Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Paderup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Jeppe Nissen
|
Hold
|
2024 sa/x (1x sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Identitetsdannelse i det senmoderne samfund
Faglige mål:
– anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder
– formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
– identitetsdannelse og socialisation
– kvantitativ og kvalitativ metode.
Nøglebegreber.
- Det senmoderne samfund kontra tidligere samfundsformer
- Socialisation (primær, sekundær og dobbeltsocialisation)
- Identitetsdannelse
- Honneths teori om anerkendelse
- Goffmanns teori om
- Gofmanns teori om face, setting, frontstage og backstage
- Anthony Giddens karakteristika af det senmoderne samfund dvs: øget refleksivitet, individualisering, aftraditionalisering, adskillelse af tid og rum og udlejring af de sociale relationer, ekspert systemer.
- Ulrich Beck: Risikosamfundet, valgbiografi og institutionaliseret individualisme
- Thomas Ziehes reaktionsmønstre på den øgede individualisering: Subjektivisering, ontologisering, potensering
- Pierre Bourdiu’s begreber om ”økonomisk”, kulturel” og ”social kapital”.
- Begreberne social mobilitet og social arv. (negativ og positiv), samt begrebet mønsterbryder.
- Livsformsteorien (”Den selvstændige livsform”, ”Lønmodtager livsformen” og ”Den karrierebundne livsform)
BEMÆRK: Som en del af forløbet er der et tværfagligt samarbejde med engelsk. Dette forløb indeholder:
Multikulturalisme i England (Flerfagligt forløb samfundsfag/engelsk)
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag (engelsk)
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
Dette samarbejde afsluttes med projekt og et skriftligt samt mundtligt produkt
Kernestof (Fra lærebogen)
Brøndum, Peter og Hansen, Thor Banke "Luk Samfundet Op" (Columbus 4. udgave, 2. oplag 2021).
Kapitel 2: Side 29-60
Kapitel 3: Side 61-78
Kapitel 4: Side 79-99
Supplerende materiale
- Deadline (dr2) fra 26/2 2025: ”Telefonfir trivlsel”
- Udsendelsen: ”En vej to verdener” afsnit 1 (sendt på dr1 i 2016)
- Artikel : ”Ny undersøgelse viser markant ændring i danske børns adfærd”.
link: https://nyheder.tv2.dk/samfund/2022-12-19-ny-undersoegelse-viser-markant-aendring-i-boerns-samvaer-en-helt-ny-verden-siger
- Artikel: "Forbyd mobiler i skoen og styrk fysisk samvær"
link: https://www.dr.dk/nyheder/indland/forbyd-mobiler-i-skolen-og-styrk-fysisk-samvaer-her-er-anbefalingerne-til-boerns
- Artikel: "Hårtab angst og søvnmangel."
Link_ https://www.dr.dk/nyheder/politik/folketingsvalg/haartab-angst-og-soevnmangel-hoejt-tempo-i-samfundet-skaber-oeget
- Artikel " Jeg bringewatcher reality tv når jeg får chancen"
https://www.dr.dk/nyheder/viden/kroppen/jeg-bingewatcher-reality-tv-naar-jeg-faar-chancen-hvorfor-bliver-jeg-opslugt
- Artikel: Stil spørgsmål til paraffiin"
Link: https://www.dr.dk/engagement/taet-paa/stil-sroergsmaal-paraffin
- Artikel: "Stigende mistrivlsel blandt unge: Vi er nødt til at gøre noget markant anderledes"
Link: https://bupl.dk/paedagogik-og-profession/paedagogisk-forskning/stigende-mistrivsel-blandt-unge-vi-er-noedt-til
|
Indhold
|
Kernestof:
-
DAK: Naya, Sofie og Lærke
-
Introduktion til multikulturalisme i England 2025.pptx
-
Opstart på redegørelsen.docx
-
Formalia.docx
-
Brøndum, Peter og Hansen, Thor Banke: Luk samfundet op! 4.udgave, columbus; sider: 29-37, 43-52, 61-71
-
Se besked på Lectio
-
Leicester shows that multiculturalism fails without assimilation.docx
-
Rishi Sunak er inkarnationen af britisk elitekultur og indisk fromhed.docx
-
Second-Generasians.pdf
-
Beyond a 90-minute nation.docx
-
South Asians in Football.docx
-
Shifting views - Tracking attitudes towards immigration in 2022.docx
-
Læs artiklerne der er uploaded under forrige modul
-
Diskussion.pptx
-
Eks. på diskussion.docx
-
Luk samfundet op side 65-71.docx
-
Modul 1 noter.docx
-
Afsnit
-
Luk samfundet op side 29-37.docx
-
Forbyd mobiler i skolen - og styrk fysisk samvær: Her er anbefalingerne til børns trivsel
-
Brøndum, Peter og Hansen, Thor Banke: Luk samfundet op! 4.udgave, columbus; sider: 52-60, 71-78, 83-95
-
Luk samfundet op side 90-95.docx
-
Uddannelse afgør, hvordan det går os i livet.docx
-
DRTV - Deadline: Telefonfri trivsel
-
Luk samfundet op side 52-60 1x.docx
-
Senmoderne samfund Modul 1-4 1x.docx
-
Søren Østergaard_trivsel_Randers 11-3 2025.pdf
-
Luk samfundet op side 71-78 1x.docx
-
I får 30 min til at gøre jeres oplæg færdigt. Derefter er der fremlæggelser.
