a fy, 2a fy øv)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro
Titel 2 Energi
Titel 3 Lyd og bølger
Titel 4 Verdensbillede - samarbejde med religion
Titel 5 Lys
Titel 6 Kosmologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Energi

Vi har arbejdet med følgende:
Energiomdannelse og energibevarelse
Elektrisk energi. Herunder E = P*t
Kemisk energi herunder E = B*m
Termisk energi Herunder E = m*c*Delta T , hvor c er specifik varmekapacitet
Tilstandsformer og faseovergange herunder E =L *m,
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Lyd og bølger

Vi har arbejdet med følgende:

Begreberne: frekvens, periode, bølgelængde, udbredelseshastighed samt sammenhængen mellem disse i bølgeligningen
Typer af bølger: Transversal og longitudinal bølger
Egenskaben: Interferens
Resonans, stående bølger på streng og i åbent og halvåbent  rør
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Verdensbillede - samarbejde med religion


I det flerfaglige forløb om 'Verdensbilleder' med fysik og religion har vi med udgangspunkt i forskellige kosmogoniske myter arbejdet med det kristne verdensbillede og menneskesyn før renæssancen og med ændringerne af menneskesynet i renæssancen. Vi har set på, hvilken betydning det ændrede verdensbillede har fået for religionsopfattelsen og det religiøse menneske med tråde til nutidige tekster om religionens funktion og sociologiske forklaringer på, hvorfor mennesker er religiøse.

Videnskabsteori
Vi har arbejdet med fagets metoder ud fra det videnskabsteoretiske begrebspar:
- Deduktion og induktion
- Observationel og eksperimentel
- Ideografisk og nomotetisk

Eleverne har til sidst arbejdet med en flerfaglig problemformulering:
Problemformulering:

Hvilke opdagelser ligger til grund for det ændrede verdensbillede i renæssancen og hvilke konsekvenser får det for det religiøse menneske?

Problemstillinger:

• Redegør for Ptolomæus’ og Kopernikus’ verdensbilleder, og for hvordan de forklarer den retrograde bevægelse.
• Forklar fænomenet parallakse og hvordan det knytter sig til det heliocentriske verdensbillede.
• Redegør kort for den kristne kosmogoni.
• Analysér uddraget af Birgitta af Vadstens tekst, Pave Innocens 3’s tekst samt Giovanni Pico della Mirandolas ”Om menneskets værdighed” og undersøg, hvordan det kristne menneskesyn påvirkes i renæssancen.
• Forklar, hvilken betydning nogle af Galileo Galileis observationer har for at afgøre striden mellem de forskellige verdensbilleder. I skal herunder komme ind på styrker og svagheder ved henholdsvis den observationelle og eksperimentelle tilgang.
• Hvilken betydning har det ændrede verdensbillede haft for religionsopfattelsen i dag?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Lys

Vi har arbejdet med følgende:

Det elektromagnetiske spektrum, refleksion,  brydning, brydningsloven, total refleksion, interferens, optisk gitter, gitterligningen, gitterkonstanten,
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Kosmologi

Vi har arbejdet med følgende:

afstandsbestemmelse: parallaksen, cepheider ( variable stjerner), supernova, afstandskvadratloven, bohrs atom model, emission, absorption, rødforskydning, Hubbles lov, universets udvidelse, "historie" omkring dannelse af partikler og grundstoffer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer