Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Paderup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Anne-Mette Munk Marker
|
Hold
|
2024 sa/b (1b sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Unge og identitet
Unge og identitet
Faglige mål
- Anvende samfundsfaglig viden og kundskaber til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemstillinger og diskutere løsninger
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at diskutere samfundsmæssige problemer
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Formidle enkle modeller, tabeller, diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Kernestof
- Identitetsdannelse og socialisering
- Kvalitativ og kvantitativ metode
Lærebog
LUK SAMFUNDET OP! (4. udgave, 1. oplag 2021)
Kapitel 2: Identitet i forandring, side 29-43 + 52-60
Kapitel 3: Samfund og individ, side 61-73 + figur 3.5, s. 74 om individets tre reaktionsmønstre i flg. Ziehe
Lektion 1. Socialisering
Luk samfundet op! side 29-34
https://luksamfundetop.dk/kapitel-2/kernestoffilm + daginstitutioners rolle i samfundet
Berlingske, Fredag d. 13. april 2018: "Veluddannede forældre skælder mest ud og 11 andre fakta om danskernes opdragelse", figur#2 Børn af autoritære forældre pjækker og drikker mest, #3 Vi spiser aftensmad med vores børn
www.statistikbanken: Vielser og skilmisser 2020
Dansk statistik, 2011: "DANSKE BØRN KOMMER TIDLIGST I INSTITUTION" (grafer + statistik fra artiklen)
Hvad er socialisering? https://luksamfundetop.dk/kapitel-2/kernestoffilm
Se filmen: daginstitutioners rolle i samfundet
Lektion 2: Familieformer
Luk samfundet op, side 34-37
Familien i et historisk perspektiv https://www.youtube.com/watch?v=1a7qB8ZQyG8
Berlingske, Fredag d. 13. april 2018: "Veluddannede forældre skælder mest ud og 11 andre fakta om danskernes opdragelse" (Figur: Sammenhænge mellem forældrestil og unges adfærd, Andelen af forældre, der ugentligt bruger forskellige typer af sanktioner i opdragelsen, fordelt på alder i procent.)
Politiken den20.4.24: Ny forskning: Sådan er danske forældre typisk sammen med deres børn https://politiken.dk/danmark/uddannelse/art9852196/S%C3%A5dan-er-danske-for%C3%A6ldre-typisk-sammen-med-deres-b%C3%B8rn
Lektion 3: Identitet
Luk samfundet op, side 37-43
Hvorfor er identitet vigtigt i samfundsfag https://luksamfundetop.dk/kapitel-2/kernestoffilm
Lektion 4: Identitetsdannelse på de sociale medier
Luk samfundet op, side 52-60
Debatfilm om unge og stress, Luk Samfundet op!
Medieforbruget i Danmark (2023): Chrome-extension://oemmndcbldboiebfnladdacbdfmadadm/https://www.dr.dk/static/documents/2024/01/24/medieudviklingen2023_3d87bbd1.pdf
Lektion 5: Samfundstyper
Luk samfundet op, side 61-65
Dokumentar, DR1, (3:3 843 min) den 8.12.15: ”Oprør fra ghettoen” (Om forskellen på at have værdier og normer fra hhv. det traditionelle samfund og det senmoderne samfund samt de generationskonflikter det kan medføre).
Lektion 6: Giddens og det senmoderne samfund
Luk samfundet op, side 65-70
Adskillelse i tid og rum: https://gron.luksamfundetop.dk/3/kapitel-3/oevelsesopgaver/33-anthony-giddens-refleksivitet-i-det-senmoderne-samfund/adskillelse-af-tid-og-rum/
http://politiken.dk/forbrugogliv/livsstil/trivsel/ECE2406621/de-perfekte-piger-vi-maa-aldrig-ramme-bunden/
Statens Institut for Folkesundhed, 2017: STRESS EFTER ALDER OG KØN
Politiken den 15.11.24: ”Idealet om perfektion har taget magten fra os alle. Hvad skal vi gøre? https://politiken.dk/debat/kroniken/art10155123/Idealet-om-perfektion-har-taget-magten-fra-os-alle.-Hvad-skal-vi-g%C3%B8re
https://gron.luksamfundetop.dk/3/kapitel-3/oevelsesopgaver/33-anthony-giddens-refleksivitet-i-det-senmoderne-samfund/oeget-refleksivitet/
Lektion 7: Ziehe - formbarhed
Luk samfundet op!, side 71-73+ figur 3.5, s. 74
DR3: ”Prinsesserne fra blokken”, afsnit 4 https://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=331612052130
http://www.b.dk/nationalt/prinsesse-med-botox-spraytan-og-masser-af-make-up-jeg-proever-at-skjule-tegnene-p
Politiken, den 24.11.16: Prinsesse fra Blokken: »Jeg har langt om længe lært at smile med tænder på«
DR, 2024, episode 1 (uddrag): Prinsesserne fra blokken - 8 år senere
https://www.dr.dk/drtv/se/prinsesser-fra-blokken-_-otte-aar-senere_-fra-vild-til-voksen_464834
Lektion 8: Eksempel på en eksamensopgave:
Bilag 1: Information, den 11. marts 2019: ”Børn kan ikke knytte sig til pædagoger, der ikke er der. Det har konsekvenser for livet”.
