Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Paderup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fransk A
|
Lærer(e)
|
Anja Amtoft Krægpøth
|
Hold
|
2022 FR/g (3g FR)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Jeux olympiques 2024
Dette lille forløb er et opstartsforløb efter sommerferien, som er brugt til at repetere. Vi har arbejdet med åbningsceremonien og holdninger til valg af sangere samt repeteret sportsgrene og verber der bruges, når man taler om at dyrke sport.
Hjemmesider, der er blevet anvendt i undervisningen og som må anvendes til skriftlig eksamen, er:
- Gyldendal røde ordbøger og/eller ordbogen.dk
- Minlæring
- Følgende dybe links:
https://la-conjugaison.nouvelobs.com/
https://conjugaison.lemonde.fr/conjugaison/
Ovenstående gælder for alle forløb.
Omfang:
1,5 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Faire un CV (karrierelæring)
I dette forløb er der blevet sat fokus på karrierelæring i fransk.
Eleverne har arbejdet med gloser til at kunne præsentere sig selv til en jobsamtale og trænet den impulsive samtale.
Eleverne har interviewet hinanden i par.
Eleverne har lavet individuelt arbejde.
Eleverne har lavet et CV på fransk og præsenteret CV'et som en slags jobsamtale.
Fokus:
- At kunne tale og skrive om sin erfaring.
- At kunne skrive et CV og præsentere det
- At tale/skrive til en bestemt modtager.
Kernestof:
Undervisningsmateriale udviklet Alexandre Planque Tafteberg, Risskov Gymnasium og Jakob Lavrsen, Randers Statsskole
i samarbejde med NCFF
” Fransk Undervisningsmateriale til karrierelæring på ungdomsuddannelserne”
https://ncff.dk/fileadmin/NCFF/Dokumenter/Karrierelaering_fransk/Fransk_Interaktiv.pdf
Omfang:
9 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Rafraîchissement
Repetition af verber og grammatiske emner
Omfang:
4,5 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Entre deux cultures (OPGIVES TIL EKSAMEN)
I dette forløb har der været fokus på kulturmøder. Vi har haft fokus på mennesker, der har følt sig fremmede i en anden kultur, har følt sig ”mellem to kulturer” eller har haft svært ved at finde sig til rette i en ny kultur/land. I forløbet har vi også sammenlignet fransk kultur og samfundsforhold med andre kulturer og samfundsforhold heriblandt har vi sammenlignet med Danmark og frankofonske lande. Vi har også sammenlignet sociale klasser (set som forskellige kulturer) og haft fokus på forstæderne i Paris.
Tematisk fokus:
Les banlieues en France
Le racisme
Les cultures différentes
Fokus:
- Ordforråd, elementær grammatik, udtale
- Lytteforståelse: at forstå talt fransk i helheder uden nødvendigvis at genkende hvert eneste ord
- Personkarakteristik og præsentation + billedbeskrivelse
- At læse lidt sværere tekster, med skiftende fokus på helhedsforståelse og forståelse i detaljen
- Meningsudveksling – menings- og ytringsverber
- Generelt kendskab til fransk kultur og samfundsforhold
- At perspektivere den erhvervede viden om franske og frankofone kultur- og samfundsforhold til andre kultur- og samfundsforhold
Kernestof:
"Le racisme expliqué à ma fille" af Tahar Ben Jalloun fra Obessions (Gyldendal 2002) (ca. 7 nms)
'La valise' af Jacques Chessex (fra (dé)connexion et autres histoires af Jens Peder Weibrecht, Liljeforlaget, 2014) (c. 2 nms)
Film: La Haine af Mathieu Kassovitz (1995) (3 nms)
Film: Les Intouchables (Olivier Nakache & Éric Toledano, 2011) (3 nms)
Film: Les Misérables, Ladjly, Wild Bunch Srab Film, (2019) (3 nms)
Sang: 'Fête de trop' af Eddy de Pretto 2018 (1 nms)
