Holdet 2024 sa/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Paderup Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Jeppe Nissen
Hold 2024 sa/x (1x sa)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hvem bestemmer i Danmark?
Titel 2 Identitetsdannelse i det senmoderne samfund
Titel 3 Økonomi til velfærdsstaten?

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hvem bestemmer i Danmark?

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold (eks.: Finansloven)
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i EU og en global sammenhæng
- politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund

Nøglebegreber
Direkte og indirekte demokrati (Også kaldet basisdemokrati og repræsentativt demokrate)
Magtens tredeling: Folketing, regering og domstole
Konkurrence demokrati og deltagelsesdemokrati
Forholdstalsvalg og flertalsvalg i enkeltmandskreds
Downs model
Molins model
Forståelse af det danske demokrati, herunder den nuværende sammensætning af folketinget.
Mediernes rolle i demokratiet. ("De fire hunde")
Politisk kommunikation og spin

Kernestof (fra lærebogen)
Brøndum, Peter og Hansen, Thor Banke "Luk Samfundet Op" (Columbus 4. udgave, 2. oplag 2021).
Kapitel 5: Side 100-120
Dele af Kapitel 6: Side 121-140
Kapitel 7: Side 152-166

Supplerende materiale
- Undervisningsfilm om det danske demokrati på folketingets hjemmeside. Direkte link: https://www.ft.dk/da/undervisning/undervisningsfilm

Artikler: (Og links til disse)
- ”Hvilke partier stemmer de rigeste og mindst velhavende vælgere på”:
https://www.altinget.dk/artikel/hvilke-partier-stemmer-de-rigeste-og-mindst-velhavende-vaelgere-paa

- ”Venstre freder Arne-pensionen: Den er kommer for at blive”
https://www.dr.dk/nyheder/politik/venstre-freder-arne-pensionen-den-er-kommet-blive
- ”Hvorfor skiftede S udlændingepolitik”

https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/hvorfor-skiftede-s-udlaendingepolitik
- ”Sociale medier er internettets værtshuse”
https://www.information.dk/debat/2021/05/sociale-medier-internettets-vaertshuse-tonen-haard-raaber-ingen-lytter

- ”Mette Frederiksen i opråb om hård tone på sociale medier”
https://www.dr.dk/nyheder/indland/mette-frederiksen-i-opraab-om-haard-tone-paa-sociale-medier-ingen-skal-finde-sig-i

- Makrelmadder og håndbold jubel: Er politikernes brug af sociale medier et problem?”
https://www.dr.dk/nyheder/indland/makrelmadder-og-haandbold-jubel-er-politikernes-brug-af-sociale-medier-et-problem
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Identitetsdannelse i det senmoderne samfund

Faglige mål:
– anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder  
– formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
– identitetsdannelse og socialisation
– kvantitativ og kvalitativ metode.


Nøglebegreber.
- Det senmoderne samfund kontra tidligere samfundsformer
- Socialisation (primær, sekundær og dobbeltsocialisation)
- Identitetsdannelse
- Honneths teori om anerkendelse
- Goffmanns teori om
- Gofmanns teori om face, setting, frontstage og backstage
- Anthony Giddens karakteristika af det senmoderne samfund dvs: øget refleksivitet, individualisering, aftraditionalisering, adskillelse af tid og rum og udlejring af de sociale relationer, ekspert systemer.
- Ulrich Beck: Risikosamfundet, valgbiografi og institutionaliseret individualisme
- Thomas Ziehes reaktionsmønstre på den øgede individualisering: Subjektivisering, ontologisering, potensering
- Pierre Bourdiu’s begreber om ”økonomisk”, kulturel” og ”social kapital”.
- Begreberne social mobilitet og social arv. (negativ og positiv), samt begrebet mønsterbryder.
- Livsformsteorien (”Den selvstændige livsform”, ”Lønmodtager livsformen” og ”Den karrierebundne livsform)

BEMÆRK: Som en del af forløbet er der et tværfagligt samarbejde med engelsk. Dette forløb indeholder:

Multikulturalisme i England (Flerfagligt forløb samfundsfag/engelsk)

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag (engelsk)
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge

Dette samarbejde afsluttes med projekt og et skriftligt samt mundtligt produkt

Kernestof (Fra lærebogen)
Brøndum, Peter og Hansen, Thor Banke "Luk Samfundet Op" (Columbus 4. udgave, 2. oplag 2021).
Kapitel 2: Side 29-60
Kapitel 3: Side 61-78
Kapitel 4: Side 79-99