Bilag 2: Samfundsstatistik 2016: ”Børn i daginstitution eller dagpleje pr. 100 børn i aldersgruppen”
|
Indhold
|
Kernestof:
-
1) Lektier: Luk samfundet op!, side 29-34) Læseformål (Svar i elevfeedback):
-
Luk samfundet op! Forløb Unge og identitet kap. 2-3.pdf
-
Lektion 1 Hvad er socialisering1.docx
-
1) DAK: Alexander2) Lektier: Luk samfundet op!, side 34-37) Læseformål (Svar i elevfeedback):1) Hvilke forskellige familietyper findes der?2) Overvej hvilken familietype er du selv er vokset op i?
-
Lektion 2 Familietyper og normer, sociale roller og sociale sanktioner (2024, 1b).docx
-
1) DAK: Alyssa og Andreas2) Lektier: Luk samfundet op!, side 37-433) Læseformål (Svar i elevfeedback):1) Forklar hvad der menes med hver af de fire identitetsniveauer?2) Overvej hvilket identitetsniveau dit valg af Paderup Gymnasium var forankret i?
-
Lektion 3 Identitet og identitetsniveauer (2024, 1b).docx
-
1) DAK: Anizette og Anne2) Lektier: Luk samfundet op!, side 52-60) Læseformål (Svar i elevfeedback):1) Hvad kendetegner individets identitetsdannelse i flg. Goffmann? Kom i denne sammenhæng ind på, hvad han mener med face, setting, frontstage, backs
-
Lektion 4 Unge og identitet iGoffman 1b, 2024 .docx
-
Lektion 4 Unge og identitet Erving Goffmans centrale begreber.pptx
-
1) DAK: Emil og Emma 2) Lektier: Luk samfundet op!, side 61-65) Læseformål (Svar i elevfeedback):
-
Lektion 5 Samfundstyper.docx
-
Det traditonelle, det moderne og det senmoderne samfund.pptx
-
1) DAK: Jarik og Laura2) Lektier: Luk samfundet op!, side 65-71+77) Læseformål (Svar i elevfeedback):1) Hvad kendetegner det senmoderne samfund i flg. Giddens?2) Giv eksempler på ”adskillelse i tid og rum”, ”øget refleksivitet” og ”udlejring af soci
-
Lektion 6 Det senmoderne samfund - Giddens (1b 2024).docx
-
1) DAK: Liva og Molly 2) Lektier: Luk samfundet op!, side 71-73 + 74 nederst3) Læseformål (Svar i elevfeedback):1) Hvad mener Ziehe med begreberne kulturel frisættelse, formbarhed, subjektivering, ontologisering og potensering. Giv nogle aktuelle ek
-
Ziehe - formbarhed (AM).pptx
-
1) Prøve uden hjælpemidler. Prøven er på papir. LUK SAMFUNDET OP! (4. udgave, 1. oplag 2021) Kapitel 2: Identitet i forandring, side 29-43 + 52-60 Kapitel 3: Samfund og individ, side 61-73
-
Eksempel på en eksamensopgave i samfundsfag december 2024 (1b).docx
-
Samfundsfag C - bekendtgørelse UVM faglige mål og kernestof.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#3 Multikulturalisme i England (en-sa ff)
Multikulturalisme i England (Flerfagligt forløb samfundsfag/engelsk)
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag (engelsk)
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
Kernestof:
̶ identitetsdannelse og socialisering
̶ kvantitativ og kvalitativ metode.
Lærebog:
LUK samfundet op! (4. udgave, 1. oplag 2021)
Kapitel 2: Identitet i forandring, "2.5. Kulturelle forskelle og identitet", side 43-52
Lektion 1: Redegør for samfundsfaglige begreber
Luk samfundet op!, side 43-48: Identitetsvalg
Lektion 2: Redegør for samfundsfaglige begreber
Luk samfundet op!, side 48-52: Honnets tre anderkendelsesbehov og integration
Lektion 3: Analyse/undersøgelse - anvendelse af de samfundsfaglige begreber
Film: "Bend it like Beckham"
Lektion 4+5: Diskussion
26. oktober 2022 Kristeligt-Dagblad: Rishi Sunak er inkarnationen af britisk elitekultur og indisk fromhed
Jason Moore, UK Daily News, 21 September 2022: Leicester shows that multiculturalism fails without assimilation
Kvantitativt og kvalitativt materiale
Kvantitativt materiale
https://www.ethnicity-facts-figures.service.gov.uk/summaries/indian-ethnic-group#education
Kvalitativt materiale - interview
https://www.facebook.com/Channel4News/videos/ive-no-hesitation-at-all-that-we-need-more-immigrants-in-london/6202165349890543/
+ selvvalgt materiale til diskussionen
Opgaveformulering
Det flerfaglige forløb afsluttes med en samlet opgave, hvori de forskellige øvelser fra forløbet inkorporeres. Opgaven skal besvare følgende problemstillinger:
1. Redegør for samfundsfaglige begreber og teorier om identitetsdannelse, anerkendelse og integration.
2. Analyser og fortolk udvalgte klip fra filmen ”Bend it Like Beckham” af Gurinder Chadha med fokus på Jess og hendes forsøg på at tilpasse sig to kulturer. Inddrag de samfundsfaglige begreber, hvor det er relevant.
3. Diskuter med udgangspunkt i analysen muligheder og begrænsninger ved det multikulturelle samfund i Storbritannien. I skal inddrage aktuelle artikler, interviews og statistikker vedr. integration i England.
Opgaven skal derudover indeholde en indledning, konklusion og litteraturliste, og den skal desuden overholde de formelle krav til kildehenvisninger.
Omfang: ca. 5 normalsider
Elevtid: 5 (2,5 til hvert fag)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#4 Velfærdsstat eller konkurrencestat?
Forløb#4 Velfærdsstat eller konkurrencestat?
Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Kernestof
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter
- Sociale og kulturelle forskelle
- Politiske partier i Danmark og politiske ideologier
Lærebog
Luk Samfundet Op! 4.udgave, af Peter Brøndum & Thor Banke Hansen, Forlaget Columbus 2021:
Kapitel 8: Økonomiske ressourcer, forbrug og behov, side 167-195
Kapitel 9: Velfærdsstat eller konkurrencestat?, side 196-220
Kapitel 4: Forskellige liv i Danmark, side 79-99
Lektion 1: Privatøkonomi, behov og forbrug
"LUK samfundet op!", side 167-170
Lisbeth Zornig forklarer Maslows behovspyramide https://luksamfundetop.dk/kapitel-8/debatfilm
Parti/ideologianalyse – undersøg forskellige partiers/ideologiers syn på indkomst, forbrug og livskvalitet ud fra pariternes hjemmesider.
Lektion 2: Marked, pris, udbud og efterspørgsel
"LUK samfundet op!", side 171-177
Se instruktionsfilmen: Hvordan fungerer markedet? https://luksamfundetop.dk/kapitel-8/instruktionsvideoer
Udbud og efterspørgsel: https://www.dr.dk/nyheder/indland/direktoer-aeg-kan-snart-komme-til-koste-6-7-kroner-styk
Hvordan fungerer det økonomiske kredsløb? Video: https://luksamfundetop.dk/kapitel-8/instruktionsvideoer
Trussel om told på europæiske varer og konsekvenser i det økonomiske kredsløb:
https://nyheder.tv2.dk/video/2025-02-03-trump-varsler-snarlig-told-paa-varer-fra-eu-6368183768112
https://nyheder.tv2.dk/video/2025-02-04-dansk-firma-frygter-straftold-6368248752112
https://nyheder.tv2.dk/video/2025-02-04-usikkerheden-er-total-siger-chefoekonom-om-trumps-nye-told-6368236891112
Hvad er klassens holdning til sort arbejde? Se: https://luksamfundetop.dk/kapitel-9/debatfilm
Lektion 3: Skat, ideologier og partier
"LUK samfundet op!", side 196-200
Ideologianalyse/partianalyse: Hvad er de tre ideologiers syn på det progressive skattesystem? Hvad er partiernes syn på det progressive skattesystem - undersøg via partiernes hjemmesider.
https://luksamfundetop.dk/kapitel-9/debatfilm
SF vil indføre en progressiv sikkerhedsskat: https://nyheder.tv2.dk/politik/2025-02-14-sf-vil-indfoere-sikkerhedsskat
Lektion 4: Velfærdsmodeller og ideologier
"LUK samfundet op!", side 200-204
Hvad går de tre velfærdsmodeller ud på? https://luksamfundetop.dk/kapitel-9/instruktionsvideoer
Velfærdssamfundets udfordringer
o Flere ældre og flere børn: https://www.kl.dk/tema/fremtidens-velfaerd/
Lektion 5: Økonomiske mål og dansk økonomi lige nu
"LUK samfundet op!", side 179-186
Danmarksøkonomi lige nu: https://www.dst.dk/da/Statistik/temaer/overblik-dansk-oekonomi#/
Arbejdsløshedsprocent: https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/arbejde-og-indkomst/arbejdsloese/arbejdsloese-register
Betalingsbalancen https://www.dst.dk/da/Statistik/nyheder-analyser-publ/nyt/NytHtml?cid=39853
BNP: www.dst.dk
Se partifilmen for jeres parti og undersøg partiets holdning til de økonomiske mål - er der nogle mål, der er vigtigere end andre? https://luksamfundetop.dk/kapitel-8/partifilm-om-groen-baeredygtighed-overfor-oekonomisk-vaekst
Lektion 6: Udsving i økonomien, økonomiske mål og dansk økonomi lige nu
"LUK samfundet op!", side 186-192
Lav inflation https://www.dr.dk/drtv/se/explainer_-hvad-er-inflation_342736
Se instruktionsvideo og økonomiske konjunkturer https://luksamfundetop.dk/kapitel-8/instruktionsvideoer
Undersøg den aktuelle konjunktur for dansk økonomi v.h.a. BNP og arbejdsløshedsprocenten samt inflationen. Danmarksøkonomi lige nu: https://www.dst.dk/da/Statistik/temaer/overblik-dansk-oekonomi#/
Arbejdsløshedsprocent: https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/arbejde-og-indkomst/arbejdsloese/arbejdsloese-register
Se film om plan-, markeds- og blandingsøkonomi: https://coagmento.dk/samfundsfag/okonomi/markeds-og-blandingsokonomi/blandingsokonomi-level-1/
Lektion 7: Velfærdsstatens interne udfordringer
"LUK samfundet op!", side 205-211
Den demografiske udfordring og nye familiemønstre
Se forstå ordet ”Demografisk træk”: https://www.dr.dk/nyheder/politik/folketingsvalg/demo-hvad-noget-hvad-mener-politikerne-naar-de-siger-det-demografiske
Se: Flere ældre og flere børn: https://www.kl.dk/tema/fremtidens-velfaerd/
Ændrede familiemønstre
Se: (0:0-2:38) https://www.tv2kosmopol.dk/region-hovedstaden/flere-enlige-kvinder-faar-donorboern-saerligt-i-region-hovedstaden
Læs: https://politiken.dk/forbrugogliv/sundhedogmotion/art9217120/I-50-år-har-unge-danskere-fået-færre-børn-end-generationen-før-dem-»I-yderste-konsekvens-vil-vi-ikke-kunne-opretholde-vores-samfund«
Forventninger og stigende ulighed
Læs: https://www.tv2ostjylland.dk/oestjylland/boern-fra-alle-samfundslag-moedes-sjaeldnere-i-skolen
Se: https://www.tvmidtvest.dk/ikast-brande/flugten-fra-folkeskolen-bekymrer-skolelederformand-vi-skal-saette-stoerre-krav-til-friskolerne
https://www.kl.dk/momentum/arkiv/2020/11-det-offentlige-forbrug-halter-efter-befolkningens-forventninger
Forandringer på det danske arbejdsmarked
Se: Den Danske Model - Flexicurity
Lektion 8: Velfærdsstatens eksterne udfordringer
"LUK samfundet op!", side 211-217
Globalisering
Se: https://faktalink.dk/globalisering
Immigration
Berlingske, BUSINESS, den Onsdag d. 22. februar 2023, Næsten seks ud af ti ukrainere i Danmark er i beskæftigelse https://www.berlingske.dk/business/naesten-seks-ud-af-ti-ukrainere-i-danmark-er-i-beskaeftigelse
Danmarks Statistik, 18. august 2022: Fakta om indvandrere og efterkommere i Danmark,
Store forskelle i beskæftigelsen blandt ikke-vestlige indvandrere, figur: Beskæftigelsesfrekvens blandt 30-64-årige i ikke-vestlige indvandrergrupper i Danmark, 2020
Lektion 9: Velfærdsstat eller konkurrencestat?
"LUK samfundet op!", side 217-220
Hvad er forskellen på en velfærdsstat og en konkurrencestat? Se: Film: https://luksamfundetop.dk/kapitel-9/instruktionsvideoer
Hvordan går det med Danmarks udenrigshandel, import og eksport, hvem handler vi med? Gå ind på www.dst.dk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/253/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65280424633",
"T": "/lectio/253/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65280424633",
"H": "/lectio/253/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65280424633"
}