Uddrag fra "En finir avec Eddy Bellegueule" af Édouard Louis s. 30-31,2014 Points
Digt: Qui est vraiment l’homme de couleur ? af Léopold Sédar Senghor
Set på linket d. 9. maj 2023:
https://dessinemoiunehistoire.net/poesie-qui-est-vraiment-l-homme-de-couleur/
"Yemma" (2,5 nms) s. 123-124 fra Entrées, Bering og Sørensen (2009)
Birgit Mogensen & Bente Virring, TEMA – Banlieues : article/interviews Pour les autres, on n’existe pas, Gyldendal, 2009 (4 sider)
”Hassan nous raconte sa vie à Marrakesh" Fra Porte-Paroles, Jensen (2001)
"Assa Traoré distinguée pour son combat" delprøve 1 fra skriftlig eksamen (2020)
Supplerende stof:
Dokumentar fra 2022: Édouard Louis Les annees amiens:
https://www.tv5mondeplus.com/fr/culture-et-art-de-vivre/vie-culturelle-et-artistique/edouard-louis-les-annees-amiens
Set på linket d. 17. april 2024
Arbejdsformer:
Gruppearbejde
Pararbejde
Klasseundervisning
Skriftligt arbejde
Omfang:
27,5 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
La deuxième guerre mondiale (OPGIVES TIL EKSAMEN)
I dette forløb har vi fordybet os i et historisk emne, hvor eleverne er blevet introduceret til nogle af forskellene på situationen under 2. verdenskrig i DK og Frankrig. Herunder zonen, der opdelte Frankrig i to. Vi har fokuseret på de jødiske børn i Frankrig.
Tematisk fokus:
Les juifs
Les enfants pendant la deuxième guerre mondiale
L'existentialisme
Rafle du Vél d'Hiv
Les témoignages
Der er blevet arbejdet med det kommunikative aspekt ("tal frit") ved hjælp af få eller ingen gloser tilladt udover dem, som var i teksterne.
Der er blevet arbejdet eksamensfokuseret ift. præsentation af en tekst med instrukser, som eleverne har præsenteret for hinanden i små grupper/par eller i plenum.
Fokus:
- Faglig fordybelse i historiske, kulturelle og interkulturelle forhold
- Ordforråd, elementær grammatik, udtale
- Personkarakteristik og præsentation + billedbeskrivelse
- At læse lidt sværere tekster, med skiftende fokus på helhedsforståelse og forståelse i detaljen
- Meningsudveksling – menings- og ytringsverber
Kernestof:
Au revoir les enfants af Louis Malle (Gyldendal 1988) bog (kap.1 (1,5 ns), 9 (1 ns), 26 (1,5 ns), 36 (6 ns) + film (5 ns).
Le sang des autres: Simone de Beauvoir fra Une France forte (Systime 1982). (8 ns)
Interview: Rafle du Vél d'Hiv : Ma mère m'a giflé pour me forcer à m'enfuir
Link: https://www.youtube.com/watch?v=5SZigSgI3z8
Set d. 7/2- 2024
Supplerende Stof:
Le courage des enfants de la Shoah, fra Le journal des enfants (1ns)
Introduktion til Au revoir les enfants i Au revoir les enfants af Louis Malle (Gyldendal 1988) bog
Simone de Beauvoir rammer vor tids kønsdebat , Kristlig dagblad, IDÉ & TANKE
30.11.19
Opslag fra litteraturhåndbog om eksistentialismen
Podcast Vichy-Frankrig - kollaboration eller national genrejsning?
Link: https://www.dr.dk/lyd/p1/kampen-om-historien/kampen-om-historien-2023/kampen-om-historien-vichy-frankrig-kollaboration-eller-national-genrejsning-11032315232
Set 1. dec. 2024
Arbejdsformer:
Individuelt arbejde
pararbejde
gruppearbejde
klassesamtale i plenum
gruppeoplæg
individuelle oplæg af billedepræsentationer
Omfang:
39 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
La normalité (OPGIVES TIL EKSAMEN)
I dette forløb har vi arbejdet med begrebet 'la normalité'. Eleverne har først selv forsøgt at definere, hvad der for dem synes at være normalt og ikke normalt. Vi har fokuseret på samfundsgrupper, der kan føle, at de ikke er en integreret del af samfundet som f.eks. hjemløse eller homoseksuelle. Og så har vi fokuseret på det ”at føle sig forkert i sin krop”.
Tematisk fokus:
- Les préjugés et les stéréotypes
- L’ethnocentrisme
- L'homosexualité (+ LGBT)
- Le racisme
- Les exclus de la société
Fokus:
- Ordforråd, elementær grammatik, udtale
- Lytteforståelse: at forstå talt fransk i helheder uden nødvendigvis at genkende hvert eneste ord
- Personkarakteristik og præsentation + billedbeskrivelse
- At læse lidt sværere tekster, med skiftende fokus på helhedsforståelse og forståelse i detaljen
- Meningsudveksling – menings- og ytringsverber
- Generelt kendskab til fransk kultur og samfundsforhold
Kernestof:
Mariage pour tous i “Le changement c'est maintenant” af Connie Pedersen, 2014 Gyldendal:
- Le premier mariage homusexuel
Film: Les Intouchables, Olivier Nakache & Éric Toledano, 2011
Sang: Jérémy Frerot – Un homme (2021)
Sang: keen'v - comme les autres (2015)
Sang: 'Fête de trop' af Eddy de Pretto 2018 (1 nms)
Jutta Fitzner og Trine Rhein-Knudsen, Carte Blanche (kap. 20- les restos du coeur) 2002, Gyldendal
Uddrag fra "En finir avec Eddy Bellegueule" af Édouard Louis s. 30-31, 2014 Points
Une journée dans la vie d'Eric, SDF à Paris (Bearbejdet artikel fra Le Monde 26.10.2012)
Link: https://www.lemonde.fr/societe/article/2012/10/26/une-journee-dans-la-vie-d-eric-sdf-a-paris_1781513_3224.html (Set d. 1. april 2025)
Supplerende stof:
Læreroplæg om begrebet 'Nuit de la Solidarité'
Artikel: Paris : Le nombre de sans-abri en hausse de 16 % par rapport à l’année précédente (Desgranges Mathilde 09/02/23 Sours:
https://www.20minutes.fr/paris/4022695-20230209-paris-nombre-abri-hausse-16-rapport-annee-precedente-nombre-mineurs-preoccupant)
Arbejdsformer:
Individuelt arbejde
pararbejde
gruppearbejde
klasseundervisning
individuelle oplæg af billedpræsentationer
Omfang:
13,5 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Entre deux cultures II (la francophonie)
Dette forløb er en forlængelse af forløbet Entre deux cultures, men med fokus på viden om Frankofone landes kultur, historie og samfundsforhold med fokus på' Le Maghreb'. Kulturmøder har været i fokus.
Tematisk fokus:
- Le racisme
- Les cultures différentes
Fokus:
- Ordforråd, elementær grammatik, udtale
- Personkarakteristik og præsentation + billedbeskrivelse
- At læse lidt sværere tekster, med skiftende fokus på helhedsforståelse og forståelse i detaljen
- Meningsudveksling – menings- og ytringsverber
- Generelt kendskab til fransk kultur og samfundsforhold
Kernestof:
"Yemma" (2,5 nms) s. 123-124 fra Entrées, Bering og Sørensen (2009)
-"Le Maghreb" (1nms) s. 122 fra Entrées, Bering og Sørensen (2009)
- Hassan raconte sa vie Fra Porte-Paroles, Jensen (2001)
- Sang: L’enfer – Stromae (2022)
- Interview med Stromae på TF1 (2022):
https://www.youtube.com/watch?v=YAG6nj7Sff8&t=1s
Digt: Qui est vraiment l’homme de couleur ? af Léopold Sédar Senghor
Teksten er hentet her:
https://lenouvelliste.com/article/109563/Poeme-a-mon-frere-blanc-%20de-Leopold-S-Senghor
Film: Les Intouchables (Olivier Nakache & Éric Toledano, 2011) (3 nms)
Film: Les Misérables, Ladjly, Wild Bunch Srab Film, (2019)
Arbejdsformer:
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Pararbejde
Klasseundervisning
Omfang:
7,5 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Eksamensforberedelse
Vi har haft fokus på træning af præsentation af eksamenstekster og billeder.
Omfang:
3 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/253/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65553107067",
"T": "/lectio/253/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65553107067",
"H": "/lectio/253/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65553107067"
}