Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Paderup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Mediefag C
|
Lærer(e)
|
Lilian Curran
|
Hold
|
2024 me/j (1j me)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Detektiven i fakta og fiktion
DETEKTIVEN
I dette forløb skal vi beskæftige os med den rolle detektiven spiller i både fakta og fiktion.
Vi skal arbejde med forskellige genrer og se nærmere på hvordan fiktionens kriminaldetektiv og dokumentarens journalistiske detektiv sætter sager under lup for at bringe sandheden frem.
Vi skal desuden arbejde med:
- forskellen på film og seriers dramaturgiske opbygning
- forskellige dokumentariske fortælleformer; den observerende dokumentar og den autoritative dokumentar.
Fokuspunkter:
Fiktionens detektiv-typer: Detektiven som "outsider": Den hårdkogte (Marlowe) og den superintelligente (Sherlock Holmes), den kvindelige detektiv (Mare of Easttown)
Krimigenren, herunder film noir genretræk
Den journalistiske detektiv - den dybdeborende og den observerende
Tv-dokumentar vs dokumentarserie
Medieetik vs kunstetik
Autenticitetsmarkører og fiktionalisering
Mulige selvvalgte kontekster:
Genretræk (krimi, film noir)
Etiske retningslinjer (medieetik vs kunstetik)
Autenticitetsmarkører og fiktionalisering
Materiale:
Film "Sherlock Holmes” (Guy Ritchie, 2009) https://itspg.sharepoint.com/:v:/s/FilmMediefag/EVmUsopX7t1Ch-AJ0g0xftIBnH_dE-F5s0tDo2OD-MTtCw?e=Dlka8y
Lisbeth Lassen: "Detektiven - den evige outsider", 2003 (uddrag fra Litteratursiden: https://litteratursiden.dk/artikler/detektiven-den-evige-outsider)
Den hårdkogte krimi blev født i Californien”. Uddrag fra https://videnskab.dk/kultur-samfund/den-haardkogte-krimi-blev-foedt-i-californien/
Den hårdkogte detektiv: https://www.dr.dk/skole/dansk/den-haardkogte-detektiv)
Artikel om Arthur Conan Doyles Sherlock Holmes (uddrag fra artikel af Sidsel Sander Mittet, 23.05.2011, Litteratursiden)
Pdf med krimiens genretræk: (findes på lektionen 27/5 2025)
HBO MAX-serie: "Mare of East Town" (sæson 1, episode 1) https://itspg.sharepoint.com/:v:/s/Cumateriale/EcTYsiliD8pHom-GiDyeoEEBYGDfLJd5Yu0OMXtfwJCocQ?e=Jj8HJy
Patricia Smollerup: Anmeldelse af Mare of Easttown I EKKO d. 14/4 2021: https://www.ekkofilm.dk/anmeldelser/mare-easttown/
Film: "Marlowe" (Neil Jordan, 2022) https://itspg.sharepoint.com/:v:/s/Cumateriale/EcIxEo65eHNJqQikcEr7NZ4BnE8ztlr5g1qSpFNmz0iwZA?e=bJPudY
Tekst: "Film Noir genren" (uddrag fra "Levende billeder" (Mimi Olsen og Hans Oluf Schou, Systime, 1. udgave )
DR.tv dokumentar: "Kontant - Puff bars - nikotin til børn" (Tilrettelægger:Jakob Kragelund, 26/1 2023) https://www.dr.dk/drtv/episode/kontant_-puff-bars-_-nikotin-til-boern_364700
DR.tv dokumentar: "Kvindefængslet" afsnit 1 "Fængselsmor" (Tilrettelæggere: Asger Mow, Maria Lyhne Høj Vejen og Simon Lereng Wilmont, 17/11 2024): https://www.dr.dk/drtv/se/kvindefaengslet_-faengselsmor_487479
HBO MAX dokumentarserie: "The JInx", sæson 1, afsnit 1 (Instruktør: Andrew Jarecki, 2015) https://itspg.sharepoint.com/:v:/s/FilmMediefag/Edzu0UW_Q-dEtGGO6SaSg7cBByj_3MGiN9nOqVz8mW74Ag?e=9eR6xp
"Dokumentar, autenticitet og etik" + "Autoritativ dokumentar" + "Observerende dokumentar" - uddrag fra DOX-forløb i medier (Dorte Granild og Mette Wolfhagen, Lindhardt og Ringhof, 2016)
"Etik og True Crime" (uddrag fra artiklen ”Making a Murderer', 'Serial' og de andre krimi-hitserier har uetisk slagside” af Annegerd Lerche Kristiansen på DR.dk – medier, 15/1 2016)
Dramaturgi - historiens opbygning - uddrag fra "Levende billeder", s. 63-67 (Mimi Olsen og Hans Oluf Schou, Systime, 3. udgave, 1. oplag)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Eksamensproduktion
GRUPPER OG TITEL PÅ PRODUKTION:
Amanda, Anne-Dorthea, Rasmus: "Skeletter i skabet"
Benjamin, Johannes, Kirstine, Mads: "Under overfladen"
Felicity, Hjalte, Kasper, Katrine: "Veritas"
UDSTYR:
Alle grupper har redigeret på Final Cut Pro X. Alle grupper har brugt skolens Panasonic kameraer og Manfrotto stativer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/253/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65160141389",
"T": "/lectio/253/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65160141389",
"H": "/lectio/253/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65160141389"
}