Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Paderup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dramatik C
|
Lærer(e)
|
Malene Bjerregaard
|
Hold
|
2024 dr/1g (1g dr)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Teatersport og Skuespillerens værktøjer
Grundforløb - se beskrivelsen under k1, dr
Ca. 10 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Naturalistisk teater
Naturalistisk teater
Fokus i forløbet er forståelse af den naturalistiske scene og den indlevende spillestil i historisk perspektiv samt afprøvning af Stanislavskijs teknikker i praksis.
Vi har arbejdet med flg. begreber hos Stanislavskij: motivering, det magiske hvis, de givne omstændigheder, stemningserindring, fysiske handlinger samt undertekst.
Eleverne har iscenesat scener fra 'Tro, håb og kærlighed', hvor de har brugt forestillingen på Aarhus teater og filmen som inspiration. Fokus har været at bruge Stanislavskijs teknikker til at spille naturalistisk og troværdigt, så publikum føler noget. De har fået feedback fra hold og lærer til hvor høj grad det lykkedes, og reflekteret over hvad de selv kunne gøre bedre.
Materiale:
Karen Sørensen, Dramatik en grundbog, Systime 2011. side 54-55, 62-71, 118-121, 137-138.
Handout om naturalistisk teater og Stanislavskij. fra Claus Flygare m.fl. Klar scene, Drama 1994, og Komma's teaterbog, Komma 1987, redigeret af MB.
Tro, håb og kærlighed, forestilling Aarhus teater og filmen af samme navn, DR.
Ca 15 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Episk teater
Episk teater
Fokus i forløbet er forståelse af forskellen på naturalistisk teater og episk teater. Forståelse af Episk teater som politisk samt begrebet Verfremdung, og hvad man kan bruge V-effekterne til samt afprøvning i praksis.
Eleverne har analyseret V-effekter i forestillingen 'Kvinde kend din krop" af Mungo Park (uddrag på video). De har dernæst lavet deres scene fra 'Tro, håb og kærlighed' om til episk teater ved at indføre V-effekter og gøre scenen politisk. Feedback fra hold og lærer gik især på, hvilke V-effekter der blev brugt og med hvilken effekt.
Materiale:
Karen Sørensen, Dramatik en grundbog, side 74-78, 100-102, 110, 119-121, 129.
Handout om episk teater og Bertolt Brecht, fra Claus Flygare m.fl. Klar scene, Drama 1994, og Komma's teaterbog, Komma 1987, redigeret af MB.
Forestilling på video i uddrag, Kvinde kend din krop, Mungo Park.
Ca 10 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Commedia dell arte og Klovnen
Commedia dell arte og Klovnen
Forløbet var todelt:
Commedia dell arte. Fokus var kort på det historiske, på lazzis, scenarier samt på flg. karakterer, deres bevægelser og gangarter: Pantalone, Il Capitano, Il Dottore, Harlequin, Isabella, Flavio og Fransescina. Der var også fokus på brug af masker, mime og volapyk samt brug af dyr i karakteropbygningen.
Eleverne har lavet små etuder og afsluttede forløbet med at iscenesætte uddrag fra 'Tandudtrækningen' med fokus på at spille karaktererne tydeligt og bruge lazzi.
Dernæst har de arbejdet med Klovnen som fænomen, især med fokus på statusfald. De har lavet små improvisationer med næser, hatte og rekvisitter. Vi har også talt om de tre klassiske humorteorier, der kan forklare, hvorfor vi griner.
Materiale:
Karen Sørensen, Dramatik en grundbog, side 18-19, 42, 114-115, 126-127, 131-132.
Handout om Commedia dell arte fra Claus Flygare m.fl. Klar scene, Drama 1994, og Komma's teaterbog, Komma 1987, redigeret af MB.
90 års fødselsdagen, Youtube
Små videoklip fra Youtube
Humorteorier
Torben Jetsmark, Din klovn! Klovn og komik, Drama 1997 (små uddrag)
Forestilling: ANIMALS, Randers teater.
Ca 15 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Commedia dell arte, om teaterformen og karaktererne.pdf
-
I dag skal vi have kreadag. Hele dagen skal vi arbejde med masketeater og Commedia dell'arte, som er en gammel italiensk komedieteaterform fra middelalderen, som komediegenren stadig henter inspiration fra. Vi skal kende og spille faste figurer som H
-
Teaterhistore, Commedia dell arte.docx
-
Commedia dell arte videoer.docx
-
90. års fødselsdagen
-
Den døde, gag-øvelse.docx
-
Portefolio ark, Commedia dell arte og klovnen.docx
-
Ingen lektier
-
Opgave commedia dell arte, Tandudtrækningen .docx
-
Commedia dell arte volapyk sprog
-
Repeter commedia dell arte karaktererne. Hvor ligger de i hierarkiet? hvordan bevæger de sig? Læs de tre humorteorier og se om du kan komme i tanke om konkrete eksempler på teorierne.
-
Humorteorier.docx
-
Commedia Dell Arte figurerne.docx
-
I skal øve på Tandudtrækningen hjemme. Øv jeres rolle og bevægelser. I får denne lektion til at lave jeres scene.
-
Portefolio ark, Commedia dell arte.docx
-
I skal være klar til at vise jeres scene - Tandudtrækningen.
-
AFLYST!!! Forestilling Aarhus Teater
-
Klovnen.pptx
-
Den sidste gruppe viser Tandudtrækningen (Daniel, Johanne, Sofie, Natasha). I skal være klar ved timens start.
-
Afsnit
-
Lektie: Forestillingsanalyse af Animals. I skal besvare spørgsmålene.
-
Forestillingsanalyse af ANIMALS.doc
-
Rammer for eksamensprojekt i drama, 2025.docx
-
Vi arbejder med klovnen
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Eksamensprojekter
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Lektien er at have ideer med til eksamensprojektet. Evt. bud på en tekst, I vil bruge.
-
Victoria står for opvarmning.
-
Lektier: Jeres manuskript er klar, og I er klar til at gå på gulvet og øve. Husk at have printet jeres manuskript, så I har ét hver.
-
Lektie: alle grupper skal sende deres færdige manuskript til mig. Send det her på lektio, inden lektionen starter.
-
Alberte står for opvarmning.
-
Eksamensprojektet, dramaturgiske overvejelser.docx
-
Aurora står for opvarmning
-
Asta står for opvarmning
-
Daniel laver opvarmning.
-
Johanne laver opvarmning for alle.
-
I dag er det 'psykisk gyser' (Karoline, Aurora og Sofie), der skal være i dramalokalet og spille 10 min af deres forestilling i slutningen af lektionen.
-
I dag er det Karoline, Aurora og Sofie, der skal være i dramalokalet og spille 10 min af deres forestilling i slutningen af lektionen. Malene laver opvarmning.
-
'I rum sø' og 'mobning' øver og laver generalprøve for hinanden i denne lektion. I styrer lys for hinanden.Guitaristerne skal først møde til 4. lektion.
-
'Guitaristerne' og Karoline/Aurora/Sofie øver og laver generalprøve for hinanden i denne lektion. I styrer lys for hinanden. I andre har fri.
-
Generalprøve for Aurora, Sofie og Karoline.
-
Dramadag - eksamensprojekterne vises for de andre på holdet og for et lille publikum. Forestillingerne spilles efter tur. Alt skal være klar og gennemarbejdet. Det optages på video til eget brug. Det er denne forestilling, der er bestemmende for jer
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/253/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65160152235",
"T": "/lectio/253/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65160152235",
"H": "/lectio/253/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65160152235"
}