Supplerende materiale
- Deadline (dr2) fra 26/2 2025: ”Telefonfir trivlsel”
- Udsendelsen: ”En vej to verdener” afsnit 1 (sendt på dr1 i 2016)
- Artikel : ”Ny undersøgelse viser markant ændring i danske børns adfærd”.
link:  https://nyheder.tv2.dk/samfund/2022-12-19-ny-undersoegelse-viser-markant-aendring-i-boerns-samvaer-en-helt-ny-verden-siger
-     Artikel: "Forbyd mobiler i skoen og styrk fysisk samvær"
link: https://www.dr.dk/nyheder/indland/forbyd-mobiler-i-skolen-og-styrk-fysisk-samvaer-her-er-anbefalingerne-til-boerns
-      Artikel: "Hårtab angst og søvnmangel."
Link_ https://www.dr.dk/nyheder/politik/folketingsvalg/haartab-angst-og-soevnmangel-hoejt-tempo-i-samfundet-skaber-oeget

-     Artikel " Jeg bringewatcher reality tv når jeg får chancen"
https://www.dr.dk/nyheder/viden/kroppen/jeg-bingewatcher-reality-tv-naar-jeg-faar-chancen-hvorfor-bliver-jeg-opslugt

-     Artikel: Stil spørgsmål til paraffiin"
Link: https://www.dr.dk/engagement/taet-paa/stil-sroergsmaal-paraffin

-     Artikel: "Stigende mistrivlsel blandt unge: Vi er nødt til at gøre noget markant anderledes"
Link:  https://bupl.dk/paedagogik-og-profession/paedagogisk-forskning/stigende-mistrivsel-blandt-unge-vi-er-noedt-til


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Økonomi til velfærdsstaten?

Faglige mål:
-anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
-anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
-undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold.
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter (finans-, penge- og strukturpolitik)


Nøglebegreber
- Økonomiske begreber: BNP (bruttonationalproduktet), økonomisk vækst, inflation, deflation, statens budget, arbejdsløshed, betalingsbalancen og produktivitet
- Økonomiske mål: Økonomisk vækst, Lav arbejdsløshed, Lav inflation, betalingsbalance overskud/ligevægt, balance på statsbudgettet og bæredygtig økonomi
- Økonomiske målkonflikter
- Det økonomiske kredsløb. (5 elementer: Offentlig sektor, Husholdningerne, Finansiel sektor, virksomhederne og udland)
- Høj- og lav konjunktur
- Økonomisk politik: Ekspansiv og kontraktiv finanspolitik samt pengepolitik
- Strukturpolitik, herunder stramningsstrategien og opkvalificeringsstrategien
- Velfærdsstatsmodeller: Den universelle, den residuale og den korparative
- Velfærdsstatens økonomiske udfordringer

Kernestof (fra lærebogen)
Brøndum, Peter og Hansen, Thor Banke "Luk Samfundet Op" (Columbus 4. udgave, 2. oplag 2021).

Kapitel 8: Side 167-195
Kapitel 9: Side 196-220

Supplerende materiale
- Tre instruktionsvideoer fra ”Luk Samfundet Op” hjemmesiden kapitel 8 omhandlende: Markedet, det økonomiske kredsløb og konjunkturer. Direkte link:
https://luksamfundetop.dk/kapitel-8/instruktionsvideoer
- Instruktionsvideo fra ”Luk Samfundet Op” hjemmesiden kapitel 9 omhandlende velfærdsstat modeller. Direkte link
https://luksamfundetop.dk/kapitel-9/instruktionsvideoer
- Om økonomiske målkonflikter fra hjemmeside samfundsfag.dk. Direkte link: https://samfundsfag.dk/begreber/oekonomi/generel-oekonomi/maalkonflikter-oekonomiske/
- Om ”Flexicurity-modellen” fra hjemmeside ”Den Store Danske”. Direkte link:
https://denstoredanske.lex.dk/flexicurity?gad=1&gclid=EAIaIQobChMIyZid3ZX3_gIVqpZoCR0wTgaXEAAYASAAEgIy0vD_BwE
- Artikel fra Etisk Råd: ”Skal vi sætte grænser for livsforlængende behandling?” (2015). Direkte link: https://www.etik.dk/danmark/skal-vi-saette-graenser-livsforlaengende-behandling
- YouTube video om markedet. Direkte link https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=MroJV1rJESU


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer