Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Odder Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
|
Lærer(e)
|
Heidi Volsgaard
|
|
Hold
|
2025 sa/sa-1 (sa-1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Identitet og kønsforskelle i Danmark
Faglige mål der berøres i grundforløbet:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer.
- Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler.
- Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber.
- Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Begreber og teorier der er arbejdet med i forløbet:
- Socialisering, formelle og uformelle normer, sociale roller, identitetsdannelse, sommerfuglemodel, sanktioner, social kontrol, internalisering, Forskel på biologisk og socialt køn, intro til køn som social konstruktion.
- Jeg-identitet, Personlig-identitet, Social identitet, Kollektiv identitet, Mead, Sociale grupper.
- Frontstage, backstage, branding, image
- Det traditionelle - det moderne - og det senmoderne samfund, herunder Giddens, Ziehe og Beck.
- Økonomiske sammenhænge, økonomisk ulighed, den danske velfærdsmodel
Følgende dele af kernestof berøres i forløbet:
- Identitetsdannelse og socialisering
- Ligestilling mellem kønnene
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Modul 2 - Opgaver til kønsroller.docx
-
”Luk Samfundet op!” 4. Udgave af Peter Brøndum og Thor Banke Hansen, forlaget Columbus 2021; sider: 11-24, 29-43, 52-78
-
Husk at medbringe samf-bogen til timen. I skal altid medbringe Luk samfundet op, når I har læst i bogen hjemmefra.
-
Kvinder på mandsdominerede uddannelser falder fra. Det samme gør mænd på 'kvindefag'. Information.dk. 02.11.20.docx
-
Modul 3 - Sociologisk rollespil.docx
-
Er kvinder og mænd født med forskellige interesser, siden de vælger forskellige uddannelser. Uniavisen. Uddrag.pdf
-
Modul 4 - Biologiens betydning.docx
-
Menneskedyret. 16:14-21:21. MitCFU
-
Køn og ligestilling s. 62-63.pdf
-
Modul 5 - Mini-forelæsninger om det traditionelle og moderne samfund.docx
-
Modul 6 - Opgaver til det senmoderne samfund og Giddens.docx
-
Zetland - Tidens største løgn er, at vi kan, hvad vi vil.docx
-
Ku' godt må godt - fortælling fra et åbent forhold ( 1 )
-
Instruktionsvideoer - Luk Samfundet Op
-
Det betyder rigtig meget for mig, at folk vil bruge mine pronominer. 06.01.23..docx
-
Modul 8 - Milo Kinnock -Tre teoribriller.docx
-
Deadline (03.06.2025)
-
'Incel'-kulturen buldrer frem - og den er en del af trusselsbilledet herhjemme
-
Modul 10 - Undersøg identitetsdannelse på sociale medier.docx
-
Modul 10 - Brug for mere backstage.docx
-
Kvinder er en 'underskudsforretning' for statskassen. Jyllands-Posten. 17.03.25.docx
-
Emma Holten: Værdien af omsorg bliver overset
-
Køn og ligestilling s. 8-10.pdf
-
Modul 14 - Kønsfordeling i politik.docx
-
Medbring Luk samfundet op!
-
Valgplakatssafari
-
ALLE medbringer Luk samfundet op.
-
Lykkehjul
-
Afsluttende modul - opsamlingsskema.docx
-
Dem, der ikke afleverede Luk samfundet op i torsdags, skal huske at medbringe den i dag.
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/254/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70865855943",
"T": "/lectio/254/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70865855943",
"H": "/lectio/254/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70865855943"
}