Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Paderup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Ulla Dyrmose Christensen
|
Hold
|
2024 bi/a (1a bi, 1a bi øv)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Emne 1: Lunger og blodkredsløb
Teori
Åndedrætssystemets opbygning
Lungeventilation
Blodkredsløbets opbygning
Minutvolumen
Hjertets opbygning og funktion
Kroppen under arbejde - hvilepuls og maksimalpuls
Regulering af blodkredsløb og åndedræt
Øvelser
Målinger på åndedrætssystemet
Puls og blodtryk
Måling af hæmatokritværdi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb 2: kost og sundhed
Opbygning af næringsstoffer og hvad de skal bruges til i kroppen.
Gennemgang af fordøjelsen, med fokus på enzymernes rolle og optimale forhold for enzymernes aktivitet. Hvad sker der med de forskellige næringsstoffer fra maden tygges i munden til den når frem til kroppens celler?
Hvad sker der hvis kosten er dårligt sammensat (dårlig livsstil)? Her ses både på energiindhold i maden og på sammensætningen af nærings stofferne. Hvilken betydning har vores kropsform og vægt for vores sundhed og er der andre livsstilsparametre som spiller ind, som f.eks. motion, rygning, alkohol mm.
Demo: amylaseaktivitet
øvelser:
Burgerundersøgelse (rapport)
Fordøjelse af Protein (Bromelin i ananas + husblas)
Sundhedsmålinger: BMI fedtprocent THR mm
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb 3: celler og vækst
Opbygning af prokaryoter og eukaryoter
bakteriers vækst , herunder de forskellige faser lagfase, eksponentiel fase, stationær fase og dødsfase. Vi ser på bakteriers resistens, resistens
stofskifte hos bakterier og gærceller, respiration, mælkesyre gæring.
Øvelse: Du er ikke alene
Film: bakterier (DR3)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb 4: sexologi - hormoner
Anatomisk opbygning af kønsorganerne og kønshormonernes virkning og samspil (feedbackmekanismer) i kroppen. Forskellige hormon baserede præventions midler og deres virkning. Hormonforstyrrende stoffers virkning som agonister/antagonister og påvirkning i kroppen
Oplæg om præventionsmidler og kønssygdomme
Case: Vi skal have en baby (kromosomtalsmutationer)
Kemiluppen: Undersøgelse af forekomst af hormonforstyrrende stoffer i cremer mm.
Film: kærlighedens mirakel 20 minutter
Film: mission baby 6 "Gift for fertiliteten" Dr 1 2209
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb 5: DNA, gener og arv
Kernestof:
DNA s opbygning. hvordan cellen danner mere DNA ved replikation til celledeling
mitose og meiose overordnet (forskelle)
Geners opbygning og hvordan generne aflæses (kodons) og oversættes til aminosyrer ud fra den genetiske kode, så vi får dannet proteiner
Mutationer
Genetiske grundbegreber
Nedarvningsprincipper – dominante, recessive gener - Mendels 1. lov, Stamtavler og krydsningsskemaer, Blodtypebestemmelse og donor problematikker.
Eksperimentelt arbejde:
Blodtypebestemmelse
DNA ekstraktion fra jordbær (under NV)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb 6: økologi og evolution
Beskrivelse:
fitness og naturlig selektion,
Basis økologibegreber (økosystem, bio- og abiotiske faktorer). Fotosyntese og respiration Græsningsfødekæde og nedbryder-fødekæde , Energistrømme og Carbons kredsløb Åbne og lukkede kredsløb
Produktionen i fødekæder - transportmekanismer (over cellemembranen) - Biodiversitet- karakterplante
Eksperimentelt:
påvisning af fotosyntese og respiration
økologisk effektivitet hos melorme (melbillelarver)
raunkjærcirklen (bestemmelse af artsdiversitet)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/253/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65280239530",
"T": "/lectio/253/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65280239530",
"H": "/lectio/253/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65280239530"
}