Holdet 2024 Sa/aj - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Paderup Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag B
Lærer(e) Magnus Rasmussen
Hold 2024 Sa/aj (2aj Sa)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Klimakrise
Titel 2 Forløb#2 USA - united or divided?
Titel 3 Forløb#3 Kriminalitet - årsager og straf
Titel 4 Forløb#4 Køn og ligestilling
Titel 5 Forløb#5 Politisk højredrejning
Titel 6 Forløb#6 Kampen om Grønland

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Klimakrise

Om forløbet
Forløbet behandler emnet klima på flere forskellige måder. Til at starte med undersøges det ud fra en økonomisk synsvinkel, da der vil blive repeteret nogle økonomiske sammenhænge og tilpasningsmekanismer fra tidligere økonomiforløb. Efterfølgende vil forløbet primært blive med udgangspunkt i politologi og sociologi hvor førstnævnte tager udgangspunkt i løsninger på både internationalt og nationalt niveau mens sidstnævnte bindes op på forskellige metodiske undersøgelser.

Faglige mål
• anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
• anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
• undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
• undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå
• behandle problemstillinger i samspil med andre fag
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
• påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
• formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
• på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog

Kernestof
• politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
• politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
• politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU
• det økonomiske kredsløb, økonomiske mål, herunder bæredygtig udvikling, og økonomisk styring nationalt og regionalt
• globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
• komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode.

Pensum
Grundbog
- Andersen, Lene Nibuht & Skött, Jakob Sinding (2016): Økonomibogen, Columbus, s. 26-38, 57-69
- Giddens, Anthony: The Politics of Climate Change, Polity Press, 2009, s. 1-5
- Gregersen, Rune Valentin: Miljøpolitik – miljø- og klimapolitik i samfundsfag, Systime, 2009, s. 39-45
- Henriksen, Per: Økonomi ABC – Kernestof fra C til A-niveau, Columbus, 2009, s. 120-121
Supplerende materiale
- Bessermann & Susgaard, Caroline & Mette: Hvem fanden stemmer man på midt i en klimakrise (podcast-serie), Den grønne ungdomsbevægelse, 21. okt. 2022
- EU-oplysningen: Handel med CO2-kvoter, Folketinget.dk
- Gundelach, Peter & Hauge, Bettina: For klimaets skyld?, Dansk Sociologi, 2012, Nr 1/23, s. 54-57 (teorier om klimavenlige handlinger)
- Ingrisch, Anna: Grønne Mettes sorte fabrik, DR’s Genstart, 4. mar. 2022
- Jonassen, Alexander: Explainer – Kan regeringen redde klimaet med en hockeystav?, DR.DK, 3. nov. 2020
- Kjeldsen, Birgitte: Hvad er Paris-aftalen, Indsigt.dk, 18. aug. 2021
- Lyhne, Amalie: Der er større forskel mellem rød og blå end mellem ung og gammel, Berlingske, 5. dec. 2019
- Pedersen, Marie Lagoni: Her er de fem vigtigste nedslag i længe ventet klimarapport, DR.DK, 21. feb. 2024
- Pedersen, Poul Aarøe: Anthony Giddens tvivler på happy ending, Politiken, 31. aug. 2009
- Ritzau: Nu må det være nok – DF trækker sig ud af klimaloven, Politiken, 25. jun. 2024
- Svendsen, Anders Byskov: Høj Klimaafgift kan sende stor del af landbrugets CO2-udledninger til udlandet, DR.DK, 23. feb. 2024
- Sæhl, Marie: Aalborg Portland får rabat på op mod en halv milliard efter ny grøn skatteaftale, DR, 25. jun. 2022
- The Global Carbon budget (statistics): Annual CO2 emission, 5. Dec. 2023

Vigtigste teorier og begreber:

Markedsmekanismen
- Udbud og efterspørgsel
- Markedsligevægt
- Markedsfejl

Eksternalitet
- Negativ produktionseksternalitet (det er den vigtigste!)
- Positiv produktionseksternalitet
- Negativ forbrugseksternalitet
- Positiv forbrugseksternalitet

Udbedring af markedsfejl
- Lovgivning
- Afgifter
- Kvotesystem (CO2-kvoter)
- Paris-aftalen
- Klimaloven

Klimapolitik
- Grøn (mindsket forbrug, kritik af hockeystav)
- Rød (statslig indblanding, kritik af afgifter)
- Blå (vækst forudsætning for omstilling)

Klimasociologi
- Ulrich Beck - Risikosamfund
- Anthony Giddens – Giddens’ paradoks

Teori om klimavenlige handlinger
- Rational choice
- Habituelle
- Strukturelle
- Værdimæssige

Metode
- Kvantitativ
- Kvalitativ

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb#2 USA - united or divided?

Om forløbet
Forløbet beskæftiger sig med USA på flere områder. I første omgang undersøges USA’s som politisk system med fokus på forskellene mellem de to store partier og præsidentvalget. Efterfølgende inddrages særlige kendetegn ved Trumps politik bl.a. mhp. international økonomi hvor forskellige teorier om handel indgår.  Afslutningsvist undersøges medieudviklingens betydning for det amerikanske demokrati samt fænomenet Trump med fokus på sociale medier.

Faglige mål
• anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
• anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
• undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
• sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
• på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.  


Kernestof
• politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
• social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.
• politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
• magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
• globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
• komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode.

Pensum
Grundbog
- Andersen, Lene Nibuht & Skött, Jakob Sinding: Økonomibogen, Columbus, 2016, s. 198-205, 209-220
- Brøndum, Peter & Hansen, Thor Banke: ”Luk samfundet op”, Forlaget Columbus, 2021, s. 130-133
- Carlsen, Marie Berg: Populisme og identitetspolitik, Columbus, 2020, s. 7-9, 15-17, 26-31
- Jensen, Ole Hedegaard: Medier og meningsdannelse, Systime, 2021, s. 72-73
- Rasmussen, Annegrethe & Brøndum, Peter: USA’s udfordringer, Columsbus, 2020, s. 12-20, 62-76, 88-92, 102-107
- Rasmussen, Finn: Medier og politisk kommunikation, Columbus, 2018, s. 79-84
Supplerende materiale
- Balling, Morten: Trump ved godt at frihandel skaber velstand, Jyllands-Posten, 12. jul. 2018
- DR (skole): Forstå hvordan valget i USA fungerer, 1.  okt. 2024
- Elii: Republicans & Democrats – Comparing & contrasting US political parties (video), 2021
- Ingrisch, Anna: Genstart – Trumps gyldne æra (podcast), DR, 7. nov. 2024
- Nielsen, Kenneth Thue: Matematisk retfærdighed i valgsystemer, Altinget, 31 okt. 2016
- P3 Essensen: Alt du behøver at vide om Kamala Harris, DR, 2024
- P3 Essensen: Trumps vej til magten – Reality, konkurser og mordforsøg, DR, 2024
- Zeid, Qiblawi: What is the difference between democrats and republicans?, worldatlas (politics), 8. dec. 2022

Vigtigste teorier og begreber:

Frihandel
- Absolutte fordele – Adam Smith
- Komparative fordele – David Ricardo

Protektionisme
- Told
- Statsstøtte
- Importkvoter
- Tekniske handelshindringer
- Køb lokalt

Demokrati & politik i USA
- Flertalsvalg og forholdstalsvalg (fordele og ulemper)
- Magtens tredeling
- Liberal, progressive, concervative
- Forskellen på demokrater og republikanere

Donald Trump
- Nepotisme
- Isolationisme

Mediernes rolle
- Medialisering
- Den fjerde statsmagt
- De fem nyhedskriterier
- Sociale medier (demokratiske fordele og ulemper)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#3 Kriminalitet - årsager og straf

Om forløbet
I forløbet "Kriminalitet - Årsager og straf" undersøges det hvorfor folk begår kriminalitet og hvordan vi som samfund bør straffe dem som træder ved siden af. I forløbet undersøges det danske retssystem og hvordan det fungerer. I ethvert samfund straffer man afvigere. Kriminalitet er afvigende adfærd. Hjælper det at straffe? Og findes der andre straffeformer end bøde og fængsel? I et demokratisk samfund er det politikerne (Folketinget) der bestemmer hvilke former for afvigende adfærd der skal straffes og hvordan. Men politikernes holdninger har oftest rod i de klassiske ideologier. Ideologierne og politikernes holdninger behandles og det undersøges hvordan det virkeligt foregår under overværelse af en retssag i byretten i Randers.  

Faglige mål
• anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
• anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
• sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
• påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
• formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
• på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog

Kernestof
• identitetsdannelse og socialisering
• politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
• social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.
• politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
• magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
• komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode.

Pensum
Grundbog
- Bundgaard, Maria: SamfC, Systime, 2017, s. 27
- Jensby, Jakob Glenstrup m.fl.: Politikbogen, Forlaget Columbus, 2019, s. 97-103
- Jensen, Ole Hedegaard: Samfundsfag B, s. 223, Kap. 10 – Kriminalitet og retspolitik, Systime, 2019
- Juul, Larsen & Kristensen: Sociologibogen, Columbus, 2016, s. 124-126
- Okkels, Anne: Kriminalitet og straf, Gyldendal, 2011, s. 20-27
- Skov, Oliver Boserup & Bundsgaard, Richard: B-bogen, Columbus, 2013, s. 81-88
- Smith, Eva: Kriminalitet og retfærdighed, Columbus, 2012, s. 32-40, 85-88
- Thorndal, Morthen Hansen: Ærkedansker perkerdansker, Columbus, s. 90-91, 2018

Supplerende materiale
- Andersen, Jørgen Goul, m.fl.: Rige børn leger bedst, statistik fra klassesamfund.dk, 2021
- Dahl, Henrik: Forbrydelse og hårde straffe, Berlingske Tidende, 19. aug. 2013
- DR2: ”Dommer for en dag – Uagtsomt manddrab”, DR, 26. mar. 2014
- Flores, Philip: Vi kortlagde 13 års afstemninger – Se, hvordan partierne har rykket sig på klima, økonomi, udlændinge og velfærd, Zetland, 21. aug. 2017 (uddrag)
- Franck, Elisa Stubgaard: SamfDansk – Teorier om kriminalitet (podcast), 9. feb. 2021
- Herschend, Sofie Synnøve: ”7 afgørende faktorer”, 15. nov. 2016
- Ingrisch, Anna: Streng, strengere, straf, DR’s Genstart, 30. aug. 2022
- Klingsley, Sune: Født til fængsel (dokumentar), TV2, 2017
- Stage, Camilla: Sveriges skudepidemi – Få forklaringen på, hvorfor det er gået så galt i Sverige, DR.DK, 5. okt. 2023

Vigtigste teorier og begreber:

Teorier om kriminalitet
- Kontrolteori
- Motivationsteori
- Kulturteori

Recidiv kriminalitet (forklaringer)
- Erving Goffman: Stigma
- Robert Rosenthal: Rosenthal-effekt
- Pierre Bourdieu: Social arv og kapitaler

Formål med straf
- Gengældelse, Afskrækkelse, Uskadeliggørelse, Resocialisering

Det danske retssystem
- Retsfølelse
- Retssikkerhed
- Inkvisatoriske princip
- Akkusatoriske princip (anklageprincippet)
- Den materielle sandheds princip
- Objektivitetsprincip
- Den mistænkte
- Den sigtede
- Den tiltalte
- "Tvivl skal komme tiltalte til gode"
- Beskikket forsvarer
- Lægdommere

Partiernes holdning
- Politisk skillelinje – fra resocialisering til gengældelse

Bandekriminalitet – push og pullfaktorer
- Ziehe – ”ontologisering, potensering og subjektivisering”

Partiadfærd
- Molins model
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#4 Køn og ligestilling

Om forløbet
I forløbet arbejdes med køn og ligestilling i både et sociologisk, økonomisk og politisk perspektiv. I første omgang undersøges det hvilke roller og normer der er for hhv. piger og drenge. Med udgangspunkt i filmen Barbie undersøges begrebet patriarkatet og forskellige teorier om køn inddrages. Sidenhen bliver forløbet mere politisk ift. syn på ligestilling samt forskellige lighedsbegreber.

Faglige mål
• anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
• anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
• sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
• formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
• påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
• formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
• på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog

Kernestof
• identitetsdannelse og socialisering
• politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
• social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
• politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
• magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
• globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
• komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode.

Pensum
Grundbog
- Harrits, Jens Folke & Thorndal, Morten Hansen: Ind i samfundet, Columbus, 2014, s. 11-22
- Jensby, Jakob Glenstrup & Brøndum, Peter: Ulighedens mange ansigter, Columbus, 2019, s. 177-191
- Storr-Hansen, Anna: Køn og ligestilling – i samfundsfagligt perspektiv, Columbus, 2017, s. 7-12, 14-18, 61-73, 91-94, 151-155
Supplerende materiale
- Chris, Torben: Torben Chris rydder op i ligestilling, DRTV, 11. okt. 2018
- Gerwig, Greta: Barbie (film), 2023
- Holst, Emma Qvirin: Sådan fordeler partiernes vælgere sig på køn, alder og uddannelse, Altinget, 25 jan. 2021
- Lindstrøm, Jesper: Det giver ingen mening at betragte Danmark som et patriarkat, Politiken, 21. okt. 2023
- Rasmussen, Tina: Der er noget galt når det ene køn falder så meget bagud, Gymnasieskolen.dk, 19. dec. 2022 (uddrag)
- Uldall, Rosa: Historisk mange kvinder i Folketinget – et glasloft er brudt, DR.DK, 3. nov. 2022

Vigtigste teorier og begreber

Syn på familien
- Den traditionelle familiemodel
- Den universelle familiepolitiske model
- Marxismen
- Funktionalismen

Patriarkatets eksistens
- Argumenter for
- Argumenter imod

Ulighed og ideologi
- Lighedsbegreber (formel, chance, resultat)
- Frihed (negativ, positiv)
- Uvidenhedens slør (John Rawls)

Teorier om køn
- Simone de Beauvior
- Patriakatsteorier
- Diskursteorier
- Intersektionalitet
- Det valgfrie køn
- Kimmel

Løn og køn
- Løngab
- Horisontal & vertikal arbejdsdeling

Politik og køn
- Mandatmodellen
- Deskriptiv repræsentation
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#5 Politisk højredrejning

Om forløbet
I forløbet undersøges den politiske højredrejning i Europa. Højredrejningens omfang samt dens årsager forsøges belyst gennem begreber som globalisering, EU–skepsis og populisme. Der stiftes bekendtskab med komparativ metode idet eleverne undersøger forskellige højrenationale partier i Europa og der ledes efter en fællesnævner for disse. Ydermere undersøges demokratiets krise samt årsagerne hertil.

Faglige mål
• anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
• anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
• undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
• sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
• undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere

Kernestof
• social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.
• politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
• politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU
• velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
• globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold

Pensum
Grundbog
- Branner, Hans: Demokrati i krise? - Demokratiets bølgebevægelser, Systime, 2023, (uddrag)
- Brøndum, Peter & Hansen, Thor Banke: ”Luk samfundet op”, Forlaget Columbus, 2021, s. 100-110
- Iversen, Kristian. 2020. Nationer og nationalisme. København: Columbus, s. 11-16, 27-28, 56-69, 99-101
- Skov, Oliver Boserup & Bundsgaard, Richard: B-bogen, Columbus, 2013, s. 51-53
Supplerende materiale
- Bennike, Christian: Det handler om ulighed, Information, 27. jun. 2016
- EIU: Democarcy Index, Economic Intelligence Unit, 2024
- Folketingets EU-oplysning: Dit demokrati – Hvordan lovgiver EU? (video), 2018
- Ingrisch, Anna: Synes godt om højrefløjen, DR’s Genstart, 27. mar. 2024
- Nygaard, Bertel: Nationalisme, Danmarkshistorien.dk, 25. mar. 2025
- The Economist: Hard-right parties are now Europe’s most popular, The Economist, 28. Feb. 2025
- Wredstrøm, Jasmia Maria: Skepsissens mange ansigter førte til Brexit, Magasinet Europa, 24 nov. 2017

Vigtigste teorier og begreber:

Demokrati
- Bølgeteorien
- Sneboldeffekten
- Den nuværende tendens for demokratiets udbredelse

Ideologier
- Populisme
- Højrenationalisme

Højredrejning i Europa
- Den nuværende tendens ift. højredrejning i Europa
- Brandmur vs. legitimering

EU & globalisering
- EU’s institutioner (Det europæiske råd, Europakomissionen, Ministerrådet, Europa-parlamentet)
- EU-skepsis: Suverænitetsskepsis, Nytteskepsis, Identitetsskepsis, Demokratiskepsis
- Giddens syn på globalisering
- Baumans syn på globalisering

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#6 Kampen om Grønland

Om forløbet
I forløbet ”Kampen om Grønland” vil vi starte med at undersøge baggrunden for interessen omkring Grønland fra både dansk og amerikansk perspektiv. Dette efterfølges af teori om småstatens og supermagten rolle i verden samt om udenrigspolitiske mål og muligheder. IP-teorierne realisme og liberalisme/idealisme indgår også. I Forløbets afslutning undersøges forholdet mellem Danmark og Grønland med fokus på magtforhold, identitetspolitik og en evt. løsrivelse.

Faglige mål
• anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
• anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
• undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
• formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
• formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
• på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog


Kernestof
• identitetsdannelse og socialisering
• social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.
• magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
• politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU
• det økonomiske kredsløb, økonomiske mål, herunder bæredygtig udvikling, og økonomisk styring nationalt og regionalt
• globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
• komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode.

Pensum
Grundbog
- Brøndum, Peter & Hansen, Thor Banke: ”Luk samfundet op”, Forlaget Columbus, 2021, s. 110-111
- Branner, Hans: Global Politik, Columbus, 2019, s. 25-29, 66-70, 230-249
- Iversen, Kristian. 2020. Nationer og nationalisme. København: Columbus, kap. 18 (uddrag)
- Nedergaard, Peter: Kampen om Arktis, Systime, s. 27-31

Supplerende materiale
- Ditlevsen, Søren Dalager: Grønland midt i verden, DR, 10. jan. 2025
- Ingrisch, Anna: Grønlands stemme, DR’s Genstart, 22. maj. 2023
- Larsen, Svend: Udsyn 2024 – Efterretningstjenesternes årlige vurderinger af truslerne mod Danmark (uddrag), FE, dec. 2024
- Mouritzen, Hans: Et dansk verdensbillede krakelerer, Politiken, 26. jan. 2025
- P3 Essensen: Hvorfor vil Grønland løsrive sig fra Danmark?, DR, 2021
- P3 Essensen: Trumps plan med Grønland (og hvorfor du skal tage det seriøst), DR, 2025
- Petersen, Mads Oxlund: Trump tror, at amerikansk annektering af Grønland vil ske, TV2.DK, 13. mar. 2025
- Secher, Mikkel: Så stærk bliver NATO med Sverige og Finland, TV2.DK, 26. feb. 2024

Vigtigste teorier og begreber:

Danmark & Grønland
- Rigsfællesskabet
- Identitetspolitik
- Centrale årstal: 1721, 1953, 1979, 2009

Magt i international politik
- Hård magt & blød magt
- Ressourcemagt
- Magt som relation
- Strukturel magt

Udenrigspolitiske mål
- Sikkerhedspolitik
- Udenrigsøkonomisk politik
- Idépolitik

Udenrigspolitiske muligheder
- Determinanter
- Kapabiliteter
- Instrumenter

USA’s interesse i Grønland
- Sikkerhedspolitisk (geopolitisk)
- Økonomisk
- Make America Greater

IP-teori
- Realisme
- Idealisme
- Nuværende strategi: Pragmatisk idealisme (Lars Løkke)

Sikkerhedsordninger
- Magtbalance (NATO)
- Kollektiv sikkerhed (FN & Arktisk råd)

Polaritetsbetragtninger
- Unipolaritet
- Bipolaritet
- Multipolaritet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer