Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Paderup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Ulla Dyrmose Christensen
|
Hold
|
2024 fy/b (2b fy, 2b fy øv)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 1 introduktion
introduktion til fysiske størrelser, præfiks og variable herunder masse, volumen og densitet
øvelser
Bestemmelse af densitet for væsker og fast stof
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb 2: Energi
Energiformer, energikæder, energi bevarelse, elektrisk energi, termisk energi, effekt,
Tilstandsformer (faser), faseovergange, molekylernes kinetiske og potentielle energi, nyttevirkning, specifik varmekapacitet, fordampnings og smeltevarme
Øvelser:
en elpæres effekt
håndopvarmning af vand
nyttevirkning
fordampningsvarme
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb 3: Den nære astronomi og verdensbilleder
Tværfagligt forløb med fysik og religion
Materiale:
Videnskabsteori på PG.
En verden af fysik C s 176-183
Orbit C s. 240-242
Galileo Galilei.pdf
Basisfysik C side 255-265
Fysik: solsystemet, jordens bane, årstider, jævndøgn, solhverv, dag og nat, månens faser formørkelser, Venus’s faser, Jupiters måner, parallakse, heliocentrisk, geocentrisk, retrograd bevægelse
Øvelser: afstandskvadratloven (en pæres effekt bestemmes ud fra viden om solens effekt/intensitet og afstanden til en pære
Øvelse: månens faser, formørkelser og årstider
Filmen “Gåden om vores himmelrum: Jagten på centrum”
https://www.dr.dk/drtv/se/gaaden-om-vores-himmelrum_-jagten-paa-centrum_243454
Astronomiske observation http://skyviewcafe.com/#/
Verdensbilleder
I det flerfaglige forløb om 'Verdensbilleder' med fysik og religion har vi med udgangspunkt i forskellige kosmogoniske myter arbejdet med det kristne verdensbillede og menneskesyn før renæssancen og med ændringerne af menneskesynet i renæssancen. Vi har set på, hvilken betydning det ændrede verdensbillede har fået for religionsopfattelsen og det religiøse menneske med tråde til nutidige tekster om religionens funktion og sociologiske forklaringer på, hvorfor mennesker er religiøse.
Videnskabsteori
Vi har arbejdet med fagets metoder ud fra det videnskabsteoretiske begrebspar:
- Deduktion og induktion
- Observationel og eksperimentel
- Ideografisk og nomotetisk
Eleverne har til sidst arbejdet med en flerfaglig problemformulering:
Hvilke opdagelser ligger til grund for det ændrede verdensbillede i renæssancen og hvilke konsekvenser får det for forholdet mellem religion og videnskab i dag?
Problemstillinger/underspørgsmål:
• Redegør for Ptolomæus’ og Kopernikus’ verdensbilleder, og for hvordan de forklarer den retrograde bevægelse.
• Redegør kort for den kristne kosmogoni.
• Analysér uddraget af Birgitta af Vadstens tekster og Giovanni Pico della Mirandolas ”Om menneskets værdighed” og undersøg, hvordan det kristne menneskesyn påvirkes i renæssancen.
• Forklar fænomenet parallakse og hvordan det knytter sig til det heliocentriske verdensbillede. (Dette punkt kan evt. udelades, hvis fysik er på C-niveau)
• Forklar, hvilken betydning Galileo Galileis observationer har haft for nutidens valg af verdensbillede.
• I skal komme ind på, hvad der kan gå galt i forbindelse med indsamlingen af observationer og forklare, hvorfor der ikke blev brugt en eksperimentel tilgang.
• Diskutér forholdet mellem religion og videnskab i dag.
Opgaven:
I skal lave en screencastoptagelse, hvor I fremlægger svarene på jeres problemformulering og problemstillingerne, gennemgår jeres metodiske og videnskabsteoretiske overvejelser (anvender relevante begrebspar) samt, hvad der kan gå galt, når man arbejder med denne problemformulering.
I skal lave screencasten i lærervalgte grupper. Alle skal deltage i screencasten. Den skal vare 8-12 minutter. Udgangspunktet for jeres screencast er et talepapir, hvor I svarer på problemformuleringen og problemstillingerne. Dette skal afleveres samtidigt med jeres screencast.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb 4: Bølger og lyd
kernestof: Aktiv fysik C side 126-127 og Basisfysik C side 175-181,191-203
Centrale begreber og fænomener omfatter :Harmoniske bølger, længde- og tværbølger, frekvens, bølgelængde, amplitude, periode, Bølgeligningen, Interferens, doppler effekt (kvalitativ), lydintensitet og lydniveau.
Stående bølger på strenge og i åbne og halvåbne rør herunder grundsvingning og oversvingninger (grundtone og overtoner)
Demo: Hvilke frekvenser kan I høre og kvalitativ dopplereffekt
øvelser:
Slinky forsøg
bestemmelse af lydens hastighed
Stående snorbølger
Resonans i halvåbne rør - (lydens hastighed)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb 5: Lys ,bølger og universet
Det elektromagnetiske spektrum, lysets hastighed, bølgeligningen, fotoner, Bohrs atommodel, emission, absorption, atomernes fingeraftryk, spektre: kontinuert, emission og absorption, planck kurve, Wiens forskydningslov, intensitet, rødforskydning, afstandsbestemmelse: Radiobølger, parallakse, afstandskvadratloven og Hubbles lov. Universets udvidelse
Demoforsøg: forskellige spektre
Lysets hastighed i mikrobølgeovn
Flammens skygge (med natriumlampe)
Forsøg: hubbles lov (elastik)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/253/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65160116311",
"T": "/lectio/253/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65160116311",
"H": "/lectio/253/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65160116311"
}