-
Mens I ikke er inde og fremlægge.docx
-
Senmoderne samfund Modul 1-8 1x.docx
-
Luk samfundet op 83-90 1x.docx
-
Ingen lektier, (men husk vi skal bruge lektien fra i tirsdags!)
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Økonomi til velfærdsstaten?
Faglige mål:
-anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
-anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
-undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold.
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter (finans-, penge- og strukturpolitik)
Nøglebegreber
- Økonomiske begreber: BNP (bruttonationalproduktet), økonomisk vækst, inflation, deflation, statens budget, arbejdsløshed, betalingsbalancen og produktivitet
- Økonomiske mål: Økonomisk vækst, Lav arbejdsløshed, Lav inflation, betalingsbalance overskud/ligevægt, balance på statsbudgettet og bæredygtig økonomi
- Økonomiske målkonflikter
- Det økonomiske kredsløb. (5 elementer: Offentlig sektor, Husholdningerne, Finansiel sektor, virksomhederne og udland)
- Høj- og lav konjunktur
- Økonomisk politik: Ekspansiv og kontraktiv finanspolitik samt pengepolitik
- Strukturpolitik, herunder stramningsstrategien og opkvalificeringsstrategien
- Velfærdsstatsmodeller: Den universelle, den residuale og den korparative
- Velfærdsstatens økonomiske udfordringer
Kernestof (fra lærebogen)
Brøndum, Peter og Hansen, Thor Banke "Luk Samfundet Op" (Columbus 4. udgave, 2. oplag 2021).
Kapitel 8: Side 167-195
Kapitel 9: Side 196-220
Supplerende materiale
- Tre instruktionsvideoer fra ”Luk Samfundet Op” hjemmesiden kapitel 8 omhandlende: Markedet, det økonomiske kredsløb og konjunkturer. Direkte link:
https://luksamfundetop.dk/kapitel-8/instruktionsvideoer
- Instruktionsvideo fra ”Luk Samfundet Op” hjemmesiden kapitel 9 omhandlende velfærdsstat modeller. Direkte link
https://luksamfundetop.dk/kapitel-9/instruktionsvideoer
- Om økonomiske målkonflikter fra hjemmeside samfundsfag.dk. Direkte link: https://samfundsfag.dk/begreber/oekonomi/generel-oekonomi/maalkonflikter-oekonomiske/
- Om ”Flexicurity-modellen” fra hjemmeside ”Den Store Danske”. Direkte link:
https://denstoredanske.lex.dk/flexicurity?gad=1&gclid=EAIaIQobChMIyZid3ZX3_gIVqpZoCR0wTgaXEAAYASAAEgIy0vD_BwE
- Artikel fra Etisk Råd: ”Skal vi sætte grænser for livsforlængende behandling?” (2015). Direkte link: https://www.etik.dk/danmark/skal-vi-saette-graenser-livsforlaengende-behandling
- YouTube video om markedet. Direkte link https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=MroJV1rJESU
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/253/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65280426189",
"T": "/lectio/253/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65280426189",
"H": "/lectio/253/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65280426189